خانه تکانی شب عید و ترفندهای مهم آن

0 395

مجله اینترنتی دلخوشی: خانه تکانی شب عید که به معنی تمیز کردن، مرتب کردن و جابه جایی وسایل منزل است تقریبا همه ساله در اسفند ماه در تمام منازل ایرانیان انجام می شود و مردم با خانه تکانی، خود را برای ورود مهمانان نوروزی به منزل آماده می کنند.

خانه تکانی از آن دسته از اموری است که نیاز به برنامه ریزی صحیح و اصولی دارد و اگر بدون برنامه ریزی انجام شود ممکن است بسیار دشوار و پردردسر بوده و نظم خانه را به طرز چشمگیری به هم بزند.

خانه تکانی عید

خانه تکانی عید را سریع و راحت انجام دهید

در اینجا نکاتی را عنوان می کنیم تا بتوانید یک خانه تکانی راحت و بدون دردسر داشته باشید.

۱- زمان بندی کنید.

به یاد داشته باشید که خانه تکانی سریع و یکباره کار آسانی نیست! شما باید از اوایل اسفند ماه برای انجام اموری مانند شستشوی پرده ها، شستشوی فرش ها، تغییر دکوراسیون، تعویض کاغذ دیواری ها، مرتب کردن و گردگیری کمدها و کابینت ها، شستن ظروف و بسیاری از کارهای دیگر برنامه ریزی کنید. پس لیستی از کارها تهیه کرده و برای شروع و اتمام انجام هریک، زمان مشخصی را در نظر بگیرید. مخصوصا اگر خانم خانه کارمند باشد و در خارج منزل نیز مشغول به کار باشد، این زمانبندی اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

۲- اولویت بندی کنید.

لیست کارها را بر اساس اولویت انجام آنها مرتب کنید. مثلا اگر تعمیرات خاصی از قبیل نصب کاغذ دیواری، نقاشی یا تعمیرات داخلی دیگر مد نظر دارید، باید ابتدا انجام این امور را در اولویت قرار دهید. به عنوان مثالی دیگر، به هنگام تمیز کردن پذیرایی، بهتر است ابتدا پرده ها و والان ها شسته شوند و در عوض زیرپرده ای ها بهتر است در مراحل آخر و همزمان با تمیز کردن شیشه ی پنجره ها شسته شوند تا در زمان تمیز کردن پذیرایی، منزل از بیرون دید نداشته باشد.

در مورد فرش ها، در صورتیکه فقط نیاز به شامپو فرش داشته باشند، باید به عنوان آخرین کارها در پذیرایی در نظر گرفته شوند و در صورتی که نیاز به شستشو داشته باشند، می توانید همزمان با کارهای دیگر در پذیرایی، فرش های خود را به قالیشویی بسپارید.

در اولویت بندی مکانی، بهتر است آشپزخانه، مخصوصا کابینت های آشپزخانه را در بالای لیست و جزو اولین کارها در نظر بگیرید. چرا که مرتب کردن و گردگیری آشپزخانه از مکان های دیگر منزل، وقت گیرتر است و نیاز به تلاش بیشتری دارد.

بهتر است تمیز کردن اتاق خواب ها را قبل از پذیرایی و بعد از آشپرخانه شروع کنید. در صورتی که در اتاق خواب ها کمد، کمد دیواری، دراور، کتابخانه و غیره وجود دارد، تمیز و مرتب کردن آنها را در اولویت بالاتری قرار داده و سپس به تمیز کردن شیشه ها و پنجره ها، گردگیری وسایل اتاق خواب، جارو، و تغییر دکوراسیون آن بپردازید.

شستن یا تمیز کردن لوستر اتاق خواب ها، پذیرایی و آشپزخانه را می توانید به طور همزمان و در مکانی که هنوز گردگیری آن انجام نشده است انجام دهید. بهتر است برای جلوگیری از ریختن گرد و غبار بر کف زمین یا فرش ها، آنها را روی یک زیرانداز پارچه ای سبک قرار داده و با مقداری آب و دستمال نانو یا دستمال های مخصوص گردگیری که پرز نمی دهند، به گردگیری و تمیز کردن آنها بپردازید. در صورتی که جدا کردن لوسترها کار سختی است یا امکان پذیر نیست، از یک چهارپایه، یک سطل کوچک آب و یک دستمال که فقط با آب مرطوب شده است کمک بگیرید.

به خاطر داشته باشید که تمیز کردن سرامیک یا پارکت کف منزل جزو آخرین کارها در لیست اولویت بندی شما باید باشد.

۳- کمک بگیرید.

