ژله انار شب یلدا – ژله یلدایی زیبا با قالب طرح انار

2 14,953

مجله اینترنتی دلخوشی: ژله انار یلدا از ایده های جذاب برای تزیین میز یلدا می باشد. در شب یلدا می توانید انواع دسرهای یلدایی با تم و طرح یلدا مانند ژله هندوانه یا ژله انار درست کنید. یکی از انواع قالب های یلدا قالب با طرح انار و به شکل سه بعدی است که روی برش انار طرح دانه های انار قرار دارد. می توانید با این قالب انار یک ژله بسیار شیک و راحت برای دسر یلدا درست کنید.

در این مطلب سرآشپز دلخوشی طرز تهیه ژله انار یلدایی با قالب انار سه بعدی به همراه تزیین دسر یلدایی را به شما عزیزان آموزش می دهد. این دسر یلدایی یک دسر بسیار ساده و راحت است که می توانید آن را برای شب یلدا به عنوان یک ژله یلدایی زیبا درست کنید.

با سرآشپز دلخوشی همراه باشید.

ژله انار یلدا 

توجه: هرگونه کپی برداری از مطالب و تصاویر اختصاصی سایت دلخوشی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.

ژله یلدایی

دسر یلدایی انار

مواد لازم برای تهیه ژله انار شب یلدا:

  • پودر ژله انار ۳ بسته
  • آب داغ برای ژله انار ۳ لیوان
  • شیر برای ژله انار یک و نیم لیوان
  • پودر ژله آلوورا نصف بسته
  • آب داغ برای ژله آلوورا یک چهارم لیوان
  • شیر برای ژله آلوورا نصف لیوان
  • انار دان شده به میزان لازم
  • قالب ژله طرح انار
  • رنگ خوراکی قرمز در صورت دلخواه چند قطره

مواد لازم برای تزیین ژله انار:

  • پودر ژله آلووورا  نصف بسته
  • آب داغ نصف لیوان
  • دانه های انار به مقدار لازم

طرز تهیه ژله انار شب یلدا:

برای درست کردن ژله انار شب یلدا با قالب انار ابتدا باید ژله های پاناکوتا سفید و پاناکوتا قرمز را درست کنیم.

ژله پاناکوتا قرمز:

در مورد درست کردن ژله رنگ قرمز می توانید از ژله های آلبالو، انار و هندوانه استفاده کنید. البته تن رنگ ژله ها قطعا با هم متفاوت است و ممکن است ژله قرمز شما به رنگ صورتی، قرمز یا آلبالویی در بیاید. در واقع هر سه رنگ آن ها زیبا هستند و وقتی ژله را برمی گردانید زیبایی ژله را تازه متوجه می شوید. بنابراین حتی اگر رنگ خوراکی نیز استفاده نکنید، شاید رنگ ژله کمی کم رنگ تر شود، ولی وقتی ژله را در دیس برمیگردانید یک ژله زیبا با طرح انار خواهید داشت. پس زیاد نگران تن رنگ ژله قرمز نباشید. اگر به هر دلیلی دوست ندارید از شیر داخل ژله قرمز استفاده کنید، می توانید کلا شیر را حذف کنید و فقط از آب داغ و آب سرد برای درست کردن ژله قرمز استفاده کنید. در این حالت ژله پررنگ تری نیز خواهید داشت، ولی حواستان باشد که موقع برگرداندن ژله کمی به تلاش بیشتری نیاز خواهید داشت و حتما حتما قبل از ریختن ژله داخل قالب،قالب را کامل چرب کنید تا ژله به قالب نچسبد. به هر حال ژله هایی که به صورت پاناکوتا و با شیر درست می شوند خیلی راحت تر از قالب جدا می شوند. خصوصا قالب هایی که قسمت های ریز و فرورفتگی دارد. مثل همین قالب که فرورفتگی های ریزی برای دانه های انار دارد.

یک مطلب جامع و کامل داخل سایت هست که تمام نکات حرفه ای درست کردن ژله را آموزش داده است. توصیه می کنم که قبل از درست کردن انواع ژله ها حتما این مطلب مفید و جالب را بخوانید. اگر تمام نکات ذکر شده در این پست را بخوانید دیگر ژله های شما خراب نخواهد شد و می توانید آنها را به راحتی از قالب جدا کنید. روی مطلب زیر کلیک کنید تا وارد مطلب نکات حرفه ای درست کردن ژله شوید.

خراب شدن ژله ها

 

 

مراحل:

۱- ۳ بسته پودر ژله انار را داخل یک کاسه بریزید. (در مواد لازم مقدار پودر ژله انار را ۳ بسته در نظر گرفته ایم. اگر می خواهید قالب انار کاملا تا لب قالب پر شود، به بیشتر از ۲ بسته ژله انار نیاز دارید. اما می توانید یک ژله انار با ارتفاع کوتاه تر درست کنید و به جای ۳ بسته از ۲ بسته ژله انار استفاده کنید. در این حالت قالب به طور کامل با ژله انار پر نمی شود ولی در زیبایی و شکل نهایی ژله هیچ تاثیری ندارد و فقط ژله انار با ارتفاع کوتاه تر خواهید داشت. به خاطر داشته باشید که برای هر بسته ژله انار، به ۱ لیوان آب داغ و نصف لیوان شیر احتیاج داریم.)

