چیزهایی که گربه ها می بینند اما انسان ها نمی بینند!

0 656

مجله اینترنتی دلخوشی: آیا تا کنون حس کرده اید که گربه یا سگ تان چیزهایی را می توانند ببینند که شما نمی توانید ببینید؟ طبق مطالعات و یافته های جدید، این موضوع صحت دارد.

اینگونه تصور می شود که گربه ها، سگ ها، و مابقی پستانداران، اطراف را با نور فرابنفش می بینند، و برخلاف چیزی که قبل ها تصور می شد، دنیای متفاوتی را پیش روی ما می گذارد.

اشعه UV، اشعه ماورای بنفش

دیدن جهان با اشعه ماورای بنفش (اشعه UV)

اشعه UV، طول موجی از قرمز تا بنفش است که فراتر از نور قابل مشاهده برای انسان است. چشم انسان دارای لنزی است که مانع از رسیدن اشعه UV به شبکیه چشم می شود. قبلا تصور بر این بود که اکثر پستانداران لنزی شبیه به انسان دارند.

دانشمندان لنز چشم پستانداران مرده از جمله، گربه ها، سگ ها، میمون ها، پانداها، خارپشت ها و موش های خرمایی، را مورد بررسی قرار دادند. با بررسی میزان نور عبوری از لنز چشم تا رسیدن به شبکیه چشم، آنها به این نتیجه رسیدند که برخی از پستانداران که قبلا تصور می شد اشعه UV را نمی بینند، در واقع آنها قادر به دیدن آن هستند.

ران داگلاس، یک زیست شناس در دانشگاه لندن و سرپرست تحقیقات، می گوید: “هیچ کس تا کنون فکر نمی کرد که این پستانداران بتوانند اشعه فرابنفش را ببینند اما در واقع آنها قادر به دیدن آن هستند”.

حال سوالی که مطرح است این است که چه ایده ای پشت این قضیه بوده است که پستاندارانی مانند گوزن شمالی، جوندگان و سایر پستانداران بتوانند اشعه فرابنفش را ببینند؟ به عنوان نمونه، در واقع این موضوع به گوزن شمالی اجازه می دهد تا بتواند خرس قطبی را ببیند، چرا که خرس های قطبی سفید، در نور معمولی در برف نامرئی به نظر می رسند.

همچنین اشعه UV به پستانداران اجازه می دهد تا بتوانند مسیرهای پیاده روی و ادرار حیوانات دیگر را ببینند. این امر می تواند برای شکار حیوانات در جنگل بسیار مفید و کمک کننده باشد.

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.