خواص سماق برای سلامتی – چای سماق یک چربی سوز عالی

0 1,043

مجله اینترنتی دلخوشی: آیا خواص سماق را می شناسید؟ سماق که با نام Rhus coriaria شناخته می شود، همچنین sumach و sumaq نیز هجی می شود، یکی  از حدود ۳۵ گونه گیاه گلدار در تیره Rhus و گونه های مرتبط، در خانواده Anacardiaceae است. سماق در مناطق نیمه گرمسیری و معتدل در سراسر جهان به ویژه در آسیای شرقی، آفریقا و آمریکای شمالی رشد می‌کند. تعدادی از نام های رایج این گیاه عبارتند از سماق آشپزی، سماق Elm-leaved، سماق سیسیلی، سماق ادویه ای، توت سماق، سماق Tanner، سماق Tanning، گیاه inko و سماق. از میوه های خشک شده سماق به عنوان ادویه استفاده می‌شود، خصوصاً در ترکیب با سایر ادویه ها.

نام گیاه سماق، از زبان آرامی آمده و به معنی قرمز است. این گیاه هم دارای کیفیت غذایی و هم ارزش دارویی است زیرا با خرد کردن و مخلوط کردن میوه های خشک آن با نمک به عنوان ادویه مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولاً به عنوان گیاه دارویی در فارس، مدیترانه و خاورمیانه، ترکیه، فلسطین، ارتفاعات جولان، اسرائیل، اردن، قرون وسطی و منطقه عثمان الشام، قبرس در دوره عثمانی و در جامعه یهودی قرون وسطی قاهره مورد استفاده قرار میگرفت. طیف گسترده ای از عناصر فیتو شیمیایی از نظر تغذیه ای و دارویی از بخشهای مختلف سماق مانند تانن، فلاونوئیدها، آنتوسیانین ها، اسیدهای آلی، فلاون ها، پروتئین ها، فیبر، روغن های فرار، نیترات ها و نیتریت ها شناسایی شده است. گیاه سماق همچنین دارای مواد معدنی مفید برای درمان اختلالات مختلف است و به فرآیندهای مختلف بیولوژیکی کمک می‌کند. قرن هاست که از این گیاه به عنوان ادویه، چاشنی و پیش غذا استفاده می‌شود.

خواص سماق بیشمار است که در این مقاله با آنها به طور کامل آشنا می شویم.

خواص سماقتشریح گیاه سماق

سماق درختچه های دوپایه و درختان کوچکی از خانواده Anacardiaceae است که بلندی آن حدود ۱ تا ۱۰ متر (۳٫۳–۳۲٫۸ فوت) است. این گیاه در مکان های صخره ای و کنار جاده رشد می کند و معمولا خاک عمیق و زهکشی شده را ترجیح می دهد. این گیاه دارای ساقه های خاکستری روشن یا مایل به قرمز است که هنگام برش رزین ترشح می کند. شاخه های نو رسته پرزدار هستند. برگها معمولاً به صورت پرهای مرکب هستند، اگرچه بعضی از گونه ها برگهای سه شاخه یا ساده دارند. برگها ۲۰-۱۰ سانتی متر طول دارند، برگچه ها ۷-۵ جفت دارند، چسبیده به هم، سوزنی تا بیضی شکل هستند ، دندانه دار هستند و زیرشان پرز دارند. گلها به صورت خوشه یا خوشه های متراکم به طول ۵-۳۰ سانتی متر (۲٫۰ تا ۱۱٫۸ اینچ) هستند، هر گل بسیار کوچک، مایل به سبز، سفید خامه ای یا قرمز با پنج گلبرگ است. گلدهی به طور معمول از جولای تا آگوست انجام می‌شود. گل های بارور با میوه های مایل به رنگ قرمز، کروی و پرزداری شناخته میشوند که در زمان رسیدشان با مقادیر مختلفی از پرز پوشیده میشوند و در نوک شاخه ها خوشه های متراکمی را شکل می‌دهند که گاهی اوقات آنها را خوشه‌ی سماق می‌نامند.