۲- ۳ لیوان آب داغ جوش به پودر ژله انار اضافه کنید و خوب هم بزنید تا دانه های ژلاتینی حل شوند.

۳- برای شفاف شدن ژله و حل شدن کامل دانه های ژله، ظرف ژله انار را به مدت ۲ دقیقه داخل ماکروویو قرار دهید. یا اینکه می توانید از روش بن ماری نیز استفاده کنید.

۴- سپس ظرف ژله را از ماکروویو خارج کرده و مجددا هم بزنید تا مایع یکدست شود. وقتی مایع ژله انار داغ است می توانید در صورت دلخواه چند قطره رنگ خوراکی قرمز به ژله اضافه کنید و هم بزنید. البته می توانید از رنگ خوراکی استفاده نکنید. حتی اگر ژله کم رنگ تر شود، وقتی کامل بسته می شود و ژله را برمی گردانید کاملا رنگ زیبایی خواهد داشت. به جای پودر ژله انار می توانید از پودر ژله آلبالو نیز استفاده کنید که البته کمی تن رنگ کلی ژله تغییر می کند.

۵- حال قبل از اضافه کردن شیر به ژله انار، باید کاملا مایع ژله از داغی بیافتد و حتی ذره ای نیز گرم نباشد و کاملا به دمای محیط برسد. اگر موقع اضافه کردن شیر به ژله انار، حتی کمی هم مایع ژله گرم باشد باعث بریده شدن شیر داخل ژله شده و دانه های سفید داخل ژله زیبایی ژله انار را خیلی کم می کند. در واقع مایع ژله خراب می شود. اگر عجله دارید و می خواهید کار درست کردن ژله انار یلدا سریع تر پیش برود، می توانید ظرف ژله را برای چند دقیقه داخل یخچال قرار دهید تا سرد شود. البته در حدی که دیگه گرم نباشد کفایت می کند و نباید به مرحله خیلی سرد شدن برسد چون خود این موضوع نیز باعث می شود می شود که وقتی شیر را به ژله اضافه می کنید تکه های ژلاتینی بسته شده داخل ژله ببینید که دیگر در شیر حل نمی شوند، مگر اینکه مجددا ژله را کمی داخل ماکروویو یا روش بن ماری گرم کنید. پس مرتب به ظرف ژله داخل یخچال سر بزنید تا به دمای مناسب و دمای محیط برسد.

۶- حال شیر که در دمای محیط بوده را به ژله انار اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود. ژله انار پاناکوتا آماده شد و می توانید آن را کنار بگذارید تا به ترتیب داخل قالب انار پر کنیم.

ژله انار پاناکوتا

ژله پاناکوتا سفید:

۱- نصف بسته پودر ژله آلوورا را داخل کاسه ای بریزید.

۲- یک چهارم لیوان آب داغ به آن اضافه کنید و هم بزنید تا دانه های ژله آلوورا داخل آب داغ تا حد زیادی حل شوند.

۳- برای دانه های ژلاتینی ژله کاملا حل شوند، ظرف ژله را به مدت ۱ دقیقه داخل ماکروویو بگذارید یا اینکه از روش بن ماری استفاده کنید.

۴- ژله آلووورا را از ماکروویو خارج کرده و خوب هم بزنید تا یکدست شود.

۵- وقتی دمای ژله آلووورا به دمای محیط رسید حال می توانید شیر را به آن اضافه کنید و هم بزنید.

۶- ژله پاناکوتا سفید نیز آماده شد.

پر کردن قالب انار یلدا با ژله قرمز و سفید:

۱- قبل از اینکه ژله ها را داخل قالب انار بریزید، حتما کمی قالب را چرب کنید. چرب کردن فقط در حد براق شدن قالب است و نباید روغن اضافی در داخل قالب باقی بماند. نوک انگشت خود را به یک قطره روغن مایع آغشته کنید و حسابی به دیواره ها و تمام قسمت های فرورفتگی قالب بمالید. وقتی دستتان خشک شد، مجددا از یک قطره روغن دیگر استفاده کنید تا کل قالب به این روش چرب شود. در نهایت به کمک یک دستمال کاغذی تمیز تمام روغن های اضافی احتمالی را از داخل قالب پاک کنید.

۲- نکته بسیار مهم برای پر کردن قالب ژله انار که به شکل انار است و طرحی با دانه های انار دارد این است که، اگر می خواهید ژله نهایی شما بسیار تمیز باشد، برای پر کردن قسمت دانه های انار و قسمت سفید، حتما ابتدا قالب را داخل یخچال قرار دهید و سپس در همان حین که قالب داخل یخچال است شروع به پر کردن قسمت دانه های انار با ژله پاناکوتای انار کنید. اگر قالب فرضا روی کانتر آشپز خانه باشد، وقتی می خواهید آن را به یخچال منتقل کنید، ژله انار ممکن است پخش شود و قسمت های دیگر قالب برسد.

