علل و عوامل اصلی و شایع ریزش مو

0 133

مجله اینترنتی دلخوشی: اینکه هر روز بیدار می شوید و بر روی بالش خود مقداری مو می بینید هیچ جای نگرانی نیست، برخی متخصصان بر این باورند که هر فرد روزانه ۱۰۰ تار موی خود را از دست می دهد. پس اگر این میزان از موی خود را هر روزه از دست می دهید نگران نباشید زیرا هر دو یا سه ماه موهای جدید جایگزین موهای از دست رفته ی شما خواهند شد. اما اگر ریزش مو در طول شبانه روز بیشتر از حد مجاز باشد، شما دچار ریزش مو شده اید و باید در صدد رفع آن برآیید. اما نکته حائز اهمیت در رفع این مشکل این است که ابتدا باید علل ریزش مو را به درستی بشناسید تا بتوانید اقدامات مناسب را انجام دهید.

ریزش مو در مردان و زنان به دلایل مختلفی ایجاد می شود. ۹۰ درصد ریزش مو علت موروثی دارد که معمولا از خانواده مادری به ارث می رسد و در زنان به علت نازک شدن تارهای مو می باشد. اما اینها تنها دلایل اصلی ریزش مو نیستند، ما در این بحث تمامی علل ریزش مو را به شما معرفی خواهیم کرد.

درمان ریزش مو، کچلی موضعی

دلایل اصلی ریزش موی سر:

۱- نور خورشید : زمانی که مو به صورت مداوم در معرض نور خورشید قرار می گیرد بسیار خشک و شکننده می شود و این خشکی مو برای کسانی که موهای نازکی دارند با شدت بیشتری رخ می دهد و دچار سوختگی پوست سر می شوند، همین امر سبب ریزش مو می شود.

۲- رژیم غذایی غلط : پروتئین و آهن از مواد معدنی غنی هستند که نقش شادابی و سلامت مو را برعهده دارند. زمانی که فرد اقدام به گرفتن رژیم های سخت و کم کالری میکند، میزان این مواد در بدنش کاهش می یابد. زمانی که آهن خون کاهش می یابد سلول های قرمز خونی در بدن نیز به مثابه ی آن کاهش می یابد در نتیجه اکسیژن لازم بدن که از طریق گلبول ها در سطح بدن منتقل می شوند کم شده و بدن انرژی خود را از دست می دهد، همین امر سبب می شود که پیاز مو سست شده و دچار شکنندگی شود. البته تنها رژیم غذایی نامناسب باعث ریزش مو نمی شود بلکه عادات بد غذایی نیز این موارد را تشدید می کنند، مثل به تعویق انداختن وعده های غذایی و یا شام نخوردن!

مصرف بیش از اندازه ویتامین ها مخصوصا ویتامین A نیز در برخی رژیم ها باعث ریزش مو می شود.

۳- فشار و کشش موها : شاید شما نیز جزء کسانی باشید که علاقه به بستن موهای خود با گیره های مختلف در اشکال مختلف دارید، اما باید این نکته را گوشزد نمود که بستن موها با گیره های محکم و یا بستن آنها به صورت چهل گیس ویا به اصطلاح دمب اسبی، به علت فشار و کششی که در موها ایجاد میکند باعث آسیب رسیدن به فولیکول مو می شود و در موارد حاد، ریزش شدید مو را به همراه خواهد داشت. استفاده از اکستنشن ها و کلاه گیس ها نیز به دلیل وزنی که بر موها اعمال می کنند وهمچنین مانع شدن از رسیدن هوا به موها، از مواردی است که باعث ریزش مو می گردد.

۴- ابزار آرایشی پر خطر: دراین قسمت بهتر است شما را با پرخطرترین ابزارهای آرایشی که به مو آسیب می رسانند آشنا کنیم. مهمترین آنها دکلره و رنگ کردن مو می باشد که با آسیب زدن به ریشه های مو سبب ریزش و شکنندگی آنها می گردد. سشوار، اتوی مو و حتی برس کشیدن و شامپو زدن مداوم مو، باعث سست شدن ریشه مو می گردد و در نتیجه ریزش مو را به همراه خواهد داشت.

۵- بیماری ها : برخی بیماری ها مانند کم کاری غده تیروئید علاوه بر خستگی، یبوست، افسردگی و اختلال در تمرکز، مشکلاتی در رشد مو و ناخن را نیز به همراه دارد. زمانی که بدن کمتر از میزان معین خود هورمون تیروئید را ترشح می کند، گفته می شود که فرد مبتلا به کم کاری تیروئید می باشد. غده ی تیروئید متابولیسم بدن، ضربان قلب و حالات روحی ما را تنظیم می کند و زمانی که این هورمون در بدن به مقدار زیادی ترشح شود از نشانه های آن می توان ریزش مو و رشد نامطلوب ناخن ها را مشاهده نمود.

بیماری دیگری که منجربه ریزش شدید مو می گردد، بیماری لوپوس یا همان زخم پوستی است. در این نوع از بیماری، سیستم بدن به بافت های پوستی آسیب می رساند و این آسیب ها در قسمت سر به ریزش مو منجر می گردد.

۶- کیست تخمدان : یکی از شایع و رایج ترین انواع بیماری ها در خانم ها کیست تخمدان می باشد. در این بیماری معمولا موهای قسمت صورت فرد رشد بیشتری دارند اما با ریزش شدید موی سر مواجه می شوند.

۷-  استرس و تغییرات هورمونی : در دنیای ماشینی که انسان امروزی با آن دست به گریبان است، استرس جزء جدایی ناپذیر زندگی تلقی می گردد. این استرس ها باعث ریزش مو و حتی به مرور زمان کچلی موضعی خواهد شد.

در زمان یائسگی و بعد از زایمان با افت استروژن در بدن خانم ها مواجه هستیم در این شرایط همراه با افت این هورمون، شاهد ریزش مو نیز خواهیم بود.

۸- داروها و ریزش مو : داروهای رقیق کننده ی خون مانند آسپرین و دوزهای بالای ویتامین A، داروهایی که برای بیماری هایی همچون آرتریت، افسردگی، نقرس، فشارخون بالا و بیماری های قلبی مصرف می شوند، معمولا باعث ریزش مو می شوند. علاوه بر این ها داروهایی که خانم ها جهت جلوگیری از بارداری مصرف می کنند نیز می تواند منجر به ریزش مو در افرادی که زمینه ی ارثی ریزش مو دارند شود.

گردآوری شده از: تبیان، بولتن نیوز، دکتر محمد شیزر پور

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.