شیرینی گردو روسی یا شیرینی اورشکی – کوکی چشم شتر

0 11,427

مجله اینترنتی دلخوشی: شیرینی گردو روسی که با نام های کوکی گردو روسی, کوکی اورشکی, شیرینی اورشکی Oreshki , شیرینی چشم شتر یا عین الجمل یا همان camel’s eye نیز معروف است, یک شیرینی روسی بسیار شیک و زیبا با طعمی فوق العاده خوشمزه و با طعم های متنوع است. شکل ظاهری این شیرینی بدون فر هیجان انگیز و فوق العاده زیبا و پرطرفدار شبیه به گردو است که پوسته های گردو روسی با قالب های مخصوص شیرینی گردو روسی تهیه می شود. البته شیرینی اورشکی با قالب هایی به شکل بادام و یا طرح های دیگر نیز درست می شود.

در این آموزش سرآشپز دلخوشی , طرز تهیه شیرینی گردو روسی به همراه آموزش یک نوع فیلینگ بسیار خوشمزه برای مواد میانی گردو روسی را آموزش می دهد.

با سرآشپز دلخوشی همراه باشید.

شیرینی گردو روسی

کوکی گردو روسی

توجه: هرگونه کپی برداری از مطالب و تصاویر اختصاصی سایت دلخوشی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.

شیرینی چشم شتر

شیرینی چشم شترمواد لازم برای تهیه کوکی گردو روسی:

  • آرد سفید ۵۰۰ گرم
  • کره ۲۰۰ گرم
  • پودر قند ۱۰۰ گرم
  • تخم مرغ ۴ عدد
  • وانیل ۱ قاشق چایخوری
  • نمک نصف قاشق چایخوری
  • بکینگ پودر ۱ قاشق مربا خوری

مواد فیلینگ گردو روسی:

  • پودر گردو ۱ پیمانه
  • پودر نارگیل ۱ پیمانه
  • پودر قند به میزان لازم
  • پودر هل خانگی ۱ قاشق چایخوری
  • دارچین ۱ قاشق چایخوری
  • گلاب ۲ الی ۳ قاشق غذاخوری
  • مغز گردو به میزان لازم برای وسط کوکی اورشکی

قالب شیرینی گردو روسی:

برای درست کردن شیرینی روسی, انواع قالب های گردو روسی یا بادام روسی که با طرح گردو و بادام هستند موجود می باشد. با این قالب ها می توانید این کوکی های روسی بسیار خوشمزه و زیبا را روی گاز و بدون نیاز به فر تهیه کنید.

همچنین دستگاه شیرینی گردو روسی یا همان کوکی میکر گردو روسی یا قالب برقی گردو روسی نیز وجود دارند که کفه های قالب آنها را به شکل گردو و یا طرح های دیگر است و مانند ساندویچ میکر با برق کار می کنند که می توانید حجم زیادی از پوسته های گردو روسی را در هر بار روش کردن دستگاه درست کنید.

طرز تهیه فیلینگ شیرینی اورشکی:

برای فیلینگ و مغز کوکی گردو روسی می توانید طبق سلیقه و ذائقه خود از انواع مواد متنوع استفاده کنید. در این مطلب روش تهیه یک فیلینگ بسیار خوشمزه که شبیه به طعم باقلوا و قطاب است را آموزش می دهیم. در پست آموزش شیرینی گردو روسی شکلاتی یک فیلینگ بسیار خوشمزه دیگر که یکی از فیلینگ های اصیل گردو روسی است را آموزش داده ایم.  می توانید در پست شیرینی گردو روسی شکلاتی مشاهده کنید. (به زودی در سایت آپلود خواهد شد)

همچنین انواع فیلینگ های متنوع و مرسوم که معمولا در مغز گردو روسی استفاده می کنند را در پست شیرینی گردو روسی دو رنگ آموزش داده ایم. پیشنهاد می کنیم این دو مدل شیرینی گردو روسی را نیز حتما ببینید. (به زودی در سایت آپلود خواهد شد)

برای تهیه مواد داخل شیرینی اورشکی یا کوکی گردو روسی, مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا گردو را پودر کنید تا کاملا حالت خمیری و چسبندگی پیدا کند.

میزان پودر قند را می توانید طبق ذائقه خود اضافه کنید. اگر شیرینی را شیرین تر دوست دارید میزان پودر قند بیشتر استفاده کنید. وقتی پودر قند را اضافه می کنید مواد فیلینگ شیرینی را بچشید تا به طعم دلخواه خود برسید. پودر قند را حتما الک کنید تا دانه های درشت داخل آن نباشد و کاملا به صورت پودری و نرم باشد.