۳- پس وقتی قالب انار را داخل یخچال قرار دادید، فقط قسمت دانه های انار را با ژله انار پر کنید. درب یخچال را ببندید و صبر کنید تا ژله انار نیم بند شود. اگر حواستان نباشد و ژله سفت شود، باعث می شود وقتی میخواهید ژله انار را از قالب برگردانید، لایه های ژله از هم جدا شوند.

دسر انار شب یلدا

۴- وقتی ژله انار نیم بند شد در همان حالی که قالب همچنان در یخچال است، ژله پاناکوتای سفید را همانند تصویر داخل قالب بریزید. صبر کنید تا ژله سفید نیز نیم بند شود. حواستان باشد چون ژله سفید مقدار شیر بیشتری دارد بنابراین خیلی سریع به مرحله نیم بند شدن می رسد.

ژله انار یلدایی

۵- وقتی ژله پاناکوتای سفید نیم بند شد، حال کل قالب انار را با مابقی ژله انار پاناکوتا پر کنید.

دسر انار برای یلدا

۶- قالب را به مدت حداقل ۸ ساعت یا یک شبانه روز داخل یخچال قرار دهید تا ژله انار یلدا کاملا سفت شود.

خارج کردن ژله انار یلدا از قالب:

چون داخل ژله ها از شیر استفاده شده است و همچنین قالب ژله انار را چرب کرده ایم، ژله انار به راحتی و با کمترین تلاش از قالب جدا می شود.

۱- ابتدا به کمک دستتان لبه های ژله را از قالب به آرامی جدا کنید.

۲- حال ژله را کم کم داخل قالب بازی دهید تا مطمئن شوید ژله از قالب جدا شده است.

۳- حال کف دیس مورد نظر را کمی با آب خیس کنید تا اگر احیانا ژله انار در جای خود و در مرکز ظرف برنگشت، بتوانید به راحتی آن را تکان دهید و به سمت مرکز ظرف جابجا کنید. اگر قالب خیس نباشد، ژله دیگر از جایش تکان نمی خورد.

۴- حال ژله انار شب یلدا را به آرامی داخل دیس برگردانید.

ژله انار با قالب انار

تزیین ژله انار یلدا با دانه های انار:

ژله انار با طرح دانه های انار، به همین شکل فعلی که درست شده است نیز بسیار زیبا و چشم نواز است. اما می خواهیم کمی ژله انار را طبیعی تر کنیم و طرح برجستگی دانه های انار را بیشتر کنیم و از دانه های طبیعی انار برای تزیین قسمت دانه های انار روی ژله استفاده کنیم.

۱- نصف بسته پودر ژله آلوورا را داخل یک کاسه بریزید و نصف لیوان آب داغ به آن اضافه کنید. ژله را هم بزنید تا کاملا حل شود. ژله را به مدت ۱ دقیقه داخل ماکروویو قرار دهید تا ژله آلوورا کاملا حل شود. اجازه دهید تا ژله آلوورا در دمای محیط کاملا سرد شود. وقتی ژله آلوورا خنک می شود یک ژله شفاف و بی رنگ نسبتا غلیظ خواهیم داشت. در واقع این ژله بی رنگ آلوورا هم نقش چسب را برای چسباندن دانه های انار روی ژله انار بازی می کند، و هم باعث شفاف و براق شدن دانه ها روی ژله می شود.

کلیپ درست کردن ژله انار با قالب انار را می توانید در صفحه اینستاگرام دلخوشی مشاهده کنید. همین حالا پیج اینستای ما را دنبال کنید تا کلیپ درست کردن انواع غذاهای سایت سرآشپز دلخوشی را در آن ببینید.

delkhoshi_com@

 

۲- حال چند قاشق غذاخوری دانه های انار را داخل ژله بریزید و هم بزنید تا تمام دانه های انار به ژله آلوورا آغشته شوند.

تزیین دسر یلدا انار

۳- حال شروع کنید و دانه ها را یکی یکی با کمک قاشق چایخوری روی قسمت دانه های ژله و در قسمت های فرورفتگی بچینید. جهت چیدمان دانه ها را منطبق با شکل دانه های انار روی ژله انار انجام دهید و همه را به سمت مرکز بچینید تا زیبا و مرتب شوند.

ژله یلدایی انار

ژله شب یلدا انار

۴- این کار کمی حوصله و زمان نیاز دارد اما در عوض ژله انار را بسیار زیباتر می کند. در صورت دلخواه می توانید این مرحله تزیین ژله را حذف کنید.

دسر یلدایی با قالب انار

۵- دلیل چیدن دانه های انار روی ژله این است که برجستگی دان ها بیشتر می شود و رنگ دانه ها بهتر معلوم می شود که زیبایی ژله یلدایی شما رو چند برابر می کند.

آشپزی اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید
2 نظرات
  1. شیوا قنبری می گوید

    بسیار عالی توضیح دادین
    بینهایت سپاسگزارم

    1. دلخوشی می گوید

      سلام شیوا جان
      ممنون عزیزم
      یلدای خوبی داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.