خوراک لوبیا چیتی با قارچ

0 9,481

امروز قصد داریم تا یک خوراک لوبیای بسیار خوشمزه با طعم اصیل ایرانی را به شما عزیزان آموزش بدهیم. یک خوراک بسیار آسان که با رعایت نکات کلیدی، هر شخصی می تواند آن را به راحتی تهیه کند. تازه عروس ها، دانشجوها، آقایان و خانم های با ذوق و سلیقه می توانید یک وعده غذایی خوشمزه را با سرآشپز دلخوشی با یک خوراک لوبیای خوشمزه و سرشار از پروتئین تجربه کنید.

با سرآشپز دلخوشی همراه باشید.


خوراک لوبیا ، طرز تهیه

نفرات سرو: ۴ نفر

مدت زمان پخت: ۲ ساعت

با تشکر از شما خواننده عزیز. بیایید با کلیک کردن بر روی لینک های آشپزی به جای تصویر برداری از دستورات آشپزی و انتشار تصاویر دستورات آشپزی، از سرآشپز دلخوشی حمایت کنید. 

مواد لازم برای تهیه خوراک لوبیا چیتی با قارچ:

  • لوبیا چیتی ۲ پیمانه
  • عصاره مرغ ۲ عدد
  • نمک فلفل زردچوبه و دارچین به مقدار لازم
  • سیب زمینی نگینی خرد شده و سرخ شده ۱ عدد بزرگ
  • پیاز سرخ شده ۴ قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
  • روغن زیتون ۳ قاشق غذاخوری
  • قارچ در صورت دلخواه ۲۵۰ گرم
  • آبغوره ۴ الی ۵ قاشق غذاخوری
  • آبلیمو ۲ الی ۳ قاشق غذاخوری
  • آب ۸ پیمانه

طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی با قارچ:

ابتدا لوبیا چیتی ها را به مدت ۱۲ ساعت در آب خیس کنید و در فواصل زمانی متفاوت آب آن را عوض کنید و دور بریزید و مجددا آب تازه داخل آن بریزید و بگذارید تا ۱۲ ساعت بگذرد. اگر می خواهید یک خوراک لوبیای خوشمزه با لوبیاهای تپل مپل داشته باشید حتما لوبیاها را از قبل حداقل به مدت ۸ ساعت خیس کنید. بنابراین برای درست کردن خوراک لوبیا سعی کنید از روز قبل برنامه ریزی کنید تا به لوبیاها فرصت کافی برای خیس خوردن بدهید.

خوراک لوبیا ، طرز تهیه

طبق تصویر زیر تفاوت لوبیای خیس خورده و خیس نخورده از لحاظ سایز کاملا مشخص است.

خوراک لوبیا ، طرز تهیه

داخل زودپز (یا قابلمه) کمی روغن ریخته و رب را با آن  کمی تفت دهید سپس سیب زمینی سرخ شده، پیاز سرخ شده، قارچ های حلقه شده، لوبیا چیتی، نمک، فلفل، زردچوبه، دارچین، عصاره مرغ  و روغن زیتون را اضافه کنید و به مقدار حدود ۸ پیمانه آب به مواد اضافه کرده و اجازه دهید تا آب جوش بیاید سپس در زودپز را محکم کرده و زیر شعله گاز را کم کنید و به مدت حدود ۲ ساعت به لوبیاها اجازه بدهید تا خوب بپزد و خوراک جا بیافتد. مراقب باشید تا خوراک ته نگیرد بنابراین می توانید بعد از حدود ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه در زودپز را باز کنید و مقدار آب خوراک را چک کنید. در صورت اینکه آب خوراک خیلی کم شده بود ولی هنوز لوبیاها سفت بود می توانید مقداری دیگر آب اضافه کنید و اجازه دهید تا خوراک بپزد. البته مطمئن باشید اگر در ابتدا مقدار کافی آب اضافه کرده باشید و حرارت شعله گاز نیز کم باشد این مشکل پیش نخواهد آمد. پس از حدود ۲ ساعت خوراک لوبیا آماده سرو است.

