دلایل ابتلا به سرطان را بشناسید و جدی بگیرید!

0 93

مجله اینترنتی دلخوشی: عوامل گوناگونی در زندگی سبب می گردد که فرد به بیماری سرطان (Cancer) مبتلا گردد. به جز عوامل وراثتی، عوامل دیگری نیز می توانند فرد را دچار این بیماری کنند. در ادامه برخی عوامل تاثیر گذار در ابتلا به سرطان را بررسی خواهیم کرد.

سرطان، سرطان پروستات

۱- قرار گرفتن در معرض امواج و پرتوها

در دنیای امروزی، بشر همواره در معرض انواع امواج و پرتوهای مضر قرار دارد. از گوشی های همراه گرفته تا امواج مخابراتی و پرتوهای خورشیدی که دارای طول موج کوتاه می باشند. این امواج هنگامی که با بدن افراد تماس پیدا می کند باعث تغییراتی در DNA می شوند و در نتیجه سبب نابودی سلول ها و ایجاد سرطان می گردند. آزمایش ها نشان داده است که کسانی که مدام در حال استفاده از تلفن همراه خود هستند، ۵/۲ برابر بیشتر از بقیه در معرض تومورمغزی، اختلالات حافظه و عوارضی از این قبیل هستند.

۲- مصرف دخانیات و الکل

شاید بتوان گفت اصلی ترین عامل بروز سرطان، استفاده از دخانیات و مواد الکلی است. یکی از شایع ترین نوع سرطان، سرطان ریه می باشد که ۸۵% موارد ابتلا به این نوع از سرطان را مصرف دخانیات شامل می شود. البته مصرف دخانیات، فقط سرطان ریه را شامل نمی شود بلکه سرطان های دیگر را نیز اعم از سرطان دهان، مری، لوزالمعده، خون، کلیه و مثانه نیز شامل می گردد. پس جهت جلوگیری از انواع سرطان ها، بهتر است از نوشیدنی های حاوی الکل و اتانول پرهیز کرد.

۳- غذاهای چرب و استفاده بیش از حد از گوشت قرمز و فرآورده های آن

یکی از دلایل دیگر که سبب بروز سرطان هایی چون سرطان پروستات، لوزالمعده، روده بزرگ و کبد می شود، استفاده از غذاهای پرچرب به خصوص استفاده از چربی های حیوانی است. همچنین مصرف بیش از اندازه از گوشت قرمز و فرآورده های گوشتی می تواند ابتلا به سرطان هایی چون روده بزرگ، لوزالمعده، کلیه، پستان و پروستات را به میزان چشم گیری افزایش دهد. توصیه لازم این است که در رژیم غذایی خود تنها ۸۵ گرم از گوشت قرمز استفاده کنید و بیشتر از گوشت ماهی، پرندگان و گیاه سویا استفاده کنید.

۴- چاقی

نداشتن برنامه غذایی مشخص، سبب می شود که فرد روز به روز چاق تر شود. چاقی نیز یکی از عواملی است که می تواند بدن را برای پذیرش این بیماری آماده کند.

۵- مصرف غذاها و مایعات داغ

طبق بررسی های اعلام شده، مشخص شده است که مصرف مایعات و غذاهای داغ، خطر ابتلا به بعضی از سرطان ها همچون سرطان دستگاه گوارش، مری و معده را در انسان افزایش می دهد. توصیه می شود که هنگام صرف غذا و مایعات داغ، مدتی صبر کنید تا از دمای آنها کاسته شود سپس آنها را میل کنید.

۶- بی خوابی

بی خوابی شاید در کوتاه مدت ضرر جدی به فرد وارد نکند، اما همین بی خوابی در دراز مدت خطرات جدی ای به همراه خواهد داشت. هر انسان در طی شبانه روز به ۸ ساعت خواب مفید نیاز دارد. بی خوابی و یا کم خوابی، سیستم متابولیسمی بدن را بر هم می زند و در نتیجه زمینه ساز پذیرش این بیماری در بدن می شود. نداشتن برنامه خواب منظم، هورمون کورتیزول را افزایش داده و در دراز مدت اثرات خربی بر سیستم بدن می گذارد.

گردآوری شده از:

دکتر سلام

تکتا

آفتاب

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.