داروهایی که برای معده مضر هستند

0 188

مجله اینترنتی دلخوشی: مصرف هر دارویی عوارضی را نیز به همراه دارد. برخی از این داروها ممکن است مشکلات معده را تشدید کنند و باعث افزایش اسید معده، زخم و خونریزی معده شوند. داروهای زیر از جمله داروهایی هستند که به معده آسیب وارد می کنند.

معده درد ، اسید معده

داروهایی که باعث ناراحتی معده می شوند:

پلاویکس : داروهایی که به منظور تسهیل گردش خون و پیشگیری از سکته مغزی یا سکته قلبی مورد استفاده قرار می گیرند و ضد انعقاد خون هستند می توانند باعث خونریزی معده شوند. بنابراین اگر از اینگونه داروها مصرف می کنید و در خانواده خود سابقه زخم معده دارید حتماً این موضوع را با پزشک تان درمیان بگذارید. در صورت مصرف این داروها آن ها را در بین غذا میل نمایید.

کورتون ها : مصرف کورتون باعث افزایش اسید معده می شود و روند بهبودی زخم های ایجاد شده در معده افراد حساس را کند می کند. با شروع مصرف کورتون ها معده دچار درد خواهد شد.

آسپرین : آسپرین مانع از تولید پروستاگلاندین ها می شود که در حفاظت از مخاط روده و معده نقش مهمی دارند. آسپرین برای درمان درد و تب مورد استفاده قرار می گیرد ولی می تواند باعث ایجاد زخم های ریزی در معده شود و احتمال خونریزی های گوارشی را بالا ببرد.

ایبوپروفن و ژلوفن : ایبوپروفن موجب معده درد شده، با شدت بیشتری نسبت به آسپرین به مخاط دستگاه گوارش صدمه می زند و زخم ها و سوراخ هایی را در معده ایجاد می کند. ایبوپروفن از خانواده ضد التهاب های غیر استروئیدی می باشد و نباید آن ها را بدون تجویز پزشک بیشتر از ۳ بار در روز مصرف نمود، داروهای ضد التهاب را بین غذا و با یک لیوان آب میل نمایید. استعمال دخانیات به همراه ژلوفن یا ایبوپروفن احتمال خونریزی معده را افزایش می دهد، همچنین مصرف همزمان این دارو با آسپرین نیز ممکن است باعث خونریزی معده شود. قرص های ادویل ۲۰۰ بدون نسخه پزشک در داروخانه ها به فروش می رسند و ایبوپروفن و ژلوفن ۴۰۰ را نیز با نسخه پزشک می توانید تهیه کنید ولی دقت کنید که هرگز بخاطر درد های کم و ساده به صورت خودسرانه و بدون مشورت با پزشک، از اینگونه داروها استفاده نکنید.

گردآوری شده از: تبیان ، جام جم آنلاین

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.