نکات مهم برای تهیه گوشت قرمز سالم و باکیفیت

0 480

مجله اینترنتی دلخوشی: یکی از پرطرفدارترین گوشت هایی که مورد مصرف خانوارها قرار می گیرد گوشت قرمز می باشد. گوشت قرمز سرشار از ویتامین ها و پروتئین های لازم برای بدن انسان می باشد و باید در برنامه غذایی هر فردی قرار بگیرد. بنابراین برای تهیه گوشت قرمز سالم به نکات زیر توجه کنید.

گوشت یخی، گوشت طعم دار

گوشت های قرمز تازه و باز :

درهنگام تهیه گوشت گوسفند دقت کنید که گوشت تازه و سالمی را انتخاب و خریداری نمایید. گوشت قرمز تازه، رنگ روشنی دارد و چربی های روی آن صاف و سفید می باشند، اگر گوشت کدر و تیره بود یا روی چربی های آن حباب هایی وجود داشت و همچنین اگر بوی ترشیدگی می داد بدانید این گوشت تازه نیست و ممکن است فاسد باشد. البته برخی از گوشت های قرمز تیره به دلیل کهولت سن گوسفند به این رنگ درآمده اند ولی بهتر است در نهایت گوشتی با رنگ روشن خریداری نمایید. گوشت های تازه معمولا عطر و طعم خوبی دارند و بافت آن ها نیز سالم  و به خوبی حفظ شده است. گوشت های تازه معمولا کشتار روز بوده و بسیار مورد علاقه مردم می باشند.

گوشت های قرمز یخی :

گوشت های یخی در دمای ۴۵- درجه فریز می شوند و تا رسیدن به دست مصرف کننده باید در دمای ۱۸- درجه نگهداری شود ولی ممکن است ماشین های حمل کننده این گوشت ها خراب شده و یا اینکه برق سردخانه دچار مشکل شود و این دما کاهش یابد و به ۱۲- و یا ۹- برسد که در این صورت ممکن است طعم و مزه گوشت را دچار تغییر کند و یا امکان رشد میکروارگانیسم‌ها در گوشت افزایش یابد و گوشت فاسد شود. همچنین خون آبه هایی که با تغییر دمای نگهداری از گوشت خارج می شوند حاوی پروتئین و ویتامین هایی هستند که البته تنها مقادیری از این مواد مغذی از گوشت خارج می شوند.

گوشت چرخ کرده :

بسیاری از مردم فکر می کنند گوشت های چرخ کرده موجود در بازار از کیفیت و سلامت پایینی برخوردارند زیرا یک کیلو گوشت چرخ کرده از یک کیلو گوشت تازه ارزان تر است، در صورتیکه اینطور نیست زیرا گوشت های چرخ کرده صنعتی مستقیم از کشتارگاه به کارخانه برده می شوند و قیمت آن ها نیز بسیار کمتر از قیمت گوشت هایی که برای مصرف خانگی خریداری می شوند در می آید زیرا بدون واسطه به کارخانه فروخته می شوند. گوشت های چرخ کرده صنعتی که در فروشگاه ها می بینیم از نظر سلامت و کیفیت توسط دامپزشک تأیید شده اند. ولی گوشت های چرخ کرده باز که در قصابی ها به فروش می رسند به هیچ عنوان توصیه نمی شوند.

گوشت های طعم دار :

خرید گوشت های باز که در مواد خوابیده و طعم دار شده اند توصیه نمی شود زیرا این گوشت ها اکثراً بی کیفیت بوده و با طعم دار کردن به وسیله ی ادویه های مختلف این کیفیت پایین را پنهان می کنند. بهتر است گوشت تازه خریداری کنید و خودتان در منزل آن را در مواد خوابانده و طعم دار کنید، اگر وقت این کار را ندارید گوشت های مزه دار کارخانه ای که دارای مجوز بهداشت هستند را خریداری نمایید. همچنین باید بدانید که مغازه های پروتئینی و قصابی اجازه فروش گوشت مزه دار به صورت باز را ندارند و بر اساس تحقیقاتی مشخص شده است که در حدود ۲۰ درصد از گوشت های مزه دار باز موجود در مغازه ها، به جای زعفران از رنگ زعفران استفاده کرده اند. تنها کارخانه های دارای دامپزشک، دارای مجوز فروش گوشت های مزه دار بسته بندی شده می باشند.

گردآوری شده از: salamati.ir ، lambmeat.ir

: امتیاز کاربران

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.