نشانه های ابتلا به بیماری ام اس

0 206

مجله اینترنتی دلخوشی: بیماری ام اس باعث ایجاد لکه های سفید و یا پلاک های متعددی در مغز می شود و این بیماری مختص مغز و نخاع (اعصاب مرکزی) است. بیماری ام اس با حمله به سلول های عصبی به مرور زمان عملکرد بدن را ضعیف می کند. به دلایلی که هنوز مشخص نشده است خطر مبتلا شدن زنان به این بیماری حدودا دو برابر مردان است اما وراثت را می توان اصلی ترین عامل ابتلا به بیماری MS دانست. افراد حساس و زودرنج که با کوچکترین چیزی عصبی می شوند و ساعت ها به فکر فرو می روند و همچنین افرادی که طبع سردی دارند و از غذاهایی با طبع سرد زیاد استفاده می کنند و علاقه زیادی به خوردن ترشی، قره قروت، تمبر هندی، سرکه و امثال این ها دارند بیشتر در معرض ابتلا به ام اس هستند.

بیماری MS، درمان بیماری ام اس

علائم و نشانه های بیماری ام اس :

۱) اختلالات بینایی : یکی از شایع ترین علائم ابتلا به ام اس دوبینی، دیدن رنگ ها به شکل غبار آلود و دیگراختلالات بینایی است که به دلیل حمله بیماری ام اس به سیستم عصبی و تأثیر آن بر عصب بینایی ایجاد می شود.

۲) اختلالات حافظه : ناتوانی در تمرکز، ضعف و کاهش حافظه، اختلالات زبانی و ضعف در صحبت کردن می تواند از علائم شروع بیماری ام اس یا پیشرفت آن باشد.

۳) گرفتگی و ضعف عضلات : یکی دیگر از علائم ام اس، حمله گرفتگی عضلانی است که این گرفتگی ها معمولا شدید و دردناک هستند که پس از چند دقیقه رفع می شوند و در نقاطی چون دست و پاها خود را بروز می دهند.

۴) افسردگی و بی حوصلگی : بیماری ام اس علاوه بر مشکلات جسمی که ایجاد می کند بر روح فرد نیز تأثیر گذاشته و باعث می شود خلق و خوی فرد بهم بریزد و احساس افسردگی نماید.

۵) اختلالات کنترل ادرار و مدفوع : ۸۰ درصد بیماران مبتلا به ام اس به طور ناگهانی و مکرر نیاز به دفع ادرار پیدا می کنند و ممکن است دفع ادرارشان با درد همراه باشد که از این اختلالات احساس ناخوشایندی دارند. همچنین بیماران مبتلا به ام اس به اسهال مکرر و اختلالات کنترل تخلیه روده نیز دچار می شوند که باید سریعا به پزشک خود مراجعه نمایند.

۶) بی حسی و احساس مور مور شدن : به دلیل آسیب دیدن سلول های عصبی مغز و نخاع، در بیماران مبتلا به ام اس شایع است که نقاطی از بدنشان دچار بی حسی و مور مور شدن می شود و نقاطی همچون دست، پا و صورت بیشتر درگیر این بی حسی می شوند. کسانیکه تازه به این بیماری مبتلا شده اند به صورت حمله ای دچار بی حسی می شوند که بی حسی پا در آن ها شایع تر می باشد.

۷) اختلالات فعالیت جنسی : این اختلال نیز در بیماران ام اس شایع و غیر قابل پیشگیری می باشد و معمولا زمانیکه بیماری تشدید می شود این اختلال بروز پیدا می کند.

۸) تشنج های صرعی : تشنج های صرعی نیز از علائم شایع بیماری ام اس می باشد. این تشنج ها به دلیل بروز اختلال در مناطقی از مغز به نام “قشر مغز” ایجاد می شود. قشر مغز بیرونی ترین و بزرگترین بافت عصبی مغز است که از آن محافظت می کند.

۹) سرگیجه گرفتن : بیماران مبتلا به ام اس به هنگام راه رفتن ممکن است دچار سرگیجه شوند، به همین دلیل بسیاری از بیماران مبتلا به ام اس به هنگام راه رفتن به عصا نیاز دارند. به طور کلی این بیماری، تعادل را در حرکت مستقیم مختل می کند و با تخریب بیشتر سلول های عصبی علائم بیماری نیز شدید تر می شود.

۱۰) احساس خستگی :  افراد مبتلا به ام اس معمولا بدون هیچ علتی احساس خستگی می کنند مثلا پس از بیدار شدن از خواب باز هم احساس خستگی می کنند با اینکه هیچ فعالیتی انجام نداده اند. احساس خستگی بدون علت در بدن به خصوص در ماهیچه های پاها می تواند از علائم ابتلا به بیماری ام اس باشد.

گردآوری شده از: تبیان ، عصرایران

: امتیاز کاربران

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.