طرز تهیه ملاس انار یا شربت انار

0 6,490

مجله اینترنتی دلخوشی: ملاس انار یا همان شربت انار، از جوشاندن و غلیظ کردن آب انار بدست می آید و میزان ترشی یا شیرینی آن کاملا سلیقه ای است.  از ملاس انار می توانید به عنوان چاشنی در بسیاری از غذاها مثل انواع دیپ ها، گوشت ها، سالاد ها و دسرها استفاده کنید. شربت انار یا ملاس انار را می توانید در فروشگاه ها و سوپرمارکت ها به صورت آماده خریداری کنید. همچنین می توانید ملاس انار را به سادگی خودتان در منزل درست کنید. مزیت ملاس انار خانگی در این است که می توانید میزان ترشی یا شیرینی آن را بر اساس ذائقه خودتان تنظیم کنید.

رب انار، شربت انار

ملاس انار یا شربت انار به عنوان یکی از چاشنی های پراستفاده در خاورمیانه از جمله ایران، سوریه و لبنان است. نوع سنتی ملاس انار همان رب انار است که با جوشاندن آب انار و غلیظ کردن آن تا حدی که بافت آن مثل رب شود، بوده است. در بعضی مناطق به آن شکر هم اضافه می کنند، چرا که شکر کمک می کند تا رب انار سریعتر سفت و غلیظ شود. همچنین آب لیمو نیز به عنوان یک نگهدارنده اسیدی برای افزایش طول عمر ملاس انار اضافه می شود. میزان شکر اضافه شده به ملاس انار در نواحی مختلف خاورمیانه متفاوت است. مثلا در ایران بیشتر تمایل دارند تا ملاس انار کمی شیرین تر باشد اما در لبنان آن را ترش تر درست می کنند.

رب انار، شربت انار

مواد لازم برای تهیه ملاس انار

  • آب انار ۴ پیمانه
  • شکر نصف پیمانه
  • آب لیموی تازه ۱/۴ پیمانه

طرز تهیه ملاس انار

آب انار، شکر و آب لیمو را داخل قابلمه یا ماهیتابه ای کوچک بدون درب بریزید.

رب انار، شربت انار

 زیر حرارت شعله گاز را ملایم کنید و با حرارت ملایم اجازه بدهید تا مایع بجوشید تا زمانیکه شروع به قل قل کند. مخلوط را خوب به هم بزنید تا شکر کاملا حل شود. اجازه دهید تا مایع به مدت ۶۰ الی ۸۰ دقیقه با حرارت ملایم بجوشد و هر ۱۰ دقیقه آن را به هم بزنید. تا زمانیکه حدود ۷۵% مایع کم شود و حدود ۱ پیمانه از آن باقی بماند.

رب انار، شربت انار

هنگامی که بافت مایع شبیه به شربت نسبتا غلیظی درآمد، ملاس انار آماده است. غلظت شربت انار نباید خیلی زیاد باشد چون موقع خنک شدن شربت نیز کمی سفت می شود.

رب انار، شربت انار

ملاس انار را از روی حرارت بردارید. همزمان با خنک شدن شربت، غلظت آن نیز زیاد می شود. پس از اینکه ملاس انار در دمای محیط کاملا خنک شد، آن را داخل شیشه یا قوطی درب دار بریزید و در یخچال به مدت بیش از ۴ هفته نگهداری کنید.

رب انار، شربت انار

: امتیاز کاربران

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.