اگردک سنتی با عطر هل و زعفران –طرز تهیه نان اگردک

49 63,813

مجله اینترنتی دلخوشی: اگردک یا نان اگردک یا نان اگرده که البته با نام دیگر نان برساق نیز شناخته می شود، نوعی نان محلی کم شیرین و بسیار خوشمزه است که در بسیاری از شهرها به شیوه های متفاوت پخته می شود. شاید نام اگردک قزوین، اگردک همدان، اگردک تبریز و غیره را شنیده باشید. اگردک سنتی در بسیاری از شهرها به شیوه های کمی متفاوت پخته می شود. اگردک یک نان نسبتا کم شیرین با مغز زرد رنگ است که برای رنگ زرد نان اگردک از زردچوبه استفاده می شود.میزان شیرینی نان اگردک را می توانید طبق ذائقه خود بیشتر کنید.

نان سنتی اگردک یک خوراکی خانگی سالم برای کودکان نیز محسوب می شود. می توانید آن را به عنوان عصرانه، صبحانه و یا خوراکی مدرسه کودکان مصرف کنید.

در این مطلب از آموزش های آشپزی دلخوشی، سرآشپز دلخوشی، طرز تهیه نان اگردک زعفرانی را به طور کامل و با جزئیات و به صورت تصویری به شما عزیزان آموزش می دهد. بعد از آموزش نان اگردک محلی، شما می توانید یک نان سنتی اگردک بسیار خوشمزه که بافتی ترد و کاملا پوک دارد را درست کنید و از طعم نان اگردک لذت ببرید.

با سرآشپز دلخوشی همراه باشید.

اگردک

نان اگردک


با تشکر از شما خواننده عزیز. بیایید با کلیک کردن بر روی لینک های آشپزی به جای تصویر برداری از دستورات آشپزی و انتشار تصاویر دستورات آشپزی، از سرآشپز دلخوشی حمایت کنید


توجه: هرگونه کپی برداری از مطالب و تصاویر اختصاصی سایت دلخوشی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.


شیرینی اگردک

مواد لازم برای تهیه اگردک:

  • آرد سفید ۶ لیوان
  • شکر یک و یک چهارم الی یک و نیم لیوان
  • شیر ۲ لیوان
  • شکر برای به عمل آمدن پودر خمیرمایه ۲ قاشق مرباخوری
  • پودر مایع خمیر ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک یک چهارم قاشق چایخوری
  • هل در صورت دلخواه ۱ قاشق مرباخوری
  • زعفران دم کرده یا زردچوبه به میزان لازم
  • وانیل ۱ قاشق مرباخوری
  • روغن زیتون یا روغن مایع ۵ قاشق غذاخوری

طرز تهیه اگردک:

در تهیه نان اگردک سنتی برای زرد کردن خمیر از زردچوبه استفاده می کنند، اما در صورت دلخواه می توانید برای معطر شدن نان محلی، از زعفران، هل و مقداری وانیل نیز استفاده کنید. البته استفاده از این مواد کاملا سلیقه ای است و شما می توانید این مواد را حذف کنید و تنها از مقداری زردچوبه برای درست کردن اگردک ساده محلی استفاده کنید.

برای تهیه نان اگردک مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا داخل یک کاسه پلاستیکی یا شیشه ای، مقدار ۲ قاشق مرباخوری شکر و ۲ قاشق غذاخوری پودر مایه خمیر اضافه کنید.

سپس ۱ لیوان شیر را روی حرارت قرار دهید تا فقط ولرم شود. اگر شیر داغ شد کمی اجازه دهید تا در دمای محیط داغی آن بیافتد و کاملا ولرم شود. میزان ولرم بودن شیر را حتما باید با انگشت دست تان که شسته اید بررسی کنید. اگر شیر داغ باشد باعث به عمل نیامدن خمیر مایه نان می شود. شیر ولرم را به شکر و پودر خمیر ترش اضافه کنید و کمی هم بزنید و درب آن را بگذارید. وقتی درب ظرف را بستید دیگر نباید ظرف را تکان دهید و اجازه دهید تا در حالت سکون مثلا روی کانتر آشپزخانه به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه باقی بماند تا پودر خمیر مایه کاملا کف کند. انجام دادن این مرحله بسیار مهم است چون اگر خمیر مایه به عمل نیاید ممکن است خمیر نهایی شما کیفیت مقبول را نداشته باشد.

