روش های زنده نگه داشتن طولانی مدت ماهی قرمز عید

2 12,810

مجله اینترنتی دلخوشی: یکی از چیزهایی که در سفره هفت سین در کنار سین های سفره قرار می گیرد و البته با حرف سین آغاز نمی شود، ماهی های کوچک قرمز رنگی هستند که جنبش و زیبایی خاصی به میز هفت سین می دهند. اما اینکه وجود ماهی قرمز بر سفره هفت سین ما ایرانی ها از کی و کجا شروع شده، شاید مطلبی باشد که کمتر کسی به آن آگاهی داشته باشد.

زنده نگه داشتن ماهی قرمز، تزیین تنگ ماهی

ماهی قرمز که سمبل عید چینی ها است، ۸۰ سال پیش زمانی که ایرانی ها چای خود را از کشورهای دیگر وارد می کردند همراه این محصول وارد ایران شدند. البته لازم به ذکر است که بگوییم چینی ها بعد از مراسم خود این ماهی های کوچک و دوست داشتنی را مجددا به جایگاه اصلی خودشان رها می کنند تا زندگی آنها جریان یابد،  برخلاف ما ایرانی ها که این موجودات را در درون تنگ های بلورین کوچک اسیر می کنیم. پس ماهی قرمز شب عید هیچ جایگاهی در آداب سنتی ما ایرانی ها ندارد. در رسوم دوره ی زرتشت، انار به نشانه ی عشق و باروری و سیب سرخ در درون ظرف آبی رها می شد تا عشق و باروری پاینده گردد. با دقت در نقاشی کمال الملک که در کاخ گلستان نگهداری می شود می توان دید که ماهی قرمز جایگاهی در سفره هفت سین ما ایرانی ها نداشته است.

اما با توجه به اینکه هر سال در ایام عید چیزی حدود ۵ میلیون ماهی قرمز بنا به دلایل مختلفی از جمله عدم نگهداری صحیح این نوع از ماهی ها، تلف می شوند، باید راهکار هایی را ارائه نمود تا از مرگ این میزان ماهی قرمز در ایام عید جلوگیری شود.

ماهی قرمزهای کوچکی که ما در زمان عید از آنها نگهداری می کنیم برخلاف تفکر عموم دارای طول عمر بالایی می باشند. آیا می دانستید این نوع از ماهی ها چیزی حدود ۲۳ سال عمر می کنند؟ پس دلایل اینکه ماهی قرمز شب عیدمان زود می میرند چیست؟ چه کارهایی باید انجام داد تا از مرگ زودهنگام این ماهی ها جلوگیری کنیم؟

ما در این مطلب در برآن هستیم که راه های نگهداری ماهی قرمز کوچک و دوست داشتنی را به شما عزیزان آموزش دهیم.

روش های نگهداری ماهی قرمز عید

۱- یکی از چیزهای مهمی که در مورد نگهداری از ماهی های قرمز می توان بیان کرد این است که، ظرف نگهداری و تنگ ماهی باید بزرگ باشد. معمولا در مکان هایی که ماهی های قرمز به فروش می رسند، می بینیم که ظروف نگهداری این ماهی ها بسیار کوچک و نامناسب هستند. پس سعی کنید برای نگهداری آنها از ظروفی که دهانه ی آنها بزرگ است استفاده کنید. این ظروف اکسیژن بیشتری به سطح آب می رسانند.

۲- نکته دومی که در نگهداری ماهی قرمز باید به آن توجه نمود، آب مخصوص ماهی است. اگر می خواهید طول عمر ماهی قرمز بیشتر شود از آبی برای ماهی استفاده کنید که حداقل یک روز کنار مانده است. برای این کار ابتدا ظرفی را از آب شهری پر کنید و کنار بگذارید. زمانی که یک روز از زمان نگداری آب گذشت ماهی را به درون آن آب بیندازید. علاوه بر این که آب شهری زمانی که از شیر خارج می شود دارای کلر بیشتری می باشد و برای ماهی های قرمز ضرر دارد، بلکه تغییر دمای آب نیز به سازگاری ماهی با آب جدید کمک شایان توجهی می کند.

