۱۱ دلیل که چرا باید قبل از صحبت کردن فکر کنید

0 225

مجله اینترنتی دلخوشی: فکر کردن قبل از صحبت کردن از جمله کارهایی است که رعایت آن در روابط بین انسان ها ضروری است. قبول کنید که شما قبلاً چیزهایی گفته اید که آرزو می‌کنید ای کاش نمی‌گفتید – و می خواستید که آنها را پس بگیرید. درست می‌گوییم؟ مطمئنا همه‌ی ما آن را تجربه کرده‌ایم.

این بخشی از طبیعت انسان است. گاهی اوقات درباره موضوعی چنان احساساتی می شویم که فراموش می کنیم قبل از صحبت کردن، به آن فکر کنیم. اینگونه است که چیزی مغز منطقی و عقلی ما را فلج می کند و در این فرآیند ، مغز احساسی ما اجازه می دهد کلماتی از دهان ما بیرون بیایند که هرگز نباید می‌آمدند.

با این حال، برخی از افراد این کار را به طور منظم تری نسبت به دیگران انجام می دهند. و اگر می خواهید یاد بگیرید که چگونه قبل از صحبت کردن فکر کنید ، به جای درستی رسیده اید.

اما ابتدا، اجازه دهید در مورد ۱۱ دلیل اینکه چرا باید قبل از صحبت کردن فکر کنیم، صحبت کنیم.

صحبت کردنفکر کردن قبل از صحبت کردن, چرا؟

بعضی از افراد ممکن است از والدینشان یاد گرفته باشند که قبل از بیرون آمدن کلمات از دهانشان فکر کنند اما بسیاری از افراد این آموزش را ندیده‌اند. اگر شما در دسته دوم هستید، پس به طور جدی به این دلایل مهم فکر کنید که چرا باید قبل از گفتن چیزی که نباید انجام دهید فکر کنید.

  1. کلمات شما منعکس کننده شخصیت شما هستند

وقتی من بزرگ می شدم، مادرم به من و خواهرانم یاد داد که از کلمات ناسزا استفاده نکنیم. من فکر کردم که او فقط می خواهد ما مثل کدبانوها باشیم، اما یک دلیل عمیق تر هم وجود داشت.

مطمئناً کدبانو بودن چیز خوبی است. اما فراتر از آن، او به ما می‌آموخت که کلماتی که شما استفاده می‌کنید شخصیت شما را تعیین می‌کند. آنها نه تنها بر خود شما بلکه بر چگونگی درک مردم از شما و اینکه چگونه آدمی هستید تاثیر می‌گذارد.

کلماتی که در گفتگو با دیگران به کار می برید ، بیانگر شخصیت شما هستند.
  1. کلمات قدرت دارند

من مطمئن هستم که شما از جنبش سیاسی زبان صحیح آگاه هستید. اساساً این جنبش، کلمات را به کلمات بهتر تبدیل می‌کند.

به عنوان مثال ، در دهه ۱۹۷۰ ، مردم از کلمه “عقب مانده” برای توصیف شخصی که از نظر ذهنی کندتر از حد متوسط است استفاده می کردند. اما از آن زمان، مردم شروع به استفاده از آن به عنوان یک توهین کردند. بنابراین، در طول سال ها، ما کلمات و عبارات مختلفی مانند “دارای نیازمندیهای ویژه”  (استثنایی) را اتخاذ کرده ایم.

نکته این است که اگر کلمات را زیباتر کنید ، به همان اندازه دارای بار منفی نیستند.

نحوه استفاده از کلمات در بیان موضوعات بسیار مهم است و می تواند بار منفی داشته باشد. با به کارگیری کلمات مناسب و موجه، بار منفی کلمات را از بین ببرید.
  1. کلمات می توانند مردم را آزار دهند (یا به آنها کمک کنند)

همانطور که اشاره کردم، کلمات قدرت دارند و بخشی از این قدرت می تواند موجب خیر یا شر باشد. آنچه به یک شخص می گویید می تواند به او از نظر روحی و روانی آسیب برساند.

و حتی اگر این جمله گفته شود که “چوب و سنگ ممکن است استخوان های من را بشکنند اما کلمات هرگز به من صدمه نخواهند زد” ، درست نیست – کلمات آسیب می رسانند. اما همچنین می توانند کمک کننده باشند. بنابراین، مهم است که اطمینان حاصل کنید کلماتی که استفاده می‌کنید به جای آسیب رساندن به دیگران، به آنها کمک می‌کند.

