حلوا سه آرد مجلسی و معطر ویژه ماه رمضان و نذری

0 6,258

مجله اینترنتی دلخوشی: حلوا سه آرد یکی از انواع حلواهای سنتی ایرانی محسوب می شود که در تهیه این حلوای خوشمزه از سه نوع متفاوت آرد شامل آرد گندم، آرد نخودچی و آرد برنج استفاده می شود. به دلیل استفاده از ترکیب این سه آرد، طعم حلوای سه آرده بسیار دلچسب و خوشمزه است. برای درست کردن حلوای سه آرد مجلسی معطر، حتما باید از مواد اولیه مرغوب و باکیفیت استفاده کنید. همانند حلوای زعفرانی و حلوای آردنخودچی،  حلوا نارگیل،حلوای سه آرد را نیز می توانید برای افطار در ماه رمضان و یا برای سفره های نذری درست کنید.

در این مطلب سرآشپز دلخوشی طرز تهیه حلوا سه آرد مجلسی را به صورت تصویری به همراه تمامی نکات درست کردن یک حلوای خوشمزه و معطر به شما آموزش می دهد.

حلوا سه آرد

حلوای سه آرد

با سرآشپز دلخوشی همراه باشید.


با تشکر از شما خواننده عزیز. بیایید با کلیک کردن بر روی لینک های آشپزی به جای تصویر برداری از دستورات آشپزی و انتشار تصاویر دستورات آشپزی، از سرآشپز دلخوشی حمایت کنید


توجه: هرگونه کپی برداری از مطالب و تصاویر اختصاصی سایت دلخوشی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.


حلوا سه آرده


از انواع دیگر خوشمزه حلوا می توان به

حلوا زعفرانی

حلوا آرد نخودچی برشتوک

حلوای تیره چایی

حلوای پودر نارگیل

حلوا برشتوک بوتیکی

اشاره کرد. این حلواهای مجلسی را نیز امتحان کنید.


 

 

مواد لازم برای تهیه حلوا سه آرد:

  • آرد گندم بدون سبوس ۱ پیمانه
  • آرد نخودچی ۱ پیمانه
  • آرد برنج ۱ پیمانه
  • شکر یک و نیم پیمانه
  • ترکیب آب و گلاب ۲ پیمانه (مقدار گلاب بسته به خالص بودن آن است)
  • زعفران دم کرده به میزان لازم
  • پودر هل خالص ۱ قاشق مرباخوری
  • ۱۰۰ گرم کره آب شده به علاوه روغن در مجموع یک و نیم پیمانه

طرز تهیه شربت حلوا سه آرد:

شربت حلوا را می توانید قبل از تفت دادن آرد یا همزمان با تفت دادن آرد حلوا، درست کنید.

برای درست کردن شربت حلوای سه آرد مراحل زیر را انجام دهید:

یک قابلمه کوچک روی گاز قرار دهید و آب و گلاب و شکر را به قابلمه اضافه کنید. شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید تا شکر کم کم با داغ شدن قابلمه حل شود.

وقتی شکر حل شد و شربت کاملا داغ شد، حال زعفران دم کرده غلیظ را به شربت حلوا اضافه کنید و پس از چند دقیقه دیگر که مجددا شربت به جوش افتاد، زیر شعله گاز را خاموش کنید. حال شربت داغ آماده استفاده برای درست کردن حلوا سه آرد است.

حلوا سه آردی

مراقب باشید که قرار نیست شربت زیاد بجوشد، چون باعث می شود تا شربت تبخیر شده و از حجم آن کم شود درصورتی که ما به تمامی حجم شربت درست شده احتیاج داریم. همچنین زیاد جوشیدن شربت حلوا باعث می شود تا عطر گلاب و زعفران کم شود.

اگر شربت حلوا زودتر از آرد حلوا آماده شد، می توانید زیر شعله گاز را خاموش کنید. وقتی آرد حلوا کاملا آماده بود، مجددا چند دقیقه دیگر زیر شربت را روشن کنید تا کاملا داغ شود و سپس آن را به آرد اضافه کنید.

