ژله هندوانه یلدا با قالب ناودونی – ژله تک نفره یلدا

0 8,194

مجله اینترنتی دلخوشی: ژله هندوانه یلدا از ژله هایی هست که معمولا برای شب یلدا برای تزیین میز شام یا میز یلدا، زیبایی خاصی به میز شما می دهد. ژله های تک نفره یلدا با طرح برش های هندوانه را می توانید با قالب ناودونی هندوانه یلدا درست کنید. برش های ژله هندوانه به صورت تک نفره بسیار شیک و زیبا هستند. در این مطلب سرآشپز دلخوشی آموزش تصویری و مرحله به مرحله درست کردن ژله هندوانه تک نفره یلدا را با قالب ناودونی هندوانه، به شما همراهان همیشگی دلخوشی آموزش می دهد.

با سرآشپز دلخوشی همراه باشید.

ژله هندوانه 

ژله ناودونی هندوانه

توجه: هرگونه کپی برداری از مطالب و تصاویر اختصاصی سایت دلخوشی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.

ژله تک نفره یلدا

ژله هندوانه تک نفره

مواد لازم برای تهیه ژله هندوانه با قالب ناودونی:

  • پودر ژله آلوورا ۱ بسته
  • پودر ژله هندوانه ۱ بسته
  • پودر ژله طالبی ۱ بسته
  • رنگ خوراکی قرمز چند قطره
  • رنگ خوراکی سبز چند قطره
  • قالب ناودونی
  • آب داغ ۳ لیوان
  • شیر یک و نیم لیوان

طرز تهیه ژله ناودونی هندوانه شب یلدا:

ژله تک نفره هندوانه یکی از انواع ژله های یلدایی بسیار زیبا است که با قالب ناودونی درست می شود. در اینجا از یک قالب ناودونی هندوانه یلدا با سایز کوچک استفاده کرده ایم. اگر به طور کلی در دست کردن ژله ها مشکل دارید به شما توصیه می کنم که قبل از شروع به درست کردن انواع ژله ها یک بار مطلب نکات حرفه ای ژله را مطالعه کنید تا برای همیشه شیک ترین و زیباترین ژله ها را درست کنید.

برای درست کردن این ژله های تک نفره یلدایی بسیار زیبا ابتدا باید هر سه رنگ ژله را به صورت همزمان درست کنید تا موقع ریختن ژله داخل قالب ناودونی هر سه رنگ ژله کاملا آماده باشند. مراحل زیر را انجام دهید:

درست کردن ژله قرمز پاناکوتا:

۱- یک بسته پودر ژله هندوانه را داخل ظرفی بریزید و ۱ لیوان آب داغ به آن اضافه کنید.

۲- ژله هندوانه را خوب هم بزنید تا دانه های ژلاتینی تا حد زیادی حل شوند.

۳- حال ظرف ژله را به مدت ۱ دقیقه داخل ماکروویو قرار دهید یا اینکه از روش بن ماری استفاده کنید تا کاملا دانه های ژله حل شود و یک ژله یکدست و صاف داشته باشید. این کار باعث شفاف و براق شدن ژله نهایی می شود.

۴- ژله را از ماکروویو خارج کنید و هم بزنید. برای خوشرنگ شدن و پر رنگ تر شدن ژله، در حد چند قطره رنگ خوراکی قرمز به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.

۵- اجازه دهید تا ژله قرمز رنگ کاملا به دمای محیط برسد و حتی ذره ای نیز گرم نباشد. برای سرعت بخشیدن به کار می توانید ظرف ژله را برای چند دقیقه داخل یخچال قرار دهید. فقط مرتبا به آن سر بزنید تا سفت نشود و فقط در حد خنک شدن در یخچال باقی بماند.

۶- حال نصف لیوان شیر که در دمای محیط بوده است را به ژله قرمز اضافه کرده و هم بزنید. ژله قرمز پاناکوتا آماده است.

ژله یلدایی

درست کردن ژله سفید پاناکوتا:

برای درست کردن یک بسته ژله سفید پاناکوتا می توانید از یک لیوان آب داغ و نصف لیوان شیر استفاده کنید. همچنین می توانید مقادیر را جابجا کنید تا ژله سفید طعم بهتری داشته باشد. یعنی از نصف لیوان آب داغ و ۱ لیوان شیر استفاده کنید. در هر صورت شکل ظاهری ژله نهایی تقریبا یکسان است. در اینجا ما از ترکیب دوم یعنی نصف لیوان آب داغ و ۱ لیوان شیر استفاده می کنیم. البته برای ژله های قرمز و سبز این کار را نکنید چون وقتی حجم شیر نسبت به آب بیشتر شود، به همان نسبت نیز رنگ ژله نهایی روشن تر خواهد شد. در مواقعی که روشن بودن رنگ ژله نهایی برایتان مهم نبود می توانید این کار را بکنید.

