شله زرد نذری و مجلسی خوشمزه + آموزش تزیین شله زرد

2 17,784

مجله اینترنتی دلخوشی: شله زرد جزو غذاهای سنتی است و از دسر های خوشمزه ایرانی نیز محسوب می شود و جایگاه ویژه ای در سفره های افطاری دارد و به عنوان شله زرد نذری محرم نیز پخت می شود. شله زرد را می توان هم به عنوان غذای اصلی و هم به صورت سرد به عنوان دسر میل کرد. درست کردن شله زرد نذری، فوت و فن خاص خود را دارد که در صورت رعایت کردن آن می توانید شله زرد خوشمزه و معطری داشته باشید. به راحتی می توانید با دستکاری مقدار مواد اولیه و کم و زیاد کردن آن، شله زرد برای ۲ نفر، شله زرد برای ۴ نفر، شله زرد برای ۱۰ نفر، شله زرد برای ۲۰ نفر، شله زرد برای ۵۰ نفر و شله زرد برای ۱۰۰ نفر درست کنید. در این مطلب طرز تهیه شله زرد نذری و شله زرد مجلسی را به صورت تصویری و با توضیحات کامل به شما آموزش می دهیم. بهترین دستور شله زرد نذری را در سرآشپز دلخوشی بخوانید.

با سرآشپز دلخوشی همراه باشید.

شله زرد نذری، تزیین شله زرد

شله زرد نذری، تزیین شله زرد


با تشکر از شما خواننده عزیز. بیایید با کلیک کردن بر روی لینک های آشپزی به جای تصویر برداری از دستورات آشپزی و انتشار تصاویر دستورات آشپزی، از سرآشپز دلخوشی حمایت کنید


توجه: هرگونه کپی برداری از مطالب و تصاویر اختصاصی سایت دلخوشی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.


شله زرد نذری، تزیین شله زرد

شله زرد نذری، تزیین شله زرد

تعداد نفرات سرو: شله زرد برای ۲۰ نفر

مواد لازم برای تهیه شله زرد مجلسی:

  • برنج ۴ پیمانه (معادل ۶۰۰ گرم)
  • شکر ۸ پیمانه (معادل ۱ کیلو و ۳۶۰ گرم)
  • گلاب ۲ پیمانه
  • خلال بادام ۱ پیمانه
  • هل به میزان لازم
  • زعفران به میزان لازم
  • آب سرد ۳۲ پیمانه
  • دارچین برای تزیین شله زرد
  • کره ۵۰ گرم

طرز تهیه شله زرد مجلسی:

برای اینکه زمان پخت شله زرد سریعتر شود و همچنین کیفیت شله زرد نذری عالی باشد، ترجیحا باید از برنج نیم دانه استفاده شود. هر چقدر برنج داخل شله زرد بیشتر له شود، ظاهر و کیفیت شله زرد بهتر خواهد شد. بنابراین سعی کنید برای تهیه شله زرد از برنج ایرانی نیم دانه استفاده کنید.

اگر برنج نیم دانه در دسترس نداشتید، می توانید برنج ایرانی را از شب قبل داخل آب سرد خیس کنید تا کاملا دانه های برنج سفید و شکننده شوند. وقتی برنج ایرانی، یک شبانه روز داخل آب خیس خورد، آب برنج را خالی کنید و برنج را حسابی چنگ بزنید تا به راحتی خرد شوند. برنجی که به مدت چندین ساعت خیس خورده باشد، به راحتی داخل دست خرد و ریز می شود.

شله زرد نذری، تزیین شله زرد

برنج ایرانی نیم دانه را داخل قابلمه بزرگ بریزید. دقت کنید که حتما بسته به میزان برنج شله زرد، از قابلمه بزرگ استفاده کنید، زیرا در تهیه شله زرد مجلسی، به ازای هر پیمانه برنج به ۸ پیمانه آب نیاز است و حجم برنج بعد از پخت، بسیار زیادتر می شود.

حال آب سرد را به برنج اضافه کنید و زیر شعله گاز را زیاد کنید و اجازه دهید تا آب برنج جوش بیاید. وقتی آب برنج جوش آمد، می توانید زیر شعله گاز را متوسط کنید و اجازه دهید تا برنج تا حدی روی حرارت بماند تا دانه های برنج کاملا له شوند.

شله زرد نذری، تزیین شله زرد

میزان له شدن برنج داخل شله زرد می تواند سلیقه ای باشد، بنابراین اگر دوست دارید دانه های برنج داخل شله زرد دیده نشوند و کاملا له شوند، اجازه دهید تا برنج زمان بیشتری روی حرارت باقی بماند.

هر زمان که احساس کردید برنج شله زرد به اندازه کافی پخته و له شده است، می توانید مواد دیگر را به شله زرد اضافه کنید.