نوش جان

نکات مهم برای خوشمزه تر شدن خوراک لوبیا:

  1. سیب زمینی نگینی استفاده شده در خوراک لوبیا را حتما در ابتدا همراه با روغن نمک و زردچوبه تفت دهید تا ترد شود.
  2. رب گوجه فرنگی را خوب در روغن تفت دهید تا رنگ رب خوشرنگ شود.
  3. استفاده از قارچ در خوراک لوبیا اختیاری است.
  4. لوبیا چیتی را حتما به مدت حداقل ۸ ساعت در آب خیس کنید و در فواصل مختلف آب آن را عوض کنید. با این کار نه تنها نفخ موجود در لوبیا چیتی گرفته می شود بلکه لوبیا ها در خوراک لوبیا تپل و درشت و خوشمزه تر خواهد شد و همچنین زمان پخت خوراک لوبیا نصف می شود. سعی کنید لوبیا ها را برای مدت حداقل ۸ ساعت در آب بخیسانید اما اگر این زمان از ۱۲ ساعت بیشتر شد هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد حتی بعضی از افراد ۲ روز کامل لوبیا را در آب خیس می کنند.
  5. می توانید از چند عدد گوجه پوست گرفته و رنده شده یا خرد شده نیز درخوراک لوبیا استفاده کنید.
  6. قارچ ها را می توانید هم در ابتدای پخت و هم در اواخر پخت مثلا ۱۵ دقیقه آخر پخت به خوراک اضافه کنید.
  7. یک ادویه کلیدی و مهم برای خوشمزه تر شدن طعم خوراک لوبیا، دارچین است. برای تهیه یک خوراک لوبیای خوشمزه و اصیل حتما از دارچین در خوراک لوبیا استفاده کنید. در ضمن در استفاده از دارچین خساست نکنید.
  8. خوراک لوبیا را حتما به همراه پیاز میل کنید. به طور کلی استفاده از پیاز خام درکنار غذاهایی به سبک خوراک مثل آبگوشت، عدسی، … بسیار مطبوع و دلچسب است. حداقل یک بار امتحان کنید.
  9. در صورت تمایل می توانید از مقداری گلپرموقع خوردن خوراک لوبیا برای طعم دار شدن آن استفاده کنید.
  10. خوراک لوبیا نباید آبکی و شل باشد. حتما باید موقع خاموش کردن گاز مطمئن شوید که خوراک خوب جا افتاده است.
  11. برای طبخ خوراک لوبیا می توانید هم از زودپز و هم از قابلمه معمولی استفاده کنید. تفاوت آن در زمان پخت می باشد که در قابلمه زمان پخت کمی بیشتر خواهد شد. اگر نمی خواهید از زودپز استفاده کنید و همچنین زمان کافی برای پخت لوبیاها نیز ندارید، می توانید خوراک لوبیا را در قابلمه تهیه کنید بدین صورت که اول به لوبیاهای خالی اجازه پخت دهید و سپس که لوبیاها به مرحله پخت رسید مابقی ادویه جات مثل رب و نمک و فلفل و … را اضافه کنید. چرا که فرضا اضافه کردن نمک در ابتدا باعث دیرپز شدن حبوبات می شود. اما در صورت داشتن زمان کافی همه مواد را همان ابتدا اضافه نمایید.
  12. گر در پایان پخت غلظت خوراک کم بود می توانید از یک قاشق آرد که در آب سرد حل کرده اید برای غلیظ تر شدن خوراک استفاده کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه دیگر بجوشد. هر چند که اگر در ابتدا مقدار آب را به اندازه کافی اضافه کرده باشید و زمان کافی برای پخت خوراک بدهید نیازی به اضافه کردن آرد نخواهید داشت.

منبع: سرآشپز دلخوشی (آشپزی اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی)

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.