دسر کدو حلوایی – طرز تهیه کاباک تاتلیسی ترکیه بدون شکر

0 4,890

مجله اینترنتی دلخوشی: دسر کدو حلوایی یا کاباک تاتلیسی یک دسر ترکی است که با کدو تنبل درست می شود. به این صورت که کدو تنبل بعد از خرد شدن به قطعات ریز تر، داخل قابلمه روی گاز یا داخل فر, به همراه آب و مقدار زیادی شکر پخته می شود و در نهایت به خاطر وجود شکر, وقتی آب دسر خشک می شود, کدوها بافت کاراملی و خوشرنگی پیدا می کنند.  طرز تهیه کاباک تاتلیسی با شکر را نیز به طور مفصل در این مطلب توضیح خواهیم داد.

معمولا برای سرو کاباک تاتلیسی ترکیه یا همون دسر کدوی ترکی معروف, از مقداری بستنی , پسته, گردو و ارده کنجد استفاده می شود.

در این مطلب قصد داریم تا دسر کاباک تاتلیسی ترکیه را بدون شکر و با کدو حلوایی که بیشتر در دسترس است, درست کنیم. به دلیل اینکه خود کدو حلوایی بعد از پخت طعم شیرینی ندارد, بنابراین برای شیرین کردن طعم کدو حلوایی, از مقداری عسل, شیره انگور یا شیره خرما و سس کارامل استفاده می کنیم. مزیت این روش سرو و پخت دسر کدو حلوایی این است که مقدار شیرینی دسر را می توانید بسته به ذائقه خودتان کم یا زیاد کنید و دسر سالم تری داشته باشید.

البته اگر این دسر را به روش پخت اصلی و با شکر دوست دارید, تنها تفاوت این است که کدوها را به همراه آب و شکر بپزید و در نهایت اجازه دهید تا آب کدوها خشک شود و کدوها بافتی کاراملی پیدا کنند. می توانید برای کاراملی شدن بیشتر کدوها از گریل فر نیز استفاده کنید.

در ادامه سرآشپز دلخوشی، طرز تهیه دسر کدو حلوایی سالم و بدون شکر را با روش سرو بسیار شیک و مجلسی به صورت تصویری و مرحله به مرحله آموزش می دهد.

با سرآشپز دلخوشی همراه باشید.

 

دسر کدو حلوایی

توجه: هرگونه کپی برداری از مطالب و تصاویر اختصاصی سایت دلخوشی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.

دسر کاباک تاتلیسی کدو حلوایی

مواد لازم برای تهیه دسر کدو حلوایی:

  • کدو حلوایی به میزان لازم
  • آب ۱ الی ۲ استکان
  • زعفران دم کرده به میزان لازم
  • کره ۲۵ گرم
  • چوب دارچین یک رول
  • پودر هل به میزان لازم
  • ارده کنجد به میزان لازم
  • شیره انگور یا شیره خرما به میزان لازم
  • عسل به میزان لازم
  • سس کارامل به میزان لازم
  • پودر پسته به میزان لازم
  • مغز پسته به میزان لازم
  • پودر گردو یا گردوی خرد شده به میزان لازم
  • بستنی وانیلی به میزان لازم

طرز تهیه دسر کدو حلوایی بدون شکر:

ابتدا طرز تهیه دسر کدو حلوایی بدون شکر را به طور مفصل و تصویری توضیح می دهیم و سپس در بخش بعدی طرز تهیه دسر کاباک تاتلیسی ترکیه را توضیح خواهیم داد.

برای تهیه دسر کدو حلوایی بدون شکر مراحل زیر را انجام دهید:

۱- ابتدا کدو حلوایی یا کدو تنبل را بشویید و آن را به قطعات و اشکال دلخواه برش بزنید و پوست آنها را جدا کنید. ترجیحا از کدوهای نارنجی رنگ و رسیده استفاده کنید.

دسر با کدو حلوایی

۲- حال داخل یک قابلمه یا ماهیتابه نچسب به اندازه ۲ فنجان کوچک آب بریزید و یک عدد رول چوب دارچین را خرد کنید و داخل قابلمه بیاندازید.

۳- کدو های خرد شده را به صورت یک ردیف داخل ماهیتابه بچینید و درب ماهیتابه را بگذارید.

دسر کدو حلوایی با دارچین

۴- وقتی آب به جوش آمد, زیر شعله گاز را بسیار کم کنید و اجازه دهید تا کدوها با این مقدار آب کم به مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه کاملا بپزند و آب داخل ماهیتابه خشک شود. گاهی به قابلمه سر بزنید و مراقب باشید تا کدوها نسوزند و ته نگیرند.