خواص و فواید سماق برای سلامتی

ادویه سماق ،عطر و طعم ملایمی شبیه لیمو و رنگی قرمز دارد که معمولا در کابینت هر خانه‌ای یافت میشود. این ادویه قوی علاوه بر افزودن طعم و رنگی قوی به غذا، با مجموعه فواید زیادی نیز همراه بوده است. به خاطر محتوای غنی آن از پلی فنول و فلاونوئیدها، اضافه کردن مقدار کمی سماق به رژیم غذایی ممکن است به کاهش سطح کلسترول، تثبیت قند خون و حتی کاهش از دست دادن استخوان کمک کند. در زیر برخی از مزایای سماق برای سلامتی ذکر شده است:

  1. سلامت قلب را تقویت میکند

غلظت اسیدهای چرب امگا ۳ و اسید دوکوزاهگزانوئیک در بافت سلولهای قلب، کلیه و مغز با مکمل آویشن افزایش یافت. مطالعات دیگری که در مورد اثرات آویشن بر سلولهای مغزی انجام شد، نشان داد که این ماده تغییرات قابل توجهی در رشد مغزی موش های مورد مطالعه داشته است. با این حال، تحقیقات هنوز ادامه دارد تا مشخص شود آیا سماق اثرات مثبتی بر مغز دارد یا خیر.

  1. خواص سماق برای هضم غذا

گیاه سماق در درمان اختلالات گوارشی رایج از جمله ناراحتی معده، ریفلاکس اسید، یبوست ، علائم تب و حرکات نامنظم روده مفید است. فرض بر این است که سماق حاوی هر دو اثر ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی باشد. بنابراین اثرات ضدمیکروبی و آنتی اکسیدانی از خواص سماق است.

  1. خواص سماق برای مبارزه با سرطان

برخی مطالعات نشان داده اند که خاصیت ضد سرطانی از خواص سماق است. اگر شما سیگاری هستید، ممکن است بتوانید خطر ابتلا به سرطان ریه را با استفاده از ترکیبی از شیمی درمانی و پرتو درمانی کاهش دهید. فرض بر این است که سرطان پستان از سلولهای سالم در طول درمان محافظت می کند. در نتیجه، سماق به عنوان یک عامل شیمی درمانی امیدوار کننده در درمان سرطان در نظر گرفته شده است.

  1. یک آنتی اکسیدان قدرتمند است

سماق دارای آنتی اکسیدان های قدرتمندی است که با سلول های مضری که به سلول های سالم آسیب می رسانند مبارزه می کند. طبق یک مطالعه علمی، آنتی اکسیدان ها با سلول های مضری که عامل بیماری های قلبی، پیری زودرس، اختلالات معده و بسیاری دیگر از عوارض جانبی هستند مبارزه می کنند.

  1. خواص سماق مناسب برای سلامتی زنان

از آب سماق، چای سماق، پوست سماق به طور سنتی برای درمان بیماری های زنان استفاده می شود. سماق همچنین به صورت خارجی و موضعی در درمان ترشحات شدید واژینال استفاده می شود. همچنین، شیر مادر نیز افزایش می یابد. با عملکردی مانند استروژن به درمان اختلالات قاعدگی، گرفتگی عضلات، سوختگی های قاعدگی و درد کمک می کند. این دسته از خواص سماق برای زنان بسیار مفید است.

  1. خواص سماق مناسب برای دیابت

مطالعات نشان داده اند که گیاه سماق در درمان دیابت و چاقی موثر است. طبق نتایج آزمایشگاهی، سماق یک آنتی اکسیدان قوی است که به کاهش کلسترول و قند خون کمک می کند.

با طرز تهیه دمنوش سماق و عسل آشنا شوید و از طعم ملس و دلچسب آن لذت ببرید.

