۱۵ روش برای بهتر غذا خوردن کودکان

0 2,618

مجله اینترنتی دلخوشی:  غذا خوردن کودکان همواره یکی از مسائل بسیار مهم برای مادران است که روزانه را آن درگیر هستند. برخی از مادران از بدغذایی کودک یا بی اشتهایی کودک شکایت دارند. راهنمایی های زیر، حاصل تجربیات یک متخصص تغذیه که خود مادر سه قلوهای ۷ ساله است ارائه شده است. این متخصص تغذیه راهکارهای درست و صادقانه ای را برای تشویق کودکان به خوردن سبزیجات، شیر، غذاهای جدید و غیره ارائه کرده است.

بی اشتهایی کودک، کودک بد غذا

ترفندهایی در غذاخوردن کودکان برای ترک بدغذایی کودک:

۱-یک برنامه داشته باشید. کودکان باید هر سه تا چهار ساعت غذا بخورند: سه وعده غذا، دو وعده تنقلات و مقدار زیادی مایعات. تنظیم چنین رژیم غذایی باعث می شود که کودکتان یک رژیم متعادل داشته باشد و کمتر دچار بدخلقی شود زیرا در این صورت کمتر گرسنگی را تجربه خواهد کرد. هنگامی که با کودکانتان در بیرون از منزل به سر می برید، سعی کنید یک دستگاه خنک کننده در اتومبیلتان داشته باشید و در آن هویج، سبزیجات، ماست و آب ذخیره کنید تا مجبور نشوید به غذاهای سریع و ناسالم روی بیاورید.

۲-برای شام برنامه ریزی کنید.  اگر یک برنامه ریزی هفتگی برایتان سخت است، برای دو سه روز آینده برنامه ریزی کنید. یک شام خوب نباید خیلی مفصل و تجملی باشد، اما باید متعادل باشد: نان با غلات کامل، برنج یا پاستا؛ یک میوه یا سبزیجات؛ و یک منبع پروتئینی مثل گوشت بدون چربی، پنیر یا لوبیا. همچنین انتخاب یک سوپ ساده به همراه تکه ای نان کامل به همراه یک برش میوه مثل یک برش سیب یا خربزه شام مناسبی برای کودکان خواهد بود.

۳-به یک غذای سریع بسنده نکنید. ممکن است برخی از مادران دو شام متفاوت یکی مورد علاقۀ کودکان و یکی برای خود و همسرشان تهیه کنند. این عادت بسیار مخرب است و برای مادر کار خسته کننده ای است. بهتر است یک شام برای کل خانواده درست کنید، مطمئن باشید کودکان عادات و رفتار والدین را تقلید خواهند کرد. بنابراین بزودی آنها به رفتارهای غذایی شما عادت خواهند کرد.

۴- زبان خود را گاز بگیرید. شاید کار سختی باشد، اما سعی کنید در مورد اینکه کودکانتان چقدر و چگونه غذا می خورند نظر ندهید. تا جایی که ممکن است بی تفاوت باشید. به یاد داشته باشید که با تهیۀ غذاهای متعادل، وظیفۀ خود را به عنوان والدین انجام داده اید. حالا نوبت بچه های شماست که از غذاها میل کنند و مسوولیت تغذیۀ کودکان با خود آنهاست! اگر به هنگام غذا خوردن کودک، دستورالعمل صادر کنید مثلا بگویید: ” سبزیجات خود را بخور” کودک مقاومت خواهد کرد!

۵-غذاهای جدید را به تدریج اضافه کنید. کودکان ذاتا از غذاهای جدید ترس دارند. به کودک خود بگویید قبل از اینکه در مورد دوست داشتن یا نداشتن غذایی تصمیم بگیرد، مقداری از آن را بچشد. تعریف و تمجید از کار این قهرمان کوچک، می تواند اثرات شگفت انگیزی داشته باشد! مثلا اگر کودکتان نخود سبز نمی خورد به او بگویید: ” فلانی (نام یک ورزشکار یا قهرمان آشنا برای کودک) از تو می خواهد که بزرگ و قوی باقی بمانی” این کار باعث خواهد شد که کودکتان تشویق به خوردن نخود سبز یا هر غذای دیگری شود.

۶- دیپ درست کنید. اگر کودک شما سبزیجات نمی خورد، آن را به شکل دیپ (میکس شده) به کودک بدهید. به عنوان مثال می توانید هویج را به صورت رنده شده با سس ماست به کودک بدهید. همچنین اسفناج را می توانید به شکل له شده با سس ماست امتحان کنید. کودکان اغلب چنین ترکیبی را دوست دارند.

۷-صبحانه را نیز به حساب بیاورید! بیشتر خانواده ها به اندازۀ کافی فیبر مصرف نمی کنند و صبحانه محل گریزی برای آن است. برای صبحانه به دنبال حبوبات یا غلاتی با فیبر بالا باشید.

همچنین می توانید با غلات کامل پنکیک درست کنید. برای درست کردن آن برای پنج نفر، ۲ فنجان آرد قنادی گندم کامل را با ۴ قاشق چایخوری بکینگ پودر، یک چهارم قاشق چایخوری نمک و ۲ قاشق غذاخوری شکر مخلوط کنید.

