عوارض کمبود ویتامین b12 برای سلامتی

0 255

مجله اینترنتی دلخوشی: بدن نمی تواند خودش ویتامین b12 را تولید کند و این ویتامین تنها از طریق مواد غذایی و خوراکی هایی که می خوریم تأمین می شود، بنابراین روزانه باید به اندازه کافی از مواد غذایی که حاوی ویتامین b12 هست استفاده نماییم. افرادی که از گوشت و لبنیات به مقدار کافی استفاده نمی کنند، گیاه خواران، افراد بالای ۵۰ سال، افرادی که الکل مصرف می کنند و افرادی که به بیماری “سلیاک” مبتلا هستند در معرض ابتلا به کمبود ویتامین B12 قرار دارند. در ادامه علائم کمبود ویتامین ب ۱۲ را بیان می کنیم تا در صورت دارا بودن این علائم و کمبود ویتامین b12 در بدنتان، هر چه سریع تر برای جبران آن اقدام نمایید.

ویتامین b12، ویتامین ب12

خطرات کمبود ویتامین b12 برای بدن :

۱) احساس خستگی و کسالت:

ویتامین b12 اکسیژن را به تمام قسمت های بدن منتقل می کند و همچنین مواد غذایی را در بدن تبدیل به انرژی می کند. زمانیکه بدنتان دچار کمبود ویتامین b12 می شود روند انتقال اکسیژن کافی و همچنین سوخت و ساز در بدن دچار اختلال شده و موجب احساس خستگی و کرختی بی علت بدنتان می شود.

۲) فراموشی:

کمبود ویتامین b12 باعث می شود که خیلی چیزها را به سختی به یاد آورید و دچار فراموشی شوید. ممکن است کمبود این ویتامین را با بیماری آلزایمر اشتباه بگیرید، بنابراین اگر دچار فراموشی شدید آزمایش خون بدهید تا اطمینان پیدا کنید که دچار کمبود ویتامین b12 نیستید و اگر به کمبود ویتامین b12 دچار شدید می توانید با مشورت پزشکتان از مکمل های ویتامین b12 استفاده نمایید.

۳) رنگ زرد و پریده پوست:

کمبود ویتامین b12 می تواند باعث رنگ پریدگی پوست شود. زیرا با کمبود این ویتامین، گلبول های قرمز خون شکننده شده و موجب آزاد شدن رنگدانه “بیلی‌روبین” می شود که این رنگدانه موجب رنگ زرد و پریده در پوست می شود.

۴) نازایی و سقط جنین:

محققان معتقدند کمبود ویتامین b12 در بدن می تواند موجب تغییرات در تخمک گذاری زنان و در نتیجه نازایی و سقط جنین شود. بالا رفتن میزان هموسیستئین نیز یک علت مهم برای سقط جنین می باشد.

۵) کاهش فشار خون:

کمبود ویتامین b12 در بدن باعث می شود گلبولهای قرمز به اندازه کافی تولید نشده و در نتیجه باعث کاهش فشار خون می شود. علائمی چون افسردگی، سرگیجه، غش، تاری دید، رنگ پریدگی و احساس خستگی از نشانه های کمبود ویتامین b12 می باشد.

۶) صافی و قرمزی زبان:

حدود ۵۰ درصد افرادی که به کمبود ویتامین b12 دچار می شوند، جوانه های چشایی خود را از دست می دهند و دیگر غذاها برایشان لذتبخش نیست. به دلیل اینکه طعم غذا برای این افراد لذیذ نیست ممکن است به مرور زمان دچار کاهش وزن نیز بشوند. همچنین این افراد دچار درد و سوزش در ناحیه پشت زبان خود نیز می شوند.

۷) اضطراب و افسردگی:

کاهش ویتامین b12 موجب اضطراب،افسردگی و تغییر در خلق و خوی افراد می شود ولی محققان هنوز دلیل افسردگی ناشی از کمبود ویتامین b12 را نفهمیده اند ولی ممکن است کمبود این ویتامین در سنتز مواد شیمیایی مغز مانند دوپامین و سروتونین اثرگذار باشد.

۸) اختلال در بینایی:

اگر کمبود ویتامین b12 در بدن شدید باشد می تواند موجب اختلالاتی در بینایی مانند حساسیت به نور، دوبینی، ایجاد عروق خونی در شبکیه و یا حتی از دست دادن کامل بینایی شود.

نکات مهم:

– کمبود ویتامین b12 در کودکان بسیار جدی است و می تواند حتی منجر به مرگ آن ها نیز بشود. کمبود ویتامین B12 در کودکان با علائمی چون اختلال در رشد، کم خونی و مشکلات حرکتی همراه می باشد.

– افراد گیاهخوار بیشتر در معرض کمبود ویتامین b12 قرار دارند زیرا این ویتامین بیشتر در محصولات حیوانی وجود دارد، بنابراین کسانی که رژیم گیاه خواری دارند باید با مشورت پزشک خود از مکمل های ویتامین b12 استفاده نمایند.

– مشکلات ناشی از کمبود ویتامین b12 می توانند جبران ناپذیر باشند. در صورتیکه فرد دچار کمبود شدید این ویتامین شود ممکن است با مشکلاتی چون، گیجی، از دست دادن حافظه، آسیب های عصبی، بی خوابی، ناتوانی در تمرکز، اختلال در نعوظ  و مشکلات روده و کنترل مثانه روبرو شود. با تشخیص و درمان سریع می توانید از بروز این مشکلات جلوگیری کنید.

– مصرف ویتامین b12 حتی در مقادیر زیاد هم ممکن است بی خطر باشد و محققان تاکنون سطح محدودیتی برای مصرف این ویتامین نیافته اند ولی توصیه می شود برای مصرف این ویتامین و میزان دقیق استفاده از آن حتماً با پزشک خود مشورت نمایید.

 

گردآوری شده از: نت نوشت، سلامتی، سلامت نیوز

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.