به جای اینکه با کلمات، به دیگران آسیب بزنید، با به کارگیری کلمات مناسب به آنها کمک کنید.
  1. احساسات شما ممکن است شما را به گفتن چیزهایی که منظوری از آن ها ندارید برانگیزاند

من مطمئن هستم که شما از کسی عصبانی شده اید و چیزی را گفته اید که به او آسیب زده است و بعد از آرام شدن، ممکن است فکر کرده باشید، “اوه ، منظورم این نبود”

وقتی عصبانی هستید، عصبانیت قسمت منطقی مغز شما را از کار می‌اندازد و سپس احساسات شما بر شما حاکم می شوند. و سپس وقتی قسمت عاطفی مغز شما به عنوان فیلتری برای کلمات شما عمل نمی‌کند، ممکن است چیزی را بگویید که منظورتان آن نیست.

نوع کلماتی که به هنگام عصبانیت استفاده می کنید، ممکن است باعث شود افراد منظور شما را اشتباه برداشت کنند. 
  1. شما ممکن است نیت طرف مقابل را به اشتباه برداشت کنید

ممکن است از کسی ناراحت باشید زیرا فکر می‌کنید  او قصد آزار شما را دارد. در نتیجه، ممکن است به این دلیل بر آن ها بتازید.

اما همه قصد آسیب رساندن به شما را ندارند. گاهی اوقات، مردم چیزهایی را بیان می‌کنند که به عکس آنچه که قصد داشتند تعبیر می‌شود. بنابراین، اطمینان حاصل کنید که قبل از تصور هر چیزی با آنها صحبت کرده اید تا منظور آنها را دریابید.

به منظور جلوگیری از سوء تعبیر از کلمات طرف مقابل، ابتدا با آنها صحبت کنید تا همه چیز برای شما شفاف شود.
  1. ممکن است واکنش بیش از حد نشان ‌دهید

وقتی فکر می کنیم شخصی حرف آزاردهنده ای به ما زده یا کار آزار دهنده ای انجام داده است، احساسات ما از حد میگذرد و بالا می‌گیرد. غریزه غیرارادی ما رو به انفجار می‌رود.

اما این به خوبی می تواند مثالی از یک واکنش بیش از حد باشد. همانطور که در بالا گفتیم، در عوض باید اطمینان حاصل کنید که آنچه آنها گفته اند باعث فوران احساسی شده است، زیرا بارها اینگونه نیست.

به هنگام ناراحتی و یا شنیدن حرف آزاردهنده از طرف حرف مقابل، سعی کنید احساسات خود را کنترل کنید.
  1. روابط شما با دیگران (یا وضعیت شما) حرف شما را ضمانت نمی کند

انفجار خشمتان در برابر خواهر و برادر، بهترین دوست یا همسرتان یک چیز است، اما انجام این کار با رئیس یا مافوق ، چیز دیگری است. شما باید ارزیابی کنید آیا آنچه می‌خواهید بگویید برای نوع رابطه شما با یک شخص خاص مناسب است یا خیر.

شما همچنین باید در مورد موقعیتتان فکر کنید. مثلاً وقتی در محل کار یا مهمانی شرکت هستید، بهتر است دهان خود را بسته نگه دارید و بعدا صحبت کنید.

بسته به جایگاه و موقعیتی که قرار دارید باید سعی کنید بر خشم خود غلبه کنید.
  1. ممکن است عجولانه قضاوت کنید

خیلی از افراد قبل از اینکه همه داستان را بشنوند دیگران را قضاوت می کنند. در نتیجه سریعا نتیجه گیری میکنند، عصبانی میشوند و حرفهایی میزنند که ممکن است درست باشد یا نباشد.

اگر به طور خودکار شخص دیگری را انتقاد و قضاوت کنید، او حالت دفاعی پیدا میکند و وقتی این اتفاق می افتد، منفی نگری بیشتری رخ می دهد و مکالمه (و رابطه) می تواند شکل بدی به خود بگیرد.

دیگران را عجولانه قضاوت نکنید و نسبت به آنها منفی نگری بیش از حد نداشته باشید.
  1. کلمات می توانند روابط را از بین ببرند

صحبت از روابط شد، هر چه کلمات منفی بیشتری در طول زمان به شخص دیگری گفته شود، به آنها آسیب بیشتری می‌رساند – و همچنین به روابط بین شما.

به این فکر کنید – آیا می خواهید با کسی بمانید که دائماً به شما توهین می کند و حرف های ناخوشایند می زند؟ البته که نه! سخنان شما می تواند رابطه شما را کاملا از بین ببرد.