در فاصله ای که خمیر ترش در حال به عمل آمدن است، یک لیوان دیگر شیر را داخل یک کاسه بزرگ بریزید و شکر را به آن اضافه کنید و چند دقیقه هم بزنید تا شکر مقداری حل شود. سپس زعفران دم کرده، وانیل و پودر هل را نیز در صورت دلخواه در این مرحله به مخلوط شیر و شکر اضافه کنید و مواد را خوب هم بزنید تا یکدست شوند.

حال مقداری روغن زیتون به مخلوط اضافه کرده و هم بزنید.

حالا خمیر مایه که بعد از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه به عمل آمده است را نیز به مخلوط آماده شده اضافه کنید.

طرز تهیه اگردک

حال زمان اضافه کردن آرد برای تهیه خمیر اگردک است. از ۶ لیوان ذکر شده در مواد لازم، ۵ لیوان آن را لیوان لیوان به مخلوط آماده شده اضافه کنید و با یک قاشق مواد را هم بزنید.

وقتی لیوان پنجم را اضافه کردید می توانید قاشق را از داخل خمیر خارج کنید و از اینجا به بعد از دست برای هم زدن خمیر نان اگردک یا نان برساق استفاده کنید.

لیوان ششم در واقع نباید به طور کامل استفاده شود و باید آن را قاشق قاشق به خمیر اضافه کنید و هم بزنید و خمیر را ورز دهید تا چسبندگی خمیر کم شود. دقت کنید به هیچ عنوان از آرد اضافه داخل خمیر استفاده نکنید چون باعث سفت شدن اگردک می شود. برای داشتن اگردک پوک و ترد باید خمیر آن کاملا لطیف باشد.

بسته به نوع آردی که استفاده می کنید ممکن است میزان آرد کمتر یا بیشتری برای از بین بردن چسبندگی خمیر نیاز داشته باشید. بنابراین همیشه چند قاشق بیشتر آرد در کنار دستتان قرار دهید.

وقتی احساس کردید که خمیر کمی چسبندگی دارد و دیگر زیاد چسبنده نیست، از آرد بیشتر استفاده نکنید و چسبندگی خمیر را با ورز دادن آن کم کنید.

حال روی صفحه کار یا کانتر آشپزخانه که تمیز کرده اید، مقداری آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار داده و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه ورز دهید تا خمیر لطیفی به دست آید. در حین ورز دادن خمیر، در صورت نیاز، هر ازگاهی صفحه کار را کمی آرد پاشی کنید تا بتوانید خمیر را راحت تر ورز دهید.

طرز تهیه نان اگردک

وقتی ورز دادن خمیر اگردک تمام شد، خمیر را داخل یک کاسه پلاستیکی یا کاسه شیشه ای بزرگ قرار دهید روی ظرف را سفلون بکشید و دور آن را کاملا با یک پارچه بپوشانید و ظرف را به مدت یک و نیم ساعت الی ۲ ساعت در جای کاملا گرم قرار دهید تا خمیر به عمل بیاد و حجم آن ۲ یا ۳ برابر شود.

دستور اگردک محلی

نکته بسیار مهم این است که اگر بعد از گذشت زمان یک و نیم ساعت یا ۲ ساعت، حجم خمیر افزایش پیدا نکرد و یا خیلی کم پف کرد، نشان می دهد جای خمیر به اندازه کافی گرم نبوده و باید مجددا ۱ ساعت دیگر در جای گرم تر به خمیر استراحت دهید تا به خوبی حجیم شود. در واقع هر چقدر که گرمای محیط کمتر باشد خمیر زمان استراحت بیشتری حتی بین ۳ الی ۳ و نیم ساعت ممکن است نیاز داشته باشد. بنابراین بدون اینکه سلفون ظرف را باز کنید، مجددا در جای گرم تر به آن استراحت بیشتری بدهید.

