شایع ترین علائم پروستات در مردان(پیشگیری و درمان)

0 278

مجله اینترنتی دلخوشی: مشکلات پروستات معمولا در مردان بعد از سن ۵۰ سالگی اتفاق می افتد. پروستات غده ای است که بخشی از سیستم تولید مثل مردانه است و در اطراف مجاری ادراری مرد، نزدیک به مثانه قرار دارد. مشکلات رایج پروستات عبارتند از: هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)، پروستاتیت حاد و مزمن باکتریایی و پروستاتیت مزمن (غیر باکتریایی).

سرطان پروستات معمولا در مردان بالای ۵۰ سال، به ویژه مردان آمریکایی آفریقایی و در مردانی که زیاد غذاهای چرب می خورند و یا اینکه سابقه خانوادگی سرطان پروستات در آنها وجود دارد، بیشتر دیده می شود. سرطان پروستات به طور قطعی با بیوپسی بافت تشخیص داده می شود؛ مطالعات اولیه ممکن است شامل آزمون رکتوم، سونوگرافی و ارزیابی آنتی ژن های اختصاصی پروستات (PSA) باشد.

درمان سرطان پروستات ممکن است شامل نظارت و مراقبت، جراحی، پرتودرمانی و هورمون درمانی باشد.

علت پروستات، درمان پروستات

پروستات چیست؟

پروستات غده ای تقریبا به اندازه یک گردو است. این غده بخشی از سیستم تولید مثل مردان است و در اطراف لوله ای که ادرار را از مثانه حمل می کند، قرار دارد. هر چقدر که مردان مسن تر می شوند، غده پروستات نیز بزرگتر می شود. اگر پروستات فرد، بیش از حد بزرگ شود، می تواند باعث مشکلاتی در سلامتی شخص شود. مشکلات پروستات، به معنی داشتن سرطان پروستات نیست.

علت پروستات، درمان پروستات

نکات ضروری برای پیشگیری از مشکلات پروستات:

۱- سعی کنید همیشه وزن مناسب بدن خود را حفظ کنید.

۲- به طور منظم ورزش کنید.

۳- سبزیجات و میوه بیشتری بخورید. گوجه فرنگی، هندوانه، گریپ فروت، گواوا و پاپایا، شامل لیکوپن و آنتی اکسیدان قوی هستند. به طور کلی از میوه های قرمز رنگ مثل گوجه فرنگی، غافل نشوید. سبزیجاتی مانند، بروکلی، گل کلم، کلم، بوته های بروکسل نیز انتخاب خوبی هستند.

۴- اگر سابقه خانوادگی سرطان پروستات دارید، به دکتر خود اطلاع دهید. اگر پدر یا برادر سابقه بیماری سرطان پروستات داشته باشند، ریسک احتمال سرطان پروستات در شخص دو برابر می شود.

۵- سویا بخورید. در رژیم غذایی روزانه خود از غذاهای حاوی سویا مانند، توفو و دانه سویا بیشتر مصرف کنید.

۶- سیگار نکشید.

۷- از غذاهای سرشار از سلنیوم مانند، گندم، ماهی تن، شاه ماهی، و دیگر غذاهای دریایی و صدف، دانه آفتابگردان، تخم مرغ، دانه کنجد، بادام زمینی، قارچ، سیر و پیاز، در رژیم غذایی روزانه خود مصرف کنید. سلنیوم ریسک احتمال بیماری سرطان پروستات را کاهش می دهد.

۸- با شروع سن ۵۰ سالگی، تست های لازم برای بررسی سلامت پروستات مانند، تست PSA و آزمایش رکتال را انجام دهید. مردانی که دارای ریسک بالایی در بیماری سرطان پروستات هستند مانند مردان آفریقایی آمریکایی، و مردانی با سابقه خانوادگی بالای سرطان پروستات، باید درشروع سن ۴۵ سالگی این تست ها را انجام دهند.