۱- داخل یک کاسه یک بسته پودر ژله آلوورا را بریزید و نصف لیوان آب داغ به پودر ژله اضافه کنید. خوب هم بزنید تا ذرات ژلاتین حل شوند.

۲- ظرف را به مدت یک دقیقه داخل ماکروویو قرار دهید یا از روش بن ماری استفاده کنید تا ژله کاملا حل شود و صاف و یکدست شود.

۳- اجازه دهید تا ژله کاملا به دمای محیط برسد و گرمی خود را از دست بدهد. سپس به اندازه ۱ لیوان شیر که در دمای محیط بوده است را به ژله آلوورا اضافه کنید و هم بزنید. دقت کنید که موقع اضافه کردن شیر، حتی ذره ای گرم بودن ژله آوورا باعث بریده شدن شیر داخل ژله می شود و شکل ظاهری ژله نهایی کیفیت خود را از دست می دهد و به صورت یکدست سفید نخواهد شد و دانه های سفید در ژله دیده می شود. بنابراین به طور کلی موقع اضافه کردن شیر به ژله ها صبور باشید.

۴- ژله سفید پاناکوتا آماده شد.

درست کردن ژله سبز پاناکوتا:

۱- یک بسته پودر ژله سبز رنگ را داخل یک کاسه بریزید و به اندازه ۱ لیوان آب داغ روی آن بریزید و خوب هم بزنید تا ژله تقریبا حل شود.

۲- برای شفاف شدن ژله و حل شدن کامل ذرات ژلاتینی، ظرف ژله را به مدت ۱ دقیقه داخل ماکروویو قرار دهید یا از روش بن ماری استفاده کنید.

۳- چند قطره رنگ خوراکی سبز به ژله اضافه کنید و هم بزنید.

۴- اجازه دهید تا ژله سبز به دمای محیط برسد. وقتی کاملا سرد شد، نصف لیوان شیر را به ژله اضافه کنید و هم بزنید.

۵- ژله پاناکوتای سبز نیز آماده شد.

نکات ریختن ژله ها در داخل قالب ناودونی:

قبل از اینکه شروع به ریختن ژله ها در قالب ناودونی کنید، چند نکته بسیار مهم را در نظر بگیرید و انجام دهید تا ژله های هندوانه تک نفره بسیار زیبا و تمیزی داشته باشید.

نکته ۱:  به کمک چند قطره روغن مایع تمام قسمت های قالب را چرب کنید. منظور از چرب کردن قالب به این معنی نیست که قالب حسابی چرب و آغشته به روغن شود، بلکه فقط در حد براق شدن دیواره های قالب است. نوک انگشت خود را به یک قطره آغشته کنید و شروع به چرب کردن قالب کنید. تمام قسمت ها خصوصا قسمت های فرورفتگی قالب را تا می توانید چرب کنید. هر گاه دستتان کامل خشک شد مجددا از یک قطره روغن دیگر استفاده کنید. در کل شاید ۳ الی ۴ قطره روغن برای چرب شدن قالب ناودونی کفایت کند. در نهایت برای اینکه مطمئن شوید روغن اضافی در دیواره ها باقی نمانده است، یک دستمال کاغذی بردارید و به دیواره های قالب بکشید تا روغن اضافه جذب دستمال شود. این ترفند بسیار بسیار عالی به شما کمک می کند که ژله به راحتی و بدون خراب شدن از قالب جدا شود. بنابراین این مرحله را برای درست کردن تمامی ژله ها فراموش نکنید.

نکته ۲: اگر می خواهید ژله هندوانه یلدایی تک نفره تمیز و مرتبی داشته باشید، توصیه من به شما این است که قالب را داخل یخچال قرار دهید سپس شروع به پر کردن و چیدن لایه ها بکنید. دلیل این کار این است که وقتی قالب را روی کانتر آشپزخانه قرار می دهید و یک لایه را می ریزید، موقع انتقال قالب به یخچال ژله قطعا تکان خورده و قسمت های خالی ژله که قرار است با لایه های سفید و سبز پر شود نیز کمی با ژله قرمز آغشته می شود. وقتی ژله را برمی گردانید می بینید که لایه های تمیز و یکدست نیستند. پس حتما برای تهیه ژله یلدایی هندوانه با قالب ناودونی این نکته را در نظر داشته باشید.

نکته ۳: هر گاه موقع پر کردن یک لایه، احساس کردید قطراتی از ژله مثلا در دیواره های بالایی قالب که قرار است با ژله سفید یا سبز یا هر رنگ دیگری، پر شود نیز ریخته است، حتما به آرامی آن قسمت ها را پاک کنید. چون باعث می شود وقتی ژله هندوانه ناودونی را برمی گردانید در قسمت های سفید لک های قرمز یا در قسمت های سبز، لک های سفید ببینید.