طرز تهیه اگردک سنتی

یک راهکار جالب برای سریع تر به عمل آمدن انواع خمیرها، استفاده از محیط گرم داخل فر خاموش است. به این ترتیب که فر را به مدت ۱۰ دقیقه روشن کنید تا داخل آن گرم شود، سپس فر را خاموش کرده و ظرف خمیر را که دور آن پارچه پیچیده شده است را داخل فر گرم خاموش قرار دهید تا خمیر سریع تر به عمل بیاید و حسابی پف کند.

وقتی خمیر شیرینی اگردک آماده شد، حالا باید آن را شکل داده و داخل روغن سرخ کنیم.

خمیر اگردک را به ۳۸ چانه مساوی که تقریبا هر چانه از گردو کمی بزرگ تر است، تقسیم کنید، البته می توانید نان ها را بزرگ تر درست کنید و تعداد چانه ها را کمتر کنید. حین چانه زدن خمیر نباید در معرض هوا باشد چون خمیر رویه می بندد و رویه آن خشک می شود، بنابراین روی ظرف خمیر و ظرف چانه ها نایلون بکشید، هر بار چانه جدید آماده می شود، گوشه نایلون را بلند کنید و چانه جدید را داخل ظرف قرار داده و مجددا روی آن را نایلون بکشید. همچنین در حین کار باید روی ظرف خمیر اصلی نیز نایلون کشیده باشید. همچنین می توانید خمیر را چانه بندی نکنید و هر بار به اندازه یک گلوله بزرگ تر از گردو از آن بردارید.

طرز تهیه نان برساق

برای باز کردن خمیر اگردک یا خمیر برساق، روی تخته کار کمی آرد پاشی کنید و به کمک دست خمیر را به شکل بیضی یا هر شکل دلخواه خود باز کنید تا حدی که قطر خمیر نسبتا نازک شود. به دلیل اینکه خمیرها خیلی سریع در روغن سرخ می شوند بنابراین می توانید خمیرها را چند تا چند تا باز کنید و هنگامی که خواستید آنها را داخل روغن بیاندازید کمی با دست از دو طرف خمیر را بکشید تا اگر در این مدت زمان خمیر کمی جمع شده بود مجددا به حالت اولیه برگردد.

نان برساق

ماهیتابه روغن را از قبل روشن کنید تا روغن کاملا داغ شود، سپس وقتی روغن کامل داغ شد شعله را متوسط کنید و خمیرهای باز شده را داخل روغن فراوان سرخ کنید. به محض اینکه اگردک ها را داخل روغن قرار می دهید شروع به پف کردن می کند، وقتی یک طرف آن کاملا طلایی و قهوه ای خوشرنگ شد، اگردک ها یا برساق ها را برگردانید تا طرف دیگر آن ها نیز کاملا سرخ شود. مراقب باشید که اگردک ها نسوزند چون بسیار سریع سرخ می شوند و تغییر رنگ می دهند. وقتی اگردک ها سرخ شدند آنها را از روغن خارج کنید و داخل یک قابلمه که کف آن توری قرار داده اید یا روی دستمال قرار دهید تا روغن اضافی آنها کشیده شود.

نان محلی اگردک

طرز تهیه اگرده

به همین ترتیب تمام اگردک ها را سرخ کنید و داخل قابلمه قرار داده و در نهایت درب قابلمه را بگذارید تا اگردک ها بیات نشوند.

دستور پخت اگردک

این نان های محلی اگردک بسیار خوشمزه هستند و بافتی کاملا ترد و پفکی دارند.

نان اگردک سنتی

نکات و فوت و فن پخت اگردک سنتی:

