طرز تهیه موس شکلات خوشمزه (چاکلت موس اصل)

0 12,772

مجله اینترنتی دلخوشی: موس شکلات یا همان چاکلت موس (Chocolate Mousse) یکی از انواع بسیار خوشمزه دسرهاست. موس شکلات به دلیل بافت شکلاتی و خامه ای که دارد، طعم بسیار مطبوعی دارد و همه به خصوص کودکان از آن استقبال خواهند کرد. برای تهیه موس شکلات دستورهای متفاوتی وجود دارد، در برخی از دستورها از زرده تخم مرغ یا سفیده تخم مرغ یا تخم مرغ کامل استفاده می شود. برخی از دستورها از زرده خام تخم مرغ یا سفیده خام تخم مرغ برای تهیه دسر موس شکلات استفاده می کنند. اما ما در این دستور بسیار عالی برای تهیه موس شکلات خوشمزه، از زرده تخم مرغ استفاده خواهیم کرد که این زرده روی حرارت به مرحله پخت می رسد. به شما قول می دهیم که این دسر خوشمزه را بارها تهیه کنید و از طعم آن در کنار مهمان های خود لذت ببرید.

برای مشاهده دستور انواع موس، روی لینک های موس انبه، و موس شکلات و قهوه کلیک کنید.

با سرآشپز دلخوشی همراه باشید.

چاکلت موس، خامه فرم گرفته 


با تشکر از شما خواننده عزیز. بیایید با کلیک کردن بر روی لینک های آشپزی به جای تصویر برداری از دستورات آشپزی و انتشار تصاویر دستورات آشپزی، از سرآشپز دلخوشی حمایت کنید


توجه: هرگونه کپی برداری از مطالب و تصاویر اختصاصی سایت دلخوشی ممنوع بوده و پیگرد قانونی دارد.


چاکلت موس، خامه فرم گرفته

مواد لازم برای تهیه موس شکلات:

  • شکلات تیره ۲۰۰ گرم
  • خامه سنگین (هوی کریم) ۲ پیمانه یا خامه صورتی ۲۰۰ گرم+یک چهارم لیوان شیر
  • خامه قنادی (ویپینگ کریم) ۵۰۰ گرم
  • زرده تخم مرغ ۴ عدد
  • شکر ۳ قاشق غذاخوری
  • وانیل ۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه موس شکلات:

اگر برای تهیه موس شکلات، خامه سنگین یا هوی کریم (Heavy Cream) در دسترس نبود، می توانید از ترکیب خامه صورتی یا همان خامه سبک (Light Cream) به همراه مقداری شیر استفاده کنید. بدین ترتیب که خامه صورتی را با مقدار کمی شیر به خوبی مخلوط کنید تا خامه را کمی رقیق کند و مخلوط کاملا یکدست شود.

برای تهیه موس شکلات یا چاکلت موس به صورت زیر عمل کنید:

ابتدا خامه قنادی را از فریزر خارج کنید و در دمای محیط قرار دهید تا از حالت یخ زدگی خارج شود تا در مرحله آخر تهیه موس شکلات از آن استفاده کنیم.

خامه سنگین (یا ترکیب خامه صورتی و شیر) را داخل یک قابلمه کوچک بریزید و قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید.

چاکلت موس، خامه فرم گرفته

زرده های تخم مرغ، شکر و وانیل را داخل ظرف بزرگی بریزید و خوب هم بزنید و مخلوط کنید تا دانه های شکر کاملا حل شود و یک کرم یکدست داشته باشید.

چاکلت موس، خامه فرم گرفته

 وقتی احساس کردید که کمی بخار از روی شیر بلند می شود و حباب های ریزی در اطراف ظرف ظاهر شد، زیر شعله را خاموش کنید چون نمی خواهیم خامه به مرحله جوش برسد و خیلی داغ شود.

حال خامه را آرام آرام به تخم مرغ اضافه کنید و همزمان تخم مرغ را هم بزنید تا دمای خامه و تخم مرغ به هم نزدیک شود.

