اصول تمیز نگه داشتن و شستن فرش و شامپوفرش کردن

0 615

مجله اینترنتی دلخوشی: شستن فرش و تمیز کردن فرش و شامپو فرش کردن دارای ترفندهایی است که می تواند کار تمیزی آنها را برای شما ساده تر کند. شاید دوست داشته باشید بدانید که چطور می توان فرش های خانه را همیشه از آشغال و لکه و کثیفی تمیز نگه داشت.

 فرش تمیز هم برای ظاهر خانه شما و هم برای سلامتی افرادی که در آن زندگی می‌کنند مهم است. لکه‌های فرش و فرش چرک هم می‌توانند نمای خانه شما را به هم بریزند و همچنین مواد آلرژی زا و گرد و خاک آن می‌توانند در مشکلات تنفسی نقش داشته باشند. بسته به نوع کثیفی، روش‌های مختلفی برای تمیز کردن فرش وجود دارد.

در این مطلب ترفند هایی را برای نحوه شامپو فرش کردن و تمیز نگه داشتن فرش ها به شما آموزش می دهیم.

شامپو فرش کشیدنروش های تمیز کردن و شستن فرش و شامپو فرش کردن :

روش اول: جارو کشیدن فرش

۱- اتاق را آماده جاروکشی کنید

 هر نوع اسباب بازی، کاغذ یا اشیاء دیگری را که مانع راه جاروبرقی می‌شود را بردارید.

  • وجود اشیاء کوچک مانند سکه‌ها که ممکن است دستگاه را خراب کنند را بررسی کنید.
  • به یاد داشته باشید که زیر مبلمان را نگاه کنید
  • ابتدا پرده، مبلمان، پنجره‌ها و لبه‌های تحتانی دیوار را گردگیری کنید. سپس می‌توانید گرد و غبار ریخته بر زمین را با جاروبرقی بگیرید.

۲- تمیز کردن لبه های فرش

برای تمیز کردن نقاطی که دسترسی به آنها سخت است، از مکش دسته جاروبرقی استفاده کنید. لبه‌های فرش و کناره‌های دیوار اغلب غبار جمع می‌کنند که ابتدا آنها باید تمیز شوند.

  • اگر مبلمان قابل جابجایی نیست، برای دسترسی به زیر مبل‌ها یا تختخواب، از سری درزگیر استفاده کنید تا توپ‌های پرز و گردو خاک را بگیرید.

۳- جاروبرقی کشیدن فرش را به طور صحیح انجام دهید

هم به صورت افقی و هم به صورت عمودی جاروبرقی بکشید. ابتدا کل اتاق را جلو به عقب جارو بکشید، سپس این روند را از چپ به راست تکرار کنید. الیاف فرش به طور معمول پیچ خورده‌اند و با رفتن به هر دو جهت می‌توانید از دسترسی به هر قسمت الیاف اطمینان حاصل کنید.

  • این امر به ویژه در صورت داشتن حیوانات خانگی می‌تواند مفید باشد زیرا باعث رفع پرز و موی حیوانات از روی فرش می‌شود.

۴- فرش ها را به طور مرتب جارو بکشید

 تعداد دفعات جارو کردن فرش ها به چند عامل بستگی دارد. به طور کلی، توصیه می‌شود حداقل یک بار در هفته به ازای هر نفر در خانواده خود یا به ازای حیوان خانگی تقریبا ۹ کیلوگرمی جارو کشیده شود. به عنوان مثال، یک زن و شوهر با دو گربه باید هفته ای سه بار جارو بکشند. یک فرد مجرد با سگ ۲۷ کیلویی باید چهار بار در هفته جارو بکشد. به یاد داشته باشید که یکی از دلایل اصلی جارو کشیدن فرش ها ، برداشتن موها و پرزهاست که یک حیوان خانگی بزرگ معمولاً در مقایسه با حیوان کوچکتر مقدار بیشتری تولید می‌کند.

  • اگر فرش شما به وضوح کثیف یا با موهای حیوانات خانگی پر شده است اما موعد تمیز کردن نرسیده، این قاعده را فراموش کنید و بیشتر جارو بکشید.

