روش صحیح شستن و ضدعفونی کردن شیشه شیر نوزاد

0 12,070

مجله اینترنتی دلخوشی: شستن شیشه شیر نوزاد می تواند کاری سخت و طاقت فرسا و مکرر به نظر برسد، بنابراین فرار کردن از شست و شوی مناسب آنها می تواند وسوسه انگیز باشد. با این حال، از آنجایی که سیستم ایمنی نوزادان به طور کامل ایجاد نشده و آنها بسیار بیشتر مستعد ابتلا به بیماریهای ناشی از باکتری های شیشه های کثیف هستند، شست و شوی مناسب شیشه شیر نوزاد بسیار مهم است. برای اطمینان از اینکه نوزاد شما در امنیت و سلامت است، با شروع از مرحلۀ ۱، دستورالعمل های چگونگی شستشوی صحیح شیشه شیر نوزاد را انجام دهید.

ضدعفونی کردن شیشه شیر نوزاد، شستن پستانک

مراحل شستن شیشه شیر نوزاد

۱- شیشه شیر نوزاد را پس از استفاده مستقیما بشویید. به محض اینکه تغذیۀ کودکتان به پایان رسید، بطری شیر را برای شستشو در سینک ظرفشویی قرار دهید.

می توانید در هر زمانی که وقت داشتید شیشه شیر نوزاد را بشویید، اما شستشوی سریع شیشه شیر نوزاد از جمع شدن شیرهای مانده و گردوخاک در شیشه جلوگیری می کند.

سعی کنید به هنگام شستشوی شیشه شیر نوزاد از آب گرم استفاده کنید، این کار در تمیزتر شدن شیشه شیر موثر خواهد بود.

۲- همه مواد شویندۀ خوب را تهیه  کرده و یکجا جمع کنید. این کار کمک می کند تا به هنگام شستشوی شیشه ها از مواد مناسب استفاده کنید.

اطمینان حاصل کنید که موارد زیر را در دسترس دارید:

یک شیشه شور که به شما در شستن ته و دیواره های شیشه ها کمک کند و یک پستانک شور که در شستن پستانک پلاستیکی که مستعد جمع کردن باکتری ها هستند، به شما کمک می کند.

مایع ظرفشویی مخصوص که برای شیشه های نوزاد طراحی شده است.

این مایع بسیار ملایم و غیر سمی است و باقی مانده های صابونی را بر روی شیشه ها باقی نمی گذارد.

اگر از شیشه شیر پلاستیکی (شیشه شیر طلقی) استفاده می کنید، اطمینان حاصل کنید که بدون BPA (bisphenol A – بیسفنول آ) باشند، که یک مادۀ مقلد استروژن است که در سال ۲۰۱۲ توسط سازمان FDA ممنوع شد.

۳- سینک ظرفشویی را شسته و آن را با آب داغ و مایع ظرفشویی پر کنید. قبل از اینکه شیشه های خود را بشویید، ایدۀ خوبی است که در ابتدا سینکی را که می خواهید مورد استفاده قرار دهید، بشویید تا هر نوع باکتری یا مادۀ شیمیایی احتمالی را از آن پاک کنید.

یک پد اسفنجی یا پشمی برای شستن کف ، دیواره ها و چاه سینک، با استفاده از آب داغ بکار ببرید.

می توانید در صورت نیاز کمی جوش شیرین به عنوان یک ضدعفونی کنندۀ طبیعی بکار ببرید.

به محض اینکه سینک ظرفشویی تمیز و شسته شد، آن را با آب داغ (به قدری داغ باشد که بتوانید دست خود را به راحتی در آن فرو ببرید) و مایع ظرفشویی پر کنید.

۴- بطری را باز کرده و هر بخش را جداگانه بشویید. هنگام تمیز کردن شیشه شیر کودک، لازم است که آنها را از هم جدا کرده و هر بخش شامل: بطری، حلقه و پستانک را بطور جداگانه بشویید.

این مساله دارای اهمیت است، چرا که مقدار زیادی از شیر قدیمی می تواند بین حلقه و پستانک جمع شده و باعث رشد باکتری ها شود.

همۀ قسمت های شیشه شیر را درون آب داغ و مایع ظرفشویی قرار داده و بطور جداگانه شستشو کنید.

از شیشه شور برای شستن شیشه ها و از پستانک شور برای شستن حلقه و پستانک استفاده کنید.

۵- روش دیگر این است که بطری ها را در ماشین ظرفشویی بشویید. اگر شیشه های شما دارای برچسب “قابل شستشو در ماشین ظرفشویی” هستند، آنها را در ماشین ظرفشویی بشویید.

شیشه ها را بصورت وارونه در قفسۀ بالایی ماشین ظرفشویی و به دور از عناصر گرم  قرار دهید.

۶- اجازه دهید که بطری به طور کامل خشک شود. پس از شستشو، قطعات بطری را بطور کامل در آب گرم بشویید تا هرگونه حباب یا صابون باقیمانده را از آن بزدایید.

قطعات را در استند خشک کردن بطری ( که به طور گسترده ای در فروشگاه های عرضۀ لوازم نوزاد، در طرح های زیبا به فروش می رسند) قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که بطری ها برای خشک شدن در محلی با تهویه ی خوب قرار گرفته اند، تا مطمئن شوید که به طور کامل خشک می شوند.