خواص دمنوش سماق

  1. خواص ضد میکروبی دارد

مشخص شده است که سماق دارای ترکیبات طبیعی با فعالیت ضد میکروبی است. تحقیقات نشان داده است که سماق بر تعدادی از عوامل بیماری زا از جمله باکتری سالمونلا اثر ضد میکروبی دارد. تانن های محلول در آب که به مقدار فراوانی در سماق یافت می شود، از نظر خواص ضد میکروبی کاملاً مستند بوده و از زمان های ابتدایی برای فواید ضد میکروبی اش استفاده میشده است.

  1. جلوگیری از پوکی استخوان از خواص سماق

از دست دادن استخوان یا پوکی استخوان، یک بیماری شایع است که با ضعف استخوان ها و افزایش خطر شکستگی ناشی از از دست دادن توده استخوانی شناخته می‌شود. خطر پوکی استخوان با افزایش سن به تدریج افزایش می یابد و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری تخمین می زنند که نزدیک به ۲۵٪ از زنان بالای ۶۵ سال از این پدیده در گردن و ستون فقرات کمر رنج می برند. اگرچه تحقیقات در مورد تأثیرات احتمالی سماق بر سلامت استخوان بسیار محدود است، اما مطالعه ای نتایج امیدوارکننده و دلگرم کننده ای را نشان داده است.

  1. دردهای عضلانی را تسکین میبخشد

اگر از درد عضلانی مزمن رنج می‌برید، سماق می‌تواند به درمان مشکل شما کمک کند. در حقیقت، یک مطالعه در دانشگاه منصوره در مصر نشان داد که آب سماق که می توان آن را از سماق tanner دم کرد، می تواند به کاهش درد های عضلانی در هنگام ورزش های هوازی در بزرگسالان سالم کمک کند. به دلیل آنتی اکسیدان سرشار سماق، این ماده می تواند به کاهش التهاب کمک کند و در نتیجه درد بیشتری را تسکین دهد. مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۹ نشان می دهد که التهاب نه تنها به ایجاد بیماری های مختلف کمک می کند و نقش مهمی در توسعه بیماری خود ایمنی دارد – مرگ سلولی و تخریب بافت های بدن در مناطق مختلف، بلکه سبب احساس درد قوی نیز میشود.

  1. مشکلات متداول تنفسی و گوارشی را تسکین میدهد

گیاه سماق به طور گسترده ای برای درمان مشکلات قفسه سینه و تنفسی مورد استفاده قرار میگرفته است. این موارد شامل سرفه، گرفتگی قفسه سینه و برونشیت طولانی مدت است. این به دلیل وجود روغنهای فرار قوی در آن (تیمول ، کارواکرول ، بورنئو و ژرانیول) است که از نظر علمی نیز کارآیی آن  اثبات شده است.

توت گیاهی نیز می تواند تب را کاهش دهد. مخلوط آن با عسل یک شربت سرفه فوق العاده موثر و در عین حال طبیعی ایجاد می کند. سماق می تواند مشکلات مختلف گوارشی را درمان کند. این موارد شامل یبوست، حرکات غیرمنظم روده، ریفلاکس اسید و ناراحتی معده است. سماق را می توان با پیاز نیز مخلوط کرد و یک پیش غذای خوشمزه درست کرد.

کاربردهای سنتی و خواص سماق:

