۱۰ گیاه شیرافزا برای مادرانی که شیر کمی دارند

0 7,166

مجله اینترنتی دلخوشی: مادرانی که کودک خود را با شیر خود تغذیه می کنند، گاهی می توانند با مصرف برخی گیاهان دارویی، مقدار شیر خود را افزایش دهند. تعدادی گیاه دارویی وجود دارند که برخی معتقدند به افزایش شیر مادر کمک می کنند. بنابراین اگر احساس می کنید که شیرتان برای نوزادتان کافی نیست می توانید از این لیست گیاهان دارویی شیر افزا برای افزایش شیر خود استفاده کنید.

گیاهان شیر افزا، شیردهی

برخی اوقات ممکن است شیر شما به طور طبیعی کاهش یابد :

  • زمانی که دورۀ عادت ماهانۀ خود را سپری می کنید.
  • زمانی که داروهای ضد بارداری مصرف می کنید.
  • زمانی که استرس دارید.

در چنین زمان هایی می توانید با متخصص تغذیۀ خود برای مصرف یک یا چند گیاه دارویی شیرافزا مشورت کنید. متخصص تغذیه می تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید که کدامیک از گیاهان دارویی در هر یک از موقعیت های پیش آمده موثرتر عمل می کنند.

معمولا گیاهان دارویی به تنهایی به طرز عالی کار نمی کنند. بنابراین به هنگام مصرف گیاهان دارویی بهتر است تحریکات سینۀ خود را نیز افزایش دهید. شما می توانید این کار را با شیردهی بیشتر به نوزاد، طولانی تر کردن مدت زمان شیردهی و یا دوشیدن شیر خود انجام دهید.

۱۰ گیاه دارویی برای افزایش شیر مادران

  • شنبلیله (Fenugreek)

شنبلیله رایج ترین گیاهی است که مادران شیرده از آن برای افزایش شیر خود استفاده می کنند و معمولا به صورت چای (برگ خشک) موجود است. شنبلیله گیاهی از منطقۀ مدیترانه است که طعمی تلخ و بوی شربت افرا دارد. این گیاه اگر بطور متعادل مصرف شود ضرری ندارد. اگرچه این گیاه می تواند باعث شود که عرق و شیر مادر و حتی ادرار کودک بوی شربت افرا بدهد.

  • خارمتبرک (Blessed Thistle )

این گیاه دارویی اغلب به همراه شنبلیله در مکمل های تجاری شیرافزا برای مادران شیرده و به صورت چای های شیرافزا موجود است. این گیاه تا زمانی که در دوزهای مشخص شده و به اندازه استفاده شود، گیاهی ایمن است.

  • رازیانه (Fennel)

رازیانه گیاهی است که عطر و طعمی شیرین دارد و یک مادۀ رایج مورد استفاده در غذاهای مدیترانه ای است. مصرف این گیاه دارویی به مصر باستان باز می گردد. رازیانه برای درمان مشکلاتی از قبیل مشکلات گوارشی و قاعدگی استفاده می شده. همچنین اعتقاد بر این است که این گیاه به افزایش شیر مادران شیرده کمک می کند.

  • گزنه (Stinging Nettle)

گزنه یک گیاه مغذی، تیره و سبزبرگ است. این گیاه آهن زیادی داشته و دارای ویتامین ها و مواد معدنی زیادی است. اعتقاد بر این است که مصرف آن پس از زایمان به درمان کم خونی، مبارزه با خستگی و افزایش شیر مادران کمک می کند.

  • یونجه (Alfalfa)

جوانۀ یونجه یکی از رایج ترین محصولات پرورش داده شده در طول تاریخ است. این گیاه بسیار مغذی بوده و سرشار از ویتامین ها و املاح معدنی است. یونجه غنی از آنتی اکسیدان ها، دارای چربی اشباع کم و دارای پروتئین و فیبر بالاست. این گیاه یکی از منابع اصلی غذایی برای حیواناتی است که از شیر آنها استفاده می شود. زیرا بر این باورند که این گیاه تولید شیر را افزایش می دهد. مادران شیرده می توانند این گیاه را به رژیم غذایی خود اضافه کنند تا زمانی که نتیجۀ آن را مشاهده کنند.

