نکات مهم برای محافظت از چشم ها

0 366

مجله اینترنتی دلخوشی: با مراقبت از چشمهایتان می توانید از عواقب ناشی از نابینایی پیشگیری کنید. در ادامه نکات مهمی را برای محافظت از چشم ها برای شما گردآوری کرده ایم.

سلامت چشم، کاهش بینایی

توصیه های مهم برای محافظت از چشم ها:

۱) یک سخنگوی آکادمی چشم پزشکان آمریکایی می گوید: خوردن مواد غذایی سالم، راه اول برای مراقبت از چشم شماست. همچنین او توصیه می کند که ویتامین های مورد نیاز بدن را به طور مستقیم با خوردن مواد غذایی جذب کنید.

طبق گفته موسسه ملی بهداشت، ویتامین A موجود در سبزیجات روشن و زرد و نارنجی مانند هویج و سیب زمینی شیرین باعث افزایش سلامتی چشم می شود. میوه هایی مانند توت فرنگی، پرتقال و انبه، ویتامین C و دیگر آنتی اکسیدان ها را فراهم می کنند و برای سلامت چشم نیز بسیار مفید می باشند. همچنین ماهی قزل آلا و دیگر ماهی های آب سرد نیز برای سلامت چشم مفید هستند، زیرا امگا ۳ برای تولید اشک خوب است و خشکی چشم را از بین می برد.

۲) آزمایش منظم چشم، تنها راه تشخیص زود هنگام مشکلات مختلف بینایی مانند گلوکوم یا بیماری های چشمی دیابتی ها می باشد. اکثر افراد مبتلا به مشکلات بینایی باید یک بار در سال نزد چشم پزشک خود ویزیت شوند تا اطمینان پیدا کنند که دید آنها تغییر نکرده است.

۳) سیگار کشیدن می تواند موجب ایجاد مشکلات چشمی شود. “سیانید” از دود سیگار به جریان خون می رسد و می تواند سلول های چشم را از بین ببرد. سیگار کشیدن، شما را در معرض خطر ابتلا به آب مروارید قرار می دهد و موجب خشکی چشم می شود. همچنین سیگار کشیدن می تواند خطر ابتلا به “دژنراسیون ماکولا” را نیز افزایش دهد و این بیماری  غیر قابل درمان است و بینایی را از بین می برد.

۴) از چشمهایتان در برابر تابش مستقیم نور خورشید محافظت کنید. از کرم های ضد آفتاب و عینک استفاده کنید، زیرا پوست اطراف چشم ها نازک بوده و به اشعه ماورای بنفش (UV) نیز حساس می باشد. انواع مختلف سرطان پوست نیز مانند کارسینوما و ملانوم، می توانند در پلک ها و اطراف چشم شکل بگیرند و باعث ایجاد آسیب جدی به ساختار چشم شوند.

۵) کار کردن با رایانه در تمام طول روز می تواند چشم های شما را خشک کند. به طور کلی خشکی چشم می تواند ناشی از:

– التهاب

– برخی از داروها، از جمله داروهای ضد افسردگی

– تغییرات هورمونی به دلیل پیری

۶) دیابت عامل اصلی نابینایی در آمریکا است. در رتینوپاتی دیابتی، عروق خونی کوچک شبکیه آسیب می بیند، در حالی که هیچ نشانه ای در مراحل اولیه بیماری مشاهده نمی شود و باید به طور منظم آزمایش های چشم را انجام دهید. این بیماری باعث می شود با گذشت زمان، بینایی تار شود و در نهایت منجر به نابینایی شود. طبق گفته موسسه ملی بهداشت (NIH)، کنترل قند خون، فشار خون و کلسترول می تواند از وخیم شدن این بیماری جلوگیری کند. رتینوپاتی دیابتی با جراحی لیزر درمان می شود و در نتیجه خطر کور شدن کاهش پیدا می کند. با این حال، جراحی لیزر نمی تواند میزان بینایی را که قبل از درمان از دست رفته است را بازگرداند.

۷) آب مروارید یک روند طبیعی از پیری است و معمولا در حدود ۶۰ سالگی رخ می دهد. علائم آن می تواند شامل بینایی تیره و کاهش دید در شب باشد. مصرف برخی داروها مانند “پردنیزون” نیز می تواند خطر ابتلا به آب مروارید را افزایش دهد.

۸) آسیب به عصب بینایی چشم باعث گلوکوم می شود، این وضعیت چشم خاموش و موذی شناخته شده است. اولین علامت گلوکوم، زمانی است که فرد دیگر نمی تواند ببیند. گلوکوم چیزی نیست که یک بیمار بتواند از ابتلا به آن جلوگیری کند و یا آن را درمان کند، تنها راه تشخیص آن از طریق معاینه چشم امکان پذیر است.

گلوکوم زمانی رخ می دهد که در چشم فشار ایجاد شود و به عصب بینایی آسیب رساند. این وضعیت بسیار آرام پیشرفت می کند و می تواند سالها طول بکشد تا آسیب عصبی به اندازه کافی شدید شده و موجب ایجاد مشکلات چشمی شود.

خطر ابتلا به گلوکوم برای افرادی که سابقه خانوادگی دارند یا مبتلا به دیابت هستند بالاتر است. برای اکثر بیماران، درمان شامل استفاده از قطره چشم یک بار در روز است که باعث کاهش فشار چشم می شود. اگر قطره چشم نتواند به بهبود بیمار کمک کند، ممکن است عمل جراحی گزینه بعدی برای بهبود بیماری باشد.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: everydayhealth.com

: امتیاز کاربران

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.