  • برگها و دانه سماق، سفت کننده، ادرارآور، بندآورنده خون و مقوی هستند.
  • از آنها در درمان اسهال و استفراغ خونی و ورم استفاده می شود.
  • دانه ها قبل از غذا بخورید تا اشتهایتان زیاد شود.
  • به طور سنتی و بالینی استفاده میشود تا اثرات چربی را کاهش دهند.
  • میوه ها از تانن تشکیل شده و سفت کننده هستند.
  • میوه های پودر شده برای درمان اسهال مصرف می شوند.
  • از این گیاه در درمان اسهال، اسهال خونی، زخم، بواسیر، خونریزی، ترمیم زخم ، استفراغ خونی، سرفه خونی، گلو درد، ورم چشم، تکرر ادرار، گزش حیوانات، سم، درد و بیماری های کبدی استفاده شده است.
  • پزشکان طب سنتی نیز از سماق برای کاهش کلسترول، درمان گلودرد و به عنوان ماده سقط جنین استفاده کرده اند.
  • پودر پوست سماق برای تمیز کردن دندان ها مفید است.
  • پوست کوبیده شده سماق در آب زمانیکه روی پیشانی قرار گیرد در درمان خون دماغ موثر است.
  • پودر سماق را روی تخم مرغ آب پز می پاشند و برای درمان اسهال می خورند.
  • جوشانده میوه سماق به صورت خوراکی برای درمان بیماری کبد، اسهال و اختلالات سیستم ادراری تهیه و تجویز می شود.
  • دانه های سماقی که قبل از غذا مصرف شوند گرسنگی را تحریک می کنند.

کاربرد سماق در آشپزی:

  • میوه های نارس سماق خواص شادی آور دارد.
  • میوه خرد شده‌ی مخلوط با Origanum syriacum ، ماده اصل “Zatar” ، یک مخلوط ادویه محبوب است که در خاورمیانه استفاده می شود.
  • از دانه سماق به عنوان پیش غذا به روشی مشابه خردل استفاده می شود.
  • میوه های گیاه سماق به صورت پودری به رنگ بنفش مایل به قرمز در آمده و به عنوان ادویه در غذاهای خاورمیانه مورد استفاده قرار می گیرد تا طعم ترش لیمو مانند را به سالادها یا گوشت بدهد.
  • میوه ها و دانه های نارس نیز خورده می شوند.
  • از دانه ها و میوه ها به عنوان طعم دهنده در بسیاری از غذاهای سنتی کردستان، و به عنوان ادویه در آناتولی استفاده می شود.

حقایقی دیگر در مورد خواص سماق:

  • برگ و پوست سماق غنی از تانن است.
  • برگها را می توان در پاییز جمع آوری کرد و به عنوان رنگ قهوه ای یا پایه رنگ استفاده کرد.
  • برگها حاوی ۳۰ – ۲۵٪ تانن هستند و دارای رنگ زرد هستند.
  • برگها و ساقه های ریز آسیاب شده به ماده رنگ کننده استفاده میشوند.
  • روغن از دانه ها استخراج می شود.
  • رنگ حنایی را از سماق به دست می‌آورند.
  • قوام زیادی دارد و از آن برای ساخت شمع استفاده می شود. به طور درخشانی می سوزند، گرچه دود تندی از خود ساطع می کنند.
  • رنگ سیاه از میوه سماق حاصل می شود.
  • رنگ زرد و رنگ قرمز از پوست سماق حاصل می شود.
  • برگ و پوست اکثر گونه های سماق مقادیر زیادی تانن دارند و توسط بسیاری از فرهنگ ها در سراسر جهان در ساخت چرم مورد استفاده قرار گرفته است.
  • میوه های خشک برخی از گونه ها برای تولید ادویه ای قرمز و تند در بسیاری از کشورها آسیاب می شوند.
  • از میوه های سماق نیز برای تهیه یک نوشیدنی سنتی “لیموناد صورتی” با قرار دادن میوه ها در آب قبل از صاف کردن، برای از بین بردن پرزهایی که باعث تحریک دهان یا گلو می شوند، استفاده می شود، گاهی اوقات شیرین کننده هایی مانند عسل یا شکر اضافه می کنند.
  • برخی از زنبورداران از سماق خشک به عنوان منبع سوخت برای افراد سیگاری خود استفاده می کنند.
  • برگ و پوست سماق به طور سنتی در دباغی چرم استفاده می شد و حاوی اسید تانیک است.