۵- وقتی کدو ها کاملا پختند و آب داخل ماهیتابه خشک شد, حال حدود ۲۵ گرم کره را داخل ماهیتابه بریزید و هر دو طرف کدو ها را مقداری با کمی کره با حرارت ملایم تفت دهید.

دسر کدو حلوایی ترکیه با دارچین

۶- وقتی یک طرف کدو حلوایی ها در حال سرخ شدن است, مقداری زعفران آب کرده روی کدو حلوایی ها بریزید تا خوش رنگ و عطر شوند. سپس کدوها را برگردانید و سمت دیگر آنها را نیز تفت دهید تا رنگی طلایی و کاراملی پیدا کنند.

۷- وقتی کدوها را آماده شدند, می توانید کمی صبر کنید تا کدوها کمی خنک شوند. می توانید این دسر را هم به صورت سرد و هم گرم میل کنید.

۸- کدوحلوایی را داخل ظرف سرو بچینید.

دسر ترکیه کاباک تاتلیسی

۹- روی آنها مقداری پودر هل خالص و خانگی بپاشید.

تزیین دسر کدو حلوایی

۱۰- سپس روی دسر کدو حلوایی به ترتیب مقداری عسل, ارده کنجد, شیره انگور بریزید. در صورت دلخواه می توانید مقداری نیز سس کارامل روی آن اضافه کنید که طعم این دسر را بی نظیر می کند. از آنجایی که خود کدو حلوایی پخته هیچ شیرینی ندارد, بنابراین بسته به ذائقه خودتان می توانید برای شیرین تر شدن دسر از مقدار عسل و شیره انگور بیشتری استفاده کنید.

دسر کدو حلوایی ترکیه بدون شکر

۱۱- حال مقداری گردوی خرد شده و پودر پسته روی دسر کدو حلوایی بریزید.

۱۲- سپس روی هر دسر یک اسکوپ بستنی وانیلی (یا مقدار بیشتری بستنی وانیلی) قرار دهید و روی بستنی کمی پودر پسته و سس کارامل بریزید و در نهایت مقداری مغز پسته روی دسر بپاشید.

دسر کدو حلوایی با بستنی

۱۳- دسر کدو حلوایی خوشمزه و مجلسی آماده شد و می توانید آن را نوش جان کنید.

۱۴- برای تزیین دسر کدو حلوایی می توانید از مغزها و آجیل های دلخواه استفاده کنید.

تزیین دسر کاباک تاتلیسی با بستنی

طرز تهیه دسر کاباک تاتلیسی ترکیه:

برای درست کردن دسر کاباک تاتلیسی ترکیه مراحل زیر را انجام دهید:

دسر کاباک تاتلیسی با بستنی

۱- یک کدو تنبل را به قطعات ریز تر خرد کنید و پوست آن را بگیرید.

۲- کدو ها را به صورت یک ردیف داخل ماهیتابه یا سینی فر بچینید.

۳- روی کدوها به حدی شکر بریزید تا کاملا روی کدوها را بپوشاند(تقریبا به مقدار زیادی شکر در حد چند لیوان شکر برای یک عدد کدو نیاز دارید).

۴- روی کدوها را سلفون بکشید و آن را به مدت یک شبانه روز داخل یخچال قرار دهید تا کاملا آب بیاندازد (دقیقا مانند پخت انواع مرباها). (در صورتی که عجله دارید می توانید همان موقع که روی کدوها شکر پاشیدید به اندازه ۱ الی ۲ فنجان چای خوری آب به کدوها اضافه کنید و روی کدوها فویل بکشید و آنها را داخل فر یا روی گاز بپزید).

۵- کدوها را یک شب داخل یخچال استراحت کرده اند را از یخچال خارج کنید. می بینید که شکرها آب شده اند و حسابی کدو ها آب انداخته اند.

۶- روی ظرف را سلفون بکشید و کدو ها را به مدت نیم ساعت الی ۴۵ دقیقه داخل فر بپزید تا آب آن کاملا خشک شود و کاراملی رنگ شوند.

۷- در صورت دلخواه می توانید دسر کاباک تاتلیسی را روی گاز نیز با حرارت کم بپزید.

۸- وقتی کدوها کاملا کاراملی رنگ شدند یعنی دسر کاباک تاتلیسی خوشمزه ترکی آماده شده است و می توانید آن را داخل ظرف سرو بکشید و روی آن را با مقداری بستنی وانیلی, ارده کنجد و گردو و پسته تزیین کنید.

آشپزی اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی (سرآشپز دلخوشی)

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.