تزیین سبد سبزه عید طرح پولک ماهی – تزیین هفت سین

0 1,805

مجله اینترنتی دلخوشی: سبد سبزه عید یکی از تزیینات هفت سین عید نوروز محسوب می شود. برای تزیین سبد سبزه عید می توان از فوم های اکلیلی استفاده کرد. سبد سبزه عید طرح پولک ماهی یک مدل سبد سبزه بسیار زیبا و جذاب برای سفره هفت سین است که به سادگی و در زمان کوتاه می توان آن را درست کرد. در این آموزش تصویری از دلخوشی قصد داریم نحوۀ تزیین سبد سبزه به شکل پولک های ماهی را به  صورت مرحله مرحله آموزش دهیم. مواد اولیۀ این تزیین بسیار ساده و قابل دسترس هستند. از این مدل تزیین سبد ، می توانید برای تزیین سبد گل نیز استفاده کنید.

سبزه عید اصلی ترین “سین” سفرۀ هفت سین است و نماد سبزی، زایش و تولد دوباره است. معمولا ایرانی ها ده روز قبل از شروع سال نو، اقدام به سبز کردن سبزه می کنند که بذر آن می تواند سبزه گندم، سبزه عدس، سبزه ماش، سبزه هستۀ نارنج و هر روییدنی دیگری به شکل سبزه باشد. از آنجایی که وجود سبزه در سفرۀ هفت سین ایرانی ها اهمیت خاصی دارد، ظرف یا سبد سبزه آن نیز مهم است و ظرف یا سبد آن نیز باید مثل خودش زیبا باشد و هماهنگی داشته باشد.

از ظروف مختلفی به عنوان ظرف سبزه استفاده می شود که از جملۀ آنها می توان به ظرف های سفالی گود به شکل کاسه یا بشقاب و سبد های چوبی و پلاستیکی و فلزی اشاره کرد.

اگر از ظروف و سبدهای گود برای سبزۀ هفت سین استفاده می کنید که دارای دیواره هستند، این آموزش می تواند برای شما مفید باشد. در غیر این صورت می توانید نواری پهن با طرح پولک ماهی درست کرده و دور سبزۀ خود قرار دهید.

سبد سبزه عید

تزیین سبد سبزه


کپی برداری از کلیه تصاویر، مطالب و آموزش های اختصاصی سایت دلخوشی (به هر طریقی حتی با درج و ارجاع به اسم سایت) غیرمجاز است و هر گونه کپی برداری از آنها پیگرد قانونی دارد.


 

لوازم مورد نیاز برای تزیین سبد سبزه عید:

  • فوم اکلیلی مسی (نقره ای یا طلایی) به اندازۀ یک برگ A4
  • فوم اکلیلی قرمز   (یا هر رنگ دلخواه) به اندازۀ یک برگ A4
  • چسب حرارتی یا چسب مایع مرغوب
  • سبد فلزی یا چوبی  ۱ عدد
  • قیچی

ساخت سبد سبزه عید

نکات مهم:

نکتۀ اول: رنگ های فوم های اکلیلی را متناسب با رنگ ظروف هفت سین خود در نظر بگیرید. مثلا اگر ظروف هفت سین شما آبی هستند ترکیب نقره ای و آبی مناسب هستند. اگر رنگ ظروف شما طلایی هستند، ترکیب رنگ قرمز و مسی مناسب هستند. اگر رنگ ظروف سفره هفت سین شما قرمز هستند، ترکیب رنگ قرمز و طلایی یا قرمز و مسی ترکیب رنگ های مناسبی خواهند بود. در صورتی که رنگ ظروف هفت سین شما سفید خالص هستند، ترکیب رنگ های نقره ای-سفید، سفید خالص یا نقره ای خالص ترکیب رنگ های متناسبی هستند و در صورتی که ظروف هفت سین شما سفید-گلبهی هستند، ترکیب رنگ نقره ای-گلبهی (فوم گلبهی مات) یا سفید-گلبهی (سفید و گلبهی مات) ترکیب رنگ های زیبایی برای ساخت و تزیین سبد سبزه خواهند بود.

تزیینات عید نوروز

نکتۀ دوم: در صورتی که از فوم های اکلیلی چسبی استفاده می کنید دیگر نیازی به استفاده از چسب نخواهید داشت.


گیفت عیدی تل تاج مدل سبزه و ماهی هفت سین


نکتۀ سوم: برای این مدل تزیین سبد سبزه هفت سین، هرچه دیوارۀ سبد شما مسطح تر باشد، این مدل تزیین، زیباتر جلوه خواهد کرد.

نکتۀ چهارم: نیازی نیست از سبدهای نو استفاده کنید. در صورتی که از سال های قبل، سبدهای گل و سبزه در منزل دارید از همان استفاده کنید.

مراحل تزیین سبد سبزه عید نوروز:

مرحلۀ اول:

ابتدا در پشت فوم اکلیلی قرمز رنگ، و در لبۀ طولی برگۀ فوم، یک طرح برش کنگره ای با مداد رسم می کنیم به صورتی که یک سمت نوار، صاف باشد. تزیین سبد سبزه عید طلایی ایده جالب دیگری برای تزیین سبد سبزه با تور سفید طلایی است. می توانید آن را نیز طبق سلیقه خود امتحان کنید.

تزیین هفت سین

سپس نوار را با قیچی از برگۀ فوم جدا می کنیم. در صورتی که نوار حاصل برای دور سبد، کوتاه باشد، تکه ای دیگر به همان صورت برش زده و جدا می کنیم.

سبد سبزه سفره هفت سین

مرحلۀ دوم:

نوارهای کنگره ای را دورتادور لبۀ سبد سبزه عید می چسبانیم.


تزیین تخم مرغ رنگی عروسکی هفت سین


ساخت سبد سبزه با فوم

مرحلۀ سوم:

در این مرحله دو نوار کنگره ای شکل از برگۀ فوم اکلیلی مسی رنگ جدا می کنیم.

تزیین سبد گل

نوار مسی رنگ را درست در قسمت زیرین نوار قرمز لبۀ سبد می چسبانیم بطوری که کنگره های نوار مسی، نسبت به کنگره های نوار قرمز بر هم منطبق نباشند. به این صورت طرح پولک ماهی درست خواهد شد.

تزیین سبزه عید

مرحلۀ چهارم:

در این مرحله به تعداد لازم نوارهای کنگره ای شکل مسی رنگ و قرمز رنگ جدا می کنیم.

تزیین سبزه هفت سین

مرحلۀ پنجم:

حال همۀ نوارهای قرمز و مسی را یکی درمیان به دور سبد سبزه هفت سین می پیچیم تا طرح پولک ماهی ما تکمیل شود.

سبد سبزه عید طرح پولکی

سبد زیبای سبزۀ هفت سین ما آماده شد. می توانید گندم یا هر نوع بذر را در ظرفی دیگر سبز کنید و هنگامی که جوانه زد آن را به سبد زیبای سبزۀ خود انتقال دهید و در این سبد زیبا شاهد رویش جوانه های آن بوده و به هنگام تحویل سال از دیدن سبزه های شاداب خود در این سبد زیبا لذت ببرید.

سبد سبزه عید زیبا

نکته: از این نوع تزیین سبد سبزه می توانید برای انواع سبدهای گل مصنوعی نیز بهره ببرید.

آموزش اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.