در یک کاسه, پودر گردو, پودر نارگیل, پودر قند, دارچین, پودر هل و گلاب را اضافه کنید و مواد را کاملا مخلوط کنید تا کاملا منسجم شوند. به دلیل روغن موجود در گردو و گلاب, این ترکیب حالت خمیری و چسبنده خواهد داشت و براحتی برای چسباندن دو کفه گردو روسی به شما کمک می کند.

وقتی فیلینگ شیرینی اورشکی روسی آماده شد حتما آن را بچشید تا میزان شیرینی و هل و دارچین آن کاملا اندازه و متناسب با ذائقه شما باشد.

این فیلینگ بسیار خوش طعم و عطر است و طعم شیرینی گردو روسی را بی نظیر و خاص می کند.

حال روی مواد فیلینگ شیرینی روسی را بپوشانید و کنار بگذارید تا برای پر کردن پوسته گردو روسی از آنها استفاده کنید.

مواد میانی گردو روسیطرز تهیه شیرینی گردو روسی:

برای تهیه شیرینی گردو روسی باید پوسته های شیرینی اروشکی یا همان کفه های شیرینی اورشکی را آماده کنیم. برای پوسته این شیرینی روسی انواع قالب شیرینی روسی با طرح های متنوع وجود دارد. در اینجا ما از قالب شیرینی اورشکی با طرح گردو استفاده می کنیم.

دستور کوکی گردو روسی دو رنگ بسیار شیک و مجلسی را نیز حتما بخوانید.

برای درست کردن خمیر شیرینی گردو روسی مراحل زیر را انجام دهید:

۱- ابتدا داخل یک کاسه بزرگ تخم مرغ، پودر قند، وانیل، بکینگ پودر و نمک را اضافه کنید.

۲- سپس مواد را با همزن بزنید تا کاملا یکدست شوند.

۳- حال کره را به مواد کوکی اورشکی اضافه کنید و مجددا با همزن بزنید تا یکدست شود.

طرز تهیه گردو روسی۴- سپس آرد را به کمک الک مرحله به مرحله به مواد داخل کاسه اضافه کنید و با یک لیسک یا قاشق به هم بزنید تا خمیر کوکی روسی کاملا یکدست شود.

۵- در نهایت به کمک دست خمیر را کمی ورز دهید تا خمیر لطیف و یکدستی داشته باشید.

دستور خمیر گردو روسی۶- حال خمیر را به گلوله های کوچک اندازه یک گردو چانه بزنید. برای این شکل قالب گردو روسی، گلوله ها به اندازه ۵ گرم می باشد.

۷- وقتی تمام خمیر گردو روسی را چانه زدید روی آن یک مشمع بکشید تا خمیر همچنان نرم باقی بماند.

خمیر گردو روسی

مواد خمیر گردو روسی۸- به کمک یک فرچه, هر دو طرف قالب گردو روسی را کمی چرب کنید.

۹- قالب گردو روسی را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید و اجازه دهید تا قالب کاملا داغ شود. قالب را بچرخانید و هر دو طرف آن را گرم کنید تا آماده پخت شیرینی شود.

۱۰- گلوله های خمیر شیرینی روسی را داخل قالب قرار دهید و درب آن را ببندید و با دو دست کاملا قالب را به حالت بسته نگه دارید تا پوسته های شیرینی روسی با طرح گردو بپزند و آماده شوند. قالب را در هر دو طرف بچرخانید تا هر دو سمت شیرینی روسی بپزد.

دستور کوکی گردو روسی۱۱- اولین سری که گلوله ها را داخل قالب گردو روسی قرار می دهید تقریبا دستتان می آید که میزان حرارت و اندازه گلوله های مناسب هست یا نه. اگر اندازه گلوله ها خیلی کوچک باشد، پوسته های گردو روسی به صورت ناقص خواهند بود و شکل کاملا نصف پوسته گردو را ندارند. و اگر میزان گلوله ها خیلی بزرگ باشد, مقدار زیادی از خمیر از دور قالب بیرون می زند. البته اگر مقدار کمی از خمیر از دور قالب بیرون زد طبیعی است. اما اگر میزان خمیری که از دور قالب بیرون زد خیلی زیاد بود یعنی گلوله ها را باید کوچکتر در نظر بگیرید.