بطری هایی که برای مدت زمان طولانی مرطوب باقی می مانند می توانند کپک یا قارچ را در خود پرورش دهند.

۷- قبل از اینکه با شیشه شیر، کودک خود را تغذیه کنید، دستهای خود را بشویید. به محض اینکه بطری ها خشک شدند، به یاد داشته باشید که قبل از دست زدن به بطری یا تغذیۀ کودک خود با شیشه، دستهای خود را بشویید.

مراحل استریلیزه کردن شیشه شیر نوزاد

۱- نیازی نیست که بطری های شیر را پس از هر بار استفاده استریلیزه کنید. اگر چه والدین زمانی توصیه می شدند که بطری های شیر را پس از هربار استفاده استریلیزه کنند، اما این مساله آنقدر ها هم ضروری نیست.

با توجه به توصیۀ آکادمی اطفال آمریکا، تا زمانیکه آب آشامیدنی سالم وجود داشته باشد، شستن بطری ها با آب داغ و شوینده مناسب، آنها را به طور موثر پاک خواهد کرد.

با این حال، هنوز هم لازم است که شیشه های نو را قبل از اولین استفاده، و شیشه هایی را که پس از هر بار استفاده با آب چاه شستشو شده اند را نیز استریلیزه کنید.

۲- از استریلیزه کن بطری استفاده کنید. هنگامی که نیاز به استریلیزه کردن بطری ها دارید، می توانید این کار را با استفاده از یک استریلیزه کن بخاری برقی، یا یک استریلیزه کن بخاری مایکروویو انجام دهید.

با استفاده از هر دو نوع دستگاه استریلیزه کن، بطری ها در بخار با دمای ۲۱۲ درجۀ فارنهایت (یا ۱۰۰ درجۀ سانتیگراد) که هر نوع باکتری را نابود می کند، غوطه ور می شوند.

با استفاده از دستگاه استریلیزه کن برقی، آب را اضافه کنید، بطری ها را بطور وارونه قرار دهید، حلقه ها و پستانک ها را با فاصلۀ خوبی نسبت به یکدیگر قرار دهید، درب دستگاه را ببندید و آن را به پریز زده و روشن کنید. روند ضدعفونی کردن حدود ۱۰ دقیقه طول می کشد.

با استفاده از استریلیزه کن مایکروویو، روند کار به همان صورت قبل است. هنگامی که شیشه ها را در محفظه استریلیزه کن قرار دادید، آن را در مایکروویو قرار داده و بسته به قدرت توان مایکروویو، آن را در گرما و  قدرت کامل در حدود ۴ تا ۸ دقیقه قرار دهید.

۳- استریل کردن بطری در آب جوش. روش ساده و از مد افتادۀ استریل کردن بطری ها، جوشاندن آنها در یک قابلمۀ آب است.

یک قابلمه آب را به جوش آورید، سپس قطعات بطری را اضافه کنید، درب آن را بگذارید و حداقل به مدت ۳ دقیقه بجوشانید.

این روش، بهترین روش برای استریل کردن شیشه شیر نوزاد است، اما برای شیشه های طلقی مناسب نیست ( مگر اینکه شامل BPA نباشند.)

مراحل شستن شیشه شیر در مسافرت

۱- مجهز باشید. بهترین راه برای شستن شیشه ها در مسافرت این است که مجهز باشید.

همیشه یک بطری کوچک از مایع ظرفشویی و یک شیشه شور در یک کیسۀ پلاستیکی بدون منفذ به همراه داشته باشید.

اگر از آستر یک بار مصرف بطری استفاده می کنید، فقط نیاز به یک بطری خواهید داشت. آستر را پس از هر بار تغذیه تعویض کنید، در این صورت فقط در انتهای شب نیاز به شستن شیشه خواهید داشت.

اگر در جایی که اقامت دارید، مایکروویو وجود دارد، یک دستگاه ضدعفونی کننده با مایکروویو قابل حمل به همراه داشته باشید.

۲- شیشه ها را در سینک ظرفشویی هتل بشویید. اگر آماده هستید و مایع ظرفشویی و شیشه شور را به همراه دارید، می توانید در هر سینک ظرفشویی در دسترسی، شیشه ها را بشویید. فقط برای اطمینان، در ابتدا سینک را بشویید تا از هر آلودگی پاک شود. هنگامی که بطری را شستید، تمام قطعات آن را در یک حولۀ تمیز خشک کنید.

۳- استریل کردن با استفاده از یک کتری برقی مسافرتی . اگر از سینکی که دارای آب ناسالم برای نوشیدن است استفاده می کنید، ممکن است نیاز به استریل کردن شیشه ها هنگام سفر داشته باشید.

همانطور که در بالا ذکر شد، ساده ترین کار استفاده از یک دستگاه ضدعفونی کنندۀ ماکروویو قابل حمل است اما اگر به ماکروویو دسترسی ندارید، می توانید با استفاده از یک کتری برقی مسافرتی و یک جفت انبرک کوچک بطری، این کار را انجام دهید.

نگران نباشید، کتری برقی را از آب پر کنید، درب آن را بگذارید و اجازه دهید آب آن به جوش آید.

آب جوش را به همراه قطعات شسته شده در سینک بریزید.

از انبرک ها برای برداشتن قطعات از سینک استفاده کرده و قطعات را روی یک حولۀ تمیز قرار دهید تا خشک شوند.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

: امتیاز کاربران

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.