با به کارگیری کلمات ناخوشایند و توهین آمیز به دیگران، روابط خود را با آنها تخریب نکنید.
  1. کلمات می‌تواند بر واکنش دیگران اثر بگذارد

بگذارید بگوییم شما از دختر ۱۰ ساله خود عصبانی هستید و بدون اینکه به آن فکر کنید او را “چاق” می نامید. این چیزی است که او ممکن است تا آخر عمر با خود به یاد داشته باشد، به خصوص اگر زیاد آن را تکرار کنید.

او می تواند به راحتی بی اشتها شود یا به مشکل دیگری مبتلا شود. او ممکن است از خود متنفر شود و به خود آسیب بزند. کلمات ماندگار هستند و عملکرد دیگران را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

کلمات در ذهن افراد ماندگار بوده و بر نوع عملکرد آنها موثر هستند و گاهی این عملکرد به گونه ای است که به آنها آسیب می زند.
  1. شما هرگز نمی توانید کلمات را پس بگیرید

همین که چیزی بگویید، برای همیشه آنجاست! هرگز نمی‌توانید آن را پس بگیرید. مطمئناً، می توانید امتحان کنید، اما جواب نمی‌دهد.

پس گرفتن آنچه شما می‌گویید مثل این است که بخواهید هوا را در یک بالون قرار دهید – همچین چیزی عملی نیست. مهم نیست که چقدر تلاش می کنید، این واقعیت را که این کلماتی که زده اید آنجا هستند برای همیشه تغییر نمی دهد.

حرفی که می زنید دیگر نمی توانید پس بگیرید، به قول ضرب المثل: آب ریخته جمع نمی شود. پس کلماتی را در گفتگو با دیگران به کار ببرید که بعدا از گفتن آن پشیمان نشوید، که لازمه آن فکر کردن قبل از حرف زدن است.

اکنون باید چگونه قبل از صحبت کردن فکر کنیم؟

حال که دلایلی را که باید قبل از صحبت کردن فکر کنید را می‌دانید، چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید؟ برای برخی از افراد انجام آن آسان تر است، در حالی که دیگران تقریباً آن را غیرممکن می دانند.

قبل از حرف زدن ۵ الی ۱۰ ثانیه مکث کنید:

شما باید حداقل ۵ الی ۱۰ ثانیه صبر کنید تا هر چیزی را بگویید، به ویژه هنگامی که ناراحت یا عصبانی هستید.

مکان مورد نظر را ترک کنید:

 اگر نمی‌توانید دهان خود را بسته نگه دارید، گزینه دیگر این است که اتاق یا موقعیت را ترک کنید. به این ترتیب از گفتن چیزی که پشیمان خواهید شد، جلوگیری خواهید کرد.

وقتی برای چند ثانیه مکث می کنید یا از اتاق خارج می شوید، باید به این فکر کنید که آیا نکته خوبی برای بیان دارید. آیا نظرات شما مرتبط، مناسب یا مفید هستند؟ در غیر این صورت، شاید شما نباید چیزی بگویید.

در صورت نیاز عذرخواهی کنید:

قبل از صحبت کردن، احساسات طرف مقابل را در نظر بگیرید. حرف های شما چه تاثیری روی آنها خواهد گذاشت؟ باور کنید یا نکنید ، کلمات شما تاثیرگذار خواهد بود. و اگر متوجه شدید که چیزی را گفته اید که نمی‌خواستید، باید عذرخواهی کنید و مسئولیت شخصی اعمال و گفتار خود را بر عهده بگیرید.

از اشتباه خود درس بگیرید و آن را دیگر تکرار نکنید:

فراموش نکنید که از اشتباهات خود درس بگیرید! همه ما چیزهایی گفته ایم که پشیمان هستیم. این اتفاق می افتد. اما تفاوت بین افرادی که مرتباً این کار را انجام می دهند و افرادی که این کار را نمی کنند این است که افراد دسته دوم یاد گرفته اند این کار را نکنند و اکنون می دانند که چگونه این کار را بهتر انجام دهند.

حرف آخر

اگر فکر کردن قبل از صحبت کردن برای شما دشوار است ، خود را سرنش نکنید. با این حال، این بدان معنا نیست که شما نباید برای تغییر مثبت تلاش کنید.

همدلی نکته کلیدی است – به این فکر کنید که کلمات شما روی دیگران چگونه تأثیر می گذارد. شما می خواهید روی افراد دیگر تأثیر مثبت بگذارید ، نه تأثیر منفی. بنابراین ، مطمئن شوید که کلمات خود را عاقلانه انتخاب کرده اید – پشیمان نخواهید شد!

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: lifehack.org

: امتیاز کاربران

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.