حلوا برشتوک نخودچی قالبی – حلوا مجلسی بوتیکی

2 11,316

مجله اینترنتی دلخوشی: حلوا برشتوک نخودچی یک از انواع خوشمزه و معطر حلواهای قالبی است و از مدل های حلواهای بدون شربت می باشد. حلوای برشتوک قالبی با پودر قند و آرد نخودچی تهیه می شود. حلوا برشتوک بوتیکی نوعی حلوای مجلسی و بسیار شیک است که برای پذیرایی ماه رمضان، ماه محرم و مناسبت های گوناگون قابل استفاده است.

چون حلوای برشتوک از نوع حلوای قالبی و حلوای تک نفره است می توانید این حلوای خوشمزه را به صورت حلوای بوتیکی با اشکال و طرح های دلخواه قالب بزنید و تزیین کنید.

در این مطلب سرآشپز دلخوشی طرز تهیه حلوا برشتوک نخودچی را به صورت تصویری و مرحله به مرحله به شما آموزش می دهد.

با سرآشپز دلخوشی همراه باشید.

حلوا برشتوک

حلوا برشتوک نخودچی


با تشکر از شما خواننده عزیز. بیایید با کلیک کردن بر روی لینک های آشپزی به جای تصویر برداری از دستورات آشپزی و انتشار تصاویر دستورات آشپزی، از سرآشپز دلخوشی حمایت کنید


توجه: هرگونه کپی برداری از مطالب و تصاویر اختصاصی سایت دلخوشی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.


حلوا با آرد نخودچی

از انواع دیگر خوشمزه حلوا می توان به

حلوای زعفرانی مجلسی

حلوا تیره با چای

حلوا با آرد نخودچی

حلوای سه آرد مجلسی

حلوا با پودر نارگیل

اشاره کرد. این حلواهای معطر مجلسی را نیز امتحان کنید.


مواد لازم برای تهیه حلوا برشتوک نخودچی:

  • آرد نخودچی مخصوص شیرینی ۲ پیمانه (۱۷۵ گرم)
  • پودر قند ۱ پیمانه (۹۰ گرم)
  • کره یا روغن جامد یا روغن صاف قنادی ۱۰۰ گرم
  • پودر هل خالص ۱ قاشق مرباخوری
  • زعفران دم کرده خوشرنگ ۲ قاشق غذاخوری
  • قالب سیلیکونی در طرح دلخواه

طرز تهیه حلوای برشتوک نخودچی:

دستور پخت حلوا برشتوک نخودچی به صورت زیر می باشد:

مقداری زعفران خوشرنگ دم کنید.

سپس آرد نخودچی را داخل ماهیتابه بریزید و شعله گاز را روی حرارت خیلی کم قرار دهید. آرد نخودچی را باید به مدت ۱ ساعت تفت بدهید تا بوی خامی آن گرفته شده و خوشرنگ شود. همچنین باید هر چند ثانیه یک بار آرد را زیر و رو کنید وبهم بزنید وگرنه آرد نخودچی خیلی سریع می سوزد. اگر با وجود اینکه آرد را مرتب هم می زنید ولی احساس می کنید که آرد کف ماهیتابه سریع قهوه ای رنگ می شود و می سوزد حتما شعله گاز را باید کمتر کنید و حرارت گاز زیاد است.حلوا برشتوک قالبی

وقتی آرد نخودچی کاملا تفت خورد آرد را باید یک مرتبه الک کنید تا گلوله های احتمالی داخل آرد نخودچی جدا شود و حلوای برشتوک را خراب نکند. بنابراین آرد را یک مرتبه الک کنید و مجددا آرد را به ماهیتابه برگردانید.

حلوا برشتوک بوتیکی

حلوا قالبی

حال پودر هل خانگی خالص را به آرد نخودچی اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود و پودر هل در همه جای آرد پخش شود.

سپس کره را داخل یک شیر جوش یا قابلمه کوچک روی حرارت قرار دهید تا به صورت مایع در بیاید.

حال زیر حرارت آرد نخود چی را روشن کنید و کره آب شده را به آن اضافه کنید و حسابی آن را به مدت چند دقیقه بهم بزنید و با پشت قاشق یا کفگیر فشار دهید تا روغن کاملا به خورد آرد برود. بافت آرد به صورت خمیری ترد در می آید و اصلا نگران این موضوع نباشید چون قرار است حلوای بوتیکی یا قالبی تهیه کنیم و قصد داریم نوعی حلوای بدون شهد تهیه کنیم پس قاعدتا بافت آرد خشک و ترد خواهد بود و بعدا موقع قالب زدن کامل شکل خواهد گرفت.