روش دوم: تمیز کردن نقطه‌ای فرش

۱- برای لکه گیری فرش از یک پارچه سفید تمیز استفاده کنید

 پارچه‌هایی که طرح‌دار هستند و یا رنگ شده‌اند، ممکن است رنگ را به فرش شما نیز منتقل کنند. حوله‌های کاغذی بدون طرح نیز ممکن است یک راه حل مناسب باشند.

  • حتما ابتدا با یک پارچه تمیز و سفید لکه‌های تازه فرش را خشک کنید. هنگام پاک کردن باقی مانده لکه از یک پارچه سفید تمیز اضافی استفاده کنید.
  • از برس‌ها استفاده نکنید چون می‌توانند به الیاف فرش آسیب برسانند و آن را ساییده کنند.
  • تمیز کردن نقطه‌ای برای اخیرا ریخته شدن چیزی در قسمت کوچکی از فرش شما است و بخشی از روند منظم نگهداری فرش نیست.

۲- پاک کننده فرش مناسب را انتخاب کنید

 انواع تجاری مواد شوینده فرش در دسترس است. آنها به طور معمول در بطری‌های اسپری یا قوطی قرار می‌گیرند تا نظافت لکه‌های فرش آسان‌تر شود. پاک کننده‌های همه منظوره مختلفی برای انتخاب وجود دارد اما برچسب را بخوانید تا مشخص شود آیا یک پاک کننده خاص برای لکه و نوع فرش شما مناسب است یا خیر. به خاطر داشته باشید که لکه‌های ناشی از مایعات بدن اغلب نیاز به توجه ویژه دارند.

  • اگر با یک لکه خون تازه روی فرش سر و کار دارید، آن را با آب سرد یا آب اکسیژنه لکه‌گیری کنید. از آب گرم استفاده نکنید، چون باعث می‌شود لکه بیشتر روی فرش بنشیند. برای لکه خشک ابتدا با آب اکسیژنه لکه‌گیری کنید و سپس با یک ماده شوینده بر پایه آنزیم آن را تمیز کنید.
  • برای ادرار حیوان خانگی، از یک پاک کننده مبتنی بر آنزیم استفاده کنید که مخصوص این نوع لکه‌ها طراحی شده است. اگر قادر به یافتن چنین پاک کننده‌ای نیستید، لکه‌های تازه را با محلول آمونیاک و به دنبال آن یک ماده شوینده و آب گرم تمیز کنید. لکه‌های نشسته بر فرش را میتوان با محلول یک سوم سرکه در آب پاک کرد. همانند لکه‌های تازه، تمیز کردن را با مواد شوینده تکرار و با آب تمام کنید.

۳- تمیزکننده را روی قسمت کوچکی  از فرش تست کنید

با رعایت دستورالعمل‌های موجود روی بطری، آن را در مکانی با احتیاط امتحان کنید. ممکن است برخی از محصولات برای فرش شما نامناسب باشند، بنابراین بهتر است ابتدا آن را تست کنید. یک تکه اوراقی از فرش یا مکانی که بندرت دیده می‌شود مانند فرش قرار گرفته در فضای داخلی کمد مکان‌های خوبی برای تست تمیزکننده‌ها هستند.

  • این آزمایش را روی خود لکه انجام ندهید. هدف آن بررسی میزان عوض شدن رنگ فرش است. اگر رنگ فرش شما رفت یا کمرنگ شد یا خود تمیزکننده لکه‌ای برجای گذاشت، تمیزکننده دیگری را امتحان کنید.

۴- بر روی لکه فرش ضربه بزنید

مقدار کمی از محصول را روی پارچه تمیز و سفید بمالید و لکه را به آرامی تمیز کنید. از محصول فقط به اندازه لازم برای پاک کردن لکه فرش استفاده کنید.

  • وقتی صحبت از فرش می‌شود محصول بیشتر بهتر نیست. اگر صابون در فرش باقی بماند باعث جذب خاک و لکه بزرگتر از قبل می‌شود.
  • از ساییدن زیاد فرش خودداری کنید. فشار زیاد یا مالش شدید می‌تواند لکه را به عمق بیشتری وارد کند.

۵- فرش را با آب بشویید

با استفاده از یک پارچه تمیز و سفید و آب، صابون‌های باقی مانده را بگیرید و خشک کنید. فرش را خیس آب نکنید زیرا ممکن است در زیر آن جذب شود و باعث ایجاد کپک شود.

