همه چیز دربارۀ خواب کودک یک تا سه ماهه

0 123

مجله اینترنتی دلخوشی: آیا در تلاش برای تنظیم یک برنامه برای کمک به بهتر شدن خواب نوزادتان هستید؟ آیا کودک خود را به خانه آورده اید و دریافته اید که خواباندن او کار سختی است؟ آیا نگران این هستید که نوزاد شما خوب نمی خوابد و نیاز به خواب بیشتری دارد؟ آیا همۀ راه ها را امتحان کرده اید اما او چند ساعت بدون وقفه نخوابیده است؟

اگر شما یک مادر جدید هستید که با مسائل مربوط به خواب نوزاد خود دست و پنجه نرم می کنید، این مقاله که در مورد الگوی خواب نوزادان یک تا سه ماهه است می تواند به شما کمک کند. در اینجا دربارۀ همه چیز در مورد چگونگی خواب نوزاد و هرآنچه بتواند به شما کمک کند، صحبت شده است.

 میزان خواب نوزاد، خواباندن نوزاد

الگوی خواب کودک یک تا سه ماهه

هر کودک منحصر به فرد است، و با سیستم فیزیکی و روانی متفاوت از کودکان دیگر به دنیا آمده است. اگر یک مادر جدید هستید، در اینجا می توانید هرآنچه که برای مدیریت خواب کودکتان به آن نیاز دارید را یاد بگیرید.

الگوهای خواب کودک یک ماهۀ شما:

بعد از اینکه کودک شما متولد شد، در بیشتر اوقات در چند هفتۀ اول تولد در حالت خواب به سر می برد.

– در ماه اول تولد، معمولا می توانید منتظر این باشید که کودکتان بیشتر ساعات شبانه روز را در خواب سپری  کند. کودک شما می تواند حدود ۱۸ ساعت از ۲۴ ساعت شبانه روز را بخوابد.

– با اینکه کودک شما می تواند حدود ۱۸ ساعت بخوابد، ولی این خواب در طول ۱۸ ساعت، بطور پیوسته نخواهد بود. در این سن، هر بار که کودک شما می خوابد، خوابش ۳ تا ۴ ساعت بیشتر طول نخواهد کشید و این بدین معناست که همین برنامه را در طول شبانه روز دنبال خواهد کرد. از آنجایی که خواب کودک در طول شب نیز پیوسته نیست، موجب می شود که شما نیز خواب کافی را در شبانه روز نداشته باشید.

– نوزادان قادر به تشخیص تفاوت روز و شب نیستند، و به این معناست که نوزاد شما حداقل در ماه اول پس از تولد قادر به تشخیص تغییراتی در برنامۀ خواب نیست.

– زمانی که نوزاد شما می خوابد، چرخۀ خواب او بسیار کوتاهتر از شما خواهد بود. به این معنی که او زمان زیادی را در خواب حرکت سریع چشم (REM) سپری می کند که فازی از خواب است که می تواند به راحتی در هم شکسته شود. فاز خواب REM برای نوزاد شما از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا در این فاز به دلیل تغییراتی که در مغز کودک ایجاد می شود، مغز کودک توسعه می یابد.

 

الگوهای خواب کودک ۲ ماهۀ شما:

به محض اینکه کودک شما وارد ماه دوم از زندگی خود می شود، او وارد یک الگوی خواب متفاوت از آنچه که در ماه اول تجربه کرده است می شود.

– بین هفته های ششم و هشتم از زندگی نوزاد، متوجه تغییراتی تدریجی در زمان خواب نوزاد خواهید شد.

– در طول این هفته ها، از یک جایی به بعد، کودک شما در روز کمتر و در شب بیشتر می خوابد. به این معنی که کودک شما در هر بار خواب روز، یک یا دو ساعت بیشتر نمی خوابد که بسیار کوتاهتر از زمان خواب سه تا چهار ساعته در ماه اول زندگی اوست. در این دوره، کمبود خواب شب کودک در ماه اول جبران می شود و شما شاهد افزایش میزان خواب کودک در شب خواهید بود. به عنوان نمونه، اگر قبلا در هر بار خواب، سه یا چهار ساعت می خوابید، به زودی شما را متعجب کرده و در هر بار خواب، چهار یا پنج ساعت خواهد خوابید.

فاصلۀ بین هر بار خواب کودک افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال، اگر قبلا کودک شما بعد از ۲ ساعت بیداری، به خواب می رفت، ممکن است در این دوره بعد از ۳ ساعت بیداری به خواب رود.

خواب کودک ۲ ماهه، در این دوره شروع به عمیق تر شدن می کند به گونه ای که در مقایسه با ماه اول، زمان کمتری را در خواب REM سپری می کند و زمان کمتری از خواب سبک را تجربه خواهد کرد.

الگوهای خواب کودک ۳ ماهۀ شما:

تا ماه سوم، شما تا حدی شروع به درک الگوهای خواب نوزاد خود خواهید کرد، هرچند ممکن است آنطور که می خواهید، به طور منظم نباشد.