طرز تهیه حلوا سه آرد:

برای تهیه حلوای سه آرد مجلسی مراحل زیر را انجام دهید:

ابتدا آرد گندم را داخل ماهیتابه بریزید و آرد گندم را با شعله ملایم به مدت ۴۰ دقیقه تفت بدهید. گاهی آرد را به هم بزنید و زیرو رو کنید تا آرد نسوزد.

طرز تهیه حلوا سه آرد

پس از مدت ۴۰ دقیقه، آرد نخودچی را به ماهیتابه اضافه کنید و آرد نخودچی را به همراه آرد گندم به مدت حدود ۲۵ دقیقه تفت دهید تا خامی آرد نخودچی گرفته شود. مخلوط آرد نخودچی و آرد گندم را گاهی به هم بزنید تا آرد ها نسوزند.

در نهایت آرد برنج را به ماهیتابه اضافه کنید و ترکیب آرد گندم، آرد نخودچی و آرد برنج را به مدت ۱۵ دقیقه تفت دهید تا خامی آرد برنج نیز گرفته شود.

طرز تهیه حلوا

وقتی هر سه آرد کاملا تفت خوردند و بوی خامی آنها از بین رفت حال آردها را یک بار الک کنید تا اگر آرد گلوله گلوله شده باشد، صاف و یکدست شود.

حلوا

حال آرد ها را مجددا به ماهیتابه برگردانید و زیر شعله گاز را روشن کنید و اجازه دهید تا ماهیتابه و آردها دوباره داغ شوند. شعله گاز را حتما کم کنید.

سپس پودر هل را به ماهیتابه اضافه کنید و با آرد ها مخلوط کنید.

شربت حلوا

حال ترکیب روغن و کره را به آرد ها اضافه کنید و اجازه دهید تا بعد از گذشت ۵ الی ۱۰ دقیقه روغن نیز داغ شود. می توانید فقط از کره یا ترکیب روغن و کره برای درست کردن حلوا استفاده کنید.

حلوای سه آرد مجلسی

حال همانطور که شعله گاز روشن و ملایم است، شربت حلوا را که داغ است به حلوا سه آرده اضافه کنید و خوب حلوا را به هم بزنید تا حلوا سه آردی کاملا ببندد و سفت و یکدست شود. موقع اضافه کردن شربت حلوا خیلی مراقب باشید تا شربت روی دست یا صورتتان پاشیده نشود.

دستور شربت حلوا

اگر احساس کردید حلوا خشک است می توانید مقداری دیگر به حلوا سه آرد، روغن اضافه کنید.

حال شعله گاز را خاموش کنید و دو دسته ماهیتابه را بگیرید و ماهیتابه  را به صورت گهواره ای تکان دهید تا حلوا جمع شود و روغن بیاندازد.

حلوا افطاری

حال حلوا را داخل دیس مورد نظر بریزید و سطح حلوا را به کمک قاشق یا کفگیر صاف و یکدست کنید. هرچقدر حلوا گرم تر باشد روی حلوا صاف تر می شود.

برای تزیین حلوا سه آرد مجلسی می توانید به دلخواه از شکلات اشکی، خلال بادام، خلال پسته، پودر نارگیل و پودر بادام و پسته استفاده کنید. همچنین برای تزیین حلوا سه آرد می توانید روی حلوا را به کمک قاشق، سر آبمیوه گیری دستی و کاترهای دلخواه، طرح بیاندازید.

حلوا نذری

تزیین حلوا

نکات مهم و فوت و فن درست کردن حلوای سه آرد:

۱- نکته بسیار مهمی که موقع تهیه حلوای سه آرد و هر حلوای دیگری باید رعایت کنید این است که تفت دادن بیش از اندازه آردها باعث تلخ شدن حلوا می شود. پس دلیل تلخ شدن حلوا و ته مزه تلخ در حلوا، تفت دادن بیش از اندازه و زیاد آرد حلوا است. بنابراین وقتی بوی خامی آرد حلوا گرفته شد و آرد به اندازه کافی تفت خورد دیگر آن را تا حد سوختن تفت ندهید.

