تمیز کردن تخته گوشت چوبی با رعایت ۷ نکته حرفه ای

0 1,210

مجله اینترنتی دلخوشی: تمیز کردن تخته گوشت چوبی و ضدعفونی کردن آن باید چطور انجام شود؟ چگونه تخته‌ گوشت چوبی را کاملا نو و تمیز در طول سالیان زیاد نگه دارید؟

همه تخته های برش به روش یکسانی تولید نمی شوند. به عنوان مثال تخته گوشت پلاستیکی یک انتخاب اقتصادی و با دوام است. تخته برش گرانیت، تخته برش شیشه ای و سایر تخته های برش ساخته شده از سنگ برای استفاده روزمره مناسب نیستند. اما آنها می توانند به عنوان دیس برای مواد غذایی که ارزش پست کردن در اینستاگرام را دارند مورد استفاده قرار گیرند.

تخته های برش چوبی ، به دلیل کاربرد عملی و زیباییشان ، کلاسیک ترین و پرکاربردترین نوع تخته برش هستند. تخته برش چوبی با کیفیت می تواند یک وسیله لازم و زیبا در آشپزخانه شما باشد. اما یک نکته جدی وجود دارد: چون این تخته برش از چوب ساخته شده است، فرایند تمیز کردن آن متفاوت از بیشتر وسایل آشپزی است.

Robert Trifiro ، رئیس تولید در CuttingBoard.comراهنمایی را به شما ارائه میدهد تا تخته‌ی چوبی خود را برای طولانی مدت سالم نگه دارید.

تمیز کردن تخته گوشت چوبینحوه تمیز کردن تخته گوشت چوبی

  1. هرگز تخته گوشت چوبی را در ماشین ظرفشویی قرار ندهید

Trifiro میگوید: “ما از طرف مردم تماس‌ هایی دریافت میکنیم كه می‌گویند تخته های گوشت چوبی آنها ترک برداشته زیرا آنها را در ماشین ظرفشویی قرار می دهند.” لطفاً این کار را نکنید. مهم نیست که چقدر خسته یا بی انگیزه هستید که آن را با دست بشویید. قرار گرفتن طولانی مدت در برابر گرما و آب می تواند باعث تاب برداشتن، ترک خوردن و تکه شدن تخته گوشت چوبی شود. بعلاوه ، انجام این کار اکثر ضمانت نامه های سازنده را باطل می کند.

 

تمیز کردن تخته گوشت پلاستیکی و انواع دیگر تخته گوشت به چه شکلی باید انجام شود؟
  1. شستن تخته گوشت چوبی با دست

تمیز کردن تخته گوشت چوبی بسیار مهم است. با آب گرم (نه جوش)، اسفنج نرم و کمی صابون ظرفشویی این ترفند را انجام دهید. مطمئن شوید که به اندازه کافی تخته را تمیز می کنید تا تمام مواد چرب و چسبنده از بین بروند. به خصوص در شکاف ها که ممکن است غذا بیشتر بماند.

  1. لکه ها را به سرعت از روی تخته گوشت چوبی تمیز کنید

از بین بردن لکه های چوب بسیار دشوار است. زیرا کار زیادی وجود ندارد که بتوانید انجام دهید. بهترین گزینه این است که تخته خود را بلافاصله پس از استفاده بشویید قبل از اینکه لکه ها بیش از حد در چوب انبار شوند. Trifiro توصیه می کند اگر لکه‌ای کهنه است، می توانید لکه ها را با یک کاغذ سنباده نرم یا یک اسفنج تمیز  پاک کنید. در شستشو زیاده روی نکنید – در غیر این صورت قسمتی از تخته شما جدا میشود.

  1. نگذارید تخته گوشت چوبی داخل سینک خیس بخورد

مجدداً، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آب می تواند تخته گوشت چوبی را به طور جدی از بین ببرد، به همین دلیل بهتر است که آن را بلافاصله پس از استفاده به راحتی بشویید به جای اینکه آن را بخیسانید و در یک سینک صابونی برای بعدا بگذارید.

  1. بگذارید تخته گوشت چوبی در معرض هوا به طور یکنواخت خشک شود

با شستن تخته گوشت چوبی ، تخته مقداری آب را به خود جذب کرده و به طور طبیعی منبسط میشود. وقتی خشک شود، طبیعتاً منقبض می شود. این یک روند کاملاً عادی است و تخته شما دوباره به حالت عادی برمیگردد اما فقط در صورتی به طور یکنواخت خشک شده باشد.Trifiro توضیح می دهد: “اجازه دهید تخته گوشت چوبی در هوا به طور یکنواخت خشک شود، چوب نیز به طور یکنواخت منبسط و منقبض می شود.”