  • اجازه دهید ناحیه کاملاً خشک شود. اگر لکه بزرگی است یا از مقدار زیادی آب استفاده کرده‌اید، یک فن یا خشک‌کن مخصوص فرش را در کنار فرش بگیرید تا سریع‌تر خشک شود.

روش سوم: شامپو فرش کردن برای تمیز کردن فرش

۱- اتاق را برای شامپو فرش کردن آماده کنید

 در صورت امکان، تمام مبلمان را بردارید. در مورد وسایل سنگین که جابجا نمی‌شوند، پلاستیک زیر پایه‌های آنها قرار دهید تا در برابر صدمه آب محافظت شوند.

  • اگر پلاستیک مناسبی در دسترس نیست، فویل آلومینیومی یا کاغذ موم را برش داده و آنها را زیر پایه مبلمان بکشید.
  • شامپو زدن فرش گاهی اوقات “تمیز کردن با بخار” نامیده می‌شود. با این حال، این اشتباه است زیرا این ماشین‌ها در واقع از آب گرم و مواد شوینده استفاده می‌کنند نه بخار.

۲- فرش را برای شامپو فرش کردن آماده کنید

فرش را کاملا جارو بکشید، ابتدا به جلو و عقب و سپس از چپ به راست. حتماً ازغفلت در مورد گوشه‌ها و کناره‌ها خودداری کنید.

لکه‌های عمده در فرش را ابتدا به صورت نقطه‌ای تمیز کنید. شامپو باعث از بین رفتن چرک می‌شود، اما می‌تواند لکه‌ها را عمیق‌تر نیز بکند.

۳- یک دستگاه فرش شور خریداری یا اجاره کنید

 بعضی از فروشگاه‌ها دستگاه اجاره‌ای را با مواد شوینده مناسب برای خرید، ارائه می‌دهند.

  • اگر پاک کننده را اجاره می‌کنید، اتاق را از قبل آماده کنید تا نیازی به پرداخت اجاره طولانی‌تر نباشد.
  • دستگاه فرش شور در حالت ایده آل باید دارای یک هسته گرمایش داخلی باشد که آب را داغ نگه می‌دارد. توضیحات محصول را بخوانید یا قبل از اجاره یا خرید دستگاه با یک فروشنده مشورت کنید.

۴- استراتژی خروج خود را با دقت برنامه ریزی کنید

 پس از تمیز کردن فرش ، تا خشک شدن آن کسی نباید روی آن قدم بزند. مراقب باشید در گوشه‌ای گیر نکنید! از دورترین نقطه از درب شروع کنید و به سمت خروج پیش بروید.

۵- شامپو فرش را طبق دستورالعمل‌ روی بطری آماده کنید

 بعضی از پاک کننده‌ها شامل شامپو، مواد شوینده خاصی را که معمولاً از همان فروشگاه قابل خرید است پیشنهاد می‌کنند. بطور کلی ظرف آب دستگاه را با آب و مقدار کمی مواد شوینده پر می‌کنید.

  • شوینده زیادی اضافه نکنید زیرا می‌تواند به دستگاه و فرش شما آسیب برساند. بعضی از متخصصان در واقع توصیه می‌کنند از مواد شوینده‌ی کمی کمتر از آنچه دستگاه‌تان توصیه می‌کند استفاده کنید.

۶- کفش‌های خود را در آورید

فرش مرطوب آلودگی بیشتری جذب می‌کند و در صورت پوشیدن کفش‌های کثیف، کار شما خنثی می‌شود. در عوض، جوراب بپوشید یا کیسه‌های پلاستیکی را روی پاها یا کفش‌های خود قرار دهید.

  • بعضی از مواد شوینده ممکن است بلافاصله بعد از اعمال، مضر باشند بنابرین کاملاً پابرهنه بودن توصیه نمی‌شود.

۷- تا حد ممکن آب را با استخراج کننده دستگاه جمع کنید

 به طور کلی، پاک کننده‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که هنگامی که ماشین را به سمت جلو می‌برید آب می‌پاشند و هنگام عقب کشیدن آن را مکش می‌کنند. شما باید خیلی آهسته عقب بکشید و به دستگاه اجازه دهید تا حد ممکن آب جمع کند.

