لوس شدن کودک – ۲۲ نشانه فرزندان بیش از حد لوس

0 623

مجله اینترنتی دلخوشی: دلایل لوس شدن کودک چیست؟ آیا می دانید نشانه های لوس بودن بچه ها چیست؟ اجازه ندهید این رفتارهای نامناسب در بزرگسالی نیز گریبان گیر فرزندانتان شود. هر بچه ای می‌تواند هر چند وقت یکبار رفتارهای ناسپاس و زیاده خواه از خود نشان دهد، مثلا زمانیکه یک بستنی بزرگتر بخواهد یا از پدر و مادر خود درخواست کند که برایش یک گوشی جدید گران قیمت بخرند. برخی از کودکان در تنظیم احساسات خود مشکل دارند و همین سبب می شود که تنش در خانه افزایش یابد. با این حال، اگر رفتارهایی از این دست تبدیل به یک عادت همیشگی شد نشان از این دارد که کودک شما لوس شده است.

مطمئن نیستید که این مورد در مورد خانواده شما صدق می‌کند؟ با کمک متخصصان بهداشت روان، نشانه های حتمی لوس شدن کودک شما را جمع آوری کردیم و در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

لوس شدن کودکنشانه های لوس شدن کودک چیست؟

  1. تحمل شنیدن “نه” را ندارند

اگرچه افراد کمی دوست دارند کلمه “نه” را بشنوند اما اگر بچه های شما به راحتی تحمل شنیدن نه را ندارند، این نشانه قطعی لوس شدن آنها است.

بهترین معیار برای تعیین اینکه کودکتان لوس شده است یا خیر این است که او چقدر با محرومیت از دسترسی به چیزی که می‌خواهد کنار می‌آید.

اگر در کارتان ثابت قدم باشید، ممکن است اوضاع تغییر کند.: تحمل شنیدن نه مانند عضله سازی است. هرچه بچه ها بیشتر آن را بشنوند، بهتر درکش می‌کنند.

  1. قدردانی خود را نسبت به هدایایی که دوست ندارند نشان نمی‌دهند

پذیرفتن مودبانه‌ی  هدیه ای که دوست ندارید مهارتی است که نیاز به یادگیری دارد – حتی برای کودکان – و اگر بچه های شما این کار را انجام نمی‌دهند، احتمال اینکه لوس شده باشد وجود دارد.

اگرچه اکثر کودکان می‌دانند که حتی اگر هدیه ای را دوست ندارند باید قدردانی خود را نشان دهند، کودکان لوس معمولاً عصبانی شده و واکنش نشان می‌دهند و یا کلا عکس العملی نشان نمی‌دهند.

  1. از پیروی از قوانین خودداری می‌کنند

اگرچه همه بچه ها هر از گاهی قوانین را زیر پا می‌گذارند, اما کودکان لوس غالباً اصلاً اعتقاد ندارند که قوانینی باید وجود داشته باشد.

اکثر کودکان به دلیل درک عواقب احتمالی، قوانین والدین خود را رعایت می‌کنند، کودکان لوس می‌دانند که حتی اگر قوانین را رعایت نکنند توسط کسی تحویل گرفته می‌شوند.

  1. زیاد عصبانی می‌شوند

عصبانی شدن بخشی طبیعی از دوران کودکی است و به احتمال زیاد با اخلال در زندگی روزمره بچه ها، به اتفاق معمول تری تبدیل می‌شود. اما کودکانی که بیش از حد توسط والدین خود مورد محبت قرار می‌گیرند، بیشتر از حد معمول – و با تحریک کمتر – نسبت به یک کودک عادی عصبانی می‌شوند.

 بسیاری از کودکان لوس عادت کرده اند که راه خود را پیش ببرند به طوریکه حتی اگر شما تنها اشاره به این کنید که درخواستشان را نمی‌پذیرید،  واکنش غیرارادی آنها این است که آشوب به پا کنند.

  1. هرگز کمک نمی‌کنند

درست است که کودکان نوپا نمی‌توانند در کارهای خانه به شما کمک کنند اما اگر نوجوانی دارید که هیچ کمکی به شما نمی‌کند این زنگ خطر لوس شدن  کودک است.

این بسیار ناراحت کننده است و در عین حال اشتباه رایج والدین در عدم القای این تفکر است که باید فرزندانشان به دیگران اهمیت بدهند. این تأثیرات منفی بر تعاملات و روابط آینده آنها اثر خواهد گذاشت.

نشانه های خودخواهی در کودکان چیست؟

  1. با همسالان خود خوب بازی نمی‌کنند

یکی از واضح ترین نشانه هایی که کودک شما رفتاری افراطی دارد چیست؟ آنها به دلیل رفتار گستاخانه‌ی خود با همسن و سال های خود کنار نمی‌آیند – چه در حال قدم زدن باشند و چه از طریق چت تصویری.