هنگامی که برای پختن آن آماده بودید، همۀ مواد را با ۲ قاشق غذاخوری بذر کتان، ۲ فنجان آب، ۳ قاشق غذاخوری روغن کانولا، یک چهارم قاشق چایخوری وانیل و ۲ قاشق غذاخوری سس سیب مخلوط کنید.

۸-به سمت سویا بروید!

حتی اگر کودکان شما آلرژی شیر ندارند، شیر سویا یک منبع سلامت فتوشیمیایی فوق العاده محسوب می شود. اگر کودک شما شیر سویا دوست ندارد، آن را به صورت پنهانی به همراه غذاهای دیگر به او بخورانید. به عنوان مثال می توانید شیر سویا را در سوپ شیر، انواع سس یا  بطور کلی غذاهایی که شیر جزو مواد اولیۀ آنهاست بگنجانید.

۹-مقداری شکر بپاشید!

گاهی کودکان دوست دارند هویج پخته را با کمی شکر قهوه ای بخورند یا اینکه روی برخی از میوه ها از شکر به جای نمک استفاده کنند که باعث می شود میوه ها و سبزیجات را بهتر بخورند. البته آنها بالاخره این احساس نیاز به شکر اضافی را ترک می کنند.

۱۰-کودکان را در آشپزی مشارکت دهید.

اگر کودکانتان در انتخاب و آماده سازی غذاها مشارکت داشته باشند، بیشتر به خوردن آنچه که درست کرده اید علاقه نشان خواهند داد.

آنها را به فروشگاه ببرید و اجازه دهید خود مواد غذایی را انتخاب کنند. اگر کودکانتان به اندازۀ کافی بزرگ هستند، به آنها اجازه دهید که سبزیجات را خورد کنند و با مخلوط آنها یک سالاد درست کنند.

اگر کودکانتان از خوردن برخی میوه ها مثل سیب یا موز دوری می کنند، با آنها کیک یا تارت درست کنید. خواهید دید که به راحتی در قالب های دیگر به خوردن آنها علاقه نشان خواهند داد.

۱۱-هله هولۀ کمتری در منزل داشته باشید.

به یاد داشته باشید که این شما هستید که غذاهای درون منزل را تامین می کنید نه فرزندان شما. بنابراین اگر مقدار کمتری هله هوله در منزل داشته باشید، کودکان خود را مجبور کرده اید که به خوردن میوه، سبزیجات، غلات کامل و محصولات لبنی بیشتری روی بیاورند.

۱۲-گاهی به کودکان اجازه دهید مستقل عمل کنند.

گاهی دادن غذاهایی که کمتر سالم هستند باعث می شود که کودکان احساس محرومیت نکنند و غذا هم برایشان جذاب باشد. ما گاهی شکلات، نوشابه و کلوچه ها را غذا می نامیم. اگرچه اغلب غذاهای سالم از قبیل غلات سالم، کشمش و ذرت، آجیل و غیره به کودکانمان می دهیم، اما گاهی هم اجازه دهیم که تنقلاتی مانند شکلات، آبنبات و نوشیدنی ها را نیز در تعطیلات و مسافرت ها امتحان کنند. مثلا هر چند وقت یک بار اجازه دهید پیتزا، همبرگر یا سیب زمینی سرخ شده بخورند.

۱۳-کودکان باید از غذای خود لذت ببرند.

خلاقیت در تهیه و ارائۀ غذا از تنوع غذایی کودکان مهم تر است. می توانیم یک پنکیک به شکل صورتک خندان درست کنیم و اسم خنده دار برای آن انتخاب کنیم. مثلا آن را نی نی کوچولو نامگذاری کنیم.

اگر کلم بروکلی به کودکمان می دهیم، می توانیم اسم درخت کوچولو، نی نی درخت یا دایناسور کوچولو را برای آن انتخاب کنیم. همچنین برای تهیۀ غذای کودک می توانیم از نان های تست استفاده کنیم و آنها را به اشکال ستاره، ماه، گل و غیره درآوریم تا برای کودکان جذاب و دوست داشتنی باشد.

۱۴-یک الگوی رفتاری باشید.

اگر رژیم غذایی خاصی دارید یا حتی عادت به پرخوری بی رویه دارید، مطمئن باشید که کودکان شما از شما الگو خواهند گرفت و این امر بسیار طبیعی است. با پیغام های غذایی که از مغزتان به شما می رسد صادق باشید. سعی کنید تا گرسنه نشدید غذا نخورید. به این ترتیب کودکان شما نیز از شما چنین رفتاری را خواهند آموخت.

۱۵-رفتار خود را تعدیل کنید.

درک درست از آنچه که بچه ها در طول زمان می خورند مهم است. خوردن ذرت بوداده یا پاپ کورن، بستنی یا ساندویچ به هنگام خوردن یک فیلم از لذت های واقعی زندگی است.

هنگامی که این زمان ها را با انتخاب غذاهای هوشمندانه و فعالیت های بدنی مناسب، همگام کنید، کودکان شما مشکلی پیدا نخواهند کرد.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.