مضرات سماق و هشدارها:

با وجود تمام مزایای مصرف سماق برای بدن ما، دانستن برخی از حقایق و هشدارهای مربوط به مصرف آن بسیار مهم است.

واکنش های آلرژیک

از آنجا که سماق از خانواده گیاهی بادام هندی و انبه است، در صورت لزوم قبل از مصرف سماق باید با پزشک مشورت کنید، زیرا کسانی که به بادام هندی و انبه حساسیت دارند احتمالاً پس از مصرف سماق دچار علائم مشابه می شوند.

کاهش وزن ناخواسته

اگر چه بیشتر اکثرا این را یک منفعت تلقی می کنند, اما باید بگوییم که آن هایی که وزن کمی دارند و مشکل حفظ وزن سالم دارند باید از خوردن روزانه سماق اجتناب کنند. دلیل این امر فعالیت آنزیم ضد لیپاز است – آنزیمی که سرعت تجزیه روغنها و چربی ها را سرعت می بخشد، که تا حدی مانع جذب چربی در روده کوچک می شود.

ایمنی در بارداری

از مصرف برخی گیاهان و ادویه ها بهتر است در دوران بارداری خودداری شود زیرا برخی از آنها محرک های رحمی هستند که ممکن است قاعدگی را مختل کنند و این امر احتمال سقط جنین را افزایش می دهد. آنتی اکسیدان قوی موجود در آن، کوئرستین، که به درمان سرطان کمک می کند، می تواند منجر به عوارضی در بارداری و زایمان شود. بنابراین، در دوران بارداری توصیه می شود از مصرف سماق اجتناب کنید، حداقل تا زمانی که مطالعات روی این موضوع به نتیجه‌ی دیگری برسد.

فعالیتهای بیولوژیکی قسمتهای مختلف مورد استفاده سماق

 

نتیجه / فعالیت عصاره / گیاه مورد استفاده

قسمت (فرم)