۲- در تهیه حلوای سه آرد از سه نوع آرد شامل آرد گندم، آرد نخودچی و آرد برنج استفاده می شود. مقاومت این آردها در برابر حرارت متفاوت است بنابراین مدت زمان تفت دادن آنها نیز متفاوت است. ترتیب تفت دادن آردهای حلوا سه آرد، ابتدا آرد گندم، سپس آردنخودچی و در نهایت آرد برنج می باشد.

۳- به این نکته توجه کنید که اگر آرد گندم بدون سبوس باشد حلوای سه آرد نیز رنگ زعفرانی می گیرد و اگر آرد گندم سبوس دار باشد، رنگ حلوای سه آرد تیره تر خواهد شد. بنابراین برای زیباتر شدن و زعفرانی شدن رنگ حلوا سه آرد، ترجیحا از آرد گندم مخصوص شیرینی که بدون سبوس است استفاده کنید.

۴- مهمترین نکته در درست کردن انواع حلوا این است که باید در تهیه تمامی حلوا ها شعله گاز ملایم و مدت زمان تفت دادن آرد طولانی باشد. بنابراین هیچ گاه برای اینکه سریع حلوا را درست کنید، آرد را با شعله زیاد تفت ندهید چون باعث سوختن و بدمزه و خراب شدن حلوا می شود. در تهیه حلوا باید صبور باشید و آرد را با شعله ملایم و در زمان بیشتری تفت دهید تا خامی آرد گرفته شود.

۵- وقتی آرد حلوا را بدون روغن تفت می دهید، ممکن است آرد گلوله گلوله شود، و هنگامی که روغن یا شربت را به آرد حلوا اضافه می کنید باعث گلوله گلوله شدن حلوا و خراب شدن آن می شود و وقتی حلوا بسته شد دیگر این گلوله ها باز نخواهند شد. بنابراین حتما وقتی تفت دادن آرد حلوا تمام شد، قبل از اضافه کردن روغن و شربت به آن، آرد حلوا را یک بار الک کنید تا گلوله های احتمالی موجود در آرد حلوا را جدا کنید.

۶- اگر می خواهید حلوای باکیفیت و معطری داشته باشید، برای درست کردن انواع حلوا از پودر هل خانگی و خالص استفاده کنید.

۷- برای درست کردن حلوا سه آرد حتما از آرد برنج مرغوب که از برنج ایرانی تهیه شده است استفاده کنید تا حلوای با کیفیتی داشته باشید.

۸- اگر می خواهید حلوای سه آرد معطری و خوش طعمی داشته باشید حتما از آرد نخودچی خالص مخصوص شیرینی و با کیفیت استفاده کنید. می توانید آردنخودچی را از عطاری تهیه کنید یا خودتان در منزل آن را تهیه کنید.

۹- به طور کلی برای درست کردن حلوا، خالص بودن و عطر و بوی گلاب نقش بسیار مهمی در عطر حلوای شما دارد. بنابراین یا از گلاب خالص و باکیفیت استفاده کنید و یا اینکه اگر گلاب شما خیلی خالص نیست، به طور کلی از برای درست کردن شربت گلاب، دیگر از آب استفاده نکنید و فقط از مقدار بیشتری گلاب استفاده کنید. همچنین می توانید از مقدار نصف آب و نصف گلاب نیز استفاده کنید.

۱۰- در مواد لازم برای تهیه حلوای سه آرد، از پیمانه به عنوان واحد اندازه گیری مواد استفاده شده است. پیمانه می تواند، استکان، لیوان و یا حتی کاسه باشد. فرقی نمی کند که شما از کدام پیمانه استفاده می کنید، فقط دقت کنید که تمام مواد شامل آرد، شکر، روغن، و مابقی مواد را با همان پیمانه اندازه گیری کنید. مثلا اگر می خواهید مقدار کمتری حلوا درست کنید، می توانید از استکان استفاده کنید و یا اگر حلوای نذری بیشتری می خواهید درست کنید می توانید از کاسه به عنوان پیمانه استفاده کنید.

۱۱- برای درست کردن حلوا از یک ماهیتابه بزرگ و لبه دار استفاده کنید تا موقع اضافه کردن شربت حلوا، مواد به بیرون از ماهیتابه پاشیده نشود و هم زدن حلوا برایتان ساده تر شود.

منبع: سرآشپز دلخوشی (آشپزی اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی)

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.