۳- سومین مورد در نگهداری ماهی ها ، غذایی است که آنها از آن تغذیه می کنند. ماهی های قرمز معمولا احتیاج به غذای خاصی ندارند. یکی از بهترین خوراکی های آن ها نان های خرد شده می باشد. البته توجه کنید که نان انتخابی شما نباید به هیچ وجه از بربری، سنگک، نان تست و … باشد. تنها خرده های نان لواش کافی است ، در غیر اینصورت شکم ماهی باد کرده و زود می میرد. دومین نکته اینکه تکه های خورد شده ی نان باید بسیار ریز باشد تا جایی که می توانید تیکه ها را خرد کنید. سومین نکته مورد توجه در مورد غذای ماهی این است که این تکه های ریز شده باید بسیار کم باشد. هیچگاه نگذارید ماهی هایتان پرخوری کنند زیرا اگر مقدار زیادی نان خرد شده به آنها دهید مشاهده می کنید که شکم ماهیتان برجسته شده و باد کرده و این موضوع باعث مرگ ماهی قرمز می شود. چهارمین نکته قابل توجه که بسیار مهم است این است که باید بدانید وعده های غذایی این ماهی ها بسیار کم است، چیزی در حدود سه بار در هفته می باشد.

۴- نکته ی بعدی نور و دمای آب ماهی هاست. ظرفی که در آن ماهی خود را نگهداری می کنید باید در معرض نور باشد البته این به معنای این نیست که باید در معرض نور مستقیم باشد. هرگز این کار را نکنید زیرا سبب گرم شدن آب  می شود و ماهی دچار بی حالی و بی تحرکی می گردد. بهترین دمای نگهداری ماهی ها نیز در دمای متعادل محیط خانه می باشد اگر می توانید ظرف ماهی را در جاهایی بلند نظیر روی میز، روی سکوهای آشپزخانه و … قرار دهید.

۵- نکته ی دیگر در نگهداری ماهی ها، تزینات درون ظروف آنهاست. برای تزیین تنگ ماهی و ظروف نگهداری ماهی ها هرگز نباید از مواد و اشیایی استفاده کرد که هرگونه مزه و رنگی را وارد آب می کنند. برای تزیین درون ظروف آنها از وسایل پلاستیکی، بودار و رنگی استفاده نکنید زیرا به این شکل مواد شیمیایی را وارد آب ماهی کرده و منجر به مرگ زود هنگام آنها خواهد شد. بهترین وسیله برای تزیین درون آب ماهی ها استفاده از سنگ های صیقلی شده و گوش ماهی هایی است که به صورت طبیعی از سواحل گردآوری شده اند.

۶- رفتار ماهی های خود را کنترل کنید اگر احیاناً متوجه حرکت های کم و بی حالی آن ها شده اید بلافاصله آن ها را در جایی خنک همچون یخچال قرار دهید . هر چند دقیقه یکبار وضعیت ماهی ها را مشاهده کنید و زمانی که به حالت اولیه ی خود بازگشتند آن ها را به محیط قبلی باز گردانید.

۷- نکته هفتم در مورد نگهداری ماهی قرمز این است که اگر بیشتر از یک ماهی در درون تنگ و ظروف خود نگهداری می کنید، کاملا مراقب وضعیت سلامتی ماهی های خود باشید. اگر یکی از ماهی ها بی حال و مریض بود و متوجه تغییر حالت آن شده اید، فوراً آن را از بقیه ماهی ها جدا کنید و اقدامات ذکر شده را در بهبود حال ماهی مریض خود انجام دهید.

۸- نکته ی آخر در مورد نگهداری ماهی قرمز عید این است که با مراقبت و توجه بیشتری آب ماهی ها را عوض کنید. از گرفتن ماهی ها در دست خود بنا به دلایلی همچون مریضی احتمالی ماهی ها، آسیب رساندن به بدن ماهی ها و … جداً خود داری نمایید. سعی کنید ماهی ها را با یک توری یا چیزی شبیه به آن بگیرید و از وارونه کردن ناگهانی ظرف ماهی برای خروج آنها، به شدت خودداری کنید، زیرا باعث آسیب رساندن به بدن و باله های آن ها می شود. حتماً بعد از تعویض آب ماهی ها، تزیینات داخل ظروف آنها را نیز با دقت تمیز کنید. تمیز نگه داشتن تنگ ماهی امری بسیار مهم در نگهداری هر چه بهتر آنها تلقی می شود. در پایانِ تعویض آب ماهی ها، تأکید می کنیم که دستان خود را با آب و صابون ، با دقت بشویید.

ترجمه و گردآوری: مجله اینترنتی دلخوشی، سرزمین جاویدان

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. سحر می گوید

    ماهی های قرمز من پس از گذشت یک روز از عوض کردن آب تنگ ،از سطح آب اکسیژن دریافت می کنند . علتش چیست ؟؟

  2. کیوان می گوید

    خانمم ماهی قرمز رو داخل یخچال گذاشته،توصیه میکنم این کار رو هیچ وقت نکنید ، چون یه موجود زنده رو داخل یه تنگ کوچک ،توی یه جای تاریک و سرد گذاشتن کار انسانی نیست،اگر یه روز طعم انفرادی رو چشیده باشین هیچ وقت این کار رو نمیکنید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.