بعد از اینکه پخت نان اگردک تمام شد، اگر تعداد زیادی اگردک محلی درست کرده اید و احتمال می دهید که مدت زمان بیشتری طول می کشد تا آنها را میل کنید، می توانید نان ها وقتی کاملا تازه هستند را داخل کیسه فریزر بسته بندی کنید و داخل فریزر نگهداری کنید. به هنگام مصرف می توانید آنها را ۱ ساعت در دمای محیط قرار دهید تا کاملا نرم شوند سپس نوش جان کنید. همچنین اگر عجله دارید می توانید در صورت داشتن فر، آن را در حد ۵ دقیقه روشن کنید تا داخل فر گرم شود سپس فر را خاموش کرده و نان های اگردک را با همان بسته بندی مشمایی داخل فر قرار دهید تا چند دقیقه بماند و کاملا گرم شود. در صورت در دسترس نبودن فر می توانید کیسه اگردک را روی شوفاژ یا داخل یک قابلمه که از قبل گرم شده و زیر آن خاموش است قرار دهید و درب قابلمه را ببندید تا نان اگردک گرم شود. برای گرم کردن اگردک ترجیحا از ماکروویو استفاده نکنید چون بافت نان را خراب می کند.

همچنین نان سنتی اگردک را می توانید به مدت چند روز داخل کیسه دربسته و در یک قابلمه که درب آن را گذاشته اید، در دمای محیط نگهداری کنید.

اگر نان اگردک را داخل کیسه دربسته نگذارید، می تواند باعث بیات شدن نان اگردک شود و تازگی خود را از دست بدهد.

در تهیه اگردک سنتی از زردچوبه استفاده می شود تا رنگ نان محلی اگردک زرد رنگ شود، اما می توانید در صورت دلخواه برای درست کردن اگردک محلی، به جای زردچوبه از مقدار کمی زعفران دم کرده نیز استفاده کنید. استفاده از زعفران باعث معطر شدن شیرینی اگردک می شود. اگر برای تهیه نان محلی اگردک از زعفران استفاده می کنید، مراقب باشید که استفاده بیش از حد از زعفران باعث قالب شدن طعم زعفران در نان می شود. بنابراین از مقدار مناسب زعفران برای صرفا رنگ گرفتن نان اگردک استفاده کنید.

نان اگردک در حالت سنتی به شکل بیضی و همانند کوکو شکل داده می شود، ولی می توانید بسته به سلیقه خود آن را به صورت گرد نیز باز کنید و یا حتی می توانید با انواع کاترهای شکل دار، خمیر اگردک را قالب بزنید. ولی ساده ترین راه درست کردن نان اگردک، شکل دادن آن به صورت بیضی است.

فراموش نکنید که راز پوک شدن نان اگردک، خوب به عمل آمدن خمیر آن است. بنابراین این مرحله را به درستی و بدون نقص انجام دهید.

نان اگردک سنتی در واقع نوعی شیرینی محلی یا نان محلی کم شیرین است. اما می توانید در صورت دلخواه و بسته به ذائقه خود با افزایش مقدار شکر در دستور تهیه اگردک، مقدار شیرینی نان اگردک را متوسط و یا بیشتر نیز بکنید.

اگر روغن به هنگام سرخ کردن اگردک کاملا داغ باشد، جذب روغن نان اگردک بسیار کم خواهد بود. بنابراین حتما اجازه دهید تا روغن کاملا داغ شود.

در صورت دلخواه می توانید نان اگردک مغزدار درست کنید و از انواع حلوا، خرما، ترکیب گردو با پودر قند و دارچین و یا مواد دلخواه خود، برای مغز نان اگردک استفاده کنید.

منبع: سرآشپز دلخوشی (آشپزی اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی)

: امتیاز کاربران
49 نظرات
  1. علی می گوید

    ممنون از سایت دلخوشی و سرآشپز خوش سلیقه و خوش ذوق اش. حتما در اولین فرصت این نان سنتی را پخت خواهم کرد.

    1. دلخوشی می گوید

      با سلام
      سپاس از کامنت شما دوست عزیز و از رضایت شما بسیار خرسندیم
      باعث افتخار مجله دلخوشی است که بخش سرآشپز دلخوشی با دستورات
      آشپزی جامع و امتحان شده همیشه مورد توجه خوانندگان عزیز بوده است.

  2. علی می گوید

    سلام و عرض احترام خدمت تولیدکنندگان محتوا در سایت دلخوشی.
    دستور پخت نان اگردک بسیار جامع و کامل بود. حتما در اولین فرصت پخت آنرا امتحان خواهم کرد. از ذوق و سلیقه شما در انتخاب این نان سنتی سپاسگزارم.

