بهترین دستور تهیه خمیرغذایی خانگی همه کاره

0 9,749

مجله اینترنتی دلخوشی: احتمالا نام خمیر جادویی را شنیده اید، این خمیر جادویی همه کاره بسیار بافت لطیفی دارد و اگر تمام نکات درست کردن خمیر را رعایت کنید، خمیر غذایی باکیفیتی خواهید داشت. از این خمیر خانگی غذایی عالی، برای تهیه انواع غذاها مانند، خمیر پیتزا، خمیر پیراشکی، خمیر نان، خمیر نان سیر و تهیه خمیر غذایی برای انواع غذاها می توانید استفاده کنید. از این خمیر به عنوان خمیر شیرینی برای تهیه انواع دسر و شیرینی مانند، خمیر قطاب، نان خرمایی و انواع شیرینی های دیگر نیز می توانید استفاده کنید، فقط کافیست به جای ۱ قاشق شکر از ۵ قاشق غذاخوری شکر استفاده کنید. این خمیر همه کاره را می توانید هم برای تهیه غذاها داخل فر و هم روی گاز استفاده کنید.  در این مطلب سرآشپز دلخوشی طرزتهیه خمیرغذایی همه کاره را با تمام نکات آن به صورت تصویری و مرحله به مرحله برای شما توضیح خواهد داد.

با سرآشپز دلخوشی همراه باشید.

پیچیدن پیراشکی، خمیر غذایی


با تشکر از شما خواننده عزیز. بیایید با کلیک کردن بر روی لینک های آشپزی به جای تصویر برداری از دستورات آشپزی و انتشار تصاویر دستورات آشپزی، از سرآشپز دلخوشی حمایت کنید


توجه: هرگونه کپی برداری از مطالب و تصاویر اختصاصی سایت دلخوشی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.


مواد لازم برای تهیه خمیر غذایی همه کاره:

  • آرد سفید ۵۰۰ گرم
  • شیر یک لیوان سرخالی
  • پودر خمیر مایه ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک ۱ قاشق مرباخوری
  • شکر ۱ قاشق غذاخوری
  • کره ۱ قالب ۵۰ گرمی (یا ۵ قاشق غذاخوری روغن)
  • تخم مرغ ۱ عدد

طرز تهیه خمیر غذایی همه کاره:

کره را داخل یک شیرجوش بریزید و کمی روی حرارت قرار دهید تا به حالت ذوب شده در آید. مراقب باشید کره نباید زیاد داغ شود فقط در حد رسیدن به حالت مایع کافی است. در صورت دلخواه می توانید از روغن مایع نیز برای تهیه خمیرخانگی استفاده کنید.

شیر را داخل یک شیر جوش یا قابلمه کوچک بریزید و روی حرارت قرار دهید تا کمی گرم شود. وقتی دستتان را داخل شیر فرو می برید نباید بسوزد و گزش داغی شیر را احساس کنید، بلکه فقط باید گرم باشد. اگر شیر بیش از حد داغ باشد، باعث خراب شدن خمیر خواهد شد، بنابراین در میزان دمای شیر دقت کنید.

داخل یک ظرف پلاستیکی یا شیشه ای (از ظروف فلزی و آلومینیوم استفاده نکنید)، ۱ قاشق مرباخوری از شکر، ۱ قاشق غذاخوری پودر خمیر مایه و شیر گرم را بریزید و کمی هم بزنید تا یکدست شود. این مخلوط را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه به حالت ساکن و بدون تکان دادن آن، کنار بگذارید تا خمیر مایع به عمل بیاید. پس از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی ظرف کف می کند و این نشانه به عمل آمدن خمیر مایه شماست. هر چقدر که میزان کف جمع شده روی ظرف بیشتر باشد، نشان می دهد خمیر مایه بهتر به عمل آمده است. اگر پس از گذشت ۲۰ دقیقه روی ظرف کف جمع نشد یا مقدار خیلی کمی کف کرد، نشان می دهد که خمیر مایه شما به عمل نیامده است و بهتر است آن را دور بریزید و با آن به کار درست کردن خمیر ادامه ندهید چون بی فایده است. به عمل نیامدن خمیر مایع می تواند علل متفاوتی داشته باشد، یکی از آنها رعایت نکردن مراحل تهیه آن است و دلیل دیگر می تواند تازه نبودن خمیرمایه باشد.

