ضد عفونی کردن موبایل : راهکاری برای جلوگیری از COVID-19

0 689

مجله اینترنتی دلخوشی: ضد عفونی کردن موبایل و تلفن باید در دوران کرونا به چه صورتی انجام شود؟ در طول همه گیری COVID-19، مهم است تا سطوحی را که دائما لمس میشوند مرتباً تمیز کنیم. در طول روز، بیشتر افراد به احتمال زیاد چندین بار تلفن همراه خود را لمس می کنند. بنابراین ضد عفونی کردن تلفن می تواند به کند شدن یا جلوگیری از شیوع عفونت کمک کند.

یک موبایل ممکن است در کف دستشویی بیفتد، با قطرات ریز عطسه ها و سرفه ها در تماس باشد و با هر نوع میکروبی که دست شخص دارد برخورد کند. اما برخلاف دست، شستن تلفن ها با آب و صابون غیرممکن است.

بنابراین ، تلفن های همراه منبع بالقوه خطرناکی از ویروس ها، باکتری ها و سایر عوامل بیماری زا هستند.

ادامه‌ی این مطلب را بخوانید تا بهترین روش ضد عفونی کردن تلفن همراه را پیدا کنید.

ضد عفونی کردن موبایلبرای ضد عفونی کردن موبایل از چه وسایلی باید استفاده کرد

می توان از پدهای الکلی، دستمال مرطوب یا اسپری هایی که حاوی الکل ۷۰ درصد هستند برای ضد عفونی کردن تلفن های همراه استفاده کرد.

آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) لیست کاملی از محصولات را تایید کرده است که می توانند با اطمینان، اشیاء خانگی از جمله تلفن های همراه را با آن ها ضدعفونی کرد.

کلیه محصولات موجود در این لیست با معیارهای EPA برای استفاده در برابر ویروس کرونای جدید که باعث COVID-19 می شود، مطابقت دارند، اما فقط در صورتیکه از دستورالعمل های سازنده آن پیروی شود.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) توصیه می کنند برای ضد عفونی کردن موبایل ها از محلول حاوی حداقل ۷۰٪ الکل استفاده کنید. برخی از محصولاتی که این شرایط را برآورده می کنند عبارتند از:

  • دستمال مرطوب کننده یا اسپری های ضد عفونی کننده بر پایه الکل ، حاوی حداقل ۷۰٪ الکل
  • الکل مالشی رقیق
  • برخی از پدهای الکلی که دکترها برای ضدعفونی کردن پوست قبل از تزریق استفاده می‌کنند.

مردم باید از دستورالعمل های سازنده تلفن و راهنماهای ضد عفونی کردن پیروی کنند. به عنوان مثال ، اپل و سامسونگ استفاده از دستمال مرطوب Clorox ، دستمال مرطوب۷۰% الکل یا  استفاده از محلول الکل ۷۰% روی پارچه میکرو فایبر را توصیه می کنند.

برای کاهش خطر آسیب دیدن گوشی، دستمال مرطوب ممکن است جایگزین بهتری نسبت به اسپری ها باشد. با استفاده از اسپری، محلول ممکن است روی گوشی جمع شود و باعث آسیب داخلی شود.

از چه چیزی نباید برای ضد عفونی کردن موبایل ها استفاده کنید

بسیاری از محصولات موجود در لیست پیشنهادی EPA حاوی آمونیاک، سفید کننده، اسید لاکتیک یا پراکسید هیدروژن هستند. در حالی که اینها می توانند سطوح و تلفن ها را با خیال راحت تمیز کنند، اما برای دستگاه های الکترونیکی مانند تلفنهای همراه مناسب نیستند.

توصیه می شود از مصرف محصولات زیر خودداری کنید:

  • مواد پاک کننده لوازم خانگی مخصوصاً مواردی که حاوی سفید کننده هستند.
  • پاک کننده آرایش
  • دستمال مرطوب ضد باکتریایی که حاوی ۷۰٪ الکل نیستند یا در لیست کالاهای EPA قرار ندارند
  • پاک کننده های زخم
  • صابون
  • سرکه

همچنین قرار دادن تلفن در آب برای هر مدتی ناامن است، حتی اگر بعد از آن  تلفن را کاملاً خشک کنید.

بعضی از محصولات تمیز کننده هنگامیکه با هم ترکیب شوند میتوانند مواد شیمیایی یا بوهای خطرناک ایجاد کنند. هرگز محصولات حاوی آمونیاک را با مواد حاوی سفید کننده مخلوط نکنید.

