فواید خندیدن – ۱۰ دلیل خوب برای هر روز لبخند زدن

0 731

مجله اینترنتی دلخوشی: آیا می دانید فواید خندیدن در زندگی شما چیست؟ بسیاری از مردم لبخند زدن را واکنشی غیر ارادی به چیزهایی میدانند که باعث خوشحالی یا خنده آنها می‌شود. اگرچه این دیدگاه اساسا درست است اما حقیقتی که اکثر افراد از آن غافل هستند این است که خندیدن به همان اندازه می‌تواند یک پاسخ داوطلبانه یا انتخابی آگاهانه باشد.

مطالعات علمی بی‌شماری تائید می‌کنند که خندیدن واقعی، عموما موجب می‌شود تا انسان در نظر سایرین، جذاب جلوه نماید. مطالعات دیگری روشن کرده اند که چگونه، لبخند زدن می تواند روحیه شما و اطرافیان را بالا ببرد. سایر یافته‌ها نیز نشان می‌دهند که میان سلامتی، طول عمر و خندیدن ارتباط معناداری وجود دارد. مهم‌تر از همه، مطالعات نشان می‌دهند که صرف عمل خندیدن (ایجاد اداها و حرکات فیزیکی صورت)، چه نتیجه شادی واقعی باشند یا صرفا یک عمل، بر سلامتی و احساس خوشایند انسان، در کوتاه‌مدت و بلندمدت تاثیر می‌گذارد.

هنوز قانع نشده‌اید؟ در ادامه ۱۰ دلیل برای اینکه بهتر است هر روز آگاهانه دقایقی را بخندید بیان می­کنیم و شما را با اثرات خندیدن آشنا خواهیم کرد.

فواید خندیدن

  1. لبخند زدن ما را جذاب تر می­کند

ما به طور طبیعی به سمت افرادی که لبخند می­زنند جذب می­شویم. یک عامل جذابیت جسمانی حقیقی وجود دارد که با عمل خندیدن ارتباط دارد.

جای تعجب نیست که حالات منفی و جدی تر چهره مانند اخم کردن، ترش رویی و دهن کجی کردن، پیامدهای معکوسی را به‌ همراه دارند و شدیدا اطرافیان را از ما دور می­کند. بنابراین از قدرت جادویی لبخند خود برای جذب کردن دیگران استفاده کنید.

  1. از فواید خندیدن ، کاهش استرس می باشد

استرس می تواند در کل وجود ما نفوذ کند و در چهره ما نمایان شود. لبخند نه تنها به ما کمک می‌کند تا خسته، فرسوده و گرفته به نظر نرسیم بلکه در واقع می تواند به کاهش استرس هم کمک کند.

چه باور کنید چه نکنید، خندیدن موجب کاهش استرس می‌شود؛ حتی اگر نسبت به این‌کار حس خوشایندی نداشته باشید و از انجام آن نیز آگاه نباشید. هنگامی‌که دچار استرس هستید؛ مدت زمانی را به خندیدن اختصاص دهید. پیامدهای مثبت این‌کار متوجه شما و اطرافیانتان خواهند شد و یک زندگی شاد برای شما به ارمغان خواهد آورد.

سعی کنید در جلسات و قرارهای کاری، لبخند بزنید. ممکن است متوجه شوید که مردم نسبت به شما واکنش متفاوتی نشان می دهند.

  1. لبخند زدن حال ما را بهتر می­کند

دفعه بعدی که ناراحت بودید سعی کنید لبخند بزنید، به احتمال زیاد حالتان بهتر خواهد شد. لبخند زدن می تواند بدن را فریب دهد تا حالتان بهتر شود زیرا عمل فیزیکی لبخند زدن در واقع پیام های عصبی را در مغز شما فعال می کند.

یک لبخند ساده می‌تواند ارتباطات عصبی نوروپپتیدها را تحریک نموده و میزان ترشح هورمون‌های بهبوددهنده خلق‌وخو نظیر دوپامین و سروتونین را افزایش دهد. به لبخند به عنوان یک داروی ضد افسردگی طبیعی نگاه کنید.