قسمت مورد استفاده گیاه خواص دارویی
فعالیت ضد باکتری مطلوبی از خود نشان داد عصاره آب مقطر میوه فعالیت انتی باکتریال
عصاره های سماق در برابر باکتری های مثبت و منفی موثر بودند. عصاره های اتانول و متانول میوه
فعالیت های ضد باکتری قابل توجهی در برابر همه گونه های آزمایش شده نشان داده شده است عصاره اتانول ۹۵٪ میوه
نشانگر قوی فعالیت آنتی اکسیدانی آزمایشگاهی عصاره متانولی میوه های سماق عصاره متانول میوه
اثر ضد باکتریایی با کاهش چرخه باکتریها، اعمال شده توسط عصاره سماق نشان داده است عصاره آب میوه
فعالیت ضد باکتری به صورت جداگانه یا همزمان با سایر عصاره آب ، متانول ۸۰٪ ، اتانول ۸۰٪ گیاه
عوامل ضد باکتری موثر بر روی باکتری های مثبت و منفی عصاره اتانول ۸۰٪ میوه
عصاره R. coriaria می تواند به مدت یک هفته بر روی تعداد کل میکروب ها و سالمونلا در گوشت چرخ کرده اثر ضد میکروبی داشته باشد عصاره اتانول گیاه
فعالیت ضد باکتریایی بالایی در مقایسه با گیاهان دیگر نشان می دهد عصاره ۹۵٪ متانول برگ ها
عصاره های سماق فعالیت متوسطی روی بروسلا نشان دادند عصاره ۸۰٪ اتانول گیاه
R. coriaria می تواند تشکیل بیوفیلم، عامل اصلی حدت در عفونت های استافیلوکوکی را کاهش دهد سماق زمینی و تخمیر شده میوه
نتایج نشان داد که در میان سایر عصاره های گیاهی، گیاه سماق دارای بیشترین قدرت در برابر: باکتری Propioni-bacterium ، S. aureus ، E. coli ، P. aeruginosa است. عصاره اتانول گیاه
یک فعالیت بازدارنده قابل توجهی توسط عصاره سماق علیه B. cereus نشان داده شد. همچنین به شدت رشد H. pylori را مهار می کند. عصاره میوه ظرفیت آنتی اکسیدانی خوبی را به نمایش می گذارد و استفاده از آن را به عنوان یک نگهدارنده ضد باکتری طبیعی توجیه می کند. عصاره ۲۰٪ اتانول میوه
عصاره های آب سماق قوی ترین فعالیت ضد باکتریایی را در بین ۱۰ عصاره دیگر مورد مطالعه از خود نشان دادند. عصاره آب گیاه
از نتایج می توان به فعالیت آنتی اکسیدانی مطلوب سماق اشاره کرد که به نوبه خود می تواند اکسیداسیون روغن پالم را به تأخیر بیندازد. عصاره متانول پوست میوه
بخش استات اتیل مواد گیاهی یک فعالیت ضد رادیکال قابل توجه در DPPH به نمایش گذاشت استات اتیل و کسرهای متانول ۸۰٪ پس از چربی گیری اولیه توسط اتر نفت گیاه فعالیت آنتی اکسیدانی
نتایج یک فعالیت آنتی اکسیدانی قوی در شرایط آزمایشگاهی عصاره متانول میوه سماق را بر اساس مهار رادیکال هیدروکسیل نشان می دهد. عصاره متانول میوه
عصاره سماق موثرتر از BHT بود و می تواند برای افزایش کیفیت به محصولات گوشتی (به عنوان مثال سوسیس) اضافه شود عصاره آب میوه
عصاره سماق فعالیت آنتی اکسیدانی قابل توجهی در برابر مهار پراکسیداسیون لیپید بر اساس روش رادیکال DPPH نشان داد. عصاره ۷۰% متانول میوه
فعالیت آنتی اکسیدانی مطلوبی نشان داد. عصاره ۵۰% متانول بخش های هوازی
عصاره آب سماق با فعالیت آنتی اکسیدانی و مهار رادیکال موثر در مقایسه با عصاره های اتانول عصاره های اتانول و آب میوه
عصاره میوه سماق ظرفیت آنتی اکسیدانی خوبی را به نمایش گذاشت همچنین فعالیت مهاری قابل توجهی را در برابر B. cereu نشان دا ، علاوه بر این رشد H. pylori را به شدت مهار می کند. عصاره ۲۰٪ اتانول میوه
عصاره های آب سماق قوی ترین فعالیت آنتی اکسیدانی را در بین ۱۰ عصاره دیگر نشان دادند عصاره آب گیاه
بخش اتیل استات از میوه های سماق فعالیت بیولوژیکی قابل توجهی را از طریق مهار α-آمیلاز نشان می دهد که نشان دهنده فعالیت مهم کاهش قند خون است. عصاره متانول پس از تفکیک به استات اتیل و هگزان میوه
عصاره سماق به طور قابل توجهی HDL را افزایش داد و همچنین باعث کاهش LDL ، افزایش فعالیت های سوپراکسید دیسموتاز و کاتالاز شد. همچنین ، فعالیت های مالتاز و سوکراز را مهار می کند. اتانول ۹۶٪ میوه
فعالیت ضد دیابت در داخل بدن: موشهای دیابتی نژاد ویستار تحریک شده عصاره اتانول میوه فعالیت های ضد دیابتی
اثر ضد دیابتی سماق بر میزان گلوکز خون و هموگلوبین گلیکوزیله در موشهای صحرایی NIDDM عصاره متانول دانه ها
سماق نشان داد که یک آنتی اکسیدان قوی است که ممکن است از انسان در برابر آسیب فرسایشی DNA محافظت کند و اسید گالیک را به عنوان عامل اصلی اثرات سماق معرفی کند عصاره سماق در محلول آب میوه فعالیت های حفاظت از DNA
از عصاره میوه سماق در کاهش سطح بالای چربی خون و تعدیل غلظت چربی قلب استفاده شد. عصاره متانول ۸۰٪ و ۱۰۰٪ میوه
کاهش کلسترول در خون خرگوش ها پس از تجویز سماق در طی ۹۰ روز ، نشان داد که بر روی کلسترول و میزان VLDL در خرگوش های نر بالغ تأثیر مثبتی دارد. مکمل های غذایی میوه های سماق ، و متانول ۸۰ % میوه
مکمل غذایی سماق ، باعث کاهش غلظت خون VLDL-c ، TC و FBS در مرغ گوشتی می شود تجویز خوراکی پودر سماق در رژیم غذایی پودر میوه
اثر محافظتی مصرف سماق با غذا بر روی برخی از عوامل خطر آترواسکلروز(تصلب شریان ها) و استرس اکسیداتیو (LDL-C ، کلسترول تام) اثبات شده است رژیم چربی با ۲٪ پودر سماق پودر میوه
سماق به دلیل غنی بودن در تانن ، می تواند برای کاهش اثرات منفی فشار گرمایی در جوجه های گوشتی مفید باشد تجویز خوراکی پودر سماق در رژیم غذایی میوه فعالیت کاهش دهنده چربی و هیپوکلسترول
عصاره تانن سماق نقش مهاری درVSMC دارد و نقش محافظتی آترو دارد. عصاره ۷۰٪ استون میوه
مصرف زیاد سماق ممکن است بر روی برخی از عوامل خطر آترواسکلروز و آنزیم های کبدی اثرات محافظتی داشته باشد که ناشی از فشار غذایی چربی زیاد است تجویز خوراکی پودر سماق در رژیم غذایی میوه
فعالیت ضد قارچی متوسطی برای سماق یافت شد عصاره اتانول برگ ها فعالیت های Anti-migratory