خشک کردن یکنواخت یعنی ابتدا تخته خود را به بهترین وجه خشک کنید و سپس آن را به صورت عمودی قرار دهید و یا آن را در یک قفسه خشک کن قرار دهید تا همه قسمت ها به یک اندازه در معرض هوا قرار بگیرند. هرگز سطح تخته را  بر روی پیشخوان قرار ندهید زیرا باعث میشود کف تخته به طور غیریکنواختی منقبض شود و همین موضوع باعث تاب برداشتن تخته و یا خرابی اتصالات چسبی می شود.

  1. از بین بردن بوی بد تخته گوشت چوبی با اسپری سرکه

تخته های برش چوبی، به ویژه تخته های برش قدیمی که دارای تعداد زیادی خوردگی و بریدگی روی سطحشان هستند، هنگامی که ذرات مواد غذایی در این برش ها گیر کرده و فاسد می شوند بوی بدی به خود می گیرند.

شما میتوانید با استفاده از سرکه سفید با این بوی زننده مبارزه کنید. اگر بو خفیف تا متوسط است ، یک بطری اسپری را با سرکه پر کنید و بر روی تخته به مقدار زیادی اسپری کنید. بگذارید ماده برای چند دقیقه بماند و سپس تخته را با آب بشویید.

اگر بو خیلی زننده است، می توانید سینک یا سطل را با سرکه سفید پر کنید و کل تخته خود را در آن غوطه ور کنید.

لازم نیست بیش از حد آن را غوطه ور کنید ، فقط یک یا دو دقیقه کافی است. زمان بیشتر از این ممکن است تخته شما را در معرض خطر ترک خوردگی یا شکستگی قرار دهد. وقتی زمان غوطه وری تمام شد، تخته را با آب بشویید و بگذارید در هوا مطابق دستورالعمل فوق خشک شود.

  1. روغنکاری تخته گوشت چوبی و تهویه منظم را در نظر داشته باشید

فراتر از این ترفند های تمیز کردن ساده، روغنکاری مرتب، تخته چوبی را در شرایط بسیار خوبی نگه خواهد داشت. روغن جذب الیاف چوب میشود و به تقویت و حفظ وضعیت طبیعی آن کمک می کند. این می تواند باعث جلوگیری از ترک خوردن چوب یا تغییر شکل آن در طول زمان شود.

هر چند وقت یکبار روغنکاری تخته برش چوبی معمول است؟ هر دو هفته تا یک ماه، بستگی به این دارد که چند بار از تخته خود استفاده می کنید. اگر یک تخته برش افرا دارید، وقتی روغن کاری کنید، رنگ آن روشن تر می شود. تخته های دیگر هنگام دست زدن خشک به نظر میرسند.

وقتی تخته آماده‌ی روغنکاری شدن است، هر ماده ای را روی آن نریزید. Trifiro می‌گوید: “هر نوع روغن غذایی [مانند روغن زیتون] احتمالاً با گذشت زمان فاسد می شود و باعث میشود تخته بو بگیرد.” در عوض، از یک روغن معدنی بسیار تصفیه شده یا یک روغن نارگیل بسیار تصفیه شده استفاده کنید (روغن معمولی نارگیل احتمالا سبب فساد میشود)

چطور تخته گوشت را روغنکاری کنیم

زمانیکه روغن مناسبی داشتید یک لایه زیاد از آن را روی سطح تخته خشک بمالید. تخته باید از همه طرف مرطوب باشد. می توانید از پارچه ای استفاده کنید تا از پخش یکنواخت روغن اطمینان حاصل کنید.

پس از اینکه کاملاً با روغن پوشانده شد بگذارید روغن حداقل یک یا دو ساعت در تخته خیس بخورد. در صورت امکان یک شبانه روز خیس بخورد. سپس تخته را به صورت عمودی قرار دهید یا آن را در قفسه ظرف قرار دهید تا کاملاً خشک شود.

 روغنکاری تخته گوشت چوبی با روغن نرم کننده چوب راهی مناسب برای رسیدگی و نگهداری تخته چوبی است. روغن نرم کننده، مومی مخصوص است که برای سطح تخته مورد استفاده قرار میگیرد. البته روغنکاری برای سلامت کلی تخته چندان حیاتی نیست. اما Trifiro می گوید، با استفاده از آن لایه ای از آب و رطوبت ایجاد میکنید که می تواند تخته شما را از لکه ها محافظت کند.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: cookinglight.com

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.