خواص حیرت انگیز چلغوز یا دانه کاج

0 7,105

مجله اینترنتی دلخوشی: چلغوز یا دانه کاج یا پیگنولی، یک میان وعدۀ عصرانۀ بسیار خوشمزه است که می تواند در مدیریت وزن نیز به شما کمک کند. اگر این خبر درست باشد، خیلی عالی است. خبر خوب اینکه این خبر کاملا درست است. آجیل کاج که بسیار خوشزه و مقوی است می تواند با فواید فراوانی که دارد در کاهش وزن و سلامتی به شما کمک کند.

آجیل دانه کاج، از زمان پارینه سنگی یک منبع تغذیه ای معروف به شمار می رفته است. آجیل کاج ترد و خوشمزه، دانه های کوچکی از مخروط کاج است. از دیدگاه گیاه شناسی، درخت آن متعلق به خانوادۀ کاجیان است. دانۀ کاج، با نام های آجیل سدر، تخم کاج، آجیل کاج و پیگنولی شناخته می شود. نام آن به زبان هندی چلغوز است که در واقع از فارسی آمده و به معنی چهل غوزه است. چلغوز معمولا در هند، پاکستان و افغانستان یافت می شود. این دانه های کوچک و کشیده، از یک تا دو اینچ درازا دارند.

کاهش وزن، کلسترول خون

فواید دانه های کاج (چلغوز)

 

بهبود سلامت قلب و عروق

دانۀ کاج سرشار از چربی های تک غیراشباع است که به کاهش کلسترول خون کمک می کند. مصرف منظم دانه های کاج باعث افزایش کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد در بدن می شود. اسید اولئیک موجود در دانه های چلغوز به کبد کمک می کند تا تری گلیسیرید را از بدن دفع کند. همچنین این دانه ها باعث سلامت چربی خون و جلوگیری از بیماری های عروق کرونر و سکتۀ مغزی می شوند.

کاهش وزن

خوردن تعداد انگشت شماری از دانه های چلغوز می تواند در مدیریت وزن موثر باشد. یک مطالعه نشان داده است که جایگزین کردن چربی های غیراشباع سالم با چربی های اشباع می تواند بدون نیاز به کاهش کالری دریافتی، به کاهش وزن کمک کند. چلغوز در سرکوب اشتها بسیار موثر است. این دانه های کاج به دلیل دارا بودن اسید پینولینیک که یک هورمون است، به مغز القا می کند که معده پر شده است و بنابراین باعث کاهش اشتها می شود.

این محدود کردن اشتها، شما را برای مدت زیادی سیر نگه می دارد. آجیل کاج یا همان چلغوز می تواند مصرف مواد غذایی را تا ۳۷% کاهش دهد.

آنتی اکسیدان ها

آجیل کاج دارای آنتی اکسیدان های بسیار زیادی است. این آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد را که باعث رشد سرطان و انواع بیماری ها می شوند، مورد هدف قرار می دهند.

همچنین به بدن کمک می کند تا مقاومت خود را در برابر عوامل عفونی و ویروس ها افزایش دهد. دانۀ کاج به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان ها، به کاهش سرعت فرایند پیری شهرت دارد.

بهبود سلامت چشم

دانه های چلغوز دارای بتاکاروتن و آنتی اکسیدان هاست که برای سلامت چشم بسیار مفیدند. لوتئین موجود در آجیل کاج به چشم ها کمک می کند تا اشعۀ UV را فیلتر کرده و از آسیب های ماکولا جلوگیری کند. همچنین مصرف این دانه ها مانع از بین رفتن چشم در اثر افزایش سن می شود.

انرژی

دانه های کاج یک گزینۀ عالی برای میان وعدۀ عصرانه محسوب می شود. این پروتئین حاوی منبع فوری انرژی است. همچنین مصرف این دانه ها به ساخته شدن و ترمیم بافت های عضلانی کمک می کنند. پروتئین یک سوخت سوزنده است که باعث تقویت انرژی طولانی مدت شده و منجر به فرسودگی نمی شود. همچنین با افزایش سطح انرژی، باعث بهبود مصرف اکسیژن توسط بدن می شوند.

سلامت پوست

ویتامین E موجود در آجیل کاج/چلغوز برای حفظ یکپارچگی غشای سلولی مورد نیاز است. همچنین پوست را از اشعۀ UV مضر محافظت می کند. رطوبت موجود در دانۀ کاج، پوست را به خوبی مرطوب نگه می دارد.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

 

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.