خواص سبوس برنج برای سلامتی بدن

0 147

مجله اینترنتی دلخوشی: امروزه در سبد مواد غذایی خانوارها از برنج استفاده زیادی می شود و با توجه به کم تحرکی افراد، مصرف برنج می تواند مشکلاتی چون چاقی را با خود به همراه داشته باشد. پس از برداشت برنج، شلتوک یا پوسته خارجی آن را بوسیله دستگاه جدا کرده، سپس سبوس برنج را که لایه ای خوش رنگ و نازک می باشد را از برنج جدا می کنند. سبوس برنج ارزش غذایی بالایی دارد و دارای طعم نسبتاً خوبی است زیرا زمان جدا سازی آن تکه هایی از برنج با آن ترکیب می شود. سبوس برنج نه تنها باعث چاقی نمی شود بلکه از این امر نیز جلوگیری می کند. در ادامه به خواص بیشتری از این ماده غذایی با ارزش اشاره خواهیم کرد.

خواص سبوس برنج، چربی خون

آشنایی با خواص سبوس برنج:

 

تقویت کننده مو و پیشگیری از سفید شدن آن :

سبوس برنج حاوی مقدار زیادی ویتامین B می باشد و پیاز مو نیز برای تحریک و رشد نیاز به ویتامین B5 دارد، بنابراین توصیه می شود روزانه از این ماده غذایی استفاده نمایید. سبوس برنج از سفید شدن و ریزش مو نیز جلوگیری می کند، برای مصرف خوراکی آن می توانید مقداری سبوس برنج را خیس کرده و از صافی رد کنید سپس در زمان پخت برنج به آن اضافه نمایید، برای مصرف غیر خوراکی سبوس برنج می توانید مقداری از آن را با زرده تخم مرغ ترکیب کرده و به مدت ۳ ساعت روی موهایتان قرار دهید سپس شستشو دهید. سبوس برنج دارای ویتامین های A ، E ، B1 ، B2 ، B5 و B6 است که این ویتامین ها نیز برای سلامت پوست و مو بسیار مفید می باشند.

درمان کننده یبوست و بواسیر :

سبوس برنج سرشار از الیاف گیاهی و فیبر می باشد که این الیاف و فیبر، حجم مدفوع را افزایش داده و از بروز یبوست، شقاق، سرطان کولون، عفونت های دستگاه گوارش، فیستول و شکاف بافت معده جلوگیری می نماید.

لاغر کننده و کمک به کاهش وزن :

برای اینکه وزن خود را کاهش دهید و به اندام دلخواه برسید توصیه می شود در برنامه غذایی خود از مقدار قابل توجهی فیبر استفاده نمایید. سبوس برنج نیز دارای فیبر فراوانی است که به هضم غذا کمک کرده و زمینه کاهش وزن و لاغری را فراهم می کند.

منبعی غنی از ویتامین B1 :

 کمبود ویتامین B1 در بدن مشکلاتی چون کم اشتهایی، ضعف اعصاب، کمبود وزن، بی حس شدن سر انگشتان دست و پا، سوء هاضمه، یبوست، احساس خستگی و زودرنجی، سرگیجه و اختلال در ضربان قلب را بوجود می آورد که می توانید این علائم را با مصرف منظم سبوس برنج بهبود بخشید.

کاهش دهنده چربی خون :

معمولا افراد چاق و یا دارای سابقه خانوادگی دیابت بیشتر به اختلالات چربی خون دچار می شوند. البته افراد لاغری که سابقه خانوادگی چربی خون دارند نیز ممکن است به اختلالات چربی خون مبتلا گردند. یک قاشق غذاخوری سبوس برنج را با آب میوه طبیعی مخلوط کرده و قبل از هر وعده غذایی میل نمایید، سبوس برنج مانع از جذب چربی های مضرشده که در نتیجه باعث پایین آمدن چربی خون می شود.

تقویت کننده پوست صورت و بدن :

ویتامین E یکی از مهمترین آنتی اکسیدان های طبیعی در بدن می باشد که به سلامت و تقویت پوست کمک زیادی می کند. بنابراین باید از مواد غذایی حاوی این ویتامین در برنامه غذایی خود بیشتر استفاده کنیم. سبوس برنج نیز منبعی سرشار از ویتامین “ای” می باشد و خاصیت ضد پیری را با خود به همراه دارد، می توانید هر روز صبح یک قاشق غذا خوری سبوس برنج را با یک لیوان شیر مخلوط کرده و میل نمایید. همچنین می توانید روغن و کرم های مختلف حاوی سبوس برنج که در بازار موجود هستند را تهیه کرده و برای تقویت و لطافت پوست صورت و بدنتان استفاده نمایید.

تقویت کننده اعصاب :

ویتامین های گروه B در تقویت دستگاه عصبی و ایمنی بدن نقش مهمی دارند و موجب کاهش استرس، افسردگی، وسواس و بهبود بیماری های اعصاب می شوند. سبوس برنج حاوی مقادیر زیادی از ویتامین های گروه “ب” می باشد، توصیه می شود روزانه یک قاشق غذاخوری سبوس برنج را با شیر یا ماست مخلوط و میل نمایید.

نکته ۱ : مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری سبوس برنج برای سلامت بدن کافی است و بیشتر از این مقدار توصیه نمی شود.

نکته ۲ : مقدار استاندارد مصرف سبوس برنج در کودکان ۲ تا ۱۲ سال نسبت به بزرگسالان به نصف کاهش پیدا می کند.

نکته ۳ : دم کرده سبوس برنج را بیشتر از دو روز در یخچال نگهداری نکنید.

نکته ۴ : استفاده از سبوس برنج برای کودکان زیر ۲ سال توصیه نمی شود.

گردآوری شده از: حکیم تهرانی، باشگاه خبرنگاران جوان، مدلایف

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.