پیشگیری از گرمازدگی و درمان آن

0 127

مجله اینترنتی دلخوشی: گرمازدگی به علت فعالیت بدنی در هوای گرم ایجاد می شود و به شکل خفیف، متوسط و شدید بروز پیدا می کند. ۶۰ درصد وزن بدن آب است و زمانیکه آب بدن رو به کاهش برود بدن انسان واکنش نشان می دهد، زمانیکه یک درصد آب بدن کم می شود احساس تشنگی می کنیم، زمانیکه دو درصد آب بدن کم می شود تشنگی، کم اشتهایی و آشفتگی به سراغمان می آید و هنگامی که آب بدن بین ۲ تا ۷ درصد کاهش می یابد دچار این علایم می شویم: ضعف و بی حالی، ضعف عضلانی و تهوع، غلظت خون، عدم تمرکز، تنگی نفس، نارسایی کلیه و افت گردش وخون. مردان بیشتر از زنان مستعد گرمازدگی هستند، اگر گرمازدگی شدید باشد و آب زیادی از بدنتان از دست داده باشید باید سریعا به بیمارستان مراجعه کنید زیرا گرمازدگی شدید می تواند منجر به مرگ انسان شود. درمان گرمازدگی به شدت آن بستگی دارد، در اینجا روش هایی را برای بهبود گرمازدگی آموزش داده ایم.

 

گرمازدگی ، نارسایی کلیه

روش های درمان گرمازدگی خفیف :

 در گرمازدگی خفیف فرد به دلیل تعریق زیاد دچار درد در بازو، ساق و شکم می شود. برای درمان این نوع گرمازدگی باید فعالیت را متوقف کنید، عضلات بدن را که دچار درد شده اند کشش دهیم و آب خنکی که دارای املاح است بنوشیم.

روش های درمان گرمازدگی متوسط :

 علایم این نوع گرمازدگی عبارت است از: احساس خستگی شدید، ضعف و از حال رفتگی. زمانیکه فرد در هوای گرم به کار و فعالیتی می پردازد که به آن عادت ندارد ممکن است دچار گرمازدگی شدید شود. همچنین زمانیکه در طی فعالیت در هوای گرم تنها از آب بدون املاح استفاده شود ممکن است موجب تشدید وضعیت گرمازدگی شود. اگر فردی دچار گرمازدگی شدید شد او را به یک مکان خنک ببرید و لباس هایش را درآورید، سپس با حوله خیس و دستگاه خنک کننده درجه حرارت او را پایین بیاورید، اگر فرد هوشیار بود به او آب خنک حاوی املاح نیز بدهید.

روش های درمان گرمازدگی شدید :

 در این وضعیت درجه حرارت بدن از ۴۰ درجه سانتیگراد بیشتر می شود و فرد ممکن است دچار تشنج، تهوع، کاهش سطح هوشیاری و در نهایت کما شود. در صورتی که فردی دچار گرمازدگی شدید شد سریعا با اورژانس تماس بگیرید و تا رسیدن اورژانس لباس های آن فرد را درآورید، او را در وانی از یخ قرار دهید و یخ ها را روی کشاله ران، گردن و زیر بغلش بگذارید.

 

نکات مهم برای جلوگیری از ابتلا به گرمازدگی :

– در هنگام صبح و عصر که دمای هوا کمتر از ساعات دیگر روز است، به ورزش بپردازید.

– در حالت عادی روزانه باید ۲ لیتر مایعات بنوشید ولی در فصل تابستان بیستر از این مقدار آب بنوشید.

– لباس های آزاد، گشاد و رنگ روشن بپوشید و از کلاه های لبه دار استفاده نمایید.

– از مصرف زیاد چای، قهوه و نوشابه های گازدار که آب بدن را از بین می برند خودداری نمایید.

– در ساعاتی از روز که گرمای هوا شدید است سعی کنید از منزل خارج نشوید.

گردآوری شده از : ایران ارتوپد، ایران نیوزپیپر

: امتیاز کاربران

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.