    1. دلخوشی می گوید

      با سلام
      سپاس از نظر شما خواننده گرامی
      امیدواریم که از پخت نان اگردک محلی ترد و خوشمزه لذت ببرید.

  3. مينا می گوید

    سلام و عرض ادب
    باتشكر ازسايت دلخوشي و خسته نباشيد به سرآشپز حرفه اي و باتجربه
    من اگردك درست نكردم تابه امروز ولي باتوجه به دستورات غذايي عالي كه از همين سايت برداشتم و امتحان كردم مطمئنم اگردك عالي خواهدشد

    1. دلخوشی می گوید

      با سلام
      از شما خواننده عزیز و همراه همیشگی سایت دلخوشی کمال تشکر را داریم.
      حضور و همراهی شما با ما در دلخوشی، قوت قلبی برای ماست و امیدواریم که
      با دستورهای آشپزی امتحان شده بیشتر، رضایت شما را همچنان در بخش
      سرآشپز دلخوشی جلب کنیم.
      سپاس

  4. لیلا14 می گوید

    واقن ممنون. دستورتون خیلی کامل و باتملم نکات بود.

    1. دلخوشی می گوید

      با سلام
      ممنون که دستورات آشپزی سرآشپز دلخوشی رو دنبال می کنید
      همیشه سعی می کنیم تمام دستورات رو به طور جامع و کامل برای
      راحتی شما دوستان و همراهان همیشگی دلخوشی ، در سایت قرار بدیم.

  5. سمانه می گوید

    چقدر طرز پخت اگردک رو خوب و کامل توضیح دادید واقعا ممنون سرآشپز دلخوشی عزیز، من دستورای سایتتون رو همیشه دوست داستم

    1. دلخوشی می گوید

      امیدوارم از طعم اگردک سنتی لذت ببرید دوست عزیز

  6. فریدون می گوید

    عالی بود

    1. دلخوشی می گوید

      ممنون خوشحالم که دستور اگردک رو پسندیدید

  7. فایزه می گوید

    سلام صبح بخیر دوست عزیزم من روزها اینترنت ندارم و میخوام حتما این نان خوش مزه رو امتحان کنن و نمیتونم کپی کنم چکار باید بکنم 😔

  8. ناشناس می گوید

    ممنون ازدستورپخت زيباتون

    1. دلخوشی می گوید

      سپاس دوست عزیز
      خوشحالم دستور اگردک رو پسندید و امیدوارم
      این نون محلی خوشمزه رو درست کنید و از طعمش
      لذت ببرید
      ممنون که همراه بخش آشپزی سایت دلخوشی هستید

  9. ناشناس می گوید

    خیلی خوب بود

    1. دلخوشی می گوید

      سلام دوست همراه دلخوشی
      خوشحالم که دستور اگردک سنتی رو دوست داشتید
      نوش جان

  10. سودابه توکلی می گوید

    سلام مرسی ازدستورخوبتون
    این مقدار نان چ وزنی بهم نان میده؟

    1. دلخوشی می گوید

      سلام سودابه عزیز
      خواهش می کنم مطمئن باشید دستور اگردک بسیار خوب و کامل هست
      و باخیال راحت درست کنید.
      تعداد اگردک ها با سایزی که من درست کردم و سایز متوسطی و خوبی هست
      دقیقا به تعداد چانه ها که درعکس ها هم معلومه که ۳۸ عدد اگردک می تونید با این
      مقدار مواد درست کنید.

  11. هاجر می گوید

    عالی بود خیلی گشتم این دستور شما کامل بود واقعا عالیه

    1. دلخوشی می گوید

      سلام هاجر عزیز
      خوشحالم طرز تهیه اگردک براتون مفید بوده
      اگر طبق مراحل برید یه اگردک ترد و عالی خواهید داشت
      نوش جان

  12. نیلوفر می گوید

    سلام. امکان قبول سفارش اگردک هست؟ من حدود نیم کیلو میخوام‌تهیه کنم

    1. دلخوشی می گوید

      سلام نیلوفر عزیز
      سایت سرآشپز دلخوشی صرفا آموزشی هست و پذیرش سفارش نداریم عزیزم
      اما درست کردن این اگردک ها به حدی ساده و لذت بخش هست که اگه یکبار درست کنید
      خودتون متوجه میشید و اگر نکات پخت اگردک رو رعایت کنید قول میدم اگردک با کیفیت عالی
      داشته باشید