۹- قهوه بنوشید. مطالعات نشان داده است که مصرف منظم قهوه می تواند خطر سرطان پروستات را کاهش دهد. البته در مصرف قهوه زیاده روی نکنید.

۱۰- از مواد غذایی سالم استفاده کنید. به عنوان مثال، به جای کره از روغن زیتون، به جای شیرینی از میوه، به جای غذاهای کنسروی از سبزیجات تازه، به جای پنیر از دانه ها و آجیل ها استفاده کنید.

۱۱- از غذاهای متضاد و ناسازگار با هم استفاده نکنید.

۱۲- مصرف الکل، کافئین و قند را محدود کنید.

۱۳- میزان مصرف نمک را محدود کنید.

۱۴- از چربی های مفید استفاده کنید.

۱۵- تمرینات کگل را انجام دهید.

۱۶- علائم احتمالی پروستات را بدانید.

۱۷- به صورت دوره ای به متخصص اورولوژیست برای تشخیص مراجعه کنید.

۱۸- مقدار مصرف روزانه کلسیم خود را بررسی کنید. دوزهای بالاتر از حد مجاز روزانه را مصرف نکنید.

۱۹- در صورت لزوم، روش های درمانی مناسب را برای استرس، فشارخون بالا، دیابت، کلسترول بالا و افسردگی دنبال کنید. با دوری کردن از این شرایط می توانید زندگی خود را حتی با وجود سرطان پروستات نیز حفظ کنید.

۲۰- از مصرف زیاد مکمل ها با مگاویتامین ها خودداری کنید. مصرف بیش از حد ویتامین ها خصوصا فولات، باعث تحریک و تقویت سرطان می شود. البته به نظر نمی رسد که  مصرف مناسب مولتی ویتامین ها مضر باشد. اما اگر یک رژیم سالم غذایی روزانه با مقدار زیادی میوه، سبزیجات، دانه های کامل، ماهی و روغن های سالم داشته باشید، حتی نیاز به مولتی ویتامین ها نیز نخواهید داشت.

۲۱- ریلکس کنید و از زندگی لذت ببرید. کاهش استرس در محل کار و خانه، طول عمر شما را بهبود می بخشد و منجر به زندگی طولانی و شادتر خواهد شد.

علائم احتمالی مشکل پروستات چیست؟

بیماری های پروستات گاهی بدون علامت است، اما برخی از علائم احتمالی آن به صورت زیر است:

علت پروستات، درمان پروستات

۱- اختلال نعوظ

۲- خون در ادرار

۳- درد به هنگام ادرار کردن

۴- درد به هنگام رابطه جنسی

۵- درد در ناحیه کمر

۶- همیشه احساسی مانند نیاز به ادرار کردن داشته باشید.

۷- جریان ادراری ضعیف یا کند

۸- احساس تخلیه ناقص مثانه

۹- شروع ادرار کردن به سختی باشد.

۱۰- تکرر ادرار

۱۱- بیدار شدن پی در پی در هنگام شب برای ادرار کردن

۱۲- جریان ادراری که مرتبا شروع و متوقف می شود.

۱۳- فشار برای ادرار کردن

کلام آخر این که، حتی اگر شما سبک مناسب زندگی با رژیم غذایی سالم نیز داشته باشید، باز هم نمی توان گفت که ریسک سرطان پروستات را نخواهید داشت، و یا باعث درمان سرطان پروستات شما نخواهد شد. اگر بالای ۵۰ سال هستید، و یا اگر بالای ۴۰ سال با نژاد آمریکایی-آفریقایی هستید، و یا اینکه سابقه خانوادگی سرطان پروستات دارید، شما به چیزی فراتر از یک رژیم غذایی سالم نیاز دارید. سعی کنید سالانه آزمایش رکتال و تست PSA را انجام دهید و برای مشاوره و راهنمایی به پزشک خود مراجعه کنید.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.