حلوا بوتیکی

حال زعفران را به آرد حلوا اضافه کنید و کاملا با پشت قاشق یا کفگیر هم بزنید تا زعفران به صورت یکدست با خمیر حلوا ترکیب شود.

حلوا تک نفره

در این مرحله شعله گاز را خاموش کنید و پودر قند الک شده را به حلوای آرد نخودچی اضافه کنید و حلوا را بهم بزنید تا پودر قند به کمک حرارت موجود داخل ماهیتابه کاملا به خورد آرد برود.

حلوا با پودر قند

وقتی خمیر حلوا برشتوک نخودچی یکدست شد حال باید تا زمانیکه داغ است آن را قالب بزنید. بافت خمیر کاملا خشک و پودری شکل است، نگران این موضوع نباشید در مرحله قالب زدن حلوا قالبی شکل خواهد گرفت.

حلوا بدون شربت

برای درست کردن حلوای بوتیکی یا حلوای قالبی که نوعی حلوای تک نفره است می توانید از قالب های سیلیکونی در طرح ها و سایزهای دلخواه استفاده کنید. اگر قالب مناسب در دسترس نداشتید می توانید حلوا را روی صفحه ای به قطر دلخواه پهن کنید و روی آن انواع آجیل ها را بپاشید و کمی فشار دهید تا آجیل ها به حلوا بچسبند. سپس حلوا را داخل یخچای قرار دهید تا خودش را بگیرد. بعد حلوا را به کمک چاقو به شکل لوزی یا مربع برش دهید.

برای قالب زدن حلوا برشتوک نخودچی نیازی به چرب کردن قالب ها نیست چون حلواها به راحتی از قالب جدا می شوند.

برای اینکه قالب زدن حلوا برشتوک نخودچی راحت تر و سریع تر انجام شود، یک جفت دستکش دست کنید و به کمک دست قالب ها را با حلوا پر کنید و حسابی با دست حلوا را فشرده کنید تا بعدا حلوا به راحتی به حالت قالبی جدا شود.

حلوای برشتوک مجلسی

وقتی قالب ها را پر کردید روی آن را سلفون بکشید و قالب حلوا را به مدت ۲ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا حلوا سفت شود و کاملا شکل بگیرد.

سپس به آرامی حلواهای برشتوک را از قالب خارج کنید. برای تزیین حلوای بوتیکی برشتوک می توانید از پودر پسته، پودر نارگیل سفید، پودر نارگیل زعفرانی یا آجیل های دلخواه استفاده کنید.

حلوا مجلسی

حلوای آرد نخودچی

موقع مصرف، حلوا را کمی بیرون از یخچال قرار دهید تا به دمای محیط برسد و نرم شود وسپس میل کنید.

برشتوک نخودچی

نکات درست کردن حلوای برشتوک مجلسی:

۱- برای درست کردن حلوای برشتوک نخودچی حتما از آرد نخودچی مرغوب و با کیفیت و مخصوص شیرینی پزی استفاده کنید.

۲- اگر می خواهید حلوا برشتوک معطر و خوشمزه ای داشته باشید از پودر هل خانگی خالص استفاده کنید و به هیچ وجه از پودر هل آماده استفاده نکنید.

۳- در تهیه حلوای برشتوک قالبی می توانید از کره استفاده کنید. اما اگر می خواهید مدت ماندگاری حلوای برشتوک بیشتر باشد می توانید به جای کره از روغن صاف قنادی یا روغن جامد استفاده کنید.

۴- به طور کلی در تهیه حلوا با پودر قند، حتما پودر قند را یک بار الک کنید تا احیانا اگر ذره های پودر نشده قند داخل آن بود داخل حلوا نشود. می توانید پودر قند را به صورت آماده از لوازم قنادی ها تهیه کنید.

۵- آرد نخودچی را  بعد از تفت دادن حتما یک بار الک کنید در غیر اینصورت ممکن است حلوای شما گلوله گلوله شود.

۶- مرحله تفت دادن صحیح آرد نقش بسیار مهمی در طعم و عطر انواع حلواها خواهد داشت. آرد نخودچی نسبت به آرد گندم حساس تر است و زودتر می سوزد. بنابراین آرد نخوچی را با حرارت بسیار کم به مدت ۱ ساعت تفت دهید و مراقب باشید آرد نخودچی نسوزد.

منبع: سرآشپز دلخوشی (آشپزی اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی)

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    هنوز نپوختم ولی از این حلوا خوردم خیلی خوشمزه ممنونم از دستوراتتون سرآشپز دلخوشی

    1. دلخوشی می گوید

      سلام دوست عزیز
      خواهش می کنم امیدوارم درست کنید و از طعمش لذت ببرید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.