بازی هایی که کمرویی کودکان را برطرف می کند

0 282

مجله اینترنتی دلخوشی: برخی از کودکان بسیار خجالتی و کم رو هستند به طوریکه در روابط اجتماعی خود با دیگران دچار مشکل می شوند و حتی گاهی این عادت غلط تا بزرگسالی همراه آنها باقی می ماند و مشکلاتی را برای آنها فراهم می آورد. بنابراین باید در برابر چنین کودکان خجالتی، تکنیک هایی را به کار برد تا احساس امنیت بیشتری کنند و راغب به برقراری ارتباط راحت با اطرافیان خود باشند.

افزایش اعتماد به نفس کودکان، مشکل خجالتی بودن کودکان

برطرف کردن مشکل کم رویی و خجالتی بودن در کودکان:

۱) بازی خنداندن دیگران : این بازی یکی از بازی های مفرح و جذاب برای کودکان به حساب می آید و به رفع کمرویی کودکان نیز کمک زیادی می کند. می توانید در مهمانی های خانوادگی نیز این بازی را با کودکانتان انجام دهید به این شکل که از کودکتان بخواهید مهمانان را بخنداند و آن ها نیز سعی کنند در برابر خندیدن مقاومت کنند، اگر کودکتان بتواند مهمانان را بخنداند برنده مسابقه است.

۲) بازی پاسخویی سریع به سوالات : در این بازی والدین سوالاتی را برای کودکانشان طرح می کنند (مثلا: زمانیکه بنزین خودرو تمام می شود باید چه کار کرد؟)  و آن ها باید سریعا به این سوالات پاسخ دهند. رقابت در این بازی به گونه ای است که پس از طرح چند سوال اول خیلی سریع خجالت کودکان برطرف می شود و سعی می کنند به سوالات پاسخ دهند و برای این بازی هیجان زیادی از خود نشان می دهند.

۳) بازی مصاحبه کردن تلویزیونی : در این بازی یکی از کودکان دوربین، گوشی و یا چیزی شبیه دوربین را همچون فیلمبرداران روی دوش خود می گذارد و کودک دیگر با استفاده از چیزی شبیه به میکروفن از اعضای خانواده مصاحبه می کند و سوالاتی چون “چه رنگی را بیشتر از همه دوست دارید؟ ” را مطرح می سازد. اینگونه ترس کودک از صحبت کردن با دیگران می ریزد و اعتماد به نفس بالاتری بدست می آورد.

۴) بازی گویندگی : در این بازی متنی را به کودکتان بدهید تا آن را همچون گوینده های رادیو، روان و بدون هیچ غلطی بخواند، هرکس که بتواند این متن را روان تر و با تسلط بیشتری بخواند برنده مسابقه است. بنابراین کودک تمام تلاش خود را می کند که بدون استرس و با تسلط بیشتری این بازی را انجام دهد که این خود باعث تقویت اعتماد به نفس و برطرف شدن کمرویی او می شود.

۵) بازی بیان خاطره، داستان و شعر و یا کامل کردن یک داستان یا شعر : در این بازی به کودکتان اجازه دهید تا با آرامش خاطر به تعریف داستان، خاطره و یا خواندن شعری بپردازد، همچنین می توانید گفتن یکی از خاطرات خانواده را به عهده وی بگذارید و یا والدین ابتدای یک خاطره یا شعر را بیان کنند و از کودکشان بخواهند بقیه آن خاطره یا شعر را او بگوید. از کودکتان در حین انجام این بازی ایراد نگیرید و در پایان او را تشویق نمایید.

۶) بازی معلمی : کودکان می توانند نقش معلم را بازی کنند و حالت های تنبیه، تشویق، روش برخورد با بچه های درس نخوان و … را نقش بازی کند و اعضای خانواده نیز در بازی کردن این نقش به او کمک کنند و کودکشان را تشویق نمایند.

۷) بازی تصاویر و داستان سازی از روی آن ها : در این بازی والدین تصاویری را به کودکشان نشان می دهند و از او می خواهند درباره هر یک از این تصاویر داستانی را تعریف نماید.

گردآوری شده از: تبیان ، سلامت نیوز

: امتیاز کاربران

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.