نحوه مراقبت اصولی پس از عمل جراحی زیبایی بینی

0 122

مجله اینترنتی دلخوشی: افرادی که تحت عمل جراحی زیبایی بینی قرار می گیرند باید از مراقبت های پس از عمل آگاهی کامل داشته باشند تا دچار مشکل و عوارض ناشی از عمل جراحی نشوند. در اینجا نکات مهمی را ذکر کرده ایم که دانستن آن ها کمک زیادی می کند تا نقاهت پس از عمل را به خوبی پشت سر بگذارید.

عمل جراحی بینی ، ورم بینی

مراقبت های پس از عمل جراحی زیبایی بینی

– پس از اتمام عمل جراحی زیبایی بینی، جراح یک قالب از جنس پلیمر سبک روی بینی قرار می دهد. این قالب پس از ۴ الی ۷ روز توسط جراح از روی بینی برداشته می شود، دقت کنید در این زمان هیچگونه ضربه یا دستی به قالب خود نزنید. در روز برداشتن قالب پیش از مراجعه به پزشکتان می توانید به حمام بروید تا چسب ها شل شوند و روند برداشتن قالب آسان تر صورت بگیرد.

– پس از اینکه قالب توسط پزشک جراح برداشته شد چسب ضد حساسیتی به منظور ثبات فرم بینی روی بینی زده می شود که نحوه چسب زدن بینی باید به صورت صحیح انجام پذیرد. مدت زمان استفاده از این چسب در بیماران مختلف متفاوت می باشد.

– به طور معمول بخیه یا برشی روی پوست بیمار ایجاد نمی شود و در بیمارانی که دارای بخیه هستند حداکثر پس از ۷ روز بخیه هایشان توسط پزشک جراح برداشته می شود.

– در روزهای اول پس از جراحی باید دقت کنید هیچگونه ضربه ای به بینیتان وارد نشود، به صورت طاق باز بخوابید و از پوشیدن لباس هایی که دکمه یا زیپ ندارند اجتناب کنید زیرا ممکن است هنگام پوشیدن یا تعویض آن ها به بینیتان فشار یا ضربه وارد شود.

 – به مدت یک ماه از عینک طبی یا آفتابی استفاده نکنید، در صورت ضرورت می توانید عینک را با چسب ضد حساسیت به پیشانی متصل نمایید.

– پس از عمل بینی تا دو هفته سعی کنید ترشحات بینی را با فشار تخلیه نکنید.

– ممکن است بعضی از افراد پس از عمل بینی احساس کنند لب بالای آن ها بی حس شده است، این بی حسی موقت است و با گذر چند هفته از بین خواهد رفت.

– در هفته اول پس از عمل در صورت عطسه کردن دهانتان را باز کنید تا به بینی فشار نیاید، همچنین از خندیدن شدید و یا گریه کردن بپرهیزید.

– به دلیل چسب هایی که روی بینی زده می شود در چند ماه اول پوست بینی چرب است و ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد جوش شود، برای رفع این حالت پزشک دارو تجویز می کند.

– در هنگام خوابیدن سعی کنید به حالت طاق باز و طوری که  سطح بدنتان از پاهایتان ۳۰ درجه بالاتر باشد بخوابید تا صورت و بینی ورم کمتری داشته باشد، همچنین ایستادن یا نشستن هیچ ضرری در روزهای اول نخواهد داشت.

– در روزهای اول پس از عمل از خوردن غذاهایی همچون ساندویچ، استیک، کباب و … که نیاز به جویدن زیاد دارند خودداری نمایید و مواد غذایی را ابتدا در مخلوط کن نرم کنید سپس بخورید.

– در هفته اول به دلیل خشک شدن ترشحات بینی و ایجاد اختلال در تنفس، می توانید با استفاده از محلول سرم نمکی روزانه چند نوبت به وسیله سرنگ بدون سوزن این محلول را به داخل بینی بریزید تا ترشحات کم کم تخلیه شوند.

– در هفته های اول پس از عمل از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری نمایید زیرا اشعه آفتاب موجب تشدید ورم بینی می شود.

– در هفته های اولیه پس از عمل از انجام ورزش های سنگین و بلند کردن وزنه خودداری نمایید.

– حدود ۷۰ درصد ورم بینی در دو هفته اول می خوابد، ۱۵ درصد آن طی دو ماه و ۱۰ درصد آن ظرف یکسال کاهش پیدا می کند و بقیه ورم نیز ظرف دو سال از بین می رود.

– از زور زدن و انجام فعالیت های جنسی تا دو هفته پس از عمل خودداری نمایید.

– بالا نگه داشتن زير سر، گذاشتن كمپرس سرد كنار بينی و زير چشم تا حداقل ۴۸ ساعت بعد از عمل جراحی و زیاد صحبت نکردن از موارد مهمی است که با رعایت آن ها ورم بینی کاهش خواهد یافت.

– اگر سیگاری هستید این عمل را انجام ندهید یا حداقل تا یک ماه پس از عمل سیگار را ترک نمایید.

– ۲۴ ساعت اولیه پس از عمل، خوردن شیر و آب میوه های طبیعی مفید خواهد بود.

گردآوری شده از: دکتر محسن نراقی متخصص گوش و حلق و بینی ، دکتر حامد عباسی متخصص گوش و حلق و بینی و زیبایی صورت

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.