  1. لبخند زدن مسری است

چه تعداد لبخند این قدرت را دارد تا یک اتاق را روشن نگه دارد؟ اگرچه مطمئناً این احساس زیبایی است ، اما نشانه ای از حقیقت را به همراه دارد. لبخند زدن نه تنها روحیه شما را تقویت می‌کند؛ بلکه باعث تغییر حال و هوای اطرافیان شده و فضای شادتری را به ارمغان خواهد آورد.

بخشی از مغز انسان که مسئولیت کنترل حالات فیزیکی خندیدن را بر عهده دارد؛ به‌صورت خودکار و کاملا ناخودآگاه فعالیت می‌کند. این پدیده بدان معناست که خندیدن می‌تواند کاملا ناخودآگاه باشد؛ خصوصا اگر تقلید از حالات لبخند سایر افراد به یک عادت تبدیل شود. به لحاظ علمی نیز ثابت شده که لبخندها مسری هستند.

  1. لبخند زدن موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود

لبخند زدن می تواند سلامت کلی شما را تقویت کند. در واقع لبخند زدن به عملکرد موثرتر سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. تصور می­شود وقتیکه لبخند می­زنید به دلیل آرامش بیشتری که دارید سیستم ایمنی شما بهتر عمل می­کند(به لطف انتشار برخی انتقال دهنده های عصبی ویژه)

لذا جهت پیش‌گیری از ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی و آنفولانزا بهتر است در کنار اقدامات پیشگیرانه ای مانند شستن مرتب دست‌ها از لبخند زدن نیز غافل نشوید تا از فواید خندیدن بهره ببرید.

  1. لبخند زدن باعث کاهش فشار خون می­شود

وقتی لبخند میزنید فشار خون شما کاهش قابل اندازه ای پیدا می­کند. اگر دستگاه اندازه گیری فشار خون در خانه دارید امتحان کنید.

برای چند دقیقه در مکانی نشسته و مطالعه کنید. در ادامه برای مدت ۱ دقیقه بخندید و سپس مجددا در حین خندیدن، یادداشت دیگری را مطالعه نمایید. آیا تفاوت را احساس می‌کنید؟

  1. لبخند زدن باعث می­شود احساس خوبی داشته باشیم

مطالعات نشان داده است که لبخند زدن باعث ترشح اندروفین، مسکن های طبیعی و سروتونین می­شود. این سه انتقال دهنده عصبی با هم باعث می شوند از سر تا پا احساس خوبی داشته باشیم.

 این مواد شیمیایی طبیعی نه‌تنها روحیه انسان را تقویت می‌کنند؛ بلکه موجب آرامش بدن و کاهش دردهای جسمانی می‌شوند. لبخند زدن نوعی داروی طبیعی است.

  1. لبخند زدن باعث می­شود جوان تر به نظر بیایید

لبخند زدن علاوه بر اینکه شما را جذاب تر می­کند همچنین باعث می­شود جوان تر به نظر بیایید. ماهیچه‌های مورد استفاده جهت خندیدن به کشیدگی پوست صورت و جوان شدن چهره نیز کمک می‌کنند.

پس به جای لیفتینگ صورت، در طول روز تا می­توانید لبخند بزنید- جوان تر به نظر خواهید آمد و احساس بهتری خواهید داشت.

  1. لبخند زدن باعث می­شود موفق تر به نظر آیید

مطالعات نشان داده است کسانیکه همیشه لبخند می­زنند اعتماد به نفس بیشتری دارند، احتمالا از نظر شغلی ارتقا می یابند و امکان موفقیت آن ها بیشتر است.

سعی کنید در جلسات و قرارهای کاری، لبخند بزنید متوجه می­شوید که مردم نسبت به شما واکنش متفاوتی نشان می‌دهند.

  1. لبخند زدن به شما کمک می­کند خوشبین باشید

این تست را امتحان کنید: لبخند بزنید. حالا سعی کنید بدون از بین رفتن لبخند به یک مساله منفی فکر کنید. سخت است. اینطور نیست؟

حتی یک لبخند مصنوعی و از سر اجبار نیز کماکان به مغز و سایر قسمت‌های بدن اعلام می‌کند که “زندگی خوب است” با لبخند زدن از افسردگی ، استرس و نگرانی دور بمانید.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: verywellmind.com

: امتیاز کاربران

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.