روش های پیشگیری و درمان چاقی در کودکان

0 118

مجله اینترنتی دلخوشی: در بسیاری از خانواده ها، کودکان چاق دیده می شوند که این چاقی ممکن است ناشی از ژنتیک، پرخوری و استفاده از غذاهای ناسالم باشد. پیشگیری بهتر از درمان است، بنابراین والدین باید شرایطی را فراهم سازند تا از چاقی فرزندانشان پیشگیری کنند. برای این کار در درجه اول باید از غذاهای سالم استفاده شود. والدین نباید از روش پاتکا استفاده کنند. پاتکا یعنی پاداش دادن یا اجبار به کودک برای خوردن غذای افزون تر و تنبیه جسمی و روحی، یا برعکس تن دادن بی چون و چرا به تمام خواسته های کودک و یا سرگرم کردن کودک با چیزهای مختلف برای اینکه مقدار بیشتری غذا بخورد.

چاقی در کودکان، پاتکا

مصرف زیاد پروتئین قبل از سن ۳ سالگی، زمینه ساز چاقی در کودک می شود. بنابراین در برنامه غذایی کودک تا ۳ سال مصرف ماهی و گوشت را به مقدار روزانه ۲۰ گرم تنظیم کنید. همچنین مصرف خوراکی های قندی در کودکان و کم تحرکی آنها عوامل مهمی در چاقی به شمار می روند. در ادامه روش هایی را به شما پیشنهاد می کنیم تا به وسیله آنها بتوانید به بهترین شکل، چاقی کودکان خود را درمان کنید.

۱- رابطه تلویزیون و اضافه وزن

نتایج تحقیقات نشان داده است، کودکانی که زمان زیادی را در جلوی تلویزیون می گذرانند و تحرکی ندارند، بیشتر مبتلا به چاقی می شوند. در اکثر اوقات، همراه با تماشا کردن تلویزیون، تنقلات نیز کنار دستشان است و بدون اینکه فعالیتی کنند، کالری اضافی مصرف می کنند. بنابراین باید کودکتان را از دیدن تلویزیون به مدت طولانی، منع کنید و به هنگام دیدن تلویزیون خوراکی و تنقلات را از دسترسش خارج سازید.

۲- تغییر عادات غذایی

مصرف غذاهای ناسالم یکی از علل چاقی در کودکان است. اعضای خانواده باید عادات غذایی پرخطر را کنار بگذارند و عادات سالم غذایی را جایگزین آن کنند. مثلا اگر از غذاهای پرچرب یا پرنمک زیاد استفاده می کنید، یا اگر صبحانه و شام را دیر می خورید، این عادات نادرست را اصلاح کنید، زیرا کودکتان نیز همراه شما از این عادات پیروی می کند. بنابراین ابتدا عادات غذایی خود را اصلاح کنید تا کودکتان نیز پیرو عادات غذایی صحیح شود و زمانیکه کودکتان در برنامه های غذایی شما را همراهی می کند، او را مورد تشویق و توجه قرار دهید.

۳- ترغیب کودک به ورزش کردن

برای این کار والدین باید به طور روزانه ورزش کنند تا کودکشان با دیدن آنها ترغیب به ورزش کردن شود. به این ترتیب کودک به ورزش علاقه مند می شود و آن را جزو برنامه های روزمره خود می داند و به این ترتیب، کالری می سوزاند و وزنش قابل کنترل می شود.

۴- فعایت های بدنی مورد علاقه کودک را فراهم سازید

فعالیت هایی که هم جنبه تفریحی و هم ورزشی دارند را برای کودکتان فراهم کنید. به طور مثال ورزش اسکیت که بسیاری از کودکان به آن علاقه مند هستند، یا دوچرخه سواری به همراه والدین، همچنین پیاده روی و کوهنوردی به همراه خانواده نیز هم لذت بخش است و هم موجب تحرک و فعالیت کودکتان می شود.

۵- سبزیجات و میوه ها

انواع سبزیجات و میوه های سرشار از فیبر را در برنامه غذایی کودکتان قرار دهید و سالاد سبزیجات را همیشه در کنار غذای کودکتان فراهم کنید. مصرف فیبر در برنامه غذایی موجب کاهش میزان چربی در بدن می شود.

۶- غذاهای سالم و خانگی به کودکتان بدهید

غذاهای سالم و خانگی را جایگزین غذاهای فست فودی کنید. باید همه اعضای خانواده این نکته را رعایت کنند، زیرا با رعایت کردن اعضای خانواه، کودک نیز سبک و شیوه آنان را دنبال می کند. تا جایی که امکان دارد مواد خوراکی پرکالری و ناسالم را فراموش کنید.

۷- از سرزنش کردن کودک خود بپرهیزید

فرزندتان را سرزنش نکنید. او باید بفهمد به هر میزان چاق هم باشد باز  هم شما دوستش دارید. ممکن است کودکتان در محیط مدرسه و مهد کودک مورد تمسخر قرار گیرد. به او آرامش بدهید و بگویید که احساسش را درک می کنید و به او روحیه دهید.

گردآوری شده از:

ایران سلامت

دکتر مظهری

دکتر سلام

همشهری آنلاین

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.