مواد غذایی که خاصیت ضد سرطانی دارند را بشناسید

0 2,417

مجله اینترنتی دلخوشی: سرطان یکی از شایع ترین بیماری هایی است که انسان امروزی با آن دست به گریبان است. طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی ۷٫۶ میلیون مرگ و میرها در جهان به دلیل بروز بیماری سرطان بوده است. یکی از مهمترین عوامل افزایش سرطان، شیوه ی زندگی غلط، استعمال دخانیات و چاقی می باشد. در این مطلب سعی داریم انواع مواد غذایی را به شما معرفی کنیم که نقش ضد سرطانی دارند.

سرطان سینه، سرطان تخمدان

مواد غذایی ضد سرطان:

۱- میوه ها و سبزیجات: میوه ها و سبزیجات به دلیل داشتن مواد مغذی فراوان، ضد سرطان هستند. رنگدانه  موجود در میوه ها هر چه پررنگ تر باشند مواد مغذی موجود در آن ها نیز بیشتر است. علاوه بر این، وجود این مواد در برنامه غذایی افراد سبب می گردد که وزن متعادل بدن حفظ گردد و دچار چاقی نگردند. خوردن حداقل ۵ بار در روز از این میوه ها و سبزیجات به شما کمک می کند که بدنی سالم داشته باشید.

۲- انگور و آب انگور: انگورها  به خصوص انگورهای بنفش و قرمز دارای آنتی اکسیدان به نام رسوراترول هستند که این نوع از آنتی اکسیدان از بروز اختلالات سرطانی در سلول ها جلوگیری می کنند.

۳- گوجه فرنگی: گوجه فرنگی به دلیل داشتن مقادیر زیادی از لیکوپن، خاصیت ضد سرطانی دارد و احتمال بروز سرطان پروستات و سرطان تخمدان را کاهش می دهد.

۴- توت ها: توت ها حاوی ماده ای به نام آنتوسیانین هستند که این ماده یک آنتی اکسیدان قوی است که در مقابل سرطان روده بزرگ و سرطان مری از بدن محافظت می کند.

۵- کلم بروکلی: کلم بروکلی و دیگر کلم ها نیز دارای ماده ای چون سولفورافان می باشند که این ماده خطر ابتلا به سرطان سینه و سرطان پوست را کاهش می دهد.

۶- سبزیجاتی که برگ تیره دارند: سبزیجاتی که برگ آن ها سبز تیره باشد دارای املاحی چون فیبر، فولات و کارتنوئید می باشند. این مواد مغذی بدن را در مقابل سرطان هایی چون سرطان دهان، سرطان حنجره، سرطان پانکراس، سرطان ریه و سرطان معده محافظت می کنند.

۷- دانه سویا: دانه سویا دارای ایزوفلاون است، همچنین  محصولاتی که از سویا به دست می آیند نیز دارای ایزوفلاون هستند که ابتلا به سرطان را کاهش می دهند.

۸- ذغال اخته: ذغال اخته نیز یکی از میوه هایی است که به دلیل وجود آنتی اکسیدان در آن، خواص ضدسرطانی دارد. این میوه به دلیل خاصیت چربی سوزی، از چاقی جلوگیری می کند و احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

۹- آووکادو: آووکادو منبعی از پتاسیم، آنتی اکسیدان و بتاکاروتن است. خوردن آووکادو برای بیماری های کبدی بسیار مفید می باشد.

۱۰- قارچ: به غیر از خواص فراوانی که برای بدن دارد، بالا بردن سطح ایمنی بدن و جنگیدن با سلول های سرطانی نیز از دیگر فواید قارچ است.

۱۱- غذاهای دریایی: اینگونه غذاها  دارای امگا ۳ هستند و با سلول های سرطانی مبارزه می کنند و برای بهبود سرطان هایی چون سرطان سینه ، سرطان پروستات و سرطان روده بزرگ موثر هستند.

۱۲- زردچوبه: این ادویه در جلوگیری از ایجاد سلول های سرطانی بسیار مفید است و در اکثر غذاها می توان از آن استفاده کرد. البته بیماران سرطانی نباید بدون مشورت با پزشک از مقادیر بالای زردچوبه استفاده کنند.

۱۳- سیر: سیر یکی از موثر ترین خوراکی هایی که با سرطان مبارزه می کند. سیر در افراد سالم مانع از ایجاد سلول های سرطانی می شود و در افراد مبتلا به سرطان، روند بیماری را کند می کند. بنابراین توصیه می شود چند دقیقه قبل از طبخ غذا مقداری سیر خورد شده را درون غذا بریزید. با مصرف سیر، خطر ابتلا به سرطان مری، سرطان معده ،سرطان سینه و سرطان روده بزرگ را کاهش دهید.

۱۴- حبوبات و سبوس گندم: محققان انگلیسی معتقدند مصرف روزانه حبوبات مانع از ابتلا به سرطان می شود. حبوبات، سبوس گندم و همچنین میوه های مغزدار دارای ترکیبی به نام اینوسیتول هستند که از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کنند و مصرف روزانه حبوبات احتمال ابتلا به سرطان را در بدن کاهش می دهد.

۱۵- مایعات: عواملی به صورت بالقوه در مثانه وجود دارند که ممکن است باعث بروز سرطان مثانه گردند. آب با رقیق کردن غلظت این عوامل، خطر ابتلا به سرطان مثانه را کاهش می دهد. نوشیدن مایعات سبب می گردد که دفعات ادرار کردن بیشتر شود و همین امر موجب جلوگیری از بروز ابتلا به سرطان مثانه می گردد. مایعاتی چون چای سبز و چای سیاه  در خود منابع طبیعی همچون کاتچین (Catechin  ) دارند. این ماده که آنتی اکسیدانی قوی است از روند رشد سلول سرطانی در بدن جلوگیری می کند. هرچند، مدارکی که قطعا ثابت کند که چای سبز از بروز سرطان در بدن جلوگیری می کند موجود نیست و دارای ابهاماتی است.

گردآوری شده از:  پزشک نیوز، آفتاب نیوز، تبیان

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.