زعفران دم کرده را آماده کنید. سعی کنید برای تهیه شله زرد مجلسی و نذری، در استفاده از زعفران، دست و دلباز باشید.

خلال بادام را به مدت ۲ ساعت داخل گلاب بخیسانید تا کمی نرم و طعم دار شوند.

شله زرد نذری، تزیین شله زرد

بعد از پختن برنج، زعفران دم کرده را به شله زرد نذری اضافه کنید و اجازه دهید تا رنگ زعفران کاملا جذب دانه های برنج شود و شله زرد خوشرنگ شود. برای اینکار می توانید به مدت ۱۰ دقیقه درب قابلمه را بگذارید و زیر شعله را کمتر کنید.

شله زرد نذری، تزیین شله زرد

وقتی شله زرد کاملا خوشرنگ شد، حال شکر را به شله زرد اضافه کنید و کاملا شله زرد را بهم بزنید تا شکر حل شود. بعد از حل شدن شکر، شله زرد کمی شل تر می شود و به اصطلاح لعاب می اندازد. شکر را می توانید هم به صورت مستقیم داخل شله زرد بریزید، و هم اینکه برای تسریع بخشیدن به حل شدن شکر داخل شله زرد، می توانید شکر و مقداری آب را روی حرارت بگذارید تا شکر حل شود و سپس آن را به شله زرد اضافه کنید.

شله زرد نذری، تزیین شله زرد

بعد از اضافه کردن شکر اجازه دهید تا شله زرد حداقل به مدت نیم ساعت دیگر روی حرارت بپزد. دقت داشته باشید که بعد از اضافه کردن شکر، شله زرد ممکن است ته بگیرد، بنابراین شله زرد را مرتبا بهم بزنید تا ته نگیرد.

حال هل، گلاب و خلال بادام را به شله زرد اضافه کنید و هم بزنید و اجازه دهید تا به مدت حداقل ۱۰ دقیقه بپزند.

شله زرد نذری، تزیین شله زرد

سپس کره را به شله زرد اضافه کنید.

در نهایت برای اینکه شله زرد قوام خوبی پیدا کند و کاملا لعاب بیاندازد و خوشرنگ شود، شله گاز را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید تا به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه شله زرد دم بکشد. اگر مقدار آب اضافی شله زرد خیلی کم بود، فقط کافیست که درب قابلمه را بگذارید و حتی می توانید زیر شعله گاز را نیز خاموش کنید. اما اگر احساس کردید آب اضافی شله زرد زیاد است، حتما دم کش بگذارید و زیر شعله را نیز کم کنید.

شله زرد نذری، تزیین شله زرد

شله زرد را می توانید هم به صورت گرم و هم به صورت سرد میل کنید.

برای تزیین شله زرد می توانید از پرک بادام، خلال پسته، خلال بادام و دارچین استفاده کنید.

شله زرد نذری، تزیین شله زرد

مواد شله زرد نذری برای تعداد نفرات زیاد:

معمولا برای درست کردن شله زرد برای تعداد نفرات کم مثلا، شله زرد برای ۲ نفر، شله زرد برای ۴ نفر، شله زرد برای ۸ نفر، شله زرد برای ۱۰ نفر، اندازه برنج و شکر، با مقیاس پیمانه، اندازه گیری می شود. ولی برای درست کردن شله زرد نذری برای ۲۰ نفر، یا شله زرد نذری برای ۴۰ نفر، یا شله زرد نذری برای ۵۰ نفر یا شله زرد نذری برای ۱۰۰ نفر، باید برنج و شکر با مقیاس گرم یا کیلوگرم، اندازه گیری شود.

در نظر داشته باشید که هر پیمانه برنج، تقریبا معادل ۱۵۰ گرم، و هر پیمانه شکر، تقریبا معادل ۱۷۰ گرم می باشد. با توجه به تعداد نفرات می توانید تعداد پیمانه برنج و شکر را زیاد یا کم کنید و سپس با توجه به تعداد پیمانه ها، مقدار کیلوگرم مواد شله زرد را بدست آورید.

معمولا ۴ الی ۵ پیمانه برنج برای ۲۰ نفر کافیست. اگر فرض کنیم که ۴ پیمانه برای ۲۰ نفر مناسب است، بنابراین به طور مثال برای ۱۰۰ نفر شله زرد نذری، تقریبا ۲۰ پیمانه برنج که معادل با ۳ کیلوگرم برنج و تقریبا ۴۰ پیمانه شکر که معادل با ۶ کیلو و ۸۰۰ گرم شکر می باشد، مواد مورد نیاز است.