پیچیدن پیراشکی، خمیر غذایی

در واقع مهمترین قسمت در تهیه خمیرغذایی خانگی، به عمل آمدن مایه خمیر است که باید نکات آن را رعایت کنید.

اگر خمیر مایه به خوبی به عمل بیاید، مطمئن باشید خمیر خانگی عالی و مرغوبی خواهید داشت.

در فاصله ای که خمیر مایع به عمل می آید، داخل یک ظرف بزرگ دیگر، ۱ قاشق مرباخوری نمک، مابقی شکر، کره آب شده و تخم مرغ را بریزید و خوب هم بزنید تا دانه های شکر کاملا حل شود و مواد یکدست شوند.

پیچیدن پیراشکی، خمیر غذایی

وقتی مایه خمیر به عمل آمد، مواد را به مخلوط تخم مرغ اضافه کنید.

حال آرام آرام و مرحله به مرحله آرد را به مخلوط اضافه کنید و با لیسک یا قاشق مخلوط کنید. مراقب باشید تا آرد را یک مرتبه به مواد اضافه نکنید. این کار را با حوصله و مرحله به مرحله انجام دهید.

در مراحل اولیه کار مواد را می تواند به راحتی با قاشق هم بزنید. از اواسط کار به بعد که خمیر شروع به سفت شدن می کند، قاشق را کنار بگذارید و یک دستکش دست کنید و مواد را با دست مخلوط کنید.

وقتی تمام آرد را اضافه کردید باید یک خمیر فوق العاده لطیف داشته باشید. شاید بسته به میزان سایزتخم مرغ و یا اندازه لیوانی که برای پیمانه زدن شیر استفاده می کنید، شما به مقدار آرد کمتر یا بیشتری نیاز داشته باشید، بنابراین وقتی احساس کردید که خمیر کاملا لطیف شده است و به دست نمیچسبد، مابقی آرد را اضافه نکنید. اضافه کردن بیش از اندازه آرد باعث سفت شدن خمیر می شود و کیفیت خمیرغذایی را پایین می آورد.

حال باید خمیر را کاملا خوب ورز دهید. حدود ۵ الی ۸ دقیقه خمیر را خوب با دست ورز دهید. حال ۱ قاشق غذاخوری روغن مایع ته ظرف بریزید و خمیر را گرد کرده و در ظرف قرار دهید و با چاقو دو برش به صورت علامت به علاوه، ایجاد کنید. روی ظرف را سلفون بکشید و یک پارچه روی ظرف بیاندازید و آن را به مدت ۱ ساعت و ربع الی ۱ ساعت و نیم در جای گرم قرار دهید.

پیچیدن پیراشکی، خمیر غذایی

پس از زمان سپری شده مشاهده می کنید که حجم خمیر ۲ برابر شده است و با فشار دادن انگشت روی خمیر کاملا بافت پفکی و نرمی دارد و انگشت به راحتی داخل خمیر فرو می رود.

پیچیدن پیراشکی، خمیر غذایی

قبل از استفاده از خمیر برای تهیه غذا، خمیر را کمی ورز دهید تا پف خمیر بخوابد.

از این خمیر می توانید براحتی برای تهیه انواع غذاهایی که با خمیر غذایی درست می شوند، استفاده کنید.

پیچیدن پیراشکی، خمیر غذایی

پیچیدن پیراشکی، خمیر غذایی

پیچیدن پیراشکی، خمیر غذایی

منبعسرآشپز دلخوشی (آشپزی اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی)

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.