خوب کنار آمدن با دیگران بخش مهمی از روال زندگی است، بنابراین کمک کردن به بچه ها در یادگیری این مهارت در اوایل زندگی یک امتیاز مثبت است. این وظیفه ماست که به آنها کمک کنیم این مهارت را یاد بگیرند.

  1. از انجام کارهای روزمره امتناع می‌کنند

اگر زمانی که نوجوانان وقت زیادی برای انجام کارها دارند و از آن ها می‌خواهید که اتاقشان را مرتب کنند و از انجام آن سر باز می‌زنند این می‌تواند نشانه‌ی مشکل بزرگتری باشد.

والدین باید به فرزندان آموزش دهند كه كارهای مفید را انجام دهند. کارهای روزمره مناسب سن برای كودكان از سن کم وجود دارد. به عنوان مثال، اینکه از کودک پنج ساله خود بخواهید اسباب بازی های خود را مرتب کند، مسئولیت والدین است.

  1. “متشکرمرا به زبان نمی‌آورند

آموزش ادب فرآیندی تدریجی است. اگر حتی زمانیکه از فرزندتان تعریف می‌کنید از شما تشکر نمی‌کند این نشانه‌ لوس شدن کودک است.

اگر فرزندتان قدردان شما نیست، این نشانه این است که کارهایی را که برایش انجام داده اید یا چیزهایی را که به داده اید را حق خود می‌داند.

  1. جملاتشان را با گفتن “من نیاز دارم” آغاز می‌کنند

همه ما آن شخصی را می‌شناسیم که حتی در بزرگسالی، سفارش غذای خود را به جای جمله “ممکن است این را داشته باشم” با “من نیاز دارم” شروع می‌کند. زمانیکه با این رفتار زشت مواجه می‌شوید، این احتمال وجود دارد که فرد در کودکی لوس شده باشد.

  1. چیزی را با بقیه به اشتراک نمی‌گذارند

به اشتراک گذاشتن در هر سنی ممکن است دشوار باشد – و احتمال دارد این مسئله اکنون که بچه های شما تمام روز را با خواهر و برادر خود سپری میکنند به مشکل بزرگتری تبدیل بشود. اگر عدم تمایل آنها برای به اشتراک گذاشتن دائمی باشد، احتمالاً به دلیل افراط والدین است.

اگرچه طبیعی است که بچه ها در سن های خاصی خودخواه باشند و در به اشتراک گذاشتن چیزهایی که برای آنها بسیار مهم است مشکل داشته باشند، کودک شما باید از خود بخشندگی نشان دهد، خواه به خواهر یا برادر خود اجازه دهد که با اسباب بازی او بازی کنند یا لباس و وسایلی را که دیگر نیاز ندارد را به خیریه اهدا کند.

  1. مثل هم سن و سالانشان با شما صحبت می‌کنند

اگر فرزندانتان با همان لحن خالی از احترامی که با هم سن وسالانشان حرف می‌زنند با شما حرف زدند زنگ خطری است که آن ها لوس شده اند.

كودكی كه لوس شده است و اغلب لوس شدنش ناخواسته است، اعتقاد دارد كه در خانواده قدرتی در برابر والدین خود دارد و معمولاً با والدین با بی احترامی صحبت خواهد كرد.

  1. همدلی نشان نمی‌دهند

اگر کودک شما نسبت به دیگران ابراز همدردی نمی‌کند، مثلا تحت تأثیر آنچه در دنیای اطرافش رخ می‌دهد قرارنمی‌گیرد، باید احساس نگرانی کنید.

کودکان در هر سن و مرحله رشدی می‌توانند حرکات کوچکی که سرشار از همدلی باشد را انجام دهند. می تواند کشیدن نقاشی برای خواهر و برادر بیمارش باشد، و یا حتی در آغوش گرفتن والدین زمانیکه فکر می‌کنند پدر یا مادرشان ناراحت است، باشد. عدم توانایی یا عدم تمایل به این کار به طور معمول نشانگر کودکی است که لوس شده است.

  1. حاضر به سازش نیستند

همه کودکان فراز و نشیب های عاطفی خود را دارند، اما کودکان لوس غالباً عادت کرده اند که توسط بزرگترها در زندگی خود به آرامش برسند، به طوری که توانایی های تنظیم عاطفی آنها به شدت از بین می‌رود. اگر کودک شما به سختی می‌تواند خودش را آرام کند، صبور باشد یا در جهت سازش با دیگران گام بردارد، این می‌تواند نشان دهنده لوس شدن فرزند شما باشد.

با این حال بهتر است احتمالات دیگر را نیز در نظر بگیرید. این موارد همچنین می‌تواند نشانه هایی از مشکلات روان درمانی یا اختلالات یادگیری درمان نشده باشد  بنابراین اگر احساس می‌کنید اصلاحات رفتاری در خانه کارساز نیست، به یک متخصص حرفه ای مراجعه کنید.