– با گذشت زمان که نوزاد شما سه ماهه می شود، به ۱۵ ساعت خواب در طی ۲۴ ساعت شبانه روز نیاز خواهد داشت. این احتمال وجود دارد که نوزاد شما ۵ ساعت در روز بخوابد که در مقایسه با خوابهای ممتد در گذشته، زمان آن افزایش پیدا کرده است. به هنگام شب، نوزاد شما تقریبا ۱۰ ساعت خواهد خوابید و ممکن است ۲ تا ۳ بار برای تغذیه بیدار شود.

– برخی کودکان ممکن است در سن ۳ هفتگی به بعد در شب زیاد بخوابند، بنابراین اگر نوزاد شما در این سن برای تغذیه در شب از خواب بیدار نمی شود نگران نباشید. همچنین اگر نوزاد شما در شب خواب کامل ندارد و زمان هایی را بیدار است، اصلا نگران نباشید زیرا این مساله کاملا طبیعی است.

– در این سن، سیستم کودک شما در حال رشد و بلوغ است. معدۀ نوزاد شما یاد می گیرد که چگونه شیر را بهتر هضم کند، چگونه بیشتر غذا خوردن را برای نوزادتان تسهیل کند و چگونه او را خوابالود کند و مدت زمان بیشتری در خواب نگه دارد.

–  خواب نوزاد  ۳ ماهه شامل چند بار چرت زدن در روز، حدودا به مدت یک یا یک و نیم ساعت است. در این سن خواب شب منظم تر می شود، چون کودک شما به پایان ماه سوم رسیده است.

تفاوت بین روز و شب را به کودک خود بیاموزید:

خواباندن یک نوزاد و بهره مند شدن از خواب بیشتر که برایتان ضروری است، یکی از بزرگترین چالش هایی است که به عنوان یک مادر جدید با آن مواجه هستید. مادامی که شما دائما در حال غذا دادن، آروغ گرفتن، قنداق پیچ کردن، قرار دادن در رختخواب و تلاش برای خواباندن نوزادتان باشید، به این نتیجه می رسید که زمان زیادی برای خوابیدن خودتان باقی نمی ماند. هر چه بیشتر تلاش می کنید که نوزادتان دقیقا بعد از تولد یاد بگیرد که به میزان ساعات عادی در روز بخوابد، اما همه چیز به این راحتی ها پیش نمی رود. در اینجا راه هایی ارائه شده که با آنها می توانید به کودکتان کمک کنید که تفاوت بین شب رو روز را درک کرده و راحت تر به چنین درکی برسد.

– اولین قانون که باید به خاطر بسپارید این است که با نوزاد خود صبور باشد. شما در شب می خوابید و در طول روز بیدار هستید، اما این مساله برای نوزاد شما یک مفهوم کاملا جدید است. برای اینکه عادل باشید، به خود و کودکتان زمان بدهید تا با این روال هماهنگ شوید.

– بعد از چند هفته که از ورود نوزاد به خانۀ شما می گذرد، برنامه ای را شروع کنید که نوزاد شما تفاوت بین شب رو روز را تشخیص دهد. به عنوان مثال، وقتی نوزاد از خواب بیدار می شود، با تعویض لباس های کودک و پوشاندن لباس های مخصوص روز، در این امر به نوزاد کمک کنید. لباس های مخصوص شب را در جایی نگهداری کنید و فقط زمانی که می خواهید کودک را برای خواب شب در رختخواب قرار دهید آنها را تن نوزاد کنید.

– در طول روز با کودک خود بازی کنید و به هنگام عصر و شب از میزان بازی با کودک بکاهید.

– اجازه دهید که کودک شما صداها یا آهنگ هایی را در روز بشنود، اما به هنگام عصر یا شب، این صدا ها را قطع کرده یا به حداقل ممکن برسانید.

– اجازه دهید که در طول روز، هوا و نور در اتاق نوزادتان جریان داشته باشد اما در شب چراغ ها را کم نور کنید.

نکاتی برای کمک به خوابیدن نوزاد:

اگر تاکنون برای خواباندن نوزاد خود در تقلا بوده اید، در اینجا نکاتی ساده ارائه شده که به شما در این مسیر کمک می کند.

۱- تعامل با کودک:

تعامل با کودک از مراحل اولیه برای مادران از اهمیت زیادی برخوردار است. درست است که کودک شما ممکن است متوجه نشود که شما چه می خواهید بگویید، اما این تلاش ها در طولانی مدت به توسعۀ مهارت های ارتباطی و آگاهی کودک منجر می شود.

