همه چیز درباره کرم ضدآفتاب و ضرورت استفاده از آن

0 246

مجله اینترنتی دلخوشی: اشعه ماورا بنفش خورشید باعث ابتلا به سرطان پوست، پیری و چروک و ایجاد لک در صورت می شود، بنابراین باید در برابر آن از پوست محافظت کرد. علاوه بر استفاده از کرم ضدآفتاب، استفاده از کلاه، عینک آفتابی و لباس نیز ضروری است.

سرطان پوست، ضد آفتاب رنگی

دانستنی های ضروری درباره کرم ضدآفتاب

انواع ضد آفتاب ها : ضد آفتاب ها در دونوع فیزیکی و شیمیایی موجود هستند. ضد آفتاب های فیزیکی، نور را به طور فیزیکی منعکس می کنند ولی ضد آفتاب های شیمیایی نور را جذب سپس با طول موج بالاتری ساطع می کنند. برای پوست های حساس و پوست هایی که زمینه آلرژی دارند توصیه می شود از ضدآفتاب های فیزیکی استفاده شود.

 اس پی اف مناسب برای پوست (SPF): برای محافظت کافی در برابر اشعه خورشید، اس پی اف ۳۰ نیز کافی است. برخی افراد به اندازه کافی ضد آفتاب را روی پوستشان نمی زنند و یا تعریق و نور، کرم ضدآفتاب را تخریب می کند، بنابراین سازمان غذا و داروی آمریکا ضدآفتاب هایی با اس پی اف بالاتر از ۳۰ را نیز برای تولید، مجاز دانست.

 طریقه استفاده از ضد آفتاب : به میزان کافی ضدآفتاب به پوستتان بزنید، حدود دو و نیم بند انگشت و به طوری که تمام پوستتان پوشیده شود. نیم ساعت قبل از رفتن به بیرون از منزل، ضد آفتاب را به پوست خود بزنید تا کاملا جذب پوست شده باشد و تمام صورت و گردن را پوشیده از کرم ضدآفتاب کنید. پس از تعریق های مکرر ویا تخریب کرم، آن را دوباره تمدید کنید. برای محافظت از پوست خود باید روش صحیح استفاده از کرم ضد آفتاب را یاد بگیرید.

در چه مکان هایی باید از ضد آفتاب استفاده کرد :  در مکان هایی که در معرض نور خورشید هستید باید از ضد آفتاب ها استفاده کنید حتی اگر در منزل یا اداره، فضای اتاق نورگیر باشد و استفاده از لامپ ضروری نباشد، توصیه می شود از ضد آفتاب استفاده کنید. البته لامپ ها نیز به اندازه خیلی کمی اشعه ماورا بنفش انعکاس می دهند ولی به دلیل اینکه درصد آن خیلی کم است نیازی به استفاده از ضد آفتاب نیست. درمکان های مجاور دریا بیشترین اشعه ماورا بنفش منعکس می شود و باید زمان تمدید کرم ضد آفتاب کوتاه تر شود.

استفاده از ضد آفتاب در تمامی فصل ها : عده ای تصور می کنند که از ضد آفتاب تنها در فصل تابستان باید استفاده کنند در صورتیکه استفاده از آن در تمامی فصل ها توصیه شده است، حتی در فصل زمستان! اگر تمامی نکات استفاده از ضد آفتاب را هم رعایت کنید ممکن است به صورت صد درصد جوابگو نباشد بنابراین توصیه می شود در ساعات اوج تابش خورشید در معرض نور آفتاب قرار نگیرید.

استفاده از ضد آفتاب باعث کمبود ویتامین دی در بدن نمی شود : حدود ۹۵ درصد از ویتامین دی براثر تابش نور خورشید جذب بدن می شود ولی این میزان با تابش نورخورشید به پشت دست ها و به مدت نیم ساعت و ۳ بار در هفته تامین خواهد شد و نیازی نیست که صورت و گردن نیز در معرض نور خورشید قرار بگیرند.

کودکان نیز باید از ضدآفتاب استفاده کنند : نوزادان زیر ۶ ماه نیازی به استفاده از ضدآفتاب ندارند زیرا بدن آن ها باید ویتامین دی زیادی دریافت کند تا موجب استحکام استخوان هایشان شود، البته نباید آن ها را طولانی مدت در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید. برای نوزادان ۶ ماه به بالا می توان از ضد آفتاب مخصوص نوزادان و برای کودکان ۴ سال به بالا از ضدآفتاب مخصوص کودکان استفاده کرد.

ضد آفتاب های رنگی بهتر است یا بی رنگ :  هیچ فرقی میان ضد آفتاب رنگی و بی رنگ وجود ندارد و انتخاب آن ها سلیقه ای است. البته برای کسانیکه که در صورت خود لک دارند استفاده از ضد آفتاب های رنگی مسلما بهتر است زیرا باعث پوشانده شدن لک های صورت تا زمانی که کرم ضدآفتاب بر روی صورتشان است، می شود.

عوارض ضد آفتاب ها : ضد آفتاب ها معمولا عارضه ای ندارند تنها ممکن است بخار ناشی از مواد ضد آفتاب چشم های حساس را بسوزاند که در این صورت می توانید از ضد آفتاب های فیزیکی استفاده کنید یا اینکه با فاصله از پلک ها ضد آفتاب را به صورتتان بزنید.

نکات مهم در نحوه استفاده از کرم ضدآفتاب :

– ضد آفتاب ها را هر دوساعت تمدید کنید.

– ضد آفتاب هایی که دارای چربی زیادی هستند موجب ایجاد آکنه در پوست می شوند.

– بعضی از ضد آفتاب ها دارای الکل هستند، پس از استفاده از آن ها نباید در معرض گرما ، آتش یا سیگار قرار بگیرید.

– اس پی اف ضد آفتابی که انتخاب می کنید نباید کمتر از ۱۵ باشد.

– ضد آفتاب ها نباید به هیچ وجه با چشم ها تماس پیدا کنند.

– مواظب باشید ضد آفتاب روی لباستان نریزد زیرا به دلیل ترکیباتی که دارد موجب لک شدن لباس هایتان می شود.

– کسانی که دارای پوست های حساسی هستند در انتخاب ضد آفتاب با پزشک مشورت کنند.

گردآوری شده از:  شهرزاد پرس، دارو و درمان بلاگفا، تبیان، دکتر شیزرپور

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.