 فوت و فن شله زرد نذری خوشمزه:

۱- اگر برای بار اول است که تصمیم دارید شله زرد درست کنید، از آنجایی که ذائقه افراد با هم متفاوت است، بنابراین ابتدا با ۱ پیمانه برنج مقدار کمی شله زرد درست کنید. وقتی اندازه شکر و مواد دیگر آن را طبق ذائقه خود تنظیم کردید، حال می توانید با خیال راحت برای تعداد نفرات بالا نیز شله زرد مجلسی درست کنید.

۲- برای تهیه شله زرد به ازای هر پیمانه برنج، به ۷ الی ۸ پیمانه آب نیاز داریم.

۳- برنج را حتما یک شبانه روز کامل داخل آب بدون نمک خیس کنید.

۴- برای تهیه شله زرد حتما از برنج ایرانی استفاده کنید.

۵- برای تهیه شله زرد ترجیحا از برنج نیم دانه استفاده کنید، اگر برنج ایرانی نیم دانه در دسترس نداشتید، برنج ایرانی را به مدت یک شبانه روز، داخل آب سرد خیس کنید و سپس آن را به راحتی داخل دست خود خرد کنید تا ریز و خرد شود. بهتر است برنج را یک شبانه روز داخل آب سرد خیس کنید. اگر می خواهید شله زرد نذری را برای تعداد نفرات بالا درست کنید، بهتر است از برنج نیم دانه استفاده کنید چون آماده کردن و خرد کردن برنج درسته، کمی زمانبر خواهد بود.

۶- هرچقدر دانه های برنج داخل شله زرد بیشتر له شود، کیفیت شله زرد نذری بهتر می شود.

۷- دقت داشته باشید که شکر را زمانی به شله زرد اضافه کنید که میزان له شدن برنج داخل شله زرد مناسب باشد، چون بعد از اضافه کردن شکر، دیگر برنج بیشتر از حد قبلش داخل شله زرد نمی پزد و له نمی شود. پس زمانی شکر را به شله زرد اضافه کنید که برنج داخل شله زرد کاملا له شده باشد و اصطلاحا شکوفه کرده باشد.

۸- بعد از اضافه کردن شکر برای اینکه شله زرد ته نگیرد باید مرتبا آن را بهم بزنید.

۹- زعفران را حتما قبل از اضافه کردن شکر به شله زرد اضافه کنید، زیرا شکر باعث لعاب انداختن شله زرد می شود و مانع جذب رنگ زعفران به تمام دانه های برنج می شود. اگر زعفران را بعد از شکر به شله زرد اضافه کنید، ممکن است بعضی دانه های برنج سفید باقی بمانند و ظاهر شله زرد خراب شود.

۱۰- مقدار شکر شله زرد بسته به ذائقه شما دارد. معمولا به ازای هر پیمانه برنج از ۲ پیمانه شکر استفاده می شود. با این میزان شکر، شیرینی شله زرد متعادل و مناسبت تر است. اگر شله زرد کم شیرین دوست دارید، می توانید به ازای هر پیمانه برنج، یک و نیم پیمانه شکر استفاده کنید البته با این میزان مقدار شیرینی شله زرد کمتر می شود و کمی بی مزه به نظر می رسد.

۱۱- برای اضافه کردن هل به شله زرد، چندین روش وجود دارد. روش اول اینکه، دانه های هل را چندین مرتبه آسیاب کنید تا در نهایت پودر نسبتا روشن و سفیدی حاصل شود، بدین ترتیب بعد از اضافه کردن هل به شله زرد، دانه های سیاه هل داخل شله زرد دیده نمی شود. روش دوم اینکه، دانه های هل را داخل یک پارچه تمیز بریزید و پارچه را با نخ محکم کنید، سپس داخل شله زرد بیاندازید و در پایان پخت شله زرد، آن را از داخل شله زرد خارج کنید. البته اگر هل را کاملا پودر کنید، روش اول باعث می شود تا شله زرد معطر شود.

۱۲- در پایان پخت شله زرد، درب قابلمه را به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه بگذارید و اجازه دهید هم آب اضافی شله زرد کشیده شود و هم شله زرد خوشرنگ و معطر شود. دم گذاشتن شله زرد باعث می شود تا رنگ زعفران کاملا به خورد شله زرد برود.

منبع: سرآشپز دلخوشی (آشپزی اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی)

: امتیاز کاربران
2 نظرات
  1. زهــــــــــــــرا می گوید

    باسلام و خسته نباشید …. اگر هل را آسیاب کنیم و به شله زرد اضافه کنیم ،،، رنگ شله زرد بخاطر پودر هل کِدِر نمیشود ؟؟؟؟؟؟

    1. دلخوشی می گوید

      سلام زهرا جان
      مقدار هل در مقاسیه با حجم شله زرد خیلی کم هست و اصلا رنگ شله زرد رو تغییر نمیده

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.