اینکه تعداد اعضای خانوادۀ شما چند نفر است مهم نیست! مهم این است که همۀ اعضای خانواده باید در امر خانه تکانی مشارکت داشته باشند و این کار فقط وظیفۀ خانم خانه نیست!

بهتر است در انجام برخی کارها مثل مرتب کردن وسایل مربوط به کشوها، کمدها و جابه جا کردن و تمیز کردن کتاب خانه ها از فرزندان کمک بگیرید، به گونه ای که هر فرزند موظف باشد وسایل شخصی خود را مرتب و گردگیری کند.

همچنین در مورد اتاق خواب مشترک والدین، بهتر است هردوی آنها در تمیز و مرتب کردن و نظم بخشیدن به آن مشارکت داشته باشند.

برای کارهایی مثل گردگیری تابلوها و وسایل پذیرایی، تمیز کردن شیشه ها و پنجره ها، جابه جایی وسایل، جارو کردن و غیره، بهتر است همۀ اعضای خانواده مشارکت داشته باشند.

در صورتی که نیروی کار کافی در منزل موجود نیست، می توانید از شرکت های خدماتی، به مدت یک یا دو روز، نیروی کار کمکی استخدام کنید تا بتوانید کارها را سریعتر پیش ببرید.

۴- به اندازه کافی استراحت کنید.

در هر فرصتی که پیش می آید استراحت کنید یا به کارهای شخصی خود از قبیل کتاب خواندن، استحمام و خرید بپردازید. هرگز سعی نکنید در مدت زمان کوتاه همۀ کارها را انجام دهید چرا که ممکن است دچار فشارهای جسمی و روحی شوید.

۵- تغذیه سالم داشته باشید.

هر از چندگاهی در حین کار کردن، از میوه ها و تنقلات سالم و انرژی زا مانند خرما استفاده کنید و به اندازۀ کافی آب بنوشید تا انرژی کم نیاورید یا دچار خستگی شدید و افت فشار خون نشوید.

یادتان باشد که سلامتی شما همیشه از مرتب بودن منزل و از هر چیز دیگری با ارزش تر است.

۶- نظرسنجی کنید.

برای تغییر دکوراسیون اتاق خواب ها، پذیرایی و حتی آشپزخانه، نظر اعضای خانواده را بپرسید. با این کار نشان می دهید که برای اعضای خانوادۀ خود احترام قائل هستید و هم این کار باعث ایجاد همبستگی و همدلی بیشتر بین اعضای خانوادۀ شما خواهد شد. ضمنا، نظر چند نفر ممکن است از نظر یک نفر موثرتر، کاراتر و عاقلانه تر باشد.

۷- از شوینده های مناسب استفاده کنید.

تا جایی که ممکن است از شوینده ها و جرم گیرهایی با پایۀ گیاهی استفاده کنید. سفید کننده ها، جرم گیرها و شیشه پاک کن ها ممکن است آسیب های زیادی به دستگاه تنفسی شما وارد کنند.

به یاد داشته باشید که هرگز چند نوع شوینده را با هم مخلوط نکنید چرا که ممکن است گازهایی را تولید کنند که برای ریه ها بسیار مضر باشند.

۸- مراقب کودکان باشید.

به هنگام جابه جایی وسایل، استفاده از چهارپایه، استفاده از انواع شوینده ها و جرم گیرها مراقب کودکان خود باشید و هرگز آنها را به حال خود رها نکنید. بهتر است به هنگام استفاده از جرم گیرها و سفیدکننده ها، کودکان به خصوص نوزادان را از منزل دور نگه دارید و آنها را به پدر و مادر یا اقوام قابل اعتماد خود بسپارید. بنابراین نکات خانه تکانی برای حفظ ایمنی کودکان را جدی بگیرید.

۹- صبور باشید.

کار خانه تکانی، کار آسانی نیست و نیاز به صبر، حوصله و دقت زیادی دارد. بهتر است با انجام دادن تدریجی کارها و کمک گرفتن از دیگران فشار کار را کاهش داده و صبوری خود را حفظ کنید تا در طی چند هفته بتوانید کارها را به اتمام برسانید. بدخلقی، عجله کردن، غرزدن و کارهایی از این قبیل نه تنها به سریعتر و بهتر انجام شدن کارها کمکی نمی کند بلکه انرژی روحی شما و دیگر اعضای خانواده را کاهش می دهد.

۱۰- خلاق باشید.

سعی کنید به جای صرف هزینه های بالا و اصرار به خرید لوازم نو و جدید، به بازسازی لوازم خود پرداخته و با تغییر دکوراسیون، جابه جایی وسایل موجود و ایجاد تغییرات کوچک از قبیل چیدمان رنگ ها، جلوه ای نو به دکوراسیون منزل خود بدهید.

اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.