  13. تینا می گوید

    سلام چقدر خوب توضیح دادین ممنون از سایت خوبتون من دفعه اوله مه وارد این سایت شدم
    فقط یه سوال برای گذاشتن مغزیجات باید بعد اینکه داخل خمیر گذاشتم اونو گرد کنم
    ولی من میخوام مدل دارشو درست کنم فک کنم دیگه نمیشه مغزیجات توش بذارم درست میگم ؟

    1. دلخوشی می گوید

      سلام تینا جان
      ممنون عزیزم خوشحالم از حضورتون در سایت سرآشپز دلخوشی
      امیدوارم از تمام دستورات آشپزی که با عشق و دقت آماده میشه برای شما
      لذت ببرید. میتونید داخل اگردک هم هر چی دوست دارید بذارید. خمیر رو کمی نازک تر باز کنید
      هر چی خواستید داخلش بذارید بعد دو طرف خمیر رو روی هم بیارید و شکل دار بپیچید.
      همین خمیر رو می تونید نصفش رو ساده و نصفش رو با مغز درست کنید. اول ساده درست کنید
      وقتی دستتون اومد بعضیاش هم داخلش هر چی دوست دارید بذارید.

  14. ناشناس می گوید

    اگردک تخم مرغ نمیخاد

    1. دلخوشی می گوید

      سلام دوست عزیز
      اگردک در شهرهای مختلف به اشکال متنوع طبخ میشه
      این هم یک دستور متفاوتی از اگردک هست
      بهتون قول میدم اگر یک بار درست کنید طرفدارش میشید

  15. فاطمه می گوید

    سلام وقت بخیر، من با دستور شما فعلا نپختم ولی یه سوال داشتم اینکه چیکارکنیم اردک مون کاملا ترد و نرم بشه؟؟؟ و تو این دستور شما از آرد سفید قنادی استفاده کردین؟!

    1. دلخوشی می گوید

      سلام فاطمه عزیز
      با همین دستور اگردک بسیار ترد و خوشمزه ای خواهید داشت
      بله از آرد شیرینی استفاده شده

  16. ناشناس می گوید

    اگ خاستیم خمیرمایه خشک استفاده کنیم میدارش چقدر باشه

    1. دلخوشی می گوید

      سلام دوست عزیز
      در این دستور هم از پودر خمیر مایه استفاده شده و خشک هست
      دقیقا طبق مواد لازم استفاده کنید

  17. مهدیا می گوید

    سلام ببخشید از آرد نانوایی هم میشه استفاده کرد ؟

    1. دلخوشی می گوید

      سلام مهدیا جان
      بله عزیزم می تونید اما اگر می خواهید پوک تر و سبک تر باشه
      از آرد سفید شیرینی استفاده کنید. از همین آرد های سفید بسته بندی می تونید
      به راحتی استفاده کنید.

  18. مینا می گوید

    سلام بسیار کامل توضیح دادید ممنونم

    1. دلخوشی می گوید

      سلام عزیزم
      ممنون
      امیدوارم درست کنید و لذت ببرید از طعم بی نظیرش

  19. ناشناس می گوید

    میخوام داخلش خرما بزارم خرما سرخ کنم

    1. دلخوشی می گوید

      سلام عزیزم
      نیازی به سرخ کردن خرما نیست
      اما در صورت دلخواه می تونید خرما رو همراه با دارچین و گردو کمی تفت بدید
      و داخل اگردک بذارید. یا اینکه فقط خرمای پوست گرفته شده رو داخل اگردک سنتی قرار بدید

  20. نسترن می گوید

    سلام خسته نباشیدمن اگه بخام حجم موادرودوبرابرکنم بایدمایع خمیرخشک روهم دوبرابرکنم

    1. دلخوشی می گوید

      سلام نسترن جان
      بله تمامی مواد اولیه را باید دو برابر کنید عزیزم

  21. رها می گوید

    با سلام واقعا عالی و جامع بود ، من درست کردم دقیقا مثل دستور شما ، خوشمزه و پف دار شده بود .
    ممنون بابت توضیحات کاملتون.🙏🙏