دستور تهیه چند غذا به همراه سماق:

ماهی کبابی با پرتقال خونی ، سماق ، انار و نان لواش

مواد تشکیل دهنده:

برای monkfish(نوعی ماهی):

  • ۱ قاشق غذاخوری خامه ترش
  • ۱ قاشق غذاخوری ادویه harissa
  • ۱ لیمو ، فقط آب
  • فیله ماهی ۶۰۰ گرم در پوند

برای نان لواش:

  • ۳۵۰ گرم در ۱۲ اونس آرد ساده
  • ۱ قاشق چایخوری نمک
  • ۲ قاشق چایخوری مخمر تازه
  • ۳۰۰ میلی لیتر ۲/۱پیمانه آب گرم
  • اندکی شکر
  • ۱۲۰ میلی لیتر ۴ و ۴/۱ اونس ماست ساده
  • ۱۵۰ میلی لیتر ۴/۱ پیمانه روغن زیتون

برای سالاد:

  • ۱ انار ، دانه هایش برداشته شده است
  • ۱ دسته نعناع تازه
  • ۱ دسته گشنیز تازه
  • ۲ پرتقال خونی ، قطعه شده ، آبش را ذخیره کنید
  • ۳-۲قاشق چایخوری سماق برای طعم دار کردن
  • ۲ قاشق غذاخوری شهد انار
  • ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون

مواد لازم برای ادویه zaatar:

  • ۲ قاشق چایخوری دانه کنجد
  • ۲ قاشق چایخوری پونه کوهی خشک شده
  • ۲ قاشق چایخوری مرزنجوش خشک شده
  • ۲ قاشق چایخوری سماق
  • ۱ قاشق چایخوری نمک
  • ۲ قاشق چایخوری زیره
  • ۴-۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه

دستورالعمل ها:

  1. برای ماهی، خامه ترش، ادویه هاریسا و آب لیمو را با هم در یک کاسه به اندازه کافی بزرگ مخلوط کنید تا ماهی مزه دار شود. ماریناد (نوعی سس) را روی ماهی پخش کنید، روی آن را بپوشانید و به مدت ۲ ساعت در یخچال قرار دهید.
  2. برای نان لواش، آرد و نمک را در یک کاسه بزرگ مخلوط کنید. مایه مخمر را در آب گرم با شکر مخلوط کنید و به همراه ماست و روغن زیتون به آرد اضافه کنید. به مدت ۱۵ دقیقه ورز دهید، یا تا زمانی که خمیر یکدست و نرم شود. روی آن را بپوشانید و در جای گرم استراحت دهید تا اندازه آن دو برابر شود (این کار حدوداً یک ساعت طول خواهد کشید)
  3. خمیر را به اندازه گلوله های تنیس تقسیم کنید. هنگامی که خواستید استفاده کنید خمیر به صورت گرد پهن کنید.
  4. در ماهیتابه خشک و داغ بپزید تا دو طرف حباب بزند. آن ها را در حوله بپیچانید و در فر پایین نگه دارید تا گرم شود.
  5. فر را با دمای  ۲۵۰/C 250/C فن و گاز ۹ گرم کنید.
  6. برای ماهی، بیشتر ماریناد را خراشیده و ماهی روی سینی فر قرار دهید. بسته به ضخامت ۸-۶ دقیقه تفت دهید. ماهی کنار بگذارید تا استراحت کند.
  7. در حالی که ماهی در حال استراحت است، تمام مواد سالاد را در یک کاسه ترکیب کنید.
  8. برای سرو، مواد زاتار را با روغن زیتون مخلوط کنید تا خمیری ای نرم به دست آید. مقداری از مخلوط زاتار را روی نان های لواش پهن کرده و روی تخته ها یا بشقاب های مخصوص سرو قرار دهید. سالاد را از بالا بریزید و ماهی را برش دهید.

سالاد فتوش با چاشنی سماق:

مواد تشکیل دهنده

 سالاد:

  • ۱۰۰ میلی لیتر در هر اونس روغن سبزیجات
  • ۲ نان پیتا به صورت مربع برش داده شده
  • ۲ گوجه فرنگی بزرگ، خرد شده به صورت تکه های بزرگ
  • ½ خیار ، خرد شده به قطعات بزرگ
  • ۱ كاهو كوچك، برگها جدا و تکه شده
  • ۲ شاخه نعناع تازه، برگهای چیده شده و ریز خرد شده
  • یک مشت جعفری تازه، ریز خرد شده
  • ۱۲-۱۰ زیتون سیاه، حفره دار
  • ½ انار ، فقط دانه
  • نمک و فلفل سیاه تازه آسیاب شده

برای مخلفات:

  • ۱ لیمو ، فقط آب
  • ۲-۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافی
  • ۲ قاشق غذاخوری شیره انار
  • ۱ قاشق چایخوری سماق، به علاوه مقداری اضافی برای تزئین

دستورالعمل:

  1. روغن نباتی را در یک سرخ کن با ماهیتابه عمیق گرم کنید تا به حدود ۱۷۰ درجه سانتیگراد برسد، یا یک مکعب نان در ۳۰ ثانیه قهوه ای شود. (احتیاط: روغن داغ می تواند خطرناک باشد. بدون مراقبت رها نکنید)
  2. نان پیتا را به مدت ۳-۲ دقیقه سرخ کنید ، یا تا زمانی که طلایی شود. روی کاغذ آشپزخانه آبکش کنید و نمک دریا بر روی نان ها بپاشید.
  3. برای تهیه مخلفات، مواد را در یک ظرف کوچک هم بزنید. نمک و فلفل اضافه کنید.
  4. برای تهیه سالاد گوجه فرنگی، کاهو، خیار، گیاهان و زیتون را در یک کاسه بزرگ بریزید و آن روی مخلفات بریزید و خوب مخلوط کنید.
  5. قبل از سرو ، پیتا سرخ شده ، دانه های انار و کمی سماق بپاشید.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: healthbenefitstimes.com

: امتیاز کاربران

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.