کهیر چیست و چرا کهیر می زنیم؟

0 548

مجله اینترنتی دلخوشی: کهیر چیست و علت کهیر زدن چیست؟ ممکن است بعد از خوردن توت فرنگی های بزرگ و آبدار، تصمیم بگیرید که به بیرون از خانه یا به خانۀ یک دوست بروید. همینطور که دور خود می چرخید تا خود را برای بیرون رفتن آماده کنید ناگهان متوجه لکه های قرمز و تکه ای روی پوست خود می شوید. در چنین شرایطی باید چکار کنید؟ آیا باید از بیرون رفتن منصرف شوید و برگردید سر خانۀ اولتان؟

کهیر زدن، علت کهیر زدن

کهیر چیست؟

کهیر لکه های قرمز یا صورتی است که به صورت تکه ای روی پوست ظاهر می شود. گاهی اوقات این کهیر ها یک مرکز رنگ پریده دارند. کهیر ها معمولا خارش دارند، اما می تواند سوزش یا حس گزیدگی هم داشته باشند. کهیر می تواند در هرجایی از بدن ایجاد شود و اندازه و شکل متفاوت داشته باشند. آنها می توانند به اندازۀ نیش یک پشه یا به اندازۀ یک بشقاب غذا باشند! همچنین ممکن است به شکل حلقه ها یا گروه هایی از حلقه ها که در یک خوشه به هم متصل شده اند ظاهر شوند و ممکن است مکان آنها تغییر کند. ممکن است در طی چند ساعت، مکان آنها روی پوست تغییر کند. ممکن است یک دسته از کهیر ها روی صورت فرد ظاهر شده و سپس از بین بروند. بعدا ممکن است روی بازوی فرد ظاهر شوند.

کهیر یک مسالۀ پوستی رایج است و بین ۱۵ تا ۲۵ درصد افراد حداقل یکبار در طول عمر خود به آن دچار می شوند. کهیرها بی ضرر هستند اما ممکن است نشانه ای از یک واکنش آلرژیک جدی باشند. (بنابراین بهتر است به خانه برگردید و به خانوادۀ خود اطلاع دهید.)

اصطلاح پزشکی کهیر، urticarial است. هنگامی که بدن در معرض کهیر قرار می گیرد، برخی سلول های بدن هیستامین و مواد دیگری آزاد می کنند. این مساله باعث می شود که مایع آبکی از رگ های خونی کوچک در زیر پوست نشت کند. هنگامی که این مایع زیر پوست جمع می شود به شکل لکه در می آید که به آن کهیر می گویند.

چرا کهیر می زنیم؟

مردم ممکن است به علل مختلفی کهیر بزنند، اگرچه ممکن است در مواردی خاص، علت شناخته نشود.

دلیل رایج کهیر زدن، یک واکنش آلرژیک است. برخی از عوامل آلرژیک رایج عبارتند از: غذاهای خاص ( مانند گندم، شیر، تخم مرغ، صدف، انواع توت ها و آجیل)، داروها (مانند آنتی بیوتیک ها) و نیش حشرات و گزیدگی ها.

علل دیگر کهیر مربوط به آلرژی نیستند و می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • قرار گرفتن در معرض سرما (شنا در یک استخر آب سرد)
  • عصبانیت یا استرس
  • عفونت ناشی از ویروس ها

صرفنظر از اینکه علت کهیر چیست، یک دسته از کهیرها می توانند چند دقیقه، چند ساعت یا حتی یک روز روی پوست باقی بمانند.

اقدام پزشک برای درمان کهیر چیست؟

پزشکان از طریق مشاهدۀ پوست و شنیدن ماجراهایی که برایشان تعریف می کنید تشخیص می دهند که علت کهیر چه بوده است.

پزشکان معمولا حدس می زنند که علت کهیر چیست، گرچه اغلب علت به صورت رمز و راز باقی می ماند.

اگر مقدار زیاد کهیر روی پوست بیمار بوجود آمده باشد ممکن است نشانۀ جدی آلرژی باشد و این امکان وجود دارد که پزشک، بیمار را به یک متخصص آلرژی ارجاع دهد.

در بسیاری از موارد، کهیرها بدون مداخلۀ پزشک ناپدید می شوند. معمولا پزشکان یک داروی ضد هیستامین یا همان آنتی هیستامین را برای از بین بردن کهیر، تجویز می کنند.

اگر کهیر، تنفس و سایر توابع بدن را تحت تاثیر قرار دهد، نشانی از یک واکنش آلرژیک جدی تر است. در چنین مواردی فرد نیاز به مراقبت های پزشکی فوری دارد.

برخی افراد که از واکنش آلرژیک خود آگاه هستند، همیشه دارویی برای مواقع اضطراری به همراه دارند. این دارو اپی نفرین نام دارد که به صورت تزریقی مورد استفاده قرار می گیرد.

از آنجا که برخی واکنش های آلرژیک بسیار سریع اتفاق می افتد، برخی بیماران بزرگسال یا کودک این دارو را همیشه به همراه خود دارند و به هنگام بروز آلرژی، طرز استفاده از آن را می دانند، حتی اگر هرگز نیاز به استفاده از آن اتفاق نیفتد!

آیا می توان از کهیر پیشگیری کرد؟

پاسخ این است که بله و خیر. اگر می دانید که به چه چیزی آلرژی دارید، مثلا می دانید که در اثر خوردن توت فرنگی کهیر می زنید، در این صورت می توانید با مصرف نکردن آن از کهیر زدن پیشگیری کنید.

هنگامی که عصبانی می شوید، تنفس عمیق و آرامش می تواند کمک کننده باشد.

اما اگر نمی دانید که به چه چیزهایی حساسیت دارید، پیشگیری از کهیر واقعا سخت است. برخی از کودکان هنگامی که ویروس آنفولانزا می گیرند یا دل درد دارند دچار کهیر می شوند. به غیر از اینکه دستها بطور منظم شسته شوند، کار زیاد دیگری نمی توان برای پیشگیری در چنین مواردی انجام داد.

خبر خوب این است که کهیر معمولا جدی نیست و ممکن است به راحتی از دست آن خلاص شوید.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: kidshealth.org

: امتیاز کاربران

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.