۱۲- تقریبا حدود ۱ الی دو دقیقه برای پختن کفه های شیرینی کافی است. البته زمان دقیق بستگی به میزان داغ بودن قالب و حرارت دارد. پس از ۱ دقیقه درب قالب شیرینی روسی رو باز کنید و شیرینی را چک کنید. نکته مهم که متوجه شوید کفه های شیرینی گردو روسی کاملا پخته اند این است که کفه ها نباید حالت نرم داشته باشند و باید کاملا حالت ترد و خشک داشته باشند. اگر دیدید خمیر هنوز حالت نرم دارد, درب قالب را ببندید و کمی دیگر به شیرینی ها زمان بدهید تا بپزند. به محض اینکه کپسول های شیرینی روسی ترد شد و همچنان رنگ روشن خود را حفظ کرده بود دیگر آماده هستند و می توانید آنها را داخل ظرفی بریزید. دقت کنید رنگ کفه های شیرینی اورشکی نباید تغییر رنگ دهد و باید رنگ روشن خود را حفظ کند. اگر دیدید رنگ آن به رنگ قهوه ای روشن نزدیک شده است یعنی باید زمان کمتری شیرینی ها را روی حرارت نگه دارید تا تغییر رنگ ندهند.

گردو روسی ساده۱۳- تمام خمیر های گردو روسی را به همین ترتیب آماده کنید و کنار بگذارید تا کاملا با دمای محیط خنک شوند. می توانید کفه های شیرینی را از قبل آماده کنید و در ظرف در بسته نگه دارید. سپس در روز دیگری مغز شیرینی ها را پر کنید و تزیین کنید. به طور کلی پوسته های شیرینی گردو روسی را در مکان خشک، خنک و تاریک (غیر از یخچال) می توانید برای مدت چندین هفته تا ۲ ماه نگه داری کنید.

پوسته گردو روسیدوربری و تمیز کردن پوسته های کوکی چشم شتر:

قبل از اینکه شروع به پر کردن فیلینگ کوکی ها کنید باید ابتدا دور تا دور آنها را به کمک چاقو تمیز کنید. تا قسمت های اضافی پوسته ها جدا شوند. تمیز کردن کفه های کوکی روسی را به آرامی و با صبوری انجام دهید. چون پوسته ها بسیار ترد و لطیف هستند و اگر با عجله این کار را انجام دهید, باعث شکستن و خرد شدن پوسته ها خواهد شد.

شیرینی اورشکی

شیرینی بدون فرپرکردن مغز شیرینی روسی با طرح گردو :

برای پر کردن پوسته های گردو روسی می توانید آنها را به صورت یک گردوی کامل و درسته تزیین کنید. یا اینکه به صورت نصف گردو تزیین کنید.

دو عدد پوسته شیرینی روسی را بردارید و داخل آنها را با مواد فیلینگ شیرینی روسی پر کنید. سپس آنها را روی هم بگذارید و به آرامی فشار دهید تا به یکدیگر بچسبند. اگر مواد را بیش از اندازه داخل کفه های شیرینی پر کنید, شیرینی ها کاملا بسته نمی شوند. بنابراین مواد فیلینگ را به اندازه کافی داخل شیرینی ها پر کنید. همچنین اگر میزان مواد داخل شیرینی گردو روسی را بیش از حد کم پر کنید باعت می شود که دو کفه به هم نچسبند. وقتی شروع به پر کردن شیرینی اروشکی کنید کم کم دستتان می آید که اندازه کافی برای فیلینگ اورشکی چقدر است.

کوکی اورشکی

دستور شیرینی اورشکی

کوکی چشم شتربرای شیرینی روسی نصف, کافیست فقط یک پوسته را بردارید و داخل آن را با مواد فیلینگ پر کنید, سپس یک نصف گردو را روی آن قرار دهید و به آرامی فشار دهید تا کاملا به شیرینی بچسبد.

فیلینگ شیرینی گردو روسی

مواد داخل گردو روسیدر نهایت برای تزیین شیرینی اورشکی می توانید از مقداری عسل و انواع مغزها استفاده کنید. می توانید مثلا به کمک قاشق چایخوری مقدار خیلی کمی عسل به یک سمت کوکی ها بمالید. سپس قسمتی که آغشته به عسل است را داخل پودر پسته بغلطانید.

همچنین می توانید برای تزیین شیرینی گردو روسی فقط روی آنها مقداری پودر قند الک کنید.

شیرینی اورشکی بدون فر

آشپزی اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی (سرآشپز دلخوشی)

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.