شناخت خواص درمانی زرشک

0 189

مجله اینترنتی دلخوشی: در زمان های قدیم از اجزای درختچه زرشک به عنوان گیاه دارویی استفاده می کردند که به دلیل طبیعت خشک و سرد آن برای برطرف کردن حرارت جگر و اندام های داخلی بدن کاربرد داشت. امروزه از زرشک به عنوان چاشنی غذا استفاده می شود و یا آن را به صورت سس یا لواشک درآورده و مصرف می نمایند. بر اساس اطلاعات کتب قدیمی زرشک خواص مشابهی با قره قروت دارد و نزدیک ترین میوه به قره قروت شناخته شده است.

سم زدایی کبد ، خاصیت درمانی زرشک

ترکیبات زرشک :

زرشک سرشار از آلکالوییدی بربرین است و ریشه آن نیز منبعی غنی از اکسیاکونتئین و بربامین می باشد. یکی از ترکیبات زرشک که می‌‌تواند نقش مهمی در اثربخشی دارویی آن ایفا کند، رنگدانه‌‌های غذایی است. رنگدانه‌‌های غذایی از جمله آنتوسیانین با عملکرد آنتی اکسیدانی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌‌ شود. یکی از ویتامین هایی که در زرشک به میزان فراوانی وجود دارد ویتامین “سی” می باشد که با توجه به نوع و نحوه خشک کردن آن، مقدار این ویتامین در زرشک متغیر است.

اثرات دارویی زرشک :

همانگونه که در ابتدا اشاره شد از زرشک در زمان های قدیم به عنوان دارو مورد استفاده قرار می گرفت. آن ها از زرشک چه به صورت خوراکی و چه به صورت مرهم برای درمان عفونت ها استفاده می کردند و امروزه علم جدید این اثرات دارویی را تأیید می کند. زرشک محرک صفرا و موثر در سم زدایی کبد است، اسید های موجود در زرشک بر بیماری های کلیوی و سنگ کلیه اثرات مفیدی دارد، در درمان عفونت های انگلی و مشکلات گوارشی مانند اسهال اثرات درمانی مثبتی دارد، مطالعات محققان استرالیایی نوید بخش تأثیر زرشک در کنترل قند خون می باشد ولی هنوز این تحقیقات به اثبات نرسیده است. بومیان شرق ایران زرشک را به عنوان میوه ای برای افزایش طول عمر می شناسند، شاید یکی از دلایل آن وجود مقدار زیاد سولفور در این میوه است. زرشک منبعی غنی از فیتوکیمیکال‌هایی است که در برابر بیماری هایی چون مشکلات قلبی و عروقی، کبد چرب و فشار خون نقش پیشگیرانه دارند، همچنین ویتامین “سی” موجود در زرشک اگرچه نمی تواند مانع از بروز سرماخوردگی شود ولی می تواند روند این بیماری را بهبود بخشد.

پرهیز از مصرف زیاد زرشک :

با وجود اینکه زرشک دارای اثرات مثبت زیادی است ولی باید آن را با اعتدال مصرف نمود زیرا مصرف زیاد زرشک می تواند عوارض داشته باشد که به برخی از آن ها اشاره می کنیم : اثر محرک بر رحم زنان و سقط جنین، تشدید سرفه، مشکلات گوارشی و تغییر عملکرد برخی از داروها از جمله آنتی هیستامین، رقیق کننده خون، آنتی‌بیوتیک، ضد فشار خون و دیورتیک‌‌ها. بنابراین اگر می خواهید به صورت مداوم از زرشک استفاده کنید پزشکتان را از این موضوع آگاه سازید.

منبع : روزنامه آرمان

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.