شناخت دلایل اصلی دل درد نوزادان

0 166

مجله اینترنتی دلخوشی: از جمله مواردی که مادران پس از به دنیا آمدن فرزندشان با آن مواجه می شوند دل درد (کولیک) کودکشان است که این دل درد گاهی ممکن است تا ۳ ساعت به طول انجامد و گریه مداوم کودک را در پی داشته باشد. در اینجا دلایلی که می تواند موجب دل درد در کودکان شود را ذکر می کنیم.

کولیک نوزاد ، درمان دل درد نوزاد

علل دل درد نوزادان:

یبوست : یکی از رایج ترین علل درد شکم کودکان می تواند یبوست باشد. زمانی که روده کودکتان کمتر کار می کند و ۳ روز یا بیشتر است که مدفوع نکرده است، به این معناست که دچار یبوست شده است. در حالت یبوست، مدفوع سفت و خشک می شود و به سختی از روده بیرون می آید. برای رفع یبوست کودکان دادن میوه هایی چون آلو، زردآلو و گلابی به آن ها می تواند کمک کننده باشد. در این حالت از دادن مواد غذایی چون کدو، برنج، موز، سیب و هویج به کودکانتان اجتناب کنید. همچنین می توانید کودکتان را روی تشک بخوابانید و پاهای آن را به صورت دوچرخه حرکت دهید، این روش نیز در کار کردن شکم کودک کمک کننده می باشد.

کولیک یا قولنج : اگر کودک شما زیر ۵ ماه است و دچار گریه های مداوم تا ۳ ساعت می شود و این حالت در یک دوره و در بیشتر روزهای هفته تکرار می شود باید بدانید که کودکتان دچار کولیک یا قولنج شده است و متأسفانه راه درمانی برای قولنج نیست ولی پزشکان سعی خود را می کنند تا با تجویز روش های مختلف گریه کودک را قطع و او را آرام نمایند. این دل دردها در اکثر نوزادان در سه تا چهار ماهگی کمتر شده و پس از پنج ماهگی کاملا قطع می شود.

گاز معده : کودکان در ۳ ماه اول زندگیشان به دلیل بزرگ شدن روده دچار گاز معده شده و از ۶ تا ۱۲ ماهگی نیز به دلیل اینکه برای بار اول غذاها را امتحان می کنند دچار این مشکل می شوند. گاز معده برای کودک دردآور بوده و موجب رنجش او از ناحیه شکم می شود.

آلرژی غذایی :  اگر کودکتان به مدفوع خونی یا جوش های خارشی مبتلا شده است آلرژی غذایی دارد که این نوع آلرژی باعث اسهال، استفراغ و درد شکم نیز می شود. اگر کودکتان دچار مشکل تنفسی شد و یا اینکه لبها و صورتش متورم شد سریعا او را نزد پزشک متخصص ببرید. این عارضه معمولا در ۱۰ سال اول زندگی کودکان نمایان می شود.

آنفلانزای معده : این بیماری دومین بیماری رایج پس از سرماخوردگی در کودکان ایالات متحده می باشد. علایم آنفلانزای معده استفراغ، تب، اسهال و کاهش اشتها می باشد و باعث کم آبی بدن بچه نیز می شود.همچنین انواع عفونت ها نیز می تواند موجب شکم درد در کودکان شود. در این حالت مایعات زیادی به کودکتان بدهید و اگر بدن کودک دچار کم آبی شد او را نزد پزشک متخصص ببرید.

ریفلاکس معده : ریفلاکس معده زمانی رخ می دهد که دریچه بین معده و مری به خوبی کار نمی کند و اسید معده به سمت گلو می آید و موجب معده درد، سوزش گلو و سینه می شود. اگر کودکتان پس از خوردن غذا کمی تف می کند و یا اینکه بالا می آورد دچار ریفلاکس معده شده است. در اکثر کودکان این حالت پس از یک سالگی بهبود می یابد، اگر کودکتان ریفلاکس معده دارد حتماً او را نزد پزشک متخصص ببرید.

انسداد روده : اگر کودک شما یک لحظه خوب است و در لحظه دیگر حالش خراب می شود و شدیدا گریه می کند و پاهایش را روی زمین می کشد سریعا او را نزد پزشک متخصص ببرید زیرا ممکن است دچار انسداد روده یا تنگی دریچه پیلور و یا در هم رفتگی شکم شده باشد.

آلرژی به شیر : بعضی از کودکان به خوردن شیر حساسیت نشان می دهند و این مشکل به دلیل عدم تحمل لاکتوز شیر می باشد.علایم حساسیت به لاکتوز شیر اسهال، حالت تهوع، دل درد، نفخ، گاز معده، کهیر و در موارد حاد واکنش خطرناک موسوم به شوک آنافیلاکسی می باشد. ممکن است پزشک پیشنهاد دهد که تا چند روز هیچ کدام از محصولات لبنی را به کودکتان ندهید، سپس کم کم محصولات لبی را به برنامه غذایی کودکتان اضافه نمایید. برای کودکانی که به شیر حساسیت دارند شیر ساوا مناسب می باشد، البته ۵ تا ۱۰ درصد این کودکان به شیر ساوا هم حساسیت نشان می دهند به همین دلیل قبل از مصرف آن باید با پزشک کودکتان مشورت نمایید.

گردآوری شده از: بیبی سنتر، نی نی بان

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.