آیا موفقیت شما را افسرده می کند؟

0 155

مجله اینترنتی دلخوشی:  آیا موفقیت شخصی و حرفه ای می تواند شما را افسرده کند؟ بستگی دارد که شما آن را چگونه تعریف کنید. آیا تعاریفی از موفقیت دارید که باعث درد بیشتر و رفاه کمتر شما می شود؟ در اینجا پنج روش معمول وجود دارد که مردم موفقیت را تعریف می کنند، تعاریفی که در واقع، می توانند منجر به اضطراب قابل ملاحظه ای در افراد شوند. در ادامه ۵ تعریف برای موفقیتی که به نا امیدی و اندوه می انجامد، را ارائه خواهیم کرد.

موفقیت، راه پولدار شدن

۱- موفقیت به معنی بیشتر و بیشتر پول درآوردن

اغلب مردم فکر می کنند که اگر میلیونها دلار داشتند، زندگی عالی می شد. در واقع، هنگامی که محرک اصلی شما پول باشد، تمرکز بر آنچه را که واقعا برایتان مهم است، از دست می دهید، و داشتن احساس معنا و هدف برای سلامت روان شما حیاتی است. نوعی افسردگی به نام “افسردگی وجودی ” وجود دارد که سبب از دست دادن اشتیاق  و معنای  واقعی در زندگی شما می شود. تمرکز بر پول بیش از معنا و هدف، یک راه بزرگ برای احساس خالی بودن و غمگین بودن است.

۲- موفقیت به معنای داشتن یک عنوان خاص

مردم گاهی با چیزی موافقند که تردمیل خود-ارزشی نامیده می شود. آنها فکر می کنند که : هنگامی که به یک مرتبۀ ریاست برسم، موفق خواهم بود. هنگامی که به چنین عنوانی دست پیدا می کنند، دنبال راه بعدی می گردند تا خودارزشی خود را تعیین کنند: هنگامی که یک مجری شوم، موفق خواهم بود.

درست مثل اینکه روی یک تردمیل باشید، احساس می کنید که نیاز به رفتن به مرحلۀ بعدی دارید، و هرگز از چیزی که انجام داده اید، کاملا احساس رضایت نمی کنید. به محض اینکه به یک هدف رسیدید، در جستجوی هدف بعدی هستید. با ادامۀ این تعریف از موفقیت و ارزش ، در احساس رضایت کامل، شکست خواهید خورد، و این تعریف می تواند سبب تاثیرات منفی در خلق و خوی شما شود.

۳- موفقیت به معنای چشم پوشی از چیزهای خاص به منظور دستیابی به هدف

اغلب مردم قلب و روح خود را به کار خود واگذار کرده اند. اغلب افراد زیادی هستند که ساعات زیادی کار می کنند. آنها کار زیاد خود را با گفتن اینکه دستیابی به موفقیت نیازمند تمرکز بر کسب و کارشان است، توجیه می کنند. نتیجه؟ انزوای اجتماعی، ورزش نکردن، محرومیت از خواب و عادات بد غذایی، همه چیزهایی هستند که می توانند به افسردگی کمک کنند. در حقیقت، راز موفقیت، در وقت گذاشتن برای خود و روابط تان است.

۴- موفقیت به معنای اشتباه نکردن و شکست نخوردن

ترس از شکست می تواند خیلی از کارها را فلج کند. می تواند موجب این شود که ساعت ها بر روی جزئیات ناچیز و کوچک وقت صرف کنیم. این ترس برای برخی از افراد  می تواند موجب به تعویق انداختن و انجام ندادن کاری شود.  خیلی ها معتقدند که برای موفق شدن  باید کامل باشند. بنابراین از انتشار یک کتاب، ارائۀ یک محصول جدید یا ارائۀ یک سخنرانی تا زمانیکه کامل نشده، خودداری می کنند.

نتیجه این به تعویق انداختن و ترس از اشتباه نکردن، عدم بهره وری و افسردگی است. در حقیقت، ایده آل گرایی، که مستلزم این دیدگاه شماست که کارتان (و خودتان) یا کامل است یا شکست خورده، ممکن است منجر به  افسردگی شود. در واقعیت، موفقیت اغلب از شکستها حاصل می شود، به شرطی که آنها را به عنوان موقعیت های یادگیری به کار ببرید.

۵- موفقیت به معنی مستحق خدمات، تجارب و امتیازات خاص بودن

فکر کردن به این موضوع که  به خاطر آنچه هستید، مستحق برخی چیزها باشید، یک راه مطمئن برای احساس بدبختی است. خواننده های مشهور ( زن یا مرد) را در نظر آورید که بخاطر فریاد زدن بر سر یک مهماندار هواپیما به خاطر انجام وظیفه اش یا کج خلقی کردن به خاطر اینکه جلوی راهش را گرفته اند، در اخبار مطرح می شوند. این رفتار ناشی از کم ارزش دیدن خود است. هنگامی که با کسانی که احساس ذیحق بودن می کنند رفتاری می شود که انتظارش را ندارند، ناراحت می شوند؛ این مساله ضربۀ بزرگی به شخصیت آنها محسوب می شود، و چنین نفس شکنی، یکی از عوامل اصلی افسردگی است.

به جای این نگرش به دنیا، بر روی این تمرکز کنید که در این دنیا چگونه باشید تا بتوانید به گونه ای به دنیا خدمت کنید که حس خوبی به شما بدهد. این کار به شادی و موفقیت شما کمک می کند.

موفقیت نه تنها بر مبنای منافع شماست بلکه بر مبنای اهداف شما نیز هست. با بکارگیری ارزش ها و نقاط قوت خود، بر آنچه که برایتان مهم است تمرکز کنید. حالا، موفقیت را چگونه معنا می کنید؟

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.