  1. در بازی کردن خوب نیستند

باختن در مسابقه هیچوقت جالب نیست. با این حال، اگر کودک شما حتی با ناامیدی های جزئی، مانند برنده نشدن در بازی یا دیدن گل زدن خواهر یا برادر خود در یک بازی فوتبال، کنار نمی‌اید، این مسئله ای است که نیاز به رسیدگی دارد.

اگر کودک شما دیگران را به خاطر عملکرد ضعیفش مقصر می‌داند و یا انتظار دارد که دیگران او را در هر حالتی تشویق کنند و یا بر سر کسانیکه کارها را مطابق میل او انجام نمی‌دهند داد می‌زند و یا زمانیکه رقبا یا هم تیمی هایش عملکرد موفقیت آمیزی دارند آن را به رسمیت نمی‌شناسند این امکان وجود دارد که کودکتان لوس شده است.

  1. حرف هایی را که نباید بزنند را می‌زنند

بچه ها به زدن حرف های نامناسب در زمان های نامناسب معروف هستند مثلا در مورد زندگی شخصی والدینشان به غریبه ها اطلاعات ناخواسته می‌دهند یا در مورد آخرین باری که بیمار شده اند با جزئیات حرف می‌زنند.

چه خواسته‌ی مادی داشته باشند چه خواهان توجه از سوی والدینشان باشند، آنها بدون توجه به زمان و مکان آنچه را که می‌خواهند درخواست می‌کنند. مثلا ممکن است صحبت والدینشان را قطع کنند و از والدینشان بخواهند که به درخواست آن ها توجه کنند در حالیکه می‌توانستند برای آن صبر کنند.

  1. اهمیتی نمی‌دهند که رفتارشان دیگران را ناراحت کند

یک کودک لوس احتمالاً رفتار نامناسبش را تغییر نخواهد داد، حتی اگر آنچه از والدین یا دوستانشان می‌خواهد امکان پذیر نباشد.

بچه های لوس بدون در نظر گرفتن پول، وقت و ناراحتی دیگران می‌خواهند درخواستشان را برآورده کنند. در نهایت، این مسئله به یک مسئله بزرگتر تبدیل می‌شود زیرا آنها بعداً در زندگی، در روابط، مدرسه، محل کار و سایر تعاملات اجتماعی دچار مشکل می‌شوند.

  1. وقتی به خواسته‌شان نمی‌رسند عصبانی می‌شوند

کودکان خودخواه و لوس زمانیکه شرایط مطابق میلشان نیست بدرفتاری کرده و واکنش های افراطی نشان می‌دهند به عنوان مثال در را محکم می‌بندند، وسایل را پرتاپ می‌کنند و دشنام می‌دهند و توهین می‌کنند.

  1. اعتماد به نفس ضعیفی دارند

شاید به نظر رسد که این قبیل از کودکان اعتماد به نفس زیادی دارند اما در واقع این ماسکی است بر اعتماد به نفس ضعیفشان.

افرادی که از اضطراب و بیزاری از خود رنج می‌برند همان کسانی هستند که در کودکی لوس بار آمده اند.

  1. خواستار برخورد ویژه ای از جانب شما هستند

این فوق العاده است که باعث شوید بچه هایتان احساس خاص بودن کنند اما اگر بدون در نظر گرفتن موقعیت، فرزندتان خواستار چنین رفتاری است، این نشانه خوبی نیست.

به عنوان مثال کودکتان هر شب از شما تقاضا دارد که غذای ویژه‌ای برایش درست کنید یا اصرار داشته باشد که شب در کنار شما بخوابد.

  1. زورگویی می‌کنند

قلدری می‌تواند حتی هنگامی که بچه ها در مدرسه حضور ندارند اتفاق بیفتد و این رفتار منشأ تعجب برانگیزی دارد: فرزندپروری بیش از حد مجاز.

کودکان لوس فقط از احساسات خودشان آگاهند، نه دیگران و این امر منجر به بدرفتاری و زورگویی نسبت به دیگران می‌شود.

  1. شما را کنترل می‌کنند

اگر جمله “مامان به من اجازه میده چنین کاری کنم چون منو بیشتر از تو دوست داره” بخشی از واژگان فرزند شما است، زمان آن فرا رسیده است که در نحوه‌ی والدگری خود تجدید نظر کنید.

کودکان لوس از والدینشان به عنوان گروگان برای برآوردن خواسته‌هایشان استفاده می‌کنند. آنها حتی والدین را در برابر یکدیگر قرار می‌دهند و با والدینی که مطابق خواسته آنها عمل می‌کند جور می‌شوند.

  1. همیشه بیشتر می‌خواهند

کودک لوس به ندرت قدر چیزی را که دارد می‌داند در عوض همیشه تقاضای بیشتر می‌کند. اگر همیشه خواسته های اورا برآورده کنید دیگر قدردان چیزهایی که در اختیارش قرار می‌دهید نخواهد بود.

ترجمه اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

منبع: bestlifeonline.com

: امتیاز کاربران

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.