چگونه از شر ترک و خشکی لب ها خلاص شویم؟

0 1,064

مجله اینترنتی دلخوشی: لب های خشک، ترک خورده، پوسته پوسته و زخم شده، در هوای سرد و خشک، طبیعی هستند و معمولا برای بسیاری از افراد اتفاق می افتد. لب های ترک خورده مزمن، ممکن است نشانه ای از یک بیماری جدی باشند، اما به طور کلی خشکی لب ها و ترک لب ها معمولا با درمان های خانگی بهبود پیدا کرده و درمان می شوند. در ادامه به شما یاد می دهیم که چطور لب هایی نرم و انعطاف پذیر داشته باشید، همچنین دلایل شایع ایجاد خشکی لب ها را بررسی خواهیم کرد.

درمان خشکی لب ها، اسکراب پوست

روش هایی موثر برای درمان خشکی لب ها

۱- مقدار زیادی مایعات بنوشید:

نوشیدن ۸ الی ۱۰ لیوان آب در روز، بسیار ایده آل است. هنگامی که بدن شما دچار کم آبی شود، معمولا اولین نشانه های آن در لب های شما ظاهر می شود. هر چقدر آب آشامیدنی بیشتری مصرف کنید، بهتر است.

۲- از کندن پوست لب و زبان زدن به لب ها خودداری کنید:

هنگامی که لب های شما ترک خورده و خشکی زده است، از زبان زدن به لب ها اجتناب کنید و هیچ وقت وسوسه نشوید تا شروع به کندن لب های پوسته پوسته خود کنید. این دو عادت شایع بسیار بد، فقط وضعیت لب های شما را بدتر می کند. مرطوب کردن لب ها با زبان، یک راه حل موقت است. به محض اینکه بزاق دهان از روی لب ها تبخیر می شود، خشکی لب های شما از قبل هم بدتر خواهد شد. همچنین کندن پوست لب ها، ممکن است باعث عفونت، خونریزی و ایجاد زخم در لب ها شود و یا باعث ایجاد تاول یا تبخال شود.

اگر احساس می کنید که برای زبان زدن و خیس کردن لب هایتان وسوسه شده ای، بلافاصله از یک کرم مناسب برای  خشکی لب (بالم لب) استفاده کنید.

۳- لایه برداری پوست لب ها:

قبل از اینکه از هرگونه کرم نرم کننده لب یا بالم لب استفاده کنید، به کمک یک لایه بردار، پوست مرده و خشک را از روی لب های خود جدا کنید. لایه برداری پوست لب، کمک می کند تا لب های خشک شما سریع تر التیام پیدا کرده و تازه و شاداب تر شود.

لب های خود را به شدت و محکم مالش ندهید، چون این کار وضعیت لب ها را بدتر خواهد کرد. سعی کنید به آرامی آنها را ماساژ دهید. می توانید از لایه بردارهایی که برای نقاط دیگر پوست بدن خود استفاده می کنید، برای لایه برداری لب هایتان نیز به کار ببرید.

می توانید از لایه بردارهای زیر نیز برای لایه برداری لب ها استفاده کنید:

از اسکراب نمک یا اسکراب شکر استفاده کنید. اسکراب را روی لب های خود بمالید و به آرامی و با حرکت های دایره ای شکل، لب هایتان را ماساژ دهید تا پوست مرده و زائد از لب هایتان جدا شود. همچنین می توانید مقداری شکر به روغن زیتون اضافه کنید و از آن به عنوان لایه بردار استفاده کنید.

از یک برس لایه بردار لب استفاده کنید. راحت ترین نوع برس برای لب ها، استفاده از مسواک است. فقط مطمئن شوید که مسواک کاملا تمیز باشد. از هر نوع برس کوچک و نرم دیگر نیز می توانید به عنوان برس لایه بردار، استفاده کنید. مسواک یا برس را به صورت حرکت های دایره ای شکل روی لب های خود بمالید تا پوست های مرده و خشک از لب هایتان جدا شوند.

از لایه بردارهای بر پایه صابون استفاده نکنید. اسکراب های برپایه صابون و دانه ها که برای شستن صورت استفاده می شود، ممکن است باعث خشکی لب هایتان شود.

۴- از کرم نرم کننده و پماد مناسب لب استفاده کنید:

مراقب نوع کرم یا بالم لب که برای درمان لب های خشکی زده و ترک خورده خود به کار می برید، باشید. بسیاری از آنها حاوی موادی مانند کافور یا وازلین هستند که به طور موقت لب ها را درمان می کنند، ولی در واقع ممکن است باعث خشکی بیشتر لب ها نیز شوند و شما را مجبور کنند تا پشت سر هم از این کرم ها برای نرم کردن لب ها استفاده کنید.

از انواع بالم لب یا کرم های نرم کننده استفاده کنید که حاوی موادی مانند موم، کره درخت روغن قلم، روغن نارگیل، روغن بادام یا مرطوب کننده های طبیعی دیگر باشند. از بالم لب یا کرم هایی که لیست طولانی از انواع ترکیبات ناشناخته برای شما هستند، استفاده نکنید.

کرم های بر پایه ویتامین یا گلیسیرین می توانند مفید باشند.

از به کار بردن رژ لب برای مرطوب کردن لب ها خودداری کنید، چرا که رژ لب ها باعث خشکی بیشتر لب ها می شوند. حتما قبل از استفاده از رژ لب، از یک لایه نرم کننده یا بالم لب استفاده کنید.

۵- از روغن ها استفاده کنید:

می توانید به عنوان یک مرطوب کننده خوب، از روغن ها برای مرطوب کردن لب های خود استفاده کنید. مقداری روغن را روی لب های خود بمالید. این کار نه تنها لب های شما را فوق العاده نرم و مرطوب می کند، بلکه از لب هایتان در برابر آسیب های بعدی نیز محافظت می شود. از مرطوب کننده های طبیعی که حاوی روغن و کره انواع دانه ها هستند، استفاده کنید. به عنوان نمونه می توانید از روغن نارگیل، روغن بادام، روغن جوجوبا، روغن زیتون، کره نارگیل یا کره درخت روغن قلم و روغن گل رز استفاده کنید.

۶- تسکین لب ها در صورت دردناک بودن آنها:

اگر لب های شما به حدی ترک خورده و آسیب دیده هست که خندیدن برایتان دشوار شده است، سعی کنید آنها را با داروها و درمان های خانگی نرم و مرطوب کنید. می توانید چند پیشنهاد زیر را به کار ببرید:

روزانه یک تکه خیار را به مدت ۱۰ دقیقه روی لب های خود بمالید. این روش موثر است.

مالیدن مقداری ژل آلوئه ورا بر روی لب هایتان می تواند تسکین دهنده باشد.

مالیدن مقداری عسل بر روی لب ها، باعث مرطوب شدن و تسکین لب ها می شود.

۷- اجتناب از استفاده بیش از حد از داروهای تجاری پوستی :

معمولا آنها شامل مواد آرایشی و بالم های لب به شدت طعم دار هستند. آنها پوست شما را خشک می کنند.

۸- استفاده از خمیر دندان بدون فلوراید:

برخی افراد به خمیردندان حاوی فلوراید حساسیت دارند. این نوع خمیر دندان ها نه تنها روی لب آنها تاثیرات منفی را مثل خشکی لب، ایجاد می کند، بلکه حتی باعث ناراحتی های دیگری در دهان آنها نیز می شود. در این حالت خمیر دندان خود را تغییر دهید و اثرات آن را بررسی کنید.

۹- از دستگاه مرطوب کننده محیط در خانه و محل کار استفاده کنید:

گرم کردن فضای داخلی خانه و محل کار در زمستان، باعث خشکی هوا می شود. سعی کنید از دستگاه مرطوب کننده محیط استفاده کنید. این دستگاه سبب مرطوب شدن محیط و در نتیجه مرطوب شدن لب های شما می شود.

۱۰- رژیم غذایی مناسب:

مقادیر ویتامین های مورد نیاز بدن خود را در رژیم غذایی روزانه خود افزایش دهید و یا اینکه از مکمل ها مانند کپسول های ویتامین استفاده کنید.

از خوردن غذاهای شور اجتناب کنید چرا که اینگونه غذاها سبب می شوند تا بیشتر لب های خود را از طریق زبانتان مرطوب کنید.

۱۱- سعی کنید با دهان باز نخوابید و نفس نکشید:

اگر صبح ها با لب هایی خشک و ترک خورده از خواب بیدار می شوید، احتمالا دلیل آن این است که شما شب ها با دهان باز می خوابید. گردش و جریان هوا به داخل و خارج از دهان شما در طول شب، می تواند سبب خشکی لب ها شود. سعی کنید وضعیت خوابیدن خود را تغییر دهید.

همچنین خشکی لب ها می تواند به دلیل گرفتگی بینی و تنفس از طریق دهان نیز باشد. سعی کنید بینی خود را شستشو دهید و مسیر تنفس خود را از طریق بینی تان باز کنید.

استفاده از ماسک دهان و یا هر چیزی که سبب شود تا دهانتان باز بماند نیز در خشکی لب ها تاثیرگذار است.

اگر نمی توانید عادت خوابیدن با دهان باز را ترک کنید، سعی کنید قبل از خواب روی لب هایتان کرم نرم کننده بمالید.

۱۲- محافظت از لب ها در محیط های خشک:

عدم محافظت از لب ها به هنگام قرار گرفتن در معرض باد شدید، می تواند سبب خشکی و ترک لب ها شود.

۱۳- رسیدگی به لب ها در برابر آسیب های نور خورشید:

همانطور که قسمت های دیگر پوست بدن شما می تواند در مقابل نور خورشید آسیب ببیند، لب های شما نیز از این قاعده مستثنی نیست. می توانید از رژ لب های آفتاب سوختگی استفاده کنید. درمان آفتاب سوختگی لب ها به کمک آلوئه ورا، فرآیند بهبود لب ها را سریع تر خواهد کرد. از بالم لب با SPF حداقل ۱۵ استفاده کنید.

۱۴- بررسی لب ها در شرایط سیگار کشیدن و جویدن آدامس:

هر چیزی که به طور مرتب با لب های شما تماس داشته باشد، می تواند لب ها را تحت تاثیر قرار دهد. سیگار، آدامس و اسنک های فرآوری شده، همگی می توانند سبب ترک و خشکی لب ها شوند.

۱۵- بررسی کمبود ویتامین ها در بدن:

برخی ویتامین ها برای داشتن لب ها و پوستی سالم، نقش حیاتی دارند. این ویتامین ها شامل ویتامین A، ویتامین B، ویتامین C، ویتامین B2 و ویتامین E هستند. مطمئن شوید که بدن شما به اندازه کافی از این ویتامین ها دریافت می کند.

۱۶- بررسی محصولات حساسیت زا:

بسیاری از ترک ها و خشکی لب ها در نتیجه واکنشهای منفی نسبت به مواد تشکیل دهنده در مواد آرایشی و محصولات مراقبت از پوست می باشند. استفاده بیش از حد برخی محصولات آرایشی و زیبایی، می تواند سلامت لب ها را به خطر بیاندازد.

از خمیر دندان هایی که حاوی سولفات سدیم لوریل نیست، استفاده کنید. سولفات سدیم لوریل، عامل فوم سازی در اکثر خمیردندان ها است که می تواند زخم های لب و دهان را تشدید کند.

۱۷- عوارض جانبی داروها را بررسی کنید:

عوارض جانبی برخی از داروها، خشکی و ترک لب ها می باشد. اگر خشکی لب هایتان همزمان با مصرف دارویی خاص شروع شده است، با پزشک خود مشورت کنید.

۱۸- شرایط جدی تر را بررسی کنید:

اگر هیچ کدام از موارد فوق دلیل اصلی خشکی و ترک لب هایتان نیست، این موضوع می تواند نشانه ای از مشکلات جدی تری باشد. اگر گمان می کنید که درد و خشکی لب هایتان ریشه از یک بیماری خاص و مزمن دارد، با پزشک خود مشورت کنید. بعضی از بیماری های موثر در این زمینه عبارتند از: دیابت، بیماری کاوازاکی، سندرم شوگرن، ماکروسیتوز، بیماری های مقاربتی.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.