مراحل پر کردن قالب ژله ناودونی:

۱- ژله قرمز را داخل قالب بریزید. همانطور که از تصاویر ژله هندوانه ناودونی مشخص است قسمت قرمز رنگ نسبت به قسمت های دیگر باید بیشتر پر شود و ارتفاع بیشتری دارد. قسمت های سبز و سفید را می توانید هم اندازه پر کنید و یا حتی قسمت سبز را کمی بیشتر از قسمت سفید پر کنید.

ژله یلدا هندوانه

۲- قالب را در یخچال قرار دهید تا ژله قرمز به حالت نیم بند در بیاید. نیم بند یعنی نه ژله سفت است و نه اینکه انقدر شل است که نمی تواند لایه بعدی را روی خود تحمل کند. اگر ژله لایه قرمز خیلی سفت شود و سپس لایه سفید را بریزید، باعث می شود موقع برگرداندن ژله هندوانه ، لایه های ژله از هم باز شوند.

۳- وقتی لایه قرمز نیم بند شد، حال ژله پاناکوتای سفید را در لایه دوم بریزید و مجددا قالب را در یخچال قرار دهید و صبر کنید تا این لایه نیز نیم بند شود. دقت کنید کلا ژله هایی که داخل آنها شیر یا بستنی دارد خیلی سریع نیم بند می شوند و باید حواستان به زمان باشد.

طرز تهیه ژله هندوانه

۴- وقتی لایه سفید نیم بند شد، حال ژله سبز رنگ را در لایه سوم بریزید و قالب ژله ناودونی را به مدت یک شبانه روز یا حداقل ۸ ساعت داخل یخچال قرار دهید تا کاملا ژله سفت شود.

طرز تهیه ژله یلدا

می توانید کلیپ این ژله هندوانه ناودونی زیبا را در صفحه اینستاگرام سرآشپز دلخوشی ببینید.

آدرس پیج اینستاگرام سرآشپز دلخوشی:

delkhoshi_com@

برگرداندن ژله هندوانه از قالب:

۱- ابتدا لبه های ژله را به آرامی با دست از دیواره قالب جدا کنید.

۲- حال سعی کنید تا به آرامی ژله را از قالب خارج کنید و کم کم ژله را بازی دهید تا هوا داخل قالب برود و ژله از قالب جدا شود.

۳- وقتی ژله ناودونی از قالب جدا و آزاد شد، ژله هندوانه را به آرامی در دیس مورد نظر برگردانید.

۴- ژله هندوانه ناودونی را به همین شکل نیز می توانید بدون برش دادن استفاده کنید. حال باید هسته های هندوانه را به آن بچسبانیم. برای هسته های ژله هندوانه از شکلات اشکی یا شکلات های ریز گرد می توانید استفاده کنید. شکلات ها را یکی یکی بردارید و به آرامی به کمک دست یا پنس روی قسمت های مناسب از ژله قرار دهید. شکلات ها به راحتی به ژله می چسبند و می توانید با سر دادن جای آنها را نیز تغییر بدهید.

تزیین ژله هندوانه

ژله یلدایی هندوانه

ژله هندوانه شب یلدا

برش زدن ژله هندوانه به صورت ژله تک نفره یلدا:

اگر می خواهید ژله ناودونی هندوانه یلدا را به صورت ژله هندوانه تک نفره برش بزنید :

ژله تک نفره هندوانه یلدا

۱- یک چاقوی تیغه بلند بردارید و ژله ها را به صورت قسمت های کاملا مساوی برش بزنید. اگر می خواهید نتیجه نهایی زیبا باشد حتما برش ها را یکسان در نظر بگیرید.

۲- برای برش زدن ژله حتما چاقو را به صورت عمودی نگه دارید و به آرامی به سمت پایین حرکت دهید. اگر چاقو را کج حرکت دهید برش ها کج می شوند و ممکن است ژله تک نفره کج بایستد.

۳- قطر هر برش نباید خیلی نازک باشد. اگر برش ها را خیلی نازک بزنید، ژله استحکام نخواهد داشت و کج می ایستد و به صورت منحنی می ایستد.

تزیین ژله هندوانه یلدایی تک نفره:

برای تزیین ژله های تک نفره هندوانه باید هسته های هندوانه را روی برش ها بچسبانیم. برای هسته از شکلات اشکی یا شکلات ریز گرد استفاده کنید. حتی خودتان می توانید با شکلات آب شده، شکلات های اشکی ریز درست کنید و از آنها نیز استفاده کنید. اما شکلات های اشکی به راحتی در تمام لوازم قنادی ها قابل دسترس هست و شکل و ظاهری تمیز و مرتب دارند.

ژه یلدا هندوانه ناودونی

دسر هندوانه یلدا

با هر چیدمانی که دوست دارید شکلات های اشکی را به کمک دست یا پنس به برش های هندوانه بچسبانید.

ژله ناودونی هندوانه یلدایی

آشپزی اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.