انشا درباره زمستان – موضوع انشا توصیف زمستان

0 3,194

مجله اینترنتی دلخوشی: انشا درباره فصل زمستان از موضوعاتی است که در فصل زمستان یک موضوع جذاب و زیبا برای نوشتن انشا است. اگر دوست دارید انشا درمورد فصل زمستان و توصیف زمستان بنویسید می توانید این انشای زیبای توصیف زمستان را بخوانید و از آن برای نوشتن انشاء درمورد فصل زمستان ایده بگیرید.

انشا زمستان


حتما بخوانید:

 انشاء فصل پاییز

انشاء ماه مبارک رمضان

انشاء جشن عید نوروز

 


انشا درباره فصل زمستان

زمستان که به معنی سرمای زیاد و فصل سرما است، آخرین و سردترین فصل سال است. ماه های فصل زمستان عبارتند از: دی، بهمن و اسفند. دی ماه معمولا سردترین ماه زمستان است و در این ماه، اغلب بارش برف و سرمای شدید را شاهد هستیم و مردم لباس های گرم از قبیل شال، کلاه، دستکش، پالتو و پوتین می پوشند. برخی شغل ها مثل لبو فروشی و باقالی فروشی در این فصل رونق خاصی دارند و مخصوص فصول سرد سال هستند. مخصوصا زمان عصر و در زمان های تاریکی هوا، چرخ های لبوفروش و باقالی فروش را می بینید که از آنها بخار لبو و باقالی داغ بلند شده و عابران را جذب خود می کنند. همچنین با بارش برف در این فصل، برخی از افراد اقدام به پارو کردن برف پشت بام ها و جلوی درب منازل کرده و از این راه کسب درآمد می کنند و در کوچه ها فریاد می زنند: ” بررررف پارو می کنییییم“.

زمستان نیز مانند فصل های دیگر، حال و هوای خاص خودش را دارد. بیشتر درختان در این فصل تقریبا بی برگ و بر هستند و بیشتر شاخه های خشک درختان به چشم می خورد. البته برخی درختان مانند سرو، کاج، بلوط و شمشاد در تمام طول سال، سرسبز هستند و برگ دارند.

در این فصل، بیشتر روزها سرد هستند و گرمای آفتاب بسیار ضعیف است و در روزهای ابری نور بسیار ضعیف خورشید از پشت ابرها دیده می شود.

در فصل زمستان، سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار شایع است و مخصوصا دانش آموزان در مدارس و به طور کلی تمام کسانی که در محل های عمومی و سربسته حضور دارند ممکن است به صورت واگیر به این بیماری ها مبتلا شوند. در چنین مواقعی مردم در این فصل غذاهایی چون انواع آش، سوپ و حتی شلغم پخته و میوه هایی مثل پرتقال و لیموشیرین مصرف می کنند تا سریعتر بهبود یابند.

در زمستان، نسب به فصل های دیگر، مردم کمتر از منزل خارج می شوند و به دلیل سرمای شدید هوا ترجیح می دهند فقط برای کار، خرید و امور ضروری از منزل بیرون بروند. همچنین در فصل سرما، پارک ها، استخرها و بازیگاه هایی که سرپوشیده نیستند، دیگر شاهد حضور کودکان نیستند و سر و صدای بازی بچه ها در کوی و برزن شنیده نمی شود. انگار در این فصل برخی کارها و  فعالیت ها نیز با سرمای هوا یخ می زنند و منجمد می شوند و دیگر از انجام آنها خبری نیست!

از دی که بگذریم، بهمن ماه، دومین ماه از فصل زمستان است و هوا تقریبا مثل دی ماه سرد است با این تفاوت که معمولا از شدت سرما در این ماه کمی کاسته شده و برخی روزها آفتابی هستند. در این ماه، بیشتر دانش آموزان و دانشجویان با امتحانات پایان ترم دست و پنجه نرم می کنند و بنابراین رفت و آمدهای فامیلی به خصوص در خانواده هایی که فرزند محصل دارند به حداقل ممکن می رسد و محصلان، مشغول امتحانات یا آماده شدن برای امتحانات هستند. همچنین پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره)، از وقایع تاریخی مهم ایران در این ماه از فصل زمستان است.

با پایان یافتن بهمن و شروع اسفند ماه، جنب و جوش مردم بیشتر می شود. دیگر هوا نه آنقدر سرد است که نتوان سوز و سرمای آن را تحمل کرد و نه آنقدر گرم و آفتابی.

معمولا روزهای اسفند ماه، آفتابی و خنک هستند و شب ها همچنان هوا سرد است اما به طور کلی از سرمای هوا نسبت به دی و بهمن کاسته شده است.

اسفند ماه مقدمۀ رسیدن بهار است. در این ماه تقریبا همۀ مردم به جنب و جوش بیشتری می افتند. مغازه دارها اجناس جدید و تازه سفارش می دهند و مشتریان منتظر رسیدن این اجناس به فروشگاه ها و مغازه ها هستند. اگر عصرها از منزل بیرون بروید به خوبی شاهد بیشتر شدن رفت و آمد مردم و ماشین ها خواهید بود.

اسفند ماه اگرچه از ماه های زمستان است، اما بوی سبزی و تر و تازگی بهار می دهد. در این ماه مخصوصا روزها، شاهد گرم شدن تدریجی هوا خواهید بود. حتی گاهی هوا آنقدر گرم می شود که درختان جوانه می زنند. البته گرم شدن زودهنگام هوا در این ماه و جوانه زدن درختان، دردسرهای زیادی را برای باغداران ایجاد کرده و خیلی مطلوب نیست و ممکن است با سردتر شدن ناگهانی هوا پس از آن، شکوفه های درختان آسیب دیده و برخی محصولات باغداران از بین برود.

در برخی روزهای اسفند ماه، هوا آنقدر خوب و دل انگیز است که می توانید گرمای ملایم خورشید را روی پوست خود حس کنید و پیاده روی و قدم زدن در چنین هوایی می تواند بسیار لذت بخش و خوشایند باشد.

اسفند ماه، زمان جنب و جوش و فعالیت دوباره و بیدار شدن درختان، گیاهان و حتی انسان ها از خواب زمستانی است. خانه ها در این ماه، حال و هوایی دیگر دارند. در این ماه به نوعی فکر همۀ مردم بسیار مشغول است. مادرها در فکر خانه تکانی، تغییر دکوراسیون منزل و نیازهای فرزندان و پدرها به فکر تهیۀ لوازم مورد نیاز منزل و تعمیرات احتمالی آن و تهیۀ مایحتاج اعضای خانواده برای سال جدید هستند. در این بین شاید کودکان سهم بیشتری از شادی داشته باشند، چرا که فارغ از هر گونه دغدغه ای، بیشتر به دید و بازدید های سال نو، گرفتن عیدی و بازی با همسالان خود فکر می کنند و با این افکار، روزهای اسفند ماه را سپری می کنند.

به روزهای آخر اسفند که نزدیک می شویم عملا زمستان به پایان رسیده است و روزها فقط نام زمستان را یدک می کشند و  کم کم زمستان می رود تا سال دیگر دوباره با قصه های جدید و تکراری اش، در نقطۀ شروعی به نام “یلدا“، مشتاقانش را ملاقات کند.

اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.