چاکلت موس، خامه فرم گرفته

وقتی خامه و تخم مرغ کاملا با هم مخلوط و یکدست شدند، حال مخلوط خامه و تخم مرغ را مجددا به قابلمه برگردانید و زیر شعله را روی حرارت متوسط قرار دهید و مخلوط را مرتبا هم بزنید. همانطور که مشاهده می کنید، مخلوط کم کم شروع به سفت شدن می کند، وقتی بافت آن کمی سفت شد و خودش را گرفت (البته نه به سفتی فرنی، بلکه خیلی شل تر از بافت فرنی)، سپس زیر شعله را خاموش کنید و قابلمه را از روی گاز بردارید و کنار بگذارید.

چاکلت موس، خامه فرم گرفته

حال داخل یک کاسه بزرگ یک صافی قرار دهید و مخلوط آماده شده را از صافی رد کنید تا اگر احتمالا دانه های ریز بسته شده و سفت داخل مخلوط بود، پشت صافی باقی بماند و مخلوط شما یکدست شود.

چاکلت موس، خامه فرم گرفته

حال شکلات تیره را به قطعات ریز تر خرد کنید و آن را داخل کاسه ای بریزید و شکلات را به روش بن ماری یا با استفاده از ماکروویو آب کنید.

چاکلت موس، خامه فرم گرفته

چاکلت موس، خامه فرم گرفته

حال مخلوط تخم مرغ و خامه را به شکلات آب شده اضافه کنید و مخلوط شکلاتی را مرتبا هم بزنید تا کاملا یکدست شود.

خامه قنادی  یا همان ویپینگ کریم (Whipping Cream) ، که بافت آن به بافتی سفت تر از بافت پنیر رسیده است را داخل ظرفی بریزید و آن را به مدت ۲ الی ۵ دقیقه خوب بزنید تا خامه فرم گرفته آماده شود.

chocolate-mousse-recipe-12

مقدارکمی از خامه فرم گرفته را برای تزیین موس شکلات داخل یخچال بگذارید.

حال مابقی خامه فرم گرفته را به مخلوط شکلاتی اضافه کنید و به آرامی به صورت حرکت های دورانی هم بزنید.

چاکلت موس، خامه فرم گرفته

در این مرحله موس شکلات خوشمزه شما آماده است.

چاکلت موس، خامه فرم گرفته

برای راحتی سرو، می توانید موس شکلات را داخل یک زیپ لاک بریزید و نوک آن را با قیچی ببرید و داخل ظروف مورد نظر خود بریزید.

چاکلت موس، خامه فرم گرفته

پس از سرو موس شکلات داخل ظروف تک نفره، رویش سلفون بکشید و حداقل ۱ ساعت قبل از مصرف، داخل یخچال قرار دهید تا کاملا خنک شود و سپس آن را تزیین کنید.

چاکلت موس، خامه فرم گرفته

از آنجاییکه که دسر موس شکلات، یک دسر نسبتا سنگینی است، بنابراین موس شکلات را داخل ظروف کوچک سرو کنید و برای تزئین موس شکلات از خامه فرم گرفته، مغزها، شکلات رنده شده، و میوه های فصل مثل توت فرنگی، گیلاس یا آلبالو و یا تاپرهای دلخواه خود استفاده کنید.

چاکلت موس، خامه فرم گرفته

موس شکلات را می توانید ۱ الی ۲ روز قبل از مهمانی درست کنید و داخل یخچال قرار دهید. برای این منظور، پس از اینکه موس شکلات را داخل ظروف تک نفره و کوچک سرو ریختید، موس های شکلات را داخل یک دیس بچینید و روی آن را سلفون بکشید و داخل یخچال قرار دهید. چند دقیقه قبل از چیدن میز، موس های شکلات را از یخچال خارج کنید و آنها را تزیین کنید.

چاکلت موس، خامه فرم گرفته

منبع: سرآشپز دلخوشی (آشپزی اختصاصی مجله اینترنتی دلخوشی)

: امتیاز کاربران
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

لطفا برای ارسال نظر خود از فرم زیر اقدام کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.