  • سداب بز (Goat’s Rue)

سداب بز یکی از اعضای خانوادۀ گیاه شنبلیله و به فرم خشکبار است. اعتقاد بر این است که سداب بز یک مکمل ایمن است. از خواص این گیاه است که بافت پستان را می سازد و به شیردهی بیشتر کمک می کند. به هر حال مصرف این گیاه به شکل تازه بسیار خطرناک است و هرگز نباید به این شکل مصرف شود.

  • خارمریم (Milk Thistle)

شیرۀ خار قرن ها به عنوان گیاه شیرافزا مورد استفاده بوده است. بسیاری معتقدند که رگه های سفید این گیاه شبیه شیر مادر است. بنابراین افسانه ای که وجود دارد معتقد است که اگر شما خارمریم را مصرف کنید تولید شیر شما افزایش پیدا خواهد کرد.

  • مخمر آبجو (Brewer’s Yeast)

مخمر آبجو یک مکمل تغذیه ای سالم است که می تواند به افزایش سطح انرژی و جلوگیری از افسردگی نوزاد کمک کند. همچنین اعتقاد بر این است که مخمر آبجو به افزایش شیر مادران نیز کمک می کند.

  • زنجبیل (Ginger)

زنجبیل یک گیاه سنتی است که عطر و طعم خوبی به غذا می دهد و برای انواع مشکلات مربوط به سلامتی مفید است. این گیاه اغلب برای بیماری های حرکتی و گوارشی مفید است. اما در برخی نقاط جهان این طور به نظر می رسد که از آن برای افزایش شیر مادران نیز بهره می برند. ریشۀ زنجبیل تازه یک مادۀ سالم برای رژیم غذایی شما محسوب شده و می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید. همچنین مطلبی مبنی بر مضر بودن آن برای مادر و نوزاد گزارش نشده است.

  • سیر (Garlic)

سیر یک مادۀ غذایی مورد علاقه در دستورات غذایی در سرتاسر جهان است. در طول تاریخ، سیر دارای کاربردهای فراوان از جمله طعم دهندۀ غذا، مکمل غذایی و دارو بوده است. سیر دارای مزایای بسیاری در سلامتی است و یک افزودنی سالم و ایمن در رژیم غذایی شیردهی شما محسوب می شود. اعتقاد بر این است که سیر می تواند تولید شیر مادر را افزایش دهد اما همچنین می تواند طعم شیر مادر را نیز تغییر دهد. به نظر می رسد که برخی نوزادان طعم سیر را در شیر مادر دوست دارند، در حالی که برخی نوزادان ممکن است چنین طعمی را تحمل نکنند.

هشدارهایی در مورد گیاهان شیرافزا:

  • قبل از مصرف هر گونه داروی گیاهی، همیشه با پزشک یا مشاور تغذیه مشورت کنید. برای قرن ها، داروهای گیاهی به عنوان دارو استفاده شده اند و درست مثل داروهای تجویزی، گیاهان و نیز می توانند عوارض جانبی داشته باشند. بسته به آماده سازی، برخی از گیاهان حتی می توانند سمی باشند.
  • گیاهان دارویی شیرافزا را از شرکت های معتبر تهیه کنید. اکثر چای های ارائه شده با مارک های تجاری مختلف ارائه شده در داروخانه ها ایمن هستند.
  • اگر از داروی گیاهی خاصی برای افزایش شیرمادر استفاده می کنید، بهتر است پزشک متخصص شما و پزشک نوزادتان از این موضوع اطلاع داشته باشد.
  • اگر باردار هستید مراقب باشید، برخی از گیاهان می توانند برای شما خطرناک باشند و منجر به زایمان زودرس یا سقط جنین شوند.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: verywellfamily.com

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.