همچنین تعامل به نوزاد کمک می کند که یک تفاوت بصری بین روز و شب برایش تداعی شود، زیرا والدین معمولا در روز، نسبت به شب، بیشتر با کودک در تعامل هستند. با این روش، کودک شما خواهد فهمید که الان زمان خواب آنهاست. اعتقاد بر این است که این نوع تعامل زنده و معاشرتی در طول زمان روز به نوزاد کمک می کند که ساعتی را در بدن خود تنظیم کرده و برنامۀ خوابش تنظیم شود.

۲- توسعۀ ریتم شبانه روزی

ریتم شبانه روزی بدن، که چرخۀ خواب طبیعی بدن است، معمولا پس از تولد نوزاد در حال توسعه است. توسعۀ مناسب این ریتم، حداقل ۳-۴ ماه زمان نیاز دارد.

نوزادانی با چرخۀ شبانه روزی در حال توسعه، معمولا زمان بیشتری در روز در خواب به سر می برند و در طول ساعات شب بیدار هستند. مادران می توانند این وضعیت را با تغذیۀ نوزاد هر ۲-۳ ساعت، اصلاح کنند. همچنین قرار دادن نوزاد در معرض نور طبیعی بیشتر به تسریع توسعۀ ریتم شبانه روزی کمک می کند؛ فقط باید مطمئن شوید که کودک شما نور طبیعی بیشتری در ساعات روز دریافت می کند.

۳- نشانه های خواب نوزاد را دنبال کنید:

راه عالی دیگر برای زود خواباندن نوزاد این است که به او اجازه دهید نشانه های خواب آلودگی خود را آشکار کند. نوزادان به هنگام خستگی یا خواب آلودگی، بهترین منابع اطلاعاتی برای والدین خود هستند.

یکی از نشانه های رایج خواب آلودگی کودکان، خمیازه کشیدن، خیره نگاه کردن یا قرمز شدن محدودۀ ابروهاست. دقت کردن به این نشانه های اولیه می تواند به کودک شما برای عادت کردن به یک برنامۀ روزانۀ منظم کمک کند و همچنین می تواند کمک کند که کودک شما به زود خوابیدن عادت کند.

۴- یک برنامۀ برای زمان خواب تنظیم کنید:

برای والدین بسیار مهم است که یک برنامۀ خواب برای کودک خود تنظیم کنند. یک برنامۀ زمان خواب ثابت، برای توسعۀ کلی نوزاد بخصوص در سال های رشد بسیار خوب است. مادران می توانند برنامۀ قبل از خواب را به صورت کوتاه و ساده با حداکثر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، تنظیم کنند.

یک برنامۀ زمان خواب کوتاه ممکن است فقط شامل یک حمام کوتاه با کمی ماساژ، تعویض پوشک و در آخر یک آهنگ/آواز باشد. چنین برنامه ای ممکن است کمک کند که کودک شما در زمان خواب، بهتر به خواب رود.  

۵- در آغوش گرفتن نوزاد

برای اینکه کودکتان عادت کند که زود به خواب رود، به طور روزانه، مخصوصا در مراحل اولیه، او را در آغوش بگیرید. او را آرام در آغوش بگیرید، یا تکان دهید یا محکم در آغوش بگیرید به گونه ای که بداند که این کار بخشی از برنامۀ زمان خواب است. این کار قطعا به نوزاد کمک می کند که بداند که چنین فعالیتی به این معنی است که وقت خوابیدن است.

 ۶- یک برنامۀ منظم برای تغذیه تنظیم کنید:

همچنین نوزادان با تنظیم یک برنامۀ منظم برای تغذیه به خواب می روند. برنامه های تغذیه ای بهترین راه برای تکمیل برنامه های خواب هستند. به طور کلی، نوزادان نیاز دارند که هر ۲-۳ ساعت تغذیه شوند. با تنظیم یک برنامۀ منظم تغذیه و خواب برای کودک ۱ تا ۳ ماه، می توانید مطمئن باشید که کودک شما در مراحل بعدی نیز الگوی خواب خیلی بهتری خواهد داشت. این مساله قطعا در پیروی کودک شما از یک برنامۀ زود خوابیدن در طی ماه های رشد او تاثیر خواهد داشت.

الگوهای خواب کودک ۱ تا ۳ ماهه اغلب به روشی بسیار غیرقابل پیش بینی در طول زندگی نوزاد تغییر خواهند کرد و مستقیما به رشد و توسعۀ کودک مرتبط هستند. همۀ کودکان متفاوت هستند و گرایشات متفاوتی دارند.

خواب، یکی از مهمترین فعالیت هایی است که اغلب کمک می کند که نوزاد به درستی رشد کند و به رشد فیزیکی، آگاهی و احساسی کودک وابسته است. بنابراین هیچ کس نمی تواند تضمین کند که مشکلی وجود دارد یا ساعات مشخصی برای خواب کودک شما وجود دارد. خواب مناسب به کودکان کمک می کند که به بهترین وضعیت سلامتی برسند. بنابراین برنامه های ضروری به منظور خواب راحت و ایمن کودک دلبندتان تنظیم کنید.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: momjunction.com

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.