    1. دلخوشی می گوید

      سلام رها جان
      خوشحالم با دستان هنرمند خودتون اگردک سنتی و اصیل رو درست کردید
      پایدار باشید

  22. مینا می گوید

    تا به حال به چند نفر که درست میکردن چندبار گفتم دستور پخت بدید اصلا به روی خودشون هم نیاوردن شاید حسود یا بخیل هستن …خوشحالم با شما آشنا شدم حتما درست خواهم کرد

    1. دلخوشی می گوید

      سلام مینا جان
      عزیزم به جرات می گم که این دستور اگردک یکی از بهنرین دستورهای پخت اگردک سنتی هست
      امیدوارم درست کنید و با رعایت تمام نکات آن، یک اگردک با باقت عالی رو در کنار عزیزانتون تجربه کنید

  23. ناشناس می گوید

    سلام ممنون برای توضیح کامل شما عالی بود .در حال پف کردن خمیر هست تا بعدش سرخ کنم

    1. دلخوشی می گوید

      سلام دوست عزیز
      امیدوارم از هنر آشپزی خودتون و طعم عالی این اگردک در کنار عزیزانتون لذت ببرید

  24. حنانه می گوید

    سلام ممنون از طرز تهیه ی خوبتون. یه سوال دارم اینکه از آرد چه نونی استفاده کنیم اگردک نرم تر میشه. سنگک بربری با لواش؟؟؟

    1. دلخوشی می گوید

      سلام حنانه جان
      قطعا هر چقدر مقدار سبوس آرد کمتر باشه و آرد سفید تر باشه ، اگردک بافت لطیف تری خواهد داشت.
      آرد لواش یا آرد سه صفر یا همون آرد شیرینی می تونه گزینه مناسبت تری باشه. آرد بربری هم می تونید استفاده کنید. ولی از
      آرد سنگک استفاده نکنید.

  25. زهرا می گوید

    سلام ممنون از توضیحات کاملتون….ی سوال دارم وقتی خمیر به اندازه لازم پف کرد….مبشه بزاریم یخچال یا هر محیط دیگه ای و چند ساعت بعد چانه زدن و سرخ کردنشو انجام بدیم ؟ چون من مچم زود خسته میشه و سوال دیگه اینکه اگه بشه کره بهش اضافه کنیم در چه مرحله ای و چقدر اضافه کنیم…..میزان زردچوبه رو هم لطفابگین

    1. دلخوشی می گوید

      سلام زهرا جان
      عزیزم برای اینکه بخوایید اگردک بهترین کیفیت رو داشته باشه، وقتی خمیر آماده شد زمان مناسب برای سرخ کردنش هست
      اگر خمیر رو مثلا خیلی بیشتر از زمان ذکر شده در محیط گرم قرار بدید، میتونه باعث ترش شدن خمیر بشه و طعم اگردک رو خراب کنه
      اگر خمیر رو در یخچال قرار بدید هم رو کیفیت نهایی خمیر کمی تاثیر می ذاره . ولی می تونید یک بار با مقدار کمی خمیر امتحان کنید
      و خمیر رو در یخچال قرار بدید. فقط خمیر رو که از یجچال خارج کردید بذارید به مدت کافی در محیط خارچ از یحچال بمونه تا بافتش مجددا نرم بشه
      و بعد اونها رو سرخ کنید. اما در کل بهترین کیفیت زمانی هست که خمیر رو بلافاصله بعد از آماده شدن سرخ می کنید.
      مقدار زردچوبه که در خمیر اگردک می ریزید انقدری باشه که رنگ خمیر کمی زرد بشه حدود یک قاشق چایخوری. کمی بیشتر هم خواستید می تونید اضافه کنید
      ققط مراقب باشید بیش از حد نشه وگرنه خمیر طعم زردچوبه می گیره. در واقع زردچوبه انقدری باشه که کمی خمیر زرد کم رنگ بشه کفایت می کنه.
      به جای روغن مایع که در دستور هست می تونید در صورت دلخواه کره آب شده اضافه کنید.

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.