ایمن ترین گزینه انتخاب یک ضد عفونی کننده و استفاده همیشگی آن است، به طوری که بقایای یک ماده ضد عفونی کننده بعداً با یک ماده ضد عفونی کننده جدید در تعامل نباشد.

ضد عفونی کردن تلفن همراه چگونه باید انجام شود؟

برای ضد عفونی کردن تلفن، دستورالعمل های موجود در راهنمای محصول را با دقت بخوانید. برخی از اسپری ها ممکن است  برای خشک شدن تا ۱۰ دقیقه زمان لازم داشته باشند.

اگر تلفن قبل از زمان توصیه شده در راهنما خشک شود، ضد عفونی کننده ممکن است به اندازه کافی مؤثر نباشد. با این حال، CDC  گزارش میکند که ضد عفونی کننده های بیمارستانی ممکن است حداقل در ۱ دقیقه کار کند.

ضدعفونی کردن موبایل می تواند میکروب ها را به دست ها و از دست ها به پشت تلفن منتقل کند. بنابراین بهتر است قبل و بعد از ضد عفونی کردن تلفن همراه، دست ها را بشویید.

راهنمای ضد عفونی کردن موبایل به شرح زیر است:

  1. تلفن را از هرگونه پوشش خارجی خارج کرده و آن را خاموش کنید.
  2. وقتی تلفن چرب یا کثیف است، ممکن است ضد عفونی کننده کار نکند. بنابراین شخص باید ابتدا تلفن را با پارچه ای خشک یا مرطوب پاک کند تا همه کثیفی ها از بین برود.
  3. تلفن را کاملاً پاک کنید تا کل سطح آن با مواد ضد عفونی کننده پوشانده شود. از پاشیدن مواد ضد عفونی کننده داخل درگاه شارژر تلفن خودداری کنید. اگر این قسمت خیس باشد، می تواند به گوشی آسیب برساند یا حتی باعث ایجاد شوک برقی شود.
  4. اجازه دهید مواد ضد عفونی کننده برای مدت زمان توصیه شده با تلفن در تماس باشد.
  5. یکبار دیگر تلفن را با پارچه پاک کنید.
  6. در مرحله بعدی، مراحل قبلی را برای هر قاب و کاور تکرار کنید. بگذارید تلفن و قاب تا زمانی که مواد ضد عفونی کننده برای مدت زمان توصیه شده در تماس با آن ها هستند جدا باقی بمانند.
افزایش عمر باتری موبایل خود با رعایت نکات کلیدی و حرفه ای یاد بگیریدتا دیرتر به باتری گوشی تان صدمه وارد شود و عمر طولانی تری داشته باشد. (روی لینک مربوطه کلیک کنید)

هر چند وقت یکبار ضد عفونی کردن تلفن همراه را باید انجام دهیم؟

CDC  توصیه می کند سطوحی را که مکررا لمس میشوند مانند تلفن ها، دستگیره های در و وسایل کنترل از راه دور را روزانه ضد عفونی کنید.

در بعضی مواقع بهتر است موارد زود به زود ضد عفونی شود.

انجام این کار می تواند قرار گرفتن در معرض ویروس ها، باکتری ها و سایر منابع خطرناک عفونتی را تا حد زیادی کاهش دهد. در شرایط زیر تلفن خود را ضد عفونی کنید:

  • بعد از اینکه شخص دیگری از تلفن شما استفاده کرد یا آن را قرض گرفت.
  • بعد از عطسه یا سرفه هنگامیکه تلفن را در دست دارید.
  • پس از افتادن آن، به خصوص اگر در خارج از خانه یا در سطحی که به طور بالقوه آلوده است بیافتد.
  • بعد از استفاده از تلفن در فضای عمومی

اگر کسی در خانه بیمار است، تلفن را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. بعد از هر بار استفاده آن را تمیز کنید تا خطر آلودگی را کاهش دهید.

ممکن است متخصصان پزشکی بخواهند تلفنهای خود را از بیماران دور نگه دارند یا تلفنهایشان را مکررا ضد عفونی کنند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که ۴۴ تا از ۵۳ تلفن همراه پزشکان حاوی باکتری های بالقوه خطرناک است که ممکن است منبع آلودگی در اتاق معاینه و جراحی باشند.

خلاصه

شستشوی مکرر دست در صورتی که شخص غالباً با منابع آلودگی در تماس باشد موثر واقع میشود.

بسیاری از افراد تلفن خود را همه جا میبرند و بیشتر آنها حداقل بخشی از زمان روزانه خود را صرف آن میکنند.

ضد عفونی کردن تلفن می تواند شیوع عفونت های خطرناک را کند و حتی از آن جلوگیری کند.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: medicalnewstoday.com

: امتیاز کاربران

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.