۸- اجازه دهید فرش با تهویه محل کاملاً خشک شود

 پنجره‌ها و درها را باز بگذارید تا گردش هوای آزاد ایجاد شود. برای جلوگیری از کپک زدن فرش اطمینان حاصل کنید که فرش طی ۲۴ ساعت کاملاً خشک شود.

  • اگر باز کردن پنجره برایتان مقدور نیست، تهویه هوا را بر روی یک درجه متوسط تنظیم کنید و درب اتاق را باز بگذارید.
  • هر ترکیبی از خشک‌کن‌های فرش، فن‌ها، دمنده‌ها، دستگاه‌های رطوبت‌گیر و پنکه‌ها نیز ممکن است برای تسریع خشک‌کردن مفید باشد.
  • خشک کردن فرش ممکن است ۶-۱۲ ساعت طول بکشد و در این مدت شما نباید روی فرش قدم بزنید یا مبلمان را جابجا کنید.
  • هنگامی که فرش کاملاً خشک شد، می‌توانید محافظ پلاستیکی روی پایه مبلمان را جمع کنید.

۹- دوبار تمیز کردن فرش را در نظر داشته باشید

اگر بعد از بخار دادن فرش مواد شوینده‌ای روی آن باقی بماند، باعث جذب بیشتر خاک می‌شود. برای خارج کردن کامل ماده شوینده، مخلوط ۵۰-۵۰ سرکه سفید و آب را در دستگاه قرار داده و روند تمیز کردن را تکرار کنید. سرکه به از بین بردن هرگونه باقی مانده مواد شوینده کمک می‌کند.

  • توصیه می‌شود فرش‌های مناطق پرتردد سالی دو بار شامپو شوند، در حالی که فضاهایی که به ندرت استفاده می‌شوند میتوانند هر ۱۸ ماه یک بار تمیز شوند. اگر فرشی با رنگ روشن دارید که شروع به تیره شدن کرده، زودتر آن را تمیز کنید.

روش چهارم : جلوگیری از کثیف کاری روی فرش‌تان

۱- مواد کثیف را از فرش خود دور نگه دارید

 به طور کلی تمیز کردن منسوجات، مانند فرش، در مقایسه با سطوح سخت مانند کاشی، بسیار دشوارتر است. تا حدودی به همین دلیل است که بسیاری از فرش کردن کل آشپزخانه و اتاق غذاخوری صرف نظر می‌کنند. تا حد ممکن خوردن غذا و نوشیدنی را به مکان‌های فرش نشده منتقل کنید.

۲- قبل از راه رفتن روی فرش، کفش خود را در بیاورید

 در بسیاری از کشورها، مثل کشور خودمان یا کانادا و ژاپن، مرسوم است که هنگام ورود به خانه، کفش‌های خود را درآورید. این کار معمولا برای جلوگیری از ورود خاک به داخل است. مکانی را برای درآوردن کفش‌ها در راهروی خود در نظر بگیرید. انجام این کار یکی از دلایل اصلی آلودگی فرش را از بین میبرد.

۳- حیوانات خانگی خود را به طور صحیح آموزش دهید

 اطمینان حاصل کنید که گربه، سگ یا هر حیوان کوچک دیگری برای فرش شما مشکلی پیش نیاورد. اگر حیوان خانگی شما از جعبه خواب استفاده می‌کند، آن را در محلی با کف‌پوشی که راحت‌تر تمیز می‌شود، مانند کاشی، قرار دهید. اگر مجبور شدید جعبه را در یک اتاق فرش شده قرار دهید، آن را روی یک پادری پلاستیکی قرار دهید. این پادری هم باعث جلوگیری از ریختن مایعات و هم جلوگیری از ردانداختن جعبه روی فرش میشود.

۴- لکه های فرش را در اسرع وقت از بین ببرید

هرچه لکه مدت زمان بیشتری باقی بماند، حذف آن دشوارتر خواهد بود.

  • اگر یک مایع رنگی روی فرش ریخته‌اید، آن را با پارچه‌ای تمیز و سفید تمیز کنید.
  • ذرات ریز مانند خاک را با جاروبرقی جمع کنید.
  • مواد جامد مانند آدامس جویده یا کره را با یک چاقوی صاف بردارید.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: wikihow.life

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.