زایمان اپیدورال – زایمان طبیعی بدون درد

0 323

مجله اینترنتی دلخوشی: امروزه اکثر خانم ها به دلیل ترس از درد زایمان طبیعی به زایمان سزارین روی می آورند، در صورتی که عوارض زایمان سزارین بیشتر از زایمان طبیعی است و توصیه نمی شود. برای اینکه زایمان طبیعی با درد کمتری را داشته باشید می توانید از روش  زایمان اپیدورال استفاده کنید. بعضی از خانم ها ممکن است به دلایلی چون اختلالات انعقادی، انحراف ستون فقرات و یا دیگر مشکلات، قادر به انجام زایمان اپیدورال نباشند. روش زایمان اپیدورال، تهاجمی نبوده و به عنوان تکنیک طلایی استاندارد دنیا شناخته شده است.

زایمان اپیدورال بدون درد، بی حسی اپیدورال

روش انجام بی حسی اپیدورال :

در این روش ابتدا فرد به حالت نشسته و بی تحرک قرار می گیرد و پزشک متخصص بیهوشی، پوست را ضدعفونی و بی حس می کند، سپس سوزنی را در فضای اپیدورال قرار می دهد (فضای خارج از نخاع) و لوله ای نازک به نام کاتتر را در فضای اپیدورال قرار می دهد و سوزن را خارج می کند، در مرحله بعد داروی کاهش درد را از طریق این لوله نازک به اپیدورال انتقال می دهد. این روش باعث می شود تا زمانی که دهانه رحم باز شود و آماده زایمان شوید، درد زیادی را متحمل نشوید و انرژی کافی برای زور زدن را داشته باشید. حدود ۸۰ درصد از درد زایمان طبیعی با استفاده از این روش کم می شود، همچنین تحقیقات زیادی ثابت کرده که این روش کاملا بی خطر است. علاوه براینکه افرادی به طور داوطلب خواستار زایمان به این شیوه هستند، برای برخی از بیمارانی چون بیماران قلبی، صرع، ریوی، عروقی، فشار بالا و امثال اینگونه بیماران که بیهوشی عمومی می تواند خطراتی را برای آن ها به همراه داشته باشد، از این روش استفاده می شود.

 

آیا روش زایمان اپیدورال بر جنین اثر می گذارد؟

 داروهایی که در روش بی حسی اپیدورال کاربرد دارند، اگر در دوزهای بالا استفاده شوند ممکن است از جفت عبور کنند و جنین را تحت تاثیر خود قرار دهند و آن را دچار مشکلاتی چون مشکل تنفسی کنند.

 

فواید زایمان طبیعی به شیوه اپیدورال :

– زایمان اپیدورال یکی از موثرترین و بی خطرترین روش ها برای کاهش درد زایمان است.

– اگر فشار خونتان بالا رفته است استفاده از این روش زایمان به پایین آمدن آن کمک می کند.

– در هنگام زایمان، مادر هوشیار است و انقباض رحم خود را بدون درد احساس می کند و شاهد به دنیا آمدن نوزاد خود است.

– اگر همه خانم ها درباره این روش زایمان بدانند دیگراز ترس درد به زایمان سزارین که دارای عوارض زیادی است روی نمی آورند.

عوارض زایمان طبیعی به شیوه اپیدورال :

 – احتمال بروز تب در فرد.

– احتمال بروز احساس خارش در فرد که معمولا شدید نیست.

– ممکن است دارو بر روی یک نفر از هر هشت نفر آن گونه که باید مؤثر نباشد و تنها قسمت هایی از شکم را بی حس کند و فرد تقریبا درد زایمان طبیعی را متحمل شود که در این موارد متخصص بیهوشی دوز بالا تری از دارو را تزریق می کند.

– در روش زایمان اپیدورال، فشار خون مادر در هر ۵ دقیقه چک می شود و تپش قلب جنین نیز در ۳۰ دقیقه اول شروع این روش تحت کنترل است و این کنترل ها به دلیل این است که بی حسی اپیدورال فشار خون را کاهش می دهد، همچنین پس از زایمان نیز مادر تحت کنترل می باشد.

– ممکن است فرد نتواند خود به دستشویی برود و توانایی ادرار کردن آن مختل شود که در این شرایط به استفاده از سوند نیاز پیدا کند.

– اگر سوزنی که وارد اپیدورال می شود به کیسه های اطراف ستون فقرات صدمه وارد کند و مایع آن ها نشت کند باعث ابتلای مادر به سردرد های شدید می شود.

– احتمال  به وجود آمدن احساس ضعف و سنگینی در پاها.

– هنگامی که دهانه رحم باز می شود و نوزاد آماده به دنیا آمدن است ممکن است زمان تولد نوزاد طولانی تر شود زیرا مادر درد زیادی را متحمل نمی شود و برای فشار آوردن عجله ای نمی کند به همین دلیل احتمال استفاده از فورسپس در این نوع زایمان زیاد است.

– ممکن است احساس بی حسی در پاهای فرد ایجاد شود که این حالت در ۱ نفراز هر ۱۰۰۰ نفر ممکن است اتفاق بیفتد که در ۱ نفر از ۱۳۰۰۰ نفر آن ها ممکن است آثار دائمی از خود به جای بگذارد.

– فردی که این روش روی آن عملی شده است  باید سعی کند در جای خود جابجا شود تا به منطقه بی حس شده فشار وارد نگردد و باعث ایجاد زخم در آن ناحیه نشود.

نکات مهم :

 – روش زایمان اپیدورال باید توسط متخصص بی هوشی و متخصص زایمان خبره انجام گیرد تا زایمان به خوبی انجام گیرد.

– اگر متخصص بی هوشی در کار خود دچار اشتباه شود مادر به آسیب های عصبی دائمی دچار می گردد.

گردآوری شده از:  